Kostel sv. Mikuláše v
Potvorově patří k těm významným raněstředověkým stavbám v Čechách, které
se staly předmětem badatelského zájmu již v polovině 19. století a
uchovaly si výlučné postavení v jeho popředí až do současnosti. Všichni
přední badatelé, kteří se zabývali problematikou románské sakrální
architektury u nás, se v různých souvislostech dotkli potvorovského
kostela. Ve způsobu uchopení a zpracování potvorovského tématu se
obrážejí proměny přístupu naší uměnovědy za poslední jedno a půl
století. Obsáhlou literaturu k tématu shrnula Merhautová (1971,
s.199-200). Podrobně prostorovou strukturu kostela na základě poznatků
zjistitelných povrchovým ohledáním stavby nejnověji rozvedla Benešovská
(1978, s. 51 - 52), která se rovněž nejpodrobněji vyjádřila k inspiračním
zdrojům jeho výtvarného pojetí i stavebnímu typu. Radová (1979, s.50)
uvedla do naší odborné literatury půdorys nejen přízemku, ale i patra westwerku s náznakem směru úvah o možném způsobu zaklenutí jeho 1.
patra. Novější literatura již k prohloubení této poznatkové hladiny
podstatně nepřispěla. Nástěnné malby potvorovského kostela zpracoval J.
Mašín (1954) K otázce stavebníka přinesl ucelený názor T. Velímský
(2002, s.44-47).
Výlučné zaměření na
prvotní stavební etapu kostela a vyčerpání možností studia její
morfologické stránky na úrovni odpovídající povrchovému ohledání
raněstředověkých pozůstatků uzavřelo na sklonku 80. let minulého století
velkou etapu jeho poznání. V současné době se zpracování potvorovského
tématu ocitá v kvalitativně nové situaci.
Prohlubující se pohled na
hmotnou a duchovní kulturu středověké společnosti na sklonku
12. a počátkem 13. století nabízí již složitěji strukturované pole úvah
o historickém kontextu vzniku tohoto mimořádně kvalitního stavebního
díla a jeho společenských dimenzích. Přístup ke stavebnímu dílu
zkoumanému i jako funkční útvar v procesu všech jeho stavebních proměn
otevírá prostor k otázkám, které dosud nebyly položeny.
Soudobé dokumentační
techniky dovolují s větší přesností, než která byla dosud užita,
vytvořit podklady jak pro detailnější tvarovou analýzu torzálních částí,
která se může stát zdrojem nových podnětů k jejich ideové rekonstrukci a
otevřít nové možnosti pro srovnávací výzkum. Přesná dokumentace také
vytváří podklad ke studiu stop stavebních postupů. Poznání v těchto
rovinách může mít závažný dopad na názory na kontext vzniku stavby i na
její datování.
Standardního průzkumu
objednaný zadavatelem však představuje platformu, která v důsledku
nastavení svých vstupů povětšinou vede k rekapitulaci známých
skutečností a vytváří pouze velmi omezené pole k posunu současného
poznání. Nedotčena jím zůstává výstižná charakteristika K. Benešovské,
která uvádí, že: "tento kostel by mohl stát kdekoliv v Alsasku..." a
oprávněně označuje potvorovský kostel s impozantním útvarem tribuny a westwerkem za stavební dílo spjaté jak svou skladbou, tak výzdobou s
alsaskou štaufskou architekturou a s jejími ohlasy v Ebrachu, Bamberku
a v dalších německých lokalitách. Pro utvoření jasnější představy o jeho
částečně zaniklém hmotovém a prostorovém uspořádání autorka nabídla
analogii s rovněž velmi známým a podrobněji dokumentovaným kostelem sv.
Bartoloměje v Praze – Kyjích, jehož hmotová skladba s mohutnou západní
věží v plné šířce lodi se dodnes zachovala bez podstatných změn. Může
tak sloužit vedle výrazné paralely s kostelem ve Vinci, uvedené do naší
odborné literatury již B. Mádlem (1890) jako přijatelný model k
vytvoření hrubé představy o původní podobě potvorovského kostela. |