|   | 
			  | 
			
			
			 | 
			  | 
			
			
				
					|   | 
					
					
					Středoškolské 
					referáty o románské architektuře (SOČ): | 
					  | 
				 
				
					 | 
					 | 
					
					
		  | 
				 
				
					|   | 
					
					 JAKUB - 
					longitudinální dispozice  | 
				 
				
					 | 
				 
				
					| 
					KLÍČOVÁ SLOVA ...
					patrocinium sv. Jakuba, 
					stavba svěcena 19. 11. 1165, románský podélný kostel, 
					východní apsida se slepou arkaturou, západní věž, významná 
					figurální plastická výzdoba | 
				 
				
					 | 
					 | 
					 | 
				 
				
					|   | 
					
					 
					
					
					TENTO TEXT JE STŘEDOŠKOLSKÝM REFERÁTEM, NEJEDNÁ SE O VĚDECKÝ 
					ČLÁNEK!  | 
					  | 
				 
				
					 | 
					 | 
					 | 
				 
				 
	
		|   | 
		Nedaleko Kutné Hory na mírné 
		vyvýšenině nad říčkou Klejnárkou se dříve rozkládalo panské sídlo spolu 
		s kostelem sv. Jakuba, klenotem českého románského umění. Do dnešních 
		dnů přežil z celé středověké lokality pouze samotný kostelík, stojící 
		dnes na rozlehlé návsi a dominující širokému okolí. Ves je vzdálena jen 
		několik málo kilometrů od hlavní silnice č. 38, spojující Kolín a 
		Čáslav. Každý, kdo památku navštíví, na první pohled pozná, v čem 
		spočívá její jedinečnost a nesmírná vzácnost. Avšak nejedná se pouze o 
		hmotnou podstatu stavby a její výzdoby, nýbrž i o fakt, že máme přesné 
		údaje o zakladatelích kostela, i o datu jeho vysvěcení. 
		Velkolepou stavbu založila Marie, paní na zdejší tvrzi, se svými syny 
		Slaviborem a Pavlem. Rodina bezpochyby patřila do nejvyšší společnosti 
		českého království a jistě měla úzké styky s královským dvorem, neboť 
		kostel byl vysvěcen ve čtvrtek 19. listopadu 1165 samotným pražským 
		biskupem Danielem a slavnosti se mimo jiné zúčastnil český král 
		Vladislav II. s chotí Juditou. To dokládá autentika, objevená na podzim 
		roku 1845 v malém oltáři na empoře (Lehner 1903b, 102).  
		Chrám se skládá z obdélné lodi o rozměrech 7,65m x 5,96 m, k níž je 
		přidružena polokruhová východní apsida a mohutná 
		poměrně vysoká západní věž. Vše vyrůstá ze soklu ukončeného soklovou 
		římsou ve tvaru atické patky. Sokl je původní na jižní části lodi a na 
		apsidě. Všechny části stavby jsou bohatě zdobeny architektonickými 
		prvky, avšak nejproslavenější a nejhodnotnější částí je její, v Čechách 
		naprosto ojedinělá jižní fasáda. Toto průčelí bylo pojato do dvou 
		nestejně vysokých horizontálních pásů (pater), které byly zvýrazněny 
		řadami slepých arkád s vloženými figurálními 
		plastikami. S přihlédnutím ke kvalitě sochařské práce, s jakou byly 
		reliéfy i ostatní dekorativní články zhotoveny, je zarážející poměrně 
		nepravidelné rozvržení jižního průčelí. Čtyři arkády spodního patra jsou 
		celkově mohutnější, širší a vyšší, než ty v části hořejší, a tak zde 
		došlo již tehdy k vytvoření jakéhosi ilusionismu. Tento stavební krok a 
		optický klam lze jednoznačně považovat za cílený a následně dobře 
		propracovaný. Nelogická však je prostřední lisena, která bez jakékoli 
		závislosti na vrchním, prostupuje pouze spodní patro a dělí jej na dvě 
		nestejně velké části. (Poměr jejich světlých šířek je zhruba 6 : 5) Ve 
		východní části je dvojice nestejných arkád, jejichž oblouky vybíhají z 
		již zmíněné střední, a nárožní liseny, a stýkají se na dnes již značně 
		poškozeném polosloupku. Zbývající dvě arkády spodní části se nalézají v 
		opačné, západní části průčelí. V té blíže ke středu je prolomen 
		jednoduchý ústupkový portál. Jeho ostění tvoří na každé straně dva 
		sloupky, vyrůstající z atických patek a ústící do 
		hlavic podobného tvaru převrácené atické patky, ze kterých se pnou dva 
		pruty ohraničující tympanon, jenž je, stejně jako ostění, proveden z 
		červeného pískovce. Na něm je zobrazen Ježíš Kristus vystupující z 
		mraku, s otevřenou knihou v levé ruce a žehnající 
		pravou rukou. Po jeho bocích klečí dva andělé, kteří drží v jedné ruce 
		kadidelnici a v druhé palmový list. Tympanon je velice pěkně zachován a 
		je na něm na tehdejší dobu nezvykle dobře vyjádřena živost, pohyb a 
		lehkost. Vstup střeží dva reliéfy, znázorňující Petra a Pavla. Pavel je 
		situován napravo od portálu a Petr nalevo. Ač jsou plastiky těžce 
		poškozeny, identifikace světců je možná podle dosud patrných insignií 
		Klíče, který drží Petr a meče jenž svírá Pavel. Spodní patro uzavírá a 
		zároveň od vrchního odděluje obloučkový vlys, který se, vzhledem ke 
		stupni poškození a faktu, že je zhotoven z červeného pískovce, materiálu 
		objevujícího se i na jiných, pouze románských, částech kostela (špaleta 
		okna v apsidě, portál), zdá být původní. 
		Vrchní patro jižního průčelí je celkově drobnější, zato však více 
		členité, dekorativní, lépe propracované i zachované. Z obou 
		stran, stejně jako v dolejší části, jej ohraničují nárožní liseny, z 
		nichž vyrůstají, vzhledem ke spodním, daleko menší, oblouky slepých 
		arkád. Archivolty, pod kterými jsou umístěny reliéfy, jsou nejmenší a 
		střídají se s většími, pod nimiž jsou umístěna okna. Úplná pravidelnost 
		zde přece jenom neplatí. V oblasti nad portálem je situována nejširší 
		arkáda vrchní řady s původním segmentovým obloukem. V ní je vložena 
		plastika stojícího Ježíše Krista, který v levé ruce svírá zavřenou knihu 
		a pravou paží žehná. U jeho nohou klečí dva prosebníci, pravděpodobně 
		synové zakladatelky, Slavibor a Pavel. Reliéf Krista se velmi dobře 
		zachoval a je na něm možno rozpoznat každý detail, ať již rysy těla nebo 
		záhyby šatů. Značně poničená však je levá klečící figura, a tak již 
		nelze přesně určit, zdali se jedná o muže či ženu. Starší prameny totiž 
		uvádějí, že je zde zobrazena Marie (zakladatelka kostela) spolu s jedním 
		synem, kteří klečí u nohou sv. Jakuba, patrona kostela. Centrální 
		figurou je nejspíše Ježíš Kristus, ale domněnku o Marii zobrazené u jeho 
		nohou nemůžeme zcela vyvrátit5. Nalevo od této scény se nachází novější 
		okno a dále plastika, pravděpodobně sv. Vojtěcha. Napravo od ústřední 
		scény bylo odkryto původní románské okno s neporušenými špaletami a v 
		další arkádě můžeme vidět jednu z nejlépe zachovaných plastik. Je zde 
		vyobrazen muž ve zbroji, s mečem a podlouhlým štítem. Nepochybně se 
		jedná o sv. Václava. V následné arkádě je prolomeno opět pozdější okno a 
		v posledním poli je umístěn reliéf zřejmě sv. Prokopa, opata sázavského. 
		Archivolty zmíněných slepých arkád, které ohraničují plastiky i okna, 
		dosedají na krychlové hlavice s vpadlými poli šesti románských 
		polosloupků. Kubická tělesa (tvořící optický základ polosloupků) pod 
		jejich značně poničenými patkami dosedají přímo na obloučkový vlys 
		spodní části. Vrchní patro a zároveň celé jižní průčelí ukončuje 
		obloučkový vlys, který původní není. Byl proveden v minulém století z 
		cihel a omítnut. Při současné rekonstrukci byla omítka otlučena a na 
		posledních třech (západních) obloučcích se zdá, že zakrývala torza 
		původního románského vlysu, provedeného ze žlutého pískovce.  | 
		  | 
	 
	
		|   | 
		
		  | 
		
		  | 
		
		  | 
		
		  | 
		  | 
	 
	
		|   | 
		  | 
		  | 
		  | 
		  | 
		  | 
	 
	
		|   | 
		  | 
		  | 
		  | 
		  | 
		  | 
	 
	
		|   | 
		Ačkoli se kostel sv. Jakuba 
		dochoval v poměrně dobrém stavu, nemůžeme přesto mluvit o ideální 
		situaci. Do dnešních dnů není například přesně 
		jasné, jak byly rozvrženy vnější stěny lodi, a hlavně jižního průčelí, 
		ve 12. století. Kostel byl v 19. století opraven, byla prolomena (nebo 
		rozšířena původní) čtyři nová okna a byl omítnut. Teprve v nedávné 
		minulosti, po odstranění omítky, jsme měli možnost poznat další 
		skutečnosti a přiblížit se odpovědím na některé otázky. Velkou neznámou 
		bylo, kolik vlastně na fasádě bylo původně oken a reliéfů, a kde byly 
		umístěny.  
		Ferdinand J. Lehner se domníval, že v horní části byla dvě okna, která 
		byla později rozšířena. Na místě objeveného původního okna předpokládá 
		reliéf. Soudí tak z důvodu, že okno bylo zakryto, nikdo o něm nevěděl a 
		na omítce v těchto místech byl namalován sv. Jakub. Merhautová dokonce 
		tvrdí, že horní patro bylo zcela zaplněno reliéfy a okna byla pouze ve 
		spodním patře. Tato myšlenka je sama o sobě zcela nereálná a dnes již 
		vyvrácena. (Ve spodní části nejsou na kamenném zdivu po oknech sebemenší 
		náznaky.) Také však uvádí, že ještě v roce 1858 stál u kostela o fasádu 
		opřený reliéf zpodobňující neznámou figuru. Zakládá-li se toto tvrzení 
		na pravdě, pak je těžké vystopovat, kde mohl být původně umístěn.  
		Po odstranění omítky a objevení některých dosud neznámých prvků, se zdá 
		být původní rozvržení jižního průčelí následující: Ve spodní části 
		nebyla žádná okna, ale pouze vstupní portál s reliéfy sv Petra a sv. 
		Pavla po jeho bocích. (Existovaly také hypotézy, že tyto dva reliéfy 
		byly umístěny v místech dnešních oken z první poloviny 19. století. Tato 
		teorie není z jednoduché příčiny správnáná. V 18. století byla před 
		portál přistavěna předsíň (Beneš 1868, 42) a její 
		západní zeď zakryla plastiku sv. Petra, která byla objevena až po 
		odstranění přístavku ke konci 19. století (Lehner 1903b, 100). Plastika 
		by na toto místo musela být přesunuta poněkud dříve, než byla okna 
		zhotovena, pro což by nebyl důvod.) Čtyři slepé arkády jsou původní, 
		stejně jako poškozený obloučkový vlys a střední lisena, jejíž funkce 
		zůstává neznámá. Vrchní patro bylo slepými arkádami rozvrženo na sedm 
		polí, z nichž v prostředním, bylo nečekaně objeveno románské okno. 
		Jelikož je archivolta, která oblouk jeho špalety ohraničuje, shodná s 
		těmi, jež vedou okolo oken z 19. století, je více než pravděpodobné, že 
		nebyly nově proraženy, ale vznikly rozšířením původních oken, respektive 
		odstraněním jejich špalet. To potvrzuje skutečnost, že obě pole, ve 
		kterých jsou okna osazena, jsou vyzděna z cihel až po archivoltu a 
		polosloupky. Špaleta románského okna, jak můžeme vidět na zachovalém 
		příkladu, zabírá celé pole slepé arkády, a tudíž po jejím odstranění zde 
		nezbyl žádný původní lícový materiál, a jsou-li světlé šířky novějších 
		oken užší než největší šířka špalety, musela být chybějící (odstraněná) 
		hmota zdi nahrazena vyzdívkou. Vrchní část jižního průčelí tak měla 
		zřejmě tři okna, z nichž jedno, ač zaslepené, se zachovalo a zbylá dvě 
		byla pozměněna. Plastiky, spolu s archivoltami a polosloupky slepých 
		arkád, do dnešních dnů přežily všechny na původních místech a obloučkový 
		vlys, který je dílem rekonstrukce z 19. století, je, alespoň proporčně, 
		přesnou kopií románského dekoru. 
		Severní fasáda se nedočkala takového uměleckého ztvárnění jako její 
		jižní protějšek, a také zde horší povětrnostní podmínky způsobily větší 
		poškození i toho mála, co zde ruka románského tvůrce zanechala. Zeď, 
		ohraničená nárožními lisenami, byla taktéž rozvržena na dvě horizontální 
		části, od sebe oddělené obloučkovým vlysem. Spodní část byla kompletně 
		zrekonstruována v nedávné době. Byl zhotoven nový kamenný obloučkový 
		vlys s konzolami, opravena střední lisena i soklová římsa. Kromě těchto 
		prvků zde již nenacházíme nic. Arkády jsou umístěny pouze ve vrchní 
		části, avšak neohraničují žádné reliéfy. (Ty zde patrně nikdy nebyly.) 
		Zde můžeme pozorovat větší pravidelnost rozvržení než na jižní části 
		lodi, čehož ale možná bylo docíleno pozdějšími úpravami. Dnes je vrchní 
		patro členěno čtyřmi původními sloupky na pět nestejných polí. U 
		východní nárožní liseny je slepá arkáda s archivoltou 
		stejných rozměrů jako při západní nárožní liseně, a stejné rozměry má i 
		prostřední arkáda, která ohraničuje původní románské okno. Zbylé dvě 
		plochy jsou ohraničeny segmentovými cihlovými oblouky. Právě v těchto 
		polích jsou po jednom prolomena okna, patrně ze stejné doby jako ta na 
		jižním průčelí. Okna jsou situována na ose širokých polí, a je tedy 
		možné, že zde dříve byly sloupky, dělící tuto plochu na dvě menší pole, 
		která mohla být ukončena kamennými archivoltami, jež byly z důvodů 
		zhotovení nových oken odstraněny. Vrchní patro a zároveň celou stěnu 
		uzavíral obloučkový vlys, jehož značná část pocházela z minulého 
		století. Bohužel, vzhledem ke značnému stupni poškození severní fasády 
		se dnes už můžeme pouze dohadovat, jak původně vypadala, a to především 
		její vrchní část se slepými arkádami.  
		K románskému chrámu samozřejmě neodmyslitelně patří apsida, která 
		vystupuje z východní části lodi. Plášť poloválcového kněžiště byl na 
		zdejším kostele velice zajímavě rozvržen a románské prvky byly dobře 
		sochařsky ztvárněny. I na apsidě neúprosně zapůsobil čas a nějaké části 
		románské výzdoby byly poškozeny, avšak nejdůležitější z nich přežily do 
		dnešních dnů v úctyhodné podobě. Těleso apsidy vyrůstá ze stejného soklu 
		jako ostatní části kostela. Soklová římsa byla značně narušena, ale z 
		velké části v roce 1999 rekonstruována. Z ní vystupuje šest původních 
		štíhlých polosloupků, pnoucích se téměř po celém povrchu apsidy a 
		dělících ji na sedm nestejných polí. Jsou ukončeny dobře zachovalými 
		krychlovými hlavicemi, stejnými jako na stěnách lodi. I zde jsou 
		polosloupky pospojovány oblouky ze žlutého pískovce. V prostředním a 
		také nejširším poli je situováno původní, takřka neporušené okno se 
		širokými špaletami z červeného pískovce. Horní oblouk okenní špalety 
		přímo obepíná archivolta, jenž se zdá být původní. Z románské doby se 
		ještě dochovaly i jiná torza archivolt, převážně na jižní části apsidy, 
		a to ty, které přímo dosedají na hlavice přípor. Zbylé kusy oblouků byly 
		v minulém století doplněny cihlami a omítnuty. Přesto je jasně patrné, 
		že pro archivolty bylo jako materiálu použito žlutého pískovce. Celé 
		kněžiště ukončoval obloučkový vlys z pískovce červeného, který se 
		dochoval taktéž v jižní části apsidy. Zde můžeme vidět minimálně šest 
		původních obloučků, avšak z románských konzol zůstaly pouze otlučené 
		kostky ve zdivu. Zbylý obloučkový vlys byl proveden v 19. století, jak 
		tvrdí A. Merhautová, a následně byl zrekonstruován v roce 1999, spolu s 
		ostatními dekorativními prvky na apsidě. Poslední rekonstrukce apsidy i 
		ostatních částí kostela sice striktně dodržela románské tvarosloví, 
		avšak použitým materiálem nedbala na původní vybarvení zdobných částí, 
		které mělo na apsidě i lodi svébytnou filosofii. (Možná původní 
		barevnosti bude docíleno následným nátěrem fasády.) Jelikož i z nejvíce 
		poškozených dekorativních částí se zachovaly alespoň torza (horní 
		obloučkový vlys na lodi, archivolty slepých arkád na apsidě), a tudíž 
		máme informace o stavebním materiálu (u architektonických prvků byl 
		použit červený a žlutý pískovec), můžeme přesvědčivě rekonstruovat 
		barevnost architektonických prvků vzhledem k jejich umístění na fasádě. 
		Červené barvy bylo použito především ve spodnějších partiích kostela. Z 
		rudého pískovce je zhotoven spodní obloučkový vlys na jižním průčelí 
		(možná, že původně byl i na severním) a apsidě, poškozená, ale dosud 
		patrná archivolta pnoucí se okolo portálu i jeho ostění s tympanonem a 
		špalety okna apsidy. V kontrastu k tomu byl ze 
		žlutého pískovce proveden obloučkový vlys vrchní části, všechny 
		archivolty na lodi i apsidě (kromě zmíněné obepínající portál) a veškeré 
		figurální plastiky. 
		Takovéto barevné kombinace prozrazují značné zkušenosti stavitele a 
		poukazují na spojitost se Sázavským klášterem. Pod jeho vlivem vznikaly 
		i jiné kvalitní románské stavby a v této lokalitě bylo užíváno červeného 
		pískovce k důmyslným kombinacím s pískovcem 
		žlutým. (Rovná u Stříbrné Skalice - celý kostel je z červeného pískovce, 
		Plaňany - kombinace dvou barev stavebního materiálu, Záboří - kombinace 
		červených sloupů a bílých hlavic) 
		Na opačné straně něž apsida, při západní stěně, je připojena mohutná 
		věž. Její optický základ tvoří původní porušený sokl a rekonstruovaná 
		soklová římsa, ze které vystupuje čtvero nárožních lisen. Vzhledem k 
		celé stavbě poměrně vysoká zvonice se v jádru dochovala původní, avšak 
		prakticky všechny ozdobné prvky na jejím plášti jsou dílem restaurátorů 
		z posledních let 19. století. Proto jsme s popisem sochařské výzdoby, 
		jenž zde bezpochyby byla, odkázáni na spekulace a vlastní fantazii. V 
		přízemní části se na všech třech volných stranách zachovaly zbytky 
		polosloupků, které napovídají, že zde mohly být dvojice slepých arkád, 
		jenž by byly ve stejné výškové úrovni jako ve spodní části lodi. Taková 
		situace by nebyla nepravděpodobná, kdyby ale nebyl stejný polosloupek i 
		na západní stěně věže, protože kdybychom zde umístily oblouky dosedající 
		na příporu, pak by jeden z nich přímo protnul původní vstupní portál na 
		emporu. Je samozřejmě možné, že právě zde archivolta nebyla, ale nemáme 
		pro takové tvrzení jediného důkazu. Podobně málo důkazů existuje i o 
		rozvržení druhého patra věže, jehož jižní a severní trojice arkád je i s 
		obloučkovým vlysem, na kterém polosloupky spočívají, dílem rekonstrukce 
		konce 20. století. Ferdinand J. Lehner ve své 
		rekonstrukci uvádí, že zde sice byla trojice arkád, avšak že 
		prostupovaly celé vysoké patro a byly zakončeny až pod sdruženými okny. 
		A. Merhautová se na toto tvrzení odvolává a dodává, že jej není možno z 
		důvodů omítnutí ověřit (Merhaztová 1971, 136). Bohužel, není možné jej 
		ověřit ani dnes, neboť na kamenném zdivu není patrný jediný náznak po 
		podobných prvcích. Druhé patro věže uzavírá novodobý obloučkový vlys, 
		který jej odděluje od nejvrchnější části se sdruženými okny. 
		Trojsdružená okna, pocházející z minulého století, umístěná ve dvou 
		patrech nad sebou se otevírají do všech stran. Na rozhraní 
		nejvrchnějších dvou pater probíhá taktéž obloučkový vlys z konce 20. 
		století, avšak celou věž ukončuje obloučkový vlys s ozuby a římsou z 19. 
		století. Věž je završena stanovou šindelovou střechou. 
		Opustíme-li exteriér a projdeme-li ústupkovým portálem dovnitř chrámu, 
		dostaneme se do obdélné lodi. Interiér již neskýtá takové umělecké 
		bohatství jako vnější pláště zdí, ale i tak zde najdeme mnohé románské 
		pozoruhodné detaily. Apsida je sklenuta konchou a do lodi se otevírá 
		ústupkovým vítězným obloukem. Nejhodnotnější částí je západní panská 
		empora. Zajímavostí tribuny je její celková skladba z věžové a 
		předsunuté pavlačové části. Ta část empory, jež je vložena do lodi, 
		spočívá na dvou sloupcích. Jejich 1.8 metru vysoké dříky vyrůstají z 
		atických patek s drápky. Dřík severního sloupu je zdoben kamenným 
		pletivem, jehož provazce jsou v místech svého průniku zdobeny dnes již 
		poškozenými, ale doposud patrnými uzly. Na obou dřících jsou usazeny 
		krychlové hlavice s dobře patrnými růžicemi v jejich vpadlých polích. 
		Pod nárožími hlavic vyrůstají listy, které jakoby zjemňují dosednutí 
		kamenné hmoty na dřík sloupu. Hlavice je ukončena širokým abakem, z nějž 
		se klenou archivolty, u zdí dosedající na římsové hlavice přípor. 
		Podkruchtí je sklenuto trojicí křížových kleneb a je odsud možné projít 
		do přízemku věže. V patře věže se nalézá zmíněná valeně sklenutá věžní 
		část empory, do lodi se otevírající celou svou šíří. Prostor tribuny byl 
		původně přístupný po dřevěném mostku, vedoucím přímo z patra tvrze. 
		Později sem bylo možno vstoupit po schodišti při západní straně věže, 
		které bylo ve 20. století odstraněno. Nyní se můžeme na emporu dostat 
		pouze po žebříku. Kromě popsané empory, několika renesančních náhrobků a 
		fragmentů renesančních maleb již v interiéru není nic. 
		V současné době probíhá rozsáhlá rekonstrukce stavby a tudíž i 
		interiéru, a tak je možné, že budou objeveny nějaké dosud neznáme 
		románské prvky, například torza maleb, které zde jistě původně byly. 
		Románský chrám sv. Jakuba ve stejnojmenné obci patří k nejvýznamnějším 
		památkám českého a moravského stavitelství 12. století. Jedná se o 
		klasický typ panského emporového kostela, tvořeného z obdélné lodi, 
		polokruhové apsidy a západní věže. Mimo to se velmi dobře, zachovala 
		jeho, pro tento kraj výjimečná sochařská výzdoba s naprosto 
		unikátními figurálními plastikami spolu se slepými arkádami. Právě v 
		nich spatřují D. Třeštík a A. Merhautová 
		(1985, 74 - 75) bohemizovanou Civitas dei (Nebeský Jeruzalém), která se 
		objevuje už jen ve velmi málo exemplářích, (Například ji známe v podobě 
		fresek ztvárněnou na stěnách rotundy ve Znojmě.) avšak nespatříme ji již 
		provedenou v kamenné plastice na žádném jiném venkovském kostele 12. 
		století. 
		Jak již bylo výše zmíněno, kostel prochází v současné době, jako jedna z 
		mála českých románských venkovských staveb, rozsáhlou rekonstrukcí. 
		Obnova kostela není záležitostí poslední doby, ale probíhá již po mnoho 
		let. Nám známé a dokumentované opravy může rozdělit do dvou etap. První 
		by spadala do zhruba posledních dvou až tří desetiletí 19. století, kdy 
		byla například obnovena věž, (sdružená okna) byla odbourána předsíňka 
		před portálem, odstraněna omítka z tympanonu, aj. Především byl kostel 
		zmapován, popsán českými historiky a byly zakresleny figurální reliéfy 
		viz obr. příloha. 
		Druhou etapou byly rekonstrukce prováděné ke konci 20. století, které 
		vyvrcholily v letech 1999 - 2000, a dále pokračují. Prvním krokem při 
		obnově chrámu bylo kompletní odstranění omítky z věže, lodi i apsidy. 
		Následně byly provedeny nové obloučkové kamenné vlysy a jiný dekor na 
		věži a severní fasádě lodi. V roce 1999 a 2000 byla důkladně opravena 
		apsida a východní štít lodi, kde byly zaceleny trhliny ve zdivu. Na 
		apsidě byl znovuobnoven kamenný obloučkový vlys a archivolty slepých 
		arkád. Následně byl zhotoven nový obloučkový vlys na vrchní části lodi. 
		Spodní vlys jižního průčelí byl ponechán původní. Nakonec byly loď i 
		apsida opět zakryty omítkou, avšak citlivě, aby zůstala přiznána 
		struktura kamene, krychlových hlavic, apod. Nezakryty zůstaly pouze 
		reliéfy, původní špaleta okna jižní fasády, tympanon a sokl. Věž 
		omítnuta nebyla vůbec. V současné době se pravděpodobně připravují 
		barevné nátěry na omítku, a to tak, aby co nejvěrněji připomínala 
		původní barevnost stavebního materiálu. 
		To, že byl kostel opět spolu se svými sochařskými prvky decentně omítnut 
		a tudíž zakonzervován tak můžeme považovat za velmi kladné. Jednoznačné 
		pozitivum je, že nebyly omítkou zakryty vzácné figurální plastiky, avšak 
		naopak, neměly by zůstat vystaveny povětrnostním vlivům a zhoršující se 
		kvalitě ovzduší. Měly by proto být z fasády vyjmuty a nahrazeny přesnými 
		kopiemi. Originály by měly být uloženy v důstojném museu, nejlépe 
		zřízeném přímo v obci Jakubu. Museum by mohlo být v některé z přilehlých 
		budov nebo v citlivé novostavbě. Je samozřejmé, že takovýto 
		projekt by si vyžádal mnoho finančních prostředků, které zřejmě nebudou 
		vynaloženy po beztak již nákladné rekonstrukci celé stavby. Jednoznačně 
		však, románské reliéfy, které nemají v našich zemích obdoby, by měly 
		být co nejdříve uloženy v museu, což si památka takového významu 
		jednoznačně zaslouží. | 
		  | 
	 
 
	
		|   | 
		
		 
		   | 
		  | 
	 
 
			 |