|
|
|
|
|
|
|
|
POZNÁMKY: |
01. Přístupnost raně středověkého pláště
vně i uvnitř kostelní lodi je v našich
podmínkách výjimečná, jelikož fungující
interiéry bývají omítnuty. Zpravidla jsou tak
oba pláště přístupné pouze sporadicky a dočasně
při obnově stavby. Častěji jsou tak románské
vnější i vnitřní líce dostupné u věží. Zde se
však objevuje i problém opačného rázu, a sice že
oproti neomítnutému interiéru je zakrytý
exteriér. U sledovaných staveb je pro průzkum k
dispozici obnažené zdivo jak v interiéru, tak
exteriéru věže. Kostelní lodi jsou omítnuty;
přístupný tak je pouze líc vrchní části západní
stěny lodi u kostela v Chřenovicích.
02. Tato skutečnost samozřejmě nemá vliv
na stavebně historický vývoj konkrétních staveb,
nicméně může ovlivnit směr i způsob výzkumu v
případě, že by se badatel soustředil pouze na
území uměle vytvořené administrativní jednotky.
03. Ve stavební konstrukci věže
chřenovického kostela jsou intaktně zabudovány
dřevěné prvky, jejichž dendrochronologické
vyhodnocení by mohlo napomoci k zpřesnění datace
výstavby chrámu.
04. V roce 1780 byla v kostele nalezena
pečeť biskupa Jana (Vlasák 1863, 279), dosud se
však vede diskuse, o jakého Jana se jednalo (Merhutová
1971, 134).
05. Pavlačová tribuna v západní části
lodi byla s předsíní ve věži propojena
průchodem, který v případě Pertoltic procházel
dvojicí zdí (západní zdí lodi a východní zdí
věže), zatímco v Chřenovicích pouze společnou
zdí pro loď i věž.
06. K. Kibic ml. (2006, 12) se na základě
podobnosti řešení s kostelem v Prčici (Sommer
1994, 92 – 99) nestaví k myšlence románského
původu tohoto otvoru odmítavě.
07. Spodní částí stavby jsou v těchto
případech míněny první dvě podlaží věže (přízemí
a první patro).
08. Současný průchod do krovu je mladším
průrazem, který narušil otisk dříve sneseného
západního štítu lodi. |
|
|
|
Věda & aktuální výzkum: |
|
|
|
|
|
CHŘENOVICE & PERTOLTICE - otázky
komunikačního schématu věží |
|
KLÍČOVÁ SLOVA ...
patrocinium sv. Václava v Chřenovicích a sv. Jiří v Pertolticích,
kostely s podélnou lodí a západní věží, Pertoltice založeny kolem roku
1200, Chřenovice cca o 20 let později, zaklenuté vežní patro u obou
chrámů. |
|
|
|
|
Cílem výzkumu kostelů sv. Václava v Chřenovicích a sv. Jiří v
Pertolticích je teoretická rekonstrukce původního prostorově
komunikačního schématu západní části chrámů, což prohloubí
současný stupeň poznání o fungování románské věže
českého kostela na tehdejší vesnici. Vzhledem k tomu, že stavby jsou si
pozičně poměrně blízké a vykazují i některé podobnosti ve stavebních
prvcích i v architektonickém detailu, bylo přistoupeno k jejich
souběžnému výzkumu. Smyslem tohoto konání je snaha o ověření hypotézy,
zdali objemové, funkční i komunikační vztahy
jednotlivých částí těchto věží mohly být shodné či alespoň podobné. V
případě potvrzení této domněnky bude možné využít poznatků z jedné
stavby k doplnění teoretického modelu původní podoby stavby druhé. Z
metodického hlediska dochází k podrobnému ohledání přístupných partií
raně středověkého pláště vně i uvnitř věže
(01) a jeho následném zdokumentování oměrnou metodou. 2D
zakreslení a zejména 3D model dochovaných románských částí stavby i
mladších konstrukcí ve stratigrafických souvislostech umožní poměrně
přesně a vizuálně zřetelně zobrazit jednotlivé segmenty staveb v reálné
prostorové pozici i v návaznosti na okolní konstrukční situaci. Analýzou
takto získaných dat bude možné rozklíčovat stavební vývoj západních
částí obou kostelů až k jejich prvotní podobě.
|
|
|
Vesnice Chřenovice a
Pertoltice se nacházejí nedaleko středního toku řeky Sázavy v oblasti s
hustším raně středověkým osídlením. Přestože byly sledované stavby
založeny necelých 5 kilometrů vzdušnou čarou od sebe, tak reálně jsou si
mnohem vzdálenější, neboť je odděluje rozeklaný terén vytvořený
sázavskými přítoky. V současné době je taktéž separuje administrativní
hranice, kdy kostel sv. Václava v Chřenovicích se nachází na území Kraje
Vysočina, zatímco kostel sv. Jiří v Pertolticích leží v Kraji
Středočeském
(02). Určení rozpětí časového, v jakém byly obě stavby na
dvorcích velmožů coby vlastnické kostely založeny / vysvěceny, je úkol
složitější. Exaktní údaje vážící se ke vzniku staveb (prozatím
(03)) chybí a názory na datování z pohledu
uměleckohistorického hodnocení se rozcházejí. O nemnoho starší by měl
být kostel v Pertolticích, jehož vznik V. Mencl (1965, 35)
předpokládá kolem roku 1180, zatímco A. Merhautová (1971, 191)
dataci posouvá spíše po rok 1200. Výstavbu chřenovického kostela na
základě vlysu na archivoltě portálu klade do období působnosti biskupa
Jana II.(04), tedy do let 1227 – 36 (Merhautová 1971, 134),
čímž se s V. Menclem (1965, 43) shoduje. Není tak vyloučeno, že
oba kostely mohly vzniknout v rozmezí cca 20 let a mohou být i dílem
jednoho stavitele (Lehner 1903, 355). |
|
|
|
|
Přestože je románský původ kostelů odborné veřejnosti znám již od
počátků moderního dějepisectví v šedesátých až sedmdesátých letech 19.
století, tak nebyla dosud publikována precizní dokumentace, ale ani se
nepodařilo objasnit některé otázky týkající se prostorově komunikační
vztahů v rámci věže a empory těchto dvou staveb. Nejmladší kresebná
dokumentace kostela sv. Václava v Chřenovicích pochází ze 70. let 20.
století (Academia 1977), avšak není o mnoho podrobnější, nežli
schéma z konce 19. století (Lehner 1903, 352). V posledních
letech byla větší péče věnována kostelu sv. Jiří v Pertolticích, který
zkoumal K. Kibic ml. (2006, 9 – 20). Těžiště jeho práce bylo
zejména v rovině popisu nálezové situace učiněné
při opravě kostela. Přestože se autor okrajově dotkl i významu románské
věže coby hmotného pramene s výpovědní hodnotou, tak toto téma zůstalo
podrobněji nezpracováno.
Shodným objemově konstrukčním prvkem obou kostelů je prostor prvního
patra jejich věží, který patrně tvořil předsíň vlastní pavlačové tribuny
umístěné v chrámové lodi, jež byla s věžní předsíni propojená
(05). V obou případech je tato místnost zaklenuta valenou
klenbou, což při absenci schodiště v síle zdi otevírá otázku o přístupu
do vyšších zvonových a snad i refugiálních pater věže. V současné době
jsou tato místa přístupná dírami prolomenými v klenbách
v blíže neurčitelném období. Románský původ otvorů je diskutabilní
(06). Při úvahách o možném propojení spodní
(07) a vrchní části sledovaných věží je nutné vzít v potaz
průchod s precizně provedeným ostěním, jímž se po třech schodech
sestupuje z druhého patra chřenovické věže do podkroví lodi. S
přihlédnutím k těmto skutečnostem se jeví jako nepravděpodobné, že by
kvalitně zděná monumentální klenba velkolepého prostoru byla cíleně
staticky i esteticky narušena problematickým
otvorem, aby dále do podkroví chrámu vedl kamenicky velmi kvalitně
provedený průchod. Na základě výše zmíněného je nutné otevřít úvahu o
smyslu tohoto portálu a právě v něm hledat přístup vedoucí do vyšších
věžních pater. Nabízí se tak obraz prvotního záměru s vertikální
žebříkovou komunikací, která nevedla uvnitř
tělesa věže skrz valenou klenbu, nýbrž směřovala z prostoru empory
vzhůru ke krovu. Až následným průchodem v štítové
zdi bylo dosaženo interiéru druhého patra věže. Existenci obdobného
řešení, které by umožnilo přístup do horních pater věže tak, aby se bylo
možné vyhnout narušení valené klenby v jejím prvním patře, není možné
vyloučit ani v Pertolticích, avšak bude nutné jej dále podrobit hlubšímu
zkoumání
(08).
Přes možnou podobnost řešení komunikačního propojení prvního a druhého
patra sledovaných věží z důvodu potřeby obejití valené klenby musela být
situace ve směru do přízemí (částečně) odlišná. Místnost v přízemí
chřenovické věže je sklenuta příčně situovanou valenou klenbou a je
přístupná z podkruchtí. Oproti tomu v Pertolticích propojení věžní kobky
s chrámovou lodí chybí a na základě ohledání interiérové věžní stěny s
autentickým románským spárováním se jeví jako vyloučené, že zde kdy
mohlo být. Vzhledem k tomu, že současný jižní vstup z exteriéru je
mladšího původu, tak se nabízí jediné možné řešení v sestupu z patra.
Otázkou tak zůstává podoba horizontální konstrukce. K. Kibic ml.
(2012, 168) předpokládá, že přízemí bylo sklenuto křížovou klenbou s
průchodem. S přihlédnutím k rozměrům věžní kobky
(2,25 x 2,25 metru) a technologii zdění tehdejších bezžeberných kleneb
se však možnost s otvorem v kápi klenby jeví jako
těžko představitelná. Nabízí se spíše varianta, že bylo zastropeno
obdobně jako u kostela v Pařížově (Falta 2013,
127 – 140).
V obou sledovaných případech tak byla pavlačová empora v západní části
chrámu přístupná z více či méně vzdáleného obytného stavení nobility
přes valeně sklenutou předsíň v patře věže. Je důvodné předpokládat, že
v obou chrámech bylo možné přímo z tribuny sestoupit po lehkém, patrně
dřevěném, schodišti při severní (Pertoltice), respektive jižní (Chřenovice)
stěně lodi do předoltářního prostoru. Minimálně v Chřenovicích také bylo
z tribuny možné vystoupat po žebříku k portálu vedoucím do druhého
věžního patra. Diametrálně odlišná byla koncepce podvěžní kobky, která v
případě Pertoltic byla z funkčního hlediska integrální součástí věže,
zatímco chřenovické podvěží náleželo k chrámové lodi. |
|
|
|
|
|
LITERATURA:
FALTA, M.: Pařížov - Konstrukční principy při výstavbě románské
věže kostela sv. Máří Magdalény. In: Dějiny staveb 2013. Plzeň 2014;
KIBIC, K. ml.: K historii kostela sv. Jiří v Pertolticích. In:
Památky středních Čech, Praha 2006, roč. 20, č. 1; KIBIC, K. ml.;
VANĚK, V.: Středověká venkovská sakrální architektura na
Kutnohorsku. Praha 2012; KOLEKTIV: Umělecké památky Čech, část 1.
[A/J], Academia, Praha 1977; LEHNER, F. J.: Dějiny umění národa
českého I., Praha 1903; MENCL, V.: Panské tribuny v naší románské
architektuře. In: Umění 13. Praha 1965, č. 1; MERHAUTOVÁ, A.:
Raně středověká architektura v Čechách. Praha 1971; SOMMER, J.:
Věž kostela v Prčici. In: Zprávy památkové péče 1994/3; VLASÁK, A.
M.: Ledeč nad Sázavou a jeho okolí v kraji Čáslavském. In: PA V.
Praha 1863. |
|
|