|
|
|
|
|
Středoškolské
referáty o románské architektuře (SOČ): |
|
|
|
|
|
PRAHA - KYJE |
|
KLÍČOVÁ SLOVA ...
patrocinium sv.
Bartoloměje, stavba vzniká v I. polovině 13. století,
románský podélný kostel, pevnostní charakter, pravoúhlé
presbyterium, mohutná západní věž, západní empora, systém
chodeb v síle zdi, zakladatel pravděpodobně biskup Jan |
|
|
|
|
TENTO TEXT JE STŘEDOŠKOLSKÝM REFERÁTEM, NEJEDNÁ SE O VĚDECKÝ
ČLÁNEK! |
|
|
|
|
|
|
|
Na předměstí Prahy můžeme nalézt významný a zajímavý románský kostel sv.
Bartoloměje. Jedná se o emporový chrám, jenž byl vystavěn na biskupském
dvorci, který se v raném středověku nacházel relativně daleko od Prahy.
Přínos kyjského kostela a jeho význam v české románské architektuře
můžeme spatřovat hned v několika rovinách. Zaprvé, jde o dobře zachovaný
typ sakrální stavby, která sloužila nejen pro konání bohoslužeb, nýbrž
měla i význam pevnostní, coby poslední útočiště obyvatel. V chrámu se
dochovala síť chodeb, umístěných v síle zdi, které se sice objevují i v
jiných českých románských objektech, ale nikoli v takovém rozsahu. |
|
|
|
|
|
|
|
Důležitým faktem také je, že známe iniciátora stavby. Byl jím pražský
biskup Jan, což dokládá nápis, objevený roku 1781 v presbyteriu:
FVNDATOR HVIVS ECCLESIAE IOHANNES PRAGENSIS EPISCOPVS
Bohužel, z latinských slov se nedovídáme, o jakého biskupa šlo. Zdali
o Jana I., II., III., či IV. Biskupa Jana III. i IV. můžeme vyloučit,
neboť v době jejich působení již české země ovládala gotika.
Přihlédneme-li k některým stavebním detailům (mírně lomený oblouk empory
a křížové klenby lodi, které tvoří na bočních stěnách stopu lomeného
oblouku, pak je nutno vznik kostela datovat do první poloviny 13.
století, tedy do období biskupa Jana II. (1226 - 1236).
Kostel sestává z obdélné lodi 8,5 metru dlouhé a 6,53 metru široké, k
níž je přidruženo pravoúhlé kněžiště o rozměrech
5,25 m x 5,13 m. Kněžiště je v exteriéru také jedinou, architektonickými
prvky alespoň trochu zdobenou, částí kostela. Hranolovité těleso je
založeno na jednoduchém soklu, ze kterého se pnou nárožní liseny a liseny
prostupující středy severní a jižní zdi. Ty měly původně přecházet v
obloučkový vlys, po kterém dnes již nenalezneme jedinou stopu, ale
starší prameny o jeho existenci hovoří (Braniš 1892, 49). Kněžiště je
osvětleno třemi okny. Jedním původním čelním, které bylo zazděno, a při
poslední rekonstrukci opět obnoveno, a dvěma postraními, která byla při
této rekonstrukci uvedena do románského tvaru (před tím byla pravoúhlá),
ale při vzniku kostela zde patrně vůbec nebyla. Na stěnách lodi
nespatřujeme takřka žádný románský dekor. Jižní fasáda je prolomena
dvěma okny, z nichž jedno je původní a druhé bylo při rekonstrukci
uvedeno do původního stavu. V severní fasádě nalézáme jedno, taktéž
obnovené, okno a zbytky ústupkového portálu, kterým se dnes vstupuje do
sakristie. Západní část kostela zaujímá mohutná, 4,5 m hluboká, věž,
jejíž šířka je shodná se šířkou lodi. V přízemí západní části věže je
prolomen novější vstupní portál, jenž chrání novodobý přístavek. První
patro věže je z jihu osvětleno jedním původním románským oknem, pod nímž
se mírně napravo nalézá zazděný portálek, kudy se vstupovalo na emporu.
V západním průčelí věže se nalézá okno gotické s lomeným obloukem, pod
kterým, taktéž mírně napravo, můžeme spatřit malý zazděný portál s
krakorci. Druhé patro bylo oživeno jednoduchými, ale zajímavými
sdruženými okny, které nebyly děleny sloupkem, ale jednoduchým pilířkem.
Ta se dochovala zazděná na severní stěně věže. Na jižní stěně byly
jejich archivolty pozměněny do tvaru trojlistých oblouků, stejně jako u
dvojice těchto oken na západní stěně. Až do roku 1859 bylo nejvyšší
patro tvořeno dřevěným podsebitím, které bylo zmíněného roku nahrazeno
trvanlivějším cihlovým omítnutým zdivem s malými okny (Lehner 1903b,
52)11. Kromě již popsaných oken můžeme v kamenném zdivu spatřit různě
rozmístěná drobná kruhová nebo střílnová okna, která přivádějí světlo do
úzkých chodeb v obvodových zdech kostela.
Exteriér kyjského románského chrámu působí v současné době po
rekonstrukci velmi ušlechtilým dojmem a návštěvník
zde může shlédnout téměř slohově čistý a v mnohém zajímavý románský
kostel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kněžiště (Lehner II.1903,54) |
empora (Lehner II.1903,51) |
torzo portálu (Lehner
II.1903,53) |
|
|
|
|
|
|
|
Bohužel, přes veškerou snahu se mi nepodařilo dostat se do interiéru
stavby, a tak následující stručný popis bude vycházet pouze z dostupných
literárních pramenů. V nynější době je vstup do chrámu možný novějším
portálem, situovaným v západním průčelí stavby. Vejdeme-li do kostela,
staneme v křížově sklenutém přízemku, který se obloukem, dosedajícím na
mohutné pilíře, otevírá do interiéru lodi. Samotná loď je sklenuta dvěma
poli křížové klenby, které odděluje mohutný pas, vystupující z
přízedních románských římsových konzol. Taktéž křížově sklenuté kněžiště
je od lodi odděleno monumentálním triumfálním obloukem, jenž tvoří tři
pravoúhlé ústupky. Rozhraní mezi ukončujícími archivoltami a
vertikálními částmi tvoří jednoduchá románská římsa. Ve východní části
lodi, v jižní i severní zdi, byly zhotoveny výklenky, zaklenuté
obloukem. Tyto mělké prostory vznikly vylámáním části zdiva v místech,
kde se vstupovalo do systému chodeb. Chodba v severní stěně je
neprůchodná a má být zazděna, tudíž není znám její průběh. Zato v jižní
stěně je chodba doposud prostupná, funkční. Můžeme jí vystoupat na
emporu, nacházející se v prvním patře věže. Ta je křížově sklenuta a do
lodi se otevírá mírně lomeným obloukem. Oba níže popsané zazděné
portálky v patře věže nevedly přímo na emporu, nýbrž právě do úzké
chodby. Ta od empory dále pokračuje v západní stěně věže a nakonec se
zalomí do stěny severní, odkud ústí do třetího patra věže.
Přestože se kyjský románský kostel sv. Bartoloměje nenalézá na venkově,
ale leží přímo na předměstí hlavního města Prahy, nepřekypuje románským
dekorem a je poměrně strohý, jedná se o významnou stavbu české venkovské
románské architektury 13. století. |
|
|
|
|
|
půdorys (Lehner II.1903,50) |
|
|