|  |  |  |  | 
				
					|  | Středoškolské 
					referáty o románské architektuře (SOČ): |  |  
					|  |  |  |  
					|  | STRUČNĚ O 
					ROMÁNSKÉ ARCHITEKTUŘE |  |  
					|  |  |  |  
					|  | 
					
					
					TENTO TEXT JE STŘEDOŠKOLSKÝM REFERÁTEM, NEJEDNÁ SE O VĚDECKÝ 
					ČLÁNEK! |  |  
					|  |  |  |  
	
		|  | Tento text byl napsán jako úvod ke středoškolské práci s názvem "Česká a 
		moravská románská venkovská sakrální architektura", která se umístila na 
		1. místě v oboru "Teorie kultury, umění a umělecké tvorby" celostátní 
		přehlídky SOČ. Ze stejné práce také pocházejí popisy některých staveb v 
		katalogové části. Čechy, Morava a část Slezska, tři země v současné době tvořící sice 
		malý, ale na historii velmi bohatý stát, ležící v srdci Evropy. České 
		dějiny spadají až do 8. století k velkomoravským, ale i českým, 
		historicky zatím neprokázaným, knížatům, a táhnou se přes dlouhá staletí 
		prosperity i úpadku země až po současnou Českou republiku na počátku 21. 
		století.
 Za celé toto období, počítáme-li do naší historie i Velkou Moravu, 
		takřka 1 200 let dlouhé, vzniklo obrovské množství architektonických 
		děl. Bylo vytvořeno prakticky vše, co dnes můžeme vidět kolem sebe. 
		Vznikala hradiště, menší sídla i města, která se dále rozvíjela, až do 
		současné podoby. Ve městech i mimo ně vznikaly kláštery, kostely a 
		katedrály, obytné domy, ale i stavby technického rázu, jimiž jsou mosty, 
		silnice, hradby, vodárny a mnohé jiné. Kromě staveb sakrálních a 
		městských profánních byly budovány opevněné středověké hrady, či 
		novověké zámky. Množství těchto objektů, ať již mladších nebo starších, 
		v současné době přitahuje velký počet návštěvníků tuzemských i 
		zahraničních, protože lidé chtějí poznat stavby spjaté s historií. V 
		největší oblibě jsou památky významné, spjaté se slavnou osobností, 
		staré nebo ty, jenž jsou opředeny pověstmi, legendami a mýty.
 Lidé většinou přicházejí kromě Prahy i do jiných historických center 
		měst, kde navštěvují gotické kostely, katedrály, městské paláce nebo 
		musea, chtějí vidět kláštery i zámky a veliký zájem budí gotické hrady a 
		středověké stavby vůbec. Někteří si udělají výlet i na velkomoravská 
		hradiska, kde jsou na zemi vyznačeny stopy základů staveb, které byly 
		postaveny v průběhu 8. století, a nebo zde mohou shlédnout i odkryté, 
		mnohdy pouze negativní základy. V přilehlých museích jsou k vidění 
		drobné i větší předměty, jež objevil archeologický výzkum nebo, podle 
		dostupných informací modelové rekonstrukce celých lokalit a jednotlivých 
		objektů. Bohužel pro utvoření představ o stavebním umění velkomoravských 
		Slovanů jsme odkázáni na velmi sporé archeologické nálezy. Na území 
		dnešní Moravy se nedochovala jediná stojící budova z 8. - poč. 9. 
		století.
 Po období Velké Moravy následoval sloh románský, který ovládal českou 
		kotlinu po více jak dvě a půl století, sloh českých knížat a prvních 
		králů, na který, ač se to nezdá, máme i v současnosti množství památek. 
		Právě tyto stavby, jsou ve větší míře nejstarší dosud stojící památky 
		českého stavitelství.
 (Jako vůbec nejstarší stojící stavby České republiky je nutné považovat 
		kostely předrománské, jenž byly částí starších badatelů považovány za 
		ottónské. Srovnáme-li je se stavbami stejného období v německých 
		oblastech, nemůžeme u nás o ottónském slohu vůbec mluvit. Současná 
		existence předrománských staveb je nevyvratitelná, ale známe jich jen 
		velmi, málo a u některých dalších, kde je předrománský původ 
		předpokládán je jejich datování přinejmenším sporné. Problematické také 
		je určit hranici románského a předrománského slohu, jelikož nejsou 
		přesně definované prvky, které spadají pod jeden či druhý styl. Některé 
		předrománské stavby je také možné považovat za nejranější fázi 
		nastupujícího slohu románského. Jednoznačně předrománskými stavbami byly 
		veškeré budovy Velké Moravy, rotunda na Levém Hradci a první kostely 
		Pražského hradu. Z nich dosud stojí části baziliky sv. Jiří. 
		Nejmarkantnější příklad předrománské stavby je nejstarší kostel v ČR, 
		rotunda sv. Petra a Pavla na Budči.)
 O časově velmi vzdálené době románské se nedovídáme pouze z dochovaných 
		staveb nebo archeology odkrytých poznatků, máme i písemné, velmi 
		důležité, podklady. Dovídáme se, že Praha se sídelním hradem byly 
		vystavěny z kamene a bylo zde 41 kostelů. Víme, že byla zakládána další 
		větší i menší sídliště a kláštery. Je vcelku logické, že objekty, 
		ať profánní nebo sakrální, nacházející se v centru dění, uprostřed měst 
		nebo byly-li funkčními kláštery či obývanými sídly, se v průběhu staletí 
		mnohokrát přestavovaly a doplňovaly, v souladu s potřebami obyvatel a současnou 
		stavební módou. Tudíž dnes stojí jen velmi málo městských, v původním 
		stavu zachovalých, románských kostelů a basilik, hradů a klášterů. 
		Informace o těch, které přežily jsou zachyceny v různých publikacích a 
		průvodcích, jsou známy obyvatelstvu i zahraničním turistům, kteří je 
		navštěvují. (Pražský hrad s bazilikou sv. Jiří, pražské rotundy, rotundy 
		ve Znojmě a na Řípu, krypty v doksanském a břevnovském klášteře, aj.)
 Dosud ale zůstává v České republice skupina románských objektů, 
		relativně velmi dobře zachovalých ve své celkové podobě, a často 
		překrásně zdobených původními románskými sochařskými skulpturami i 
		nástěnnými malbami. Jedná se o románské venkovské kostely, které měly 
		štěstí a nebyly v pozdějších dobách, hlavně v baroku, příliš 
		přestavovány. Právě tyto památky mohou přesvědčivě hovořit o vývoji 
		českého románského architektonického umění. Kostely byly stavěny 
		většinou jako emporové při panských sídlech, a dodnes se dochovaly na 
		českých vesnicích. Venkovské románské kostely jsou, vzhledem k městským 
		a klášterním, sice drobné, ale právě na nich můžeme z důvodů 
		zachovalosti původních dekorací a dispozic dobře sledovat vývoj nejen 
		románského tvarosloví, ale i dispoziční, od nejjednodušších svatyň až po 
		vícelodní a centrální chrámy ranného středověku.
 Zřejmě z důvodu umístění staveb, často v odlehlých vsích, ale hlavně z 
		jejich obecné neznámosti, nejeví mnoho lidí, ať již z České republiky 
		nebo ze zahraničí, zájem o navštívení těchto lokalit a o poznání 
		starodávných a malebných chrámů. Z této příčiny nemají o dané objekty 
		zájem ani místní lidé, a co hůře ani úřady a stavby jsou mnohdy 
		nedoceněny i veřejnou správou, což způsobuje špatný stavební stav 
		památek, zapříčiněný mnohdy banálními věcmi.
 Ve většině případů je zanedbáváno okolí, není regulována stromová a 
		keřová zeleň, pohledy na stavbu jsou narušovány technickými zařízeními, 
		elektrickým a jiným vedením. Téměř ve všech případech chybí informační 
		tabule se stručnými fakty o stavbě a jejím významu a hlavně takřka nikde 
		neexistují upoutávací tabule při hlavních silničních tazích. Poté, až 
		budou některé nedostatky, které mohou řešit samy obce ne příliš 
		nákladnými investicemi, odstraněny, stavby vystoupí ze současné 
		"ilegality" a v některých případech budou i zpřístupněny, budou zajisté 
		přitahovat mnohé návštěvníky a malé neznámé vsi se mohou stát 
		atraktivními a vyhledávanými místy s velmi vzácnými a unikátními 
		památkami.
 Z výše uvedených důvodů budou náplní katalogové části této práce české a 
		moravské nejvýznamnější a nejvelkolepější 
		venkovské románské sakrální stavby 11. - 1. pol. 13. stol. (Výjimku 
		tvoří předrománská Budeč.)
 Cílem publikace by mělo být seznámení veřejnosti s významem románských 
		venkovských památek v české historii a podnět k 
		jejich případné návštěvě. Součástí popisu každé stavby je stručné 
		zhodnocení dosavadního stavu a doporučení možných 
		úprav, ať na samotném objektu či v jeho bezprostředním okolí, které by 
		mohly vést ke zvýšení jejich atraktivnosti a přispět tak k jejich 
		postupné záchraně a obnově.
 Pro práci byly vybrány nejlepší a nejvýznamnější příklady jednotlivých 
		typů románských kostelů, nacházejících se vesměs na českých vesnicích. 
		Kostely byly vybírány pečlivě na základě studia dostupné literatury a 
		následné návštěvy mnohých lokalit s románskými památkami v České 
		republice i mimo ni. Z poznaných staveb bylo vytipováno dvanáct tak, aby 
		co možná nejlépe zachycovaly vývoj a tendence v české venkovské 
		architektuře 11. - 1. pol. 13. století. Tyto kostely byly následně znovu 
		několikrát navštíveny a byl proveden stavebně historický průzkum 
		exteriérů a v rámci možností i interiérů.
 Katalogová část by tak formou jednotlivých zástupců kostelů měla pojmout 
		co nejširší okruh určitých typů venkovských románských staveb v celé 
		České republice. První čtyři stavby zachycují čtyři základní dispoziční 
		typy: jedná se o rotundu (předrománská Budeč, nejstarší dosud stojící 
		stavba v ČR), o podélný emporový kostel (sv. Jakub, zároveň s příklady 
		románské figurální plastiky, nejlepší figurální plastika na českém 
		venkově), o trojlodní baziliku (Tismice, nejlépe zachovalá románská 
		trojlodní neklášterní dispozice), o centrální kostel (Řeznovice, jediný 
		v ucelené podobě dosud stojící románský centrální kostel s třemi 
		apsidami v celé ČR). Následně jsou popsány čtyři významné románské 
		venkovské stavby: Záboří (unikátní portál a původně ojedinělá centrální 
		patrová kaple), Kondrac (zajímavé průčelí s válcovými věžemi), Poříčí n. 
		S. (dobrá celková zachovalost stavby s románskými freskami), Kyje 
		(pevnostní kostel se zajímavým systémem chodeb v síle zdi). Poslední 
		čtveřice kostelů z katalogové části je celá věnována zajímavé tzv. 
		Vinecké oblasti, ve které je každý popsaný kostel sám o sobě unikátem. 
		(Více o Vinecké oblasti v samotné katalogové části.) V tématické příloze 
		"Z cest na východ" jsou pro porovnání popsány venkovské románské kostely 
		ze středního Slovenska, severovýchodního Maďarska a Zakarpatské 
		Ukrajiny.
 Samozřejmě tato práce nebude vůbec první a v žádném případě rozsahem 
		největší publikace o české a moravské venkovské románské tvorbě. Avšak v 
		současné době, jak bylo výše zmíněno, není o tuto oblast vzácného umění 
		velký zájem, a významné památky jsou pozapomenuty a mnohdy i chátrají. 
		Českou venkovskou románskou tvorbou se prvně začal zabývat Josef Braniš 
		a roku 1892 vydal knihu "Dějiny umění středověkého v Čechách". Tou dobou 
		již vycházely články o jednotlivých památkách v časopisech Method a v 
		Památkách archeologických. Až roku 1903 vydal rozsáhlé dílo Ferdinand J. 
		Lehner, jednu z dosud nejlepších knih, zabývající se touto tématikou. 
		Dále byl až do druhé světové války o románské památky jalo o národní 
		dědictví zájem, a autoři o nich píšící vydávali především formou 
		zmíněných časopisů (K. Guth, V. Birnbaum). Z poválečných autorů je nutné 
		zmínit Václava Mencla s dílem "Panské tribuny v naší románské 
		architektuře", a především Anežku Merhautovou a Dušana Třeštíka, kteří 
		spolu vydali r. 1983 knihu "Románské umění v Čechách a na Moravě", A. 
		Merhautová samostatně vydala r. 1971 "Raně středověká architektura v 
		Čechách". Jedná se o dvě poslední velká díla o románském umění, 
		zachycující i problematiku venkovských kostelů. Od té doby a ani po roce 
		1989, kdy církevní stavby přestaly být perzekuovány, nebyla vydána žádná 
		rozsáhlejší kniha s podobnou tématikou. I když jsou některá vyjmenovaná 
		díla opravdu vyčerpávající a zdá se, že stavby popisují opravdu 
		dokonale, se stále vynořují nové skutečnosti a poznatky, které je nutné 
		zaznamenávat a použít je do složité mozaiky vývoje české románské 
		architektury.
 Románská architektura se začíná objevovat počátkem 11. století a 
		přetrvává až do 13. století. Název je odvozen od slova Roma (Řím), 
		protože románské umění se objevuje v místech bývalého římského impéria, 
		tedy ve střední a západní Evropě. Na tvorbě románského slohu se podílely 
		kmeny Franků, Germánů, Slovanů i Anglosasové. Jejich jednotící myšlenkou 
		bylo rychle se šířící křesťanství, a proto se vzorem románské 
		architektury staly stavby starokřesťanské, karolinské a ottónské, jako 
		jsou basiliky a centrály.
 Románské umění vzniká prakticky po celé "tehdy známé" Evropě a vyvíjí se 
		pod silným působením místních vlivů. V tomto 
		mnohotvárném a velmi různorodém prostředí se vytvořil směr 
		architektonické tvorby, který je sice zaměřen k jednotnému cíli, ale 
		nedopracoval se k úplnému sjednocení a vykrystalizování v ucelený 
		slohový systém. "Snad není jediné stavby, na níž by byly zastoupeny 
		všechny prvky románské architektury" (Syrový 1972, 243).
 Čas románského umění, které ovládalo naše země po dobu, od 11. do 13. 
		století, byl ve znamení rozmachu českého státu a vzestupu moci 
		panovníka, který počal ovládat celou českou kotlinu. Byl to čas, kdy 
		vznikala a dále se rozvíjela první česká monumentální architektura, jenž 
		v mnohém nastínila vývoj stavitelského umění pro další dlouhá staletí. 
		Přestože se tato práce zabývá románskými sakrálními stavbami českého a 
		moravského venkova, je nutné připomenout vůbec počátky zděného 
		stavitelství v Čechách i na Velké Moravě, které s touto tématikou úzce 
		souvisí.
 V současné době, kdy byly alespoň částečně archeologicky prozkoumány 
		lokality velkomoravského osídlení, přestože průzkumy zdaleka nebyly 
		vyčerpávající, víme, že velkomoravští Slované již počátkem 8. století 
		stavěli z kamene. Zděné byly především stavby sakrálního charakteru 
		(existuje zatím pouze jediný doklad o kamenné profánní architektuře, jíž 
		jsou základy "paláce" v Mikulčicích1), tedy stavby spojené s 
		křesťanstvím. Je nevyvratelně prokázáno, že na území Moravy nepřinesli 
		křesťanskou víru Cyril a Metoděj, kteří přišli roku 863 na žádost 
		knížete Rostislava Byzantskému císaři Michalu III. právě proto, aby bylo 
		zabráněno rozpínání západního vlivu křesťanství a následné germanizace 
		slovanského území. Jíž bezmála 50 let před příchodem věrozvěstů ze 
		Soluně, působily na Moravě mise Francko - Bavorské, Dalmátsko - 
		Istrijské a možná i Iro - Skotské. Je archeologicky prokázané, že právě 
		tito misionáři přináší na Velkou Moravu první kamenné stavitelství, 
		avšak nevíme, v právě kterých oblastech máme hledat původ určitých typů 
		staveb. Nejsnazší se zdá být vytipování původu rotund, které pocházejí z 
		oblasti Balkánského poloostrova. Ze stejné lokality pochází i typ 
		podélného chrámu s pravoúhlým kněžištěm, jehož stěny byly zpevněny 
		jakýmisi příporami. Tvary ostatních kostelů s kubickým kněžištěm, spolu 
		s nejstarším doposud objeveným chrámem v Modré u Velehradu, jsou 
		připisovány vlivům ze západu. Na Velké Moravě nejmladším typem svatyně 
		byla podélná dispozice s východní apsidou, které se užívalo až ve druhé 
		polovině 9. století, tedy po příchodu Cyrila a Metoděje z Byzance, kde 
		je také hledán její původ (Syrový 1974, 133). Jak patrno, už na Velké 
		Moravě se na kamenné sakrální architektuře mísily vlivy z jihovýchodní a 
		západní Evropy. Víme, že v Čechách, v nejranější etapě kamenného 
		stavitelství, která trvala do zřízení pražského biskupství v roce 973, 
		tomu bylo podobně, avšak nejvíce převládala tradice velkomoravská.
 Kníže Bořivoj, první historicky doložený český panovník, byl pokřtěn na 
		Velké Moravě, pravděpodobně biskupem Metodějem. Po návratu do Čech, s 
		knězem Kaichem, založil na svém sídle, Levém Hradci, rotundu sv. 
		Klimenta, nejstarší nám známý křesťanský chrám na českém území. Druhým 
		kostelem, který Bořivoj založil, byla podélná dispozice zasvěcená Panně 
		Marii, jejíž základy byly objeveny v západní oblasti dnešního Pražského 
		hradu, pod traktem mezi II. a III. nádvořím. Jelikož kníže Bořivoj 
		zemřel asi roku 889, jsou rotunda sv. Klimenta na Levém Hradci a 
		pravoúhlý chrám Panny Marie na Pražském Hradě jedinými prokázanými 
		českými sakrálními stavbami z 9. století.
 Bořivojův syn a český kníže Spytihněv, založil třetí český křesťanský 
		chrám, a to rotundu sv. Petra na hradě Budči. Zde bylo taktéž užito 
		kruhového (mírně oválného) půdorysu, stejně jako u nejstarší svatyně na 
		Levém Hradci, z čehož je patrné, že rotundy, v tomto stádiu pocházející 
		z Velké Moravy, získávaly v Čechách na oblibě, což dokazuje i jejich 
		následné časté užívání a stavební zdokonalování.
 Rotundy byly většinou stavěny jako vlastnické soukromé kostely na 
		panských sídlech. Chrám sv. Petra (a sv. Pavla) na Budči byla postavena 
		před rokem 905, tedy ještě za existence Velkomoravské říše, a tak je 
		vůbec nejstarší, doposud stojící stavbou v České republice. Čtvrtou 
		českou, historicky prokázanou, svatyní a zároveň druhou na Pražském 
		hradě byla basilika sv. Jiří založená knížetem Vratislavem, druhým synem 
		Bořivojovým, která byla dokončena před rokem 921. Měla to být krátká 
		trojlodní basilika, zakončená třemi apsidami v jedné rovině, jejiž 
		prapůvod je spatřován, stejně jako u rotund, v jihovýchodní Evropě (Merhautová 
		1971, 13). Za panování knížete Václava se již začíná počet kostelů po 
		české zemi zvyšovat. Obvykle ale nevíme, kde byly situovány, nemluvě o 
		znalosti dispozic či výzdoby staveb. V té době dostává i Pražský hrad 
		svůj třetí kostel, rotundu sv. Víta, jíž zakládá sám sv. Václav. 
		Přestože o přesnější dispozici chrámu a jeho výzdobě máme pramálo 
		informací víme, že ve své prvotní podobě měl čtvero apsid, které byly 
		členěny lisenami, jež se zde objevují vůbec poprvé na české půdě (Merhautová, 
		Třeštík, 1983, 39). Doposud zůstává nezodpovězena otázka, měla-li 
		rotunda ve své lodi prstencovitý ochoz nesený pilíři a byla-li 
		zaklenuta. Jisté je, že právě tato stavba se po roce 973 stává sídelním 
		chrámem pražského biskupa.
 Po zřízení pražského biskupství se sice Čechy vymanily z vlivu 
		biskupství řezenského, ale i přesto se stavební umění začíná čím dál 
		více orientovat směrem k západu. Do roku 1000 vznikají první mužské 
		kláštery, Břevnovský a Ostrovský, a první ženský klášter při chrámu sv. 
		Jiří na Pražském hradě. Spolu se vznikem klášterů úzce souvisí i příchod 
		zahraničních duchovních, kteří nejen mají bohatší znalosti se 
		stavitelstvím, ale přináší na naše území vůbec první monumentální 
		architekturu.
 Doposud, do konce 10. století, byla zatím řeč pouze o architektuře, 
		vznikající na území ovládaném Přemyslovci. Je samozřejmostí, že v české 
		zemi vládly i jiné rody, z nichž asi nejznámějším byly Slavníkovci se 
		sídlem na Libici. Archeologické průzkumy ukázaly, že i zde stál do 
		porážky Slavníkovců v roce 995 křesťanský chrám, a to dokonce s mnohem 
		složitější dispozicí a daleko větších rozměrů, než známe z 
		přemyslovských hradišť té doby. Výzkum, převážně negativních otisků 
		základů, a následná rekonstrukce ukázaly daleko větší ovlivnění 
		slavníkovského umění západní, saskou, architekturou nežli je obvyklé u 
		Přemyslovského umění. Libický chrám byl vůbec nejsložitější českou 
		sakrální stavbou té doby (Merhautová, Třeštík 1983, 44). Slavníkovci 
		samozřejmě obývali i jiná hradiska nežli Libice, kde taktéž stály 
		kostely. Je nutné se zmínit o Vrbčanech, kde pod současným kostelem se 
		dochovaly základy drobné svatyně, jež má být dílem slavníkovců. Základy 
		této svatyně jsou přístupné. Z éry Slavníkovců doposud stojící zajímavý 
		chrám se nachází v Malíně, poblíž Kutné Hory.
 Po přelomu milénia, v 11. století, se začínají po celém rozrůstajícím se 
		přemyslovském státě ve větším množství budovat první venkovské 
		křesťanské svatyně. Tyto drobné chrámy, podélné dispozice s apsidou a 
		někdy i již zdomácnělé rotundy slouží jako kostely vlastnické nebo i 
		jako kostely farní. Bohužel o naší venkovské architektuře máme pramálo 
		informací a mnohé kostely, jenž by z tohoto období mohly pocházet, 
		nejsme ani s to přesněji datovat. Do této skupiny můžeme zařadit 
		kostelíky v Kuněticích, Vysoké, Čáslavi a jiné, podobných tvarů a 
		rozměrů. V průběhu 11. století už také přestáváme hovořit o působení 
		zahraničních vlivů a můžeme již uvažovat vznik a vývoj domácích 
		architektonických tradic.
 V 11. století se na venkově poprvé setkáváme s chrámovou věží (Lehner 
		1903a, 265) a sdruženými okny, která ji obohacují (Merhautová 1971, 24), 
		jako je tomu v Čáslavi. U rotund se v té době začíná užívat lucerny a 
		stavby dostávají architektonický dekor, jako jsou například liseny.
 Větší rozvoj české a moravské venkovské architektury nastává takřka až 
		ve století 12., kdy se chrámy začínají zvětšovat, mnohé jsou bohatě 
		zdobeny, a to jak kamennou plastikou v exteriéru, tak freskami v 
		interiéru. Na vsích se objeví i do té doby neznámé dispozice, jako 
		trojlodní basiliky nebo centrály s kvadratickým středem a čtveřicí nebo 
		trojicí apsid, přesto vše nadále zůstává v největší oblibě jednolodní 
		podélná dispozice s východní apsidou a západní věží. Věž často nebývala 
		od kostela oddělena spárou, nýbrž mohla být "vtažena" do lodi, tak, že 
		se tyčila nad středem empory, nad jejím pravým nebo levým rohem, 
		popřípadě nad celou její šíří. Bylo-li k chrámu připojeno pravoúhlé 
		presbyterium, užívané spíše v pozdější románské architektuře, mohla věž 
		stát po jeho boku, ale i nad ním samým, čehož se užívalo až ve 13. 
		století. Kromě pravoúhlého presbyteria se objevuje i kněžiště 
		polygonální, avšak takřka až na sklonku období. Po celé 12. i 13. 
		století zůstává nejoblíbenějším východním zakončením chrámu typická 
		románská apsida.
 Vnější plášť apsidy býval nejčastěji zdoben lisenami, které přecházely v 
		obloučkový vlys ke kterému se později přidaly i ozuby, a nad ním 
		probíhala ukončující římsa. Po polovině 12. století. již můžeme pod 
		obloučky, jejichž hrany mohou být spolu s lisenami profilované, 
		spatřovat konzolky (Merhautová 1971, 40). Výjimečně mohly být liseny 
		nahrazeny polosloupky ukončenými drobnými krychlovými hlavicemi. Apsida 
		bývala prolomena jedním nebo více okny s mohutnými špaletami, které se 
		otevíraly jak do exteriéru, tak do interiéru. Plášť lodi býval obohacen 
		nárožními, a později i dalšími, lisenami, jenž přecházely v podobný nebo 
		shodný dekor jako na apsidě, tj. obloučkový vlys, ozuby, římsa. 
		Ojediněle se na plášti lodi objevovaly zvířecí nebo lidské reliéfy. Okna 
		lodi bývala stejných proporcí i tvarů jako na kněžišti. Nejbohatěji 
		plasticky ztvárněnou částí kostela býval vstupní portál. Na počátku 12. 
		století známe pouze jednoduché portály, ukončené architrávem nad nímž se 
		nacházel vynášecí oblouk. Během času se portály zdokonalovaly, jejich 
		ostění bylo tvořeno jedním i více ústupky s čímž souvisejí i více 
		profilované archivolty. Po polovině 12. století se do ústupků začínají 
		vkládat sloupky a občas se reliéfně ztvárňují tympanony, převážně 
		stylizovanými motivy. Lidskou plastiku na tympanonu známe v intartní 
		podobě pouze ve dvou případech2. Následně se začíná užívat geometrických 
		i nestylizovaných rostlinných motivů k dekoracím hlavic a archivolt. 
		Zřejmě nejméně zdobenými partiemi chrámu bývaly věže, ale i přesto zde 
		nacházíme dekorativní prvek - sdružené okno. Na počátku 12. století, kdy 
		se tato okna již objevují, je jejich podoba značně redukovaná. Sloupek, 
		jež okno dělí nemá v té době ani patku ani hlavici a kruhové sedlo tak 
		dosedá přímo na dřík. Velmi brzy se však objevují okna trojitá a posléze 
		i dvě a někdy i tři řady sdružených oken nad sebou. V tomto období už 
		sloupky spočívají na patce a jsou ukončeny vesměs krychlovou hlavicí.
 Interiér venkovských sakrálních staveb zaznamenal také obrovský pokrok. 
		Prostor se mnohokrát zvětšil a někdy byl i zaklenut. Největšími změnami 
		však prošla západní část chrámu, kde se většinou nacházela panská empora. 
		Ta byla v prvotní fázi románského slohu velmi jednoduchá, přítomna v 
		prvním patře věže - empora věžová. Následně se začíná užívat empory 
		kruchtové, která mohla být situována na jednom širokém oblouku 
		přepínajícím se od jedné obvodové stěny kostela ke druhé, na dvou 
		arkádách dosedajících na střední pilíř, osloupený pilíř či sloup nebo na 
		arkádách třech, které zpravidla dosedaly na sloupy. Empory patrové, tj. 
		empory, jejíž patro bylo od prostoru lodi odděleno zdí, se užívá málo. 
		Po roce 1165 se objevuje nový prvek, a to spojení věžové části empory s 
		kruchtovou (Mencl 1965, 39 - 40), jako je tomu například v kostele v 
		Jakubu nebo ve Vroutku. Západní část chrámu s emporou se stává předmětem 
		nejbohatší výzdoby. Sochařsky pojednány byly především sloupy, jejich 
		patky i hlavice a přízední konzoly. Kromě empory se umělecké opracování 
		kamene uplatňuje i na triumfálním oblouku, oddělující loď od apsidy, 
		který býval tvořen jedním i více ústupky a jejich archivolty bývaly od 
		vertikálních částí odděleny jednoduchou římsou. Kromě výše zmíněných 
		prvků mohl člověk v interiéru obdivovat nástěnné malby, kterých se však 
		do současné doby dochovalo je velmi málo. Náměty fresek byly různé, ale 
		v drtivé většině převládaly náboženské motivy, především christologický 
		cyklus.
 13. století již bylo částečně ve znamení slohu přechodného, avšak do 
		jeho poloviny, kdy Čechy i Moravu definitivně ovládla gotika, se 
		především na venkově stále užívá staršího a ověřeného umění románského. 
		Ve třináctém století se plně rozvinou domácí tradice a románské 
		tvarosloví, ale také můžeme pozorovat značný vliv ze zahraničí, 
		především z německých oblastí, čehož si je možno dobře všimnout ve 
		Vinecké oblasti. Vinecká oblast je také dobrým příkladem, že již ve 13. 
		století můžeme hovořit o hutích a možná i o románské škole. Druhou 
		zajímavostí domácí románské tvorby je doksanská skupina, jenž, i z 
		Vineckem, bude blíže zmíněna v katalogové části.
 Vzhledem k tomu, že česká venkovská románská architektura neužívala 
		přílišné množství odlišných dispozic ani ozdobných prvků, je možné si z 
		popisu staveb, uveřejněných v katalogové části, udělat přehled o vývoji 
		a tendencích architektury, která ovládala venkovské části vnikajícího 
		českého státu.
 |  |  |