|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
POZNÁMKY: |
01. K
významu názvu místa více Profous, A.: Místní jména v Čechách
II. Praha 1949, s. 577
02. Obec Libčany se geomorfologicky nachází v
provincii Česká vysočina, v soustavě České tabule,
podsoustavě Východočeské tabule, v celku Východočeské
tabule, podcelku Chlumecké tabule a okrsku Libčanské tabule.
03. Bláha, R.; Kalferst, J.: Libčany – podklady pro
archeologickou památkovou péči v rámci přípravy ÚPO. rukopis
č.j. 287/2004 (kopie uložena v AO MVČ H. Králové). Hradec
Králové 2004.
04. Friedrich, G.: Codex diplomaticus et epistolaris
regni Bohemiae I. Praha 1904 – 1907, s. 370
05. Lancinger, L.; Muková, J.; Šimková, D.: Libčany –
kostel Nanebevzetí P. Marie (Stavebně historický průzkum)
SÚRPMO. Praha 1995, s. 1 (kopie uložena v archivu NPÚ ú.o.p.
v Pardubice)
06. Horyna, V.: Vlastivěda Královéhradecka. Hradec
Králové 1968, s. 235.
07. Cechner, A.: Soupis památek historických a
uměleckých v politickém okrese Královéhradeckém. Praha 1904,
s. 141.
08. Tomek, W. W.: Registra desátků papežských z
dioecezí pražské (RDP). Praha 1873, s. 90
09. Bezvěžovou stavbou rozumíme kostel bez kamenné
věže, která by výpravou odpovídala zbytku chrámu. Bez
řádného archeologického průzkumu nemůžeme vyloučit existenci
zvonice z lehčích materiálů.
10. Existenci apsidy dokládají zaoblené části zdiva s
torzem lizény s oblounem v čele, které se nacházejí v
sakristii i oratoři, a sokl podchycený pod podlahou
sakristie.
11. Zejména V. Mencla, Andrzeje Tomaszewského,
Dalibora Prixe a Jiřího Varhaníka
12. Rejzek, J.: Český etymologický slovník. Voznice
2012, s. 709.
13. Primární úlohu věže coby zvonice uvádí i Prix, D.:
Velké dějiny zemí koruny české – Architektura. Praha 2009,
s. 32.
14. Například Varhaník, J.: Středověký venkovský
kostel jako refugium. In: Archaelogia historica 24, Brno
1999, s. 313 – 317.
15. K všeobecnému významu a funkci empory více Haas,
W.: Romanik in Bayern. Stuttgart 1985, s. 350.
16. Laval, F.: Co je kostel? K počátkům šlechtických
sídel českého středověku. In: Archeologické rozhledy, Praha
2016, roč. 68, sešit 1, s. 68.
17. Bericht über die im August und September 1851
unternommene kunst-archäologische Bereisung Böhmens.
Sonderabdruck aus den Sitzungsberichten der philos.-histor.
Klasse der kaiserl. Akad. d. Wiss., Jg. 1852
18. Wocel, J. E.: Kostely románského slohu v Čechách.
In: Památky archeologické a místopisné II. Praha 1857, s.
121
19. Cechner, A.: Soupis památek historických a
uměleckých v politickém okrese Královéhradeckém. Praha 1904,
s. 141 - 149
20. anonym: Ročenka katolíků v Libčanech. Hradec
Králové (?) 1940
21. Tento omyl mohl vzniknout na základě zákresu
Cechnera (1904, 142), kde je kněžiště šrafováno stejně jako
vlastní loď.
22. Mencl, V.: Nové nálezy na románských památkách z
doby kolem roku 1210. In: Umění 16, Praha 1944 – 45, s. 122
– 123.
23. Mencl, V.: Románská a gotická hlavice jako
prostředek k datování České architektury. In: ZPP 10, Praha
1950, s. 1 – 32
24. Merhautová, A.; Radová, M.: Románská stavební huť
v Doksanech II. In: Umění 5, Praha 1957, s. 218
25. Toto tvrzení je diskutabilní, jelikož na severní
stěně nebyla přítomnost slepých arkád nikdy spolehlivě
prokázána. Do současné doby se dochovaly pouze negativní
otisky lizén, které stoupají do výše hypotetických pat
archivolt. Chybně je uvedeno, že v ose každé druhé arkády
bylo, dnes zazděné, románské okno.
26. Libčanské arkády předstupovaly před rovinu stěny
tak, jako by na ní byly nalepeny.
27. Mencl, V.: Vývoj středověkého portálu v českých
zemích. In: ZPP 20, Praha 1960, s. 8 – 26.
28. Merhautová, A.: Raně středověká architektura v
Čechách. Praha 1971, s. 155 – 156.
29. Ze stavební podstaty objektu autorka uvádí pouze
její jednolodní charakter s pravoúhlým novějším presbyteriem
a různými novějšími přístavky.
30. Radová – Štiková, M.: Románské stavitelství –
učební texty ČVUT. Praha 1976 (II. vydání v r. 1992), s. 46
a 64
31. Na podobnost libčanského a vrbčanského kostela je
poukazováno nejen z podstaty užití slepé arkády, ale i
trojúhelníkového zubořezu.
32. Poche, E.: Umělecké památky Čech 2. Praha 1978,
s. 231 - 232
33. viz. pozn. 21.
34. Svobodová, J.: Nálezy v areálu kostela
Nanebevzetí P. Marie v Libčanech. In: PP 1, Praha 1995, s.
82 – 83.
35. Lancinger, L.; Muková, J.; Šimková, D.: Libčany –
kostel Nanebevzetí P. Marie (SHP), SÚRPMO. Praha 1995.
36. Hylmarová, J.: Kostel Nanebevzetí Panny Marie v
Libčanech (bakalářská práce). Brno 2007.
37. Hylmarová (2007, 12) připomíná, že o výsledku
záležitosti ohledně výstavby věže na poč. 20. stol. nejsou
písemné prameny; Poche (1978, 231) bez bližší specifikace
konstatuje, že věž byla postavena v roce 1909 a následně
stržena.
38. např. Svobodová, J.: Nálezy v areálu kostela
Nanebevzetí Panny Marie v Libčanech. In: PP 1, Praha 1995,
s. 82
39. Zaměření kostela bylo provedeno při čtyřech
návštěvách (1. - 2. července a 8. - 9. srpna 2006)
40. V českých zemích jsou zmapovány dva způsoby užití
slepých arkád. Tento prvek je nejvíce rozšířen v
severozápadních Čechách, a to na čtyřech, resp. pěti (dosud
popsaných) chrámech. Druhý typ slepých arkád je možno
pozorovat ve východní části země na třech stavbách. Na
kostele v Jakubu, ve Vrbčanech a v Libčanech. Hlavním
charakteristickým rysem této východočeské skupiny je
předstoupení arkádového systému před rovinu fasády, čímž se
stává oproti tzv. doksanskému pouze dekorativním, a nikoli
tektonickým (vylehčujícím), prvkem. Arkády tohoto typu se
nejlépe zachovaly na kostele v Jakubu u Kutné Hory, kde jsou
na jižním i severním průčelí rozvrženy do dvou
horizontálních pater. Oproti tomu pouze jedním patrem arkád
je obohacena apsida. Vertikální část jakubských arkád tvoří
polosloupky, jež dosedají na atické patky a vrcholí
krychlovými hlavicemi sasko – hirsauského typu. Archivolty
na hlavice dosedající jsou obdélného průřezu a jsou
konstruovány z jiného materiálu nežli jejich podpory.
Sloupky jsou z šedého a archivolty ze žlutého pískovce (více
Kroupa, P.: Kostel sv. Jakuba v Jakubu u Kutné Hory. In:
Průzkumy Památek 1, Praha 1997, s. 3 – 25).
O slepých arkádách ve Vrbčanech není mnoho známo, avšak
(Radová – Štiková, M.; Škabrada, J.: Románské stavitelství –
učební texty ČVUT. Praha 1976 (II. vydání v r. 1992), s. 46)
je dávají do souvislosti s libčanskými. Jelikož je v
současné době celá stavba omítnuta, jsme při posuzování
skladby odkázáni na starší fotodokumentaci (fotografie
(Radová, Škabrada 1992, 51) a SHP. Stejně jako v Libčanech,
i zde byly arkády v období baroka odstraněny, a to mnohem
důkladněji, takže se vesměs dochovaly pouze jejich negativní
stopy. Z fotografií vyplývá, že arkády kostela sv. Václava
ve Vrbčanech byly mnohem méně subtilní a měly daleko
mohutnější vertikální části nežli libčanské či jakubské.
Jelikož jsou poškozeny i horní partie stěny, není možné bez
sondáže určit, zdali arkády předstupovaly před rovinu zdi
jako celek nebo se podobaly doksanskému typu.
41. Merhautová, A.: Raně středověká architektura v
Čechách. Praha 1971, s. 155
42. Profil lizén zdobících chrámovou loď je dosud
patrný v předsíni předstupující před románský portál a v
místech průniku se soklovou římsou, zatímco dekor apsidy je
možné studovat na druhotně užitých blocích zazděných v
presbyteriu.
43. Otvor byl zazděn při přestavbě kostela v období
renesance, když se dostal do kolize se vkládanými klenebními
podporami.
44. Románská okna byla zaslepena nejpozději při
renesanční přestavbě kostela (při zdění klenebních podpor) a
je tudíž pravděpodobné, že při této akci byly odsekány i
lizény s archivoltami. Současná podoba čtveřice oken v lodi
je barokní, totožná s úpravou oken presbyteria, nicméně je
pravděpodobné, že vlastní otvory jsou renesanční.
45. Ohledně původního umístění plastik v jižním
průčelí je vedena diskuse (např. Kroupa 1997, 10.)
46. Cítov, Doksany, Holubice, Jakub,
47. Kostomlaty pod Řípem, Deštná (?), Vrbčany (?)
48. obdobný dekorativní pás s koncovými konzolami,
které vynášejí štíty lodi, je dochován např. na kostele v
Plaňanech.
49. Svobodová, J.: Nálezy v areálu kostela
Nanebevzetí Panny Marie v Libčanech. In: PP 1, Praha 1995,
s. 82
50. Přípory na severní fasádě jsou odsekány a místy i
vytrhány tak, že jsou místy čitelné pouze jejich negativní
stopy vyplněné cihelnou zazdívkou.
51. Okna na severní fasádě byla zaslepena v totožné
době jako okna jižního průčelí, ale nebyla nahrazena
mladšími otvory.
52. Vyloučení obou variant je možné vzhledem k
souvisle dochovanému zdivu v horní partii lodi, které
nevykazuje žádné stopy přezdění nebo druhotného uložení
románských kvádrů.
53. K roku 1722 je rytým nápisem datován krov
kněžiště, který zřejmě odpovídá i době jeho výstavby
(Svobodová 1995, 83.)
54. Zdali barokní presbyterium nahradilo raně
středověkou apsidu, anebo zde existoval mezičlánek v podobě
gotického či renesančního kněžiště, nejsme schopni bez
archeologického průzkumu definovat.
55. Svobodová, J.: Nálezy v areálu kostela
Nanebevzetí Panny Marie v Libčanech. In: PP 1, Praha 1995,
s. 82
56. Bazilika na Velehradě nebo kostel ve Vinci.
57. Doksany, Holubice, Jakub, Kostomlaty pod Řípem.
58. Takovéto řešení zatím nebylo na venkovském
kostele v Čechách zachyceno.
59. Kamenné ostění vstupu je tvořeno dvěma pruty,
oddělenými výžlabkem, které dosedají na patky ve tvaru
nízkých válců, šroubovitě kanelovaných. Vše spočívá na
pravoúhlé trnoži s otupenou hranou, nahoře válcovitě
seříznutém. Nad půlkruhovým nadpražím portálu se přepíná
gotická římsa.
60. Problematika středověké věže libčanského kostela
není v odborné literatuře sledována, skutečnosti ohledně
zamýšlené výstavy věže na počátku 20. století shrnuje
Hylmarová (2007, 10. – 12.)
61. Kry omítky byly sneseny na podzim roku 2006 při
opravě kostela.
62. Obojí je myšleno směrem ke středu štítového
průčelí kostela.
63. Osm (?) kapes po stupních dřevěného schodiště se
nachází ve velmi neobvyklé poloze na jižní hraně západní
fasády. První kapsa je ve výšce přibližně 1,4 metru nad
soklem kostela, a to přímo v nároží stavby. Předpokládané
schodiště stoupalo pod úhlem 43° až do výšky cca 3 metrů,
která může odpovídat prahu románského portálu.
64. Této problematice se blíže věnuje M. Hauserová a
dokládá užití tohoto principu v kostele sv. Jakuba v Jakubu
u Kutné Hory a hypoteticky i ve Všerubech u Plzně (Hauserová,
M.; Nováček, K.; Čechura, M.; Falta, M. 2011: Románský
kostel sv. Petra a Pavla ve Svojšíně. Průzkumy památek XVIII
– 1. Praha 2011, s. 19 – 22) a v kresebné rekonstrukci
prvotní podoby kostela v Krašově jej připouští i Nováček,
K.: Kladrubský klášter 1115 – 1421. Plzeň 2010, s. 155.
65. Na základě datování západního portálu do doby
kolem roku 1500 (Poche 1978, 231) můžeme opatrně uvažovat,
nikoliv však konstatovat, že oba zmíněné průrazy vznikly v
rámci jedné etapy na přelomu 15. a 16. století.
66. Cechner, A.: Soupis památek historických a
uměleckých v politickém okrese Královéhradeckém. Praha 1904,
s. 148.
67. Hovorka, V.: Libčany. In: Hradecký venkov o.p.s.
2008. http://www.hradeckyvenkov.cz/view.php?cisloclanku=2008060026
68. Renesance, coby všeobecně užívaný
uměleckohistorický pojem, je v kontextu libčanského kostela
zavádějící označení, spíše se jedná o jakousi syntézu pozdní
gotiky a rané renesance v prostředí venkovského
stavitelství.
69. Svobodová, J.: Nálezy v areálu kostela
Nanebevzetí Panny Marie v Libčanech. In: PP 1, Praha 1995,
s. 83
70. Současný stav poznání předpokládá, že barokní
presbytář nahradil přímo románskou apsidu – o existenci
mezistupně ve formě gotického nebo renesančního kněžiště
nejsou žádní indicie.
71. Hylmarová, J.: Kostel Nanebevzetí Panny Marie v
Libčanech (bakalářská práce). Brno 2007, s. 38
72. Hylmarová, J.: Kostel Nanebevzetí Panny Marie v
Libčanech (bakalářská práce). Brno 2007, s. 10 – 12
73. Dřevěná barokní zvonice nacházející se východně
od kostela byla na počátku 20. století v havarijním stavu (Lancinger;
Muková; Šimková 1995, 5); současná zvonice pochází z první
dekády 20. století (Poche 1978, 231)
74. Poche, E.: Umělecké památky Čech 2. Praha 1978,
s. 231.
75. Hylmarová, J.: Kostel Nanebevzetí Panny Marie v
Libčanech (bakalářská práce). Brno 2007, s. 38 – 39.
76. Západní předsíň tak s provizorním štítem zůstala
až do současnosti.
77. Omítnutím presbyteria došlo k zakrytí všech
spolií i původní barokní omítky s pozůstatky historizujícího
kvádrování. |
|
|
|
|
|
Románský kostel na české vesnici: |
|
|
|
|
|
LIBČANY - problematika monumentálního
kostela bez zděné věže |
|
KLÍČOVÁ SLOVA ...
patrocinium Nanebevzetí Panny
Marie, stavba vzniká okolo roku 1225, románský podélný kostel, původně
apsida, dnes barokní presbyterium, bez zděné věže, pravděpodobná
existence středověké dřevěné věže při západním průčelí. |
|
|
|
|
« ČLÁNEK PUBLIKOVANÝ VE SBORNÍKU DESTA 2017 |
|
|
|
|
|
Výzkum stavebního vývoje monumentálního kostela Nanebevzetí Panny Marie
v Libčanech u Hradce Králové se zaměřil na přímé a nepřímé indicie
existence hypoteticky možného raně středověkého objektu navázaného na
západní průčelí chrámu. Cílem studie bylo ověření a prohloubení znalostí
o stavebních a zejména komunikačních vazbách v rámci českého raně
středověkého kostela, ale i jeho funkční propojení s nedochovanými
objekty dříve se nalézající v jeho bezprostřední blízkosti Byla
předložena nová úvaha o možné v Českých zemích dosud prakticky
nesledované figuře románského venkovského kostela, kdy mohutná kamenná
struktura byla doplněna pouze celodřevěnou (nebo hrázděnou) věží, jejíž
výška nemusela ani přesahovat štít lodi kostela. Takováto konstrukce
přitom mohla tvořit technický i symbolický mezičlánek mezi sakrální a
obytnou stavbou. Rozvaha byla podpořena rozborem kontradikce honosně
pojednaného jižního průčelí a někdejší apsidy k nápadně strohé západní
fasádě. Právě její skladba dovoluje vyslovit hypotézu o možné konstrukci
věžové stavby z lehčího materiálu. Paralelně lze však předložit i
domněnku o možné absenci věže v přímé konstrukční vazbě na kostel a hledat
zde vlastní sídlo nobility. Dokumentace popisuje nepřímé indicie v
oblasti užití jiných nežli kamenných materiálů a také fungování
komunikačních vazeb mezi obytnou stavbou, emporou a lodí. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Libčany
(01) leží asi 12 km západně od Hradce Králové na stráni
dominující širokému okolí
(02). Z katastru obce je z vícerých poloh doložena
antropogenní aktivita minimálně od mladší doby kamenné. Významné jsou
především funerální aktivity v poloze „Na Obci“ a „Farský les“,
dokládající společenský význam území především v nadstavbové
sociální sféře
(03). První písemný doklad o obci pochází z 12. století.
Jedná se o falzum zakládací listiny krále Vratislava pro opatovický
klášter, která se hlásí k roku 1073
(04). Tehdy měl břevnovský opat ke královské donaci přidat
mj. i „terram Liubichas“
(05). Majitelé libčanského zboží nejsou z období raného
středověku známi. Vlastníci tvrze jsou doloženi až k roku 1398, kdy jimi
měli být Jan a Václav z Roudnice. Počátkem 16. století
získala Libčany obec Královéhradecká
(06) a v roce 1547 jí byl tento majetek konfiskován a
prodán Janu z Pernštejna
(07). Od počátku 18. století byly Libčany ve vlastnictví
Straků z Nedabylic. V majetku této rodiny zůstala obec až do vymření
rodu v roce 1769, kdy přešly do správy zemského stavovského výboru.
První písemná zmínka o zdejším kostele Nanebevzetí Panny Marie pochází z
roku 1352, kdy se v rejstříku papežského desátku objevuje jako farní
(08). V následujících obdobích, až do poloviny 17.
století, kdy začínají zápisy libčanské farní pamětní knihy, nejsou o
kostele žádné záznamy.
Cílem výzkumu bylo pořídit srovnávací materiál odpovídající podrobnosti,
který by dovolil konfrontaci prostorových a komunikačních vztahů mezi
kostely se zděnou západní věží a kostely bezvěžovými
(09). Dokumentace
provedená při terénním průzkumu objektu se tak zaměřuje hlavně na
proporce západní panské tribuny včetně jejích komunikačních vazeb. V
exteriéru se pozornost věnuje nápadně rozdílnému sochařskému pojednání
stěn. Studie tak pracuje s kontrastem péče, která byla věnována výpravě
kamenickým dekorem na jižním průčelí a nejspíš i někdejší apsidě
(10),
zatímco západní fasáda zůstala naprosto strohá. Tento neobvyklý kontrast
dovoluje uvažovat o hypotéze, že dochovaná solitérní kamenná stavba by
mohla být jediným pozůstatkem původního komplexu více budov, který mohl
sestávat z kamenného chrámu coby kaple velmože a (dřevěného) paláce,
snad i s věží. Při vyhodnocování, zdali věž takového sídla, jestli
existovala, byla pokládána více jako funkční a konstrukční součást
chrámu nebo spíše obytného stavení, je třeba navázat na poznatky
domácích i zahraničních badatelů
(11) a položit otázku, čím vlastně románská
západní věž byla, čemu sloužila a jak fungovala. K románské západní věži
venkovského tribunového kostela je třeba připomenout, že současné
chápání ji vnímá jako objekt značně převyšující vlastní chrámovou loď.
Již samotný původ slova „věž“ významově vychází z vyvýšené (obranné
stavby)
(12). Provozní náplň věže je v rámci celého kostela viděna spíše
jako druhotná, k primární sakrální funkci lodi s kněžištěm, a to
především s úlohou zvonice
(13), útočiště
(14) a komunikace. Takovýto obraz
stavby připojené ke štítové části kostela však nemusel být platný v době
jejího vzniku. Západní útvar mohl sloužit (i) jako jakýsi mezičlánek
mezi profánním prostředím (obydlím elity) a sakrálním prostorem (kaplí – emporou
(15)). Důležité je připomenout i symbolickou úlohu věže
(16). S touto
problematikou úzce souvisí i hypotéza, do jaké výšky vlastně byla věž
vyzdvižena a proč. Je však nutné mít v patrnosti, že úvahy o funkci
západní přisazené věže lze jen v omezené míře vyvozovat ze stavby coby
hmotného pramene samotného, přičemž výpověď psaných zdrojů je k tomuto
tématu velmi skromná.
Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Libčanech není badatelské obci neznámý,
nicméně vzhledem k jeho velkoleposti i architektonickým kvalitám se
jedná o stavbu spíše opomíjenou. Chrám je v literatuře připomínán již v počátcích moderního dějepisectví, když v roce 1852 Jan Erazim Wocel
rozpoznává jeho románský původ
(17) a následně jej popisuje v jednom z našich
prvních katalogů románského stavitelství
(18). V roce 1904 je Antonínem Cechnerem podán podrobný popis libčanského kostela a tvrze
(19). Autor
pojednává o jednolodním kamenném kostele a připomíná několik jeho
stavebních etap. Z doby gotické upozorňuje na vysoké štíty a také do
tohoto období řadí západní portál. Do pozdní renesance datuje úpravu
lodi a do barokní epochy presbytář (patrně pouze jeho opravu, nikoliv
stavbu). Popis kostela se objevuje i v neodborné literatuře z roku 1940
od neznámého autora
(20), který se zprvu podrobně věnuje historii obce a
následně vlastnímu kostelu. Datace a slohové zařazení některých
stavebních prvků jsou však chybné. Autor se například domnívá, že
pravoúhlý presbytář je původu románského
(21) a za raně středověká taktéž
považuje později prolomená okna i západní portál. Je však třeba
připomenout, že autor ve své době viděl kostel ještě omítnutý, tudíž
nemohl spatřit zachované ostění románských oken ani smíšené zdivo
presbytáře. Přínosem statě bylo velmi zevrubné referování o mladších
stavebních úpravách. V letech 1944 – 45 předložil Václav Mencl zprávu o
nálezu bohatého arkádového průčelí na libčanském kostele
(22). Informoval
tak v souvislosti s nálezem slepých arkád na bazilice klášterního
kostela v Doksanech, jejíž předlohu hledal v porýnské pseudotektonické
románské architektuře. Libčanský kostel však nedával do souvislosti s
tzv. Doksanskou skupinou, ale slohové zabarvení a hutní provenienci
spojoval se saským slohovým okruhem. Kostel datoval do období mezi lety
1210 – 20. Následně publikoval i první z důležitých statí k datování
české románské architektury a uvedl, že hlavice nesoucí arkády empory
jsou původu sasko – hirsauského
(23).
O několik let později se stavbou zabývají Anežka Merhautová a Milada
Radová v obsáhlém článku zabývajícím se stavební hutí v Doksanech
(24) a
uvádějí, že z původní raně středověké sakrální stavby zůstala zachována
pouze loď, která je členěna po obou stranách šesti lichými arkádami
(25).
Autorky však kostel nedávají do přímé souvislosti s Doksany, neboť se
zdejší dekor od tamního liší jak rozvrhem, tak i podobou
(26). Naopak v
provedení arkád spatřují dílo místní produkce, v němž mělo jít o zcela
primitivní opakování forem, aniž by byla postižena jejich podstata, a
kostel datují do doby po roce 1230. Mencl se k problematice datování
architektonického detailu vrací opět v roce 1960, kdy stručně zmiňuje
ústupkový charakter libčanského portálu se dvěma vloženými sloupky
(27).
Portál datuje stejně jako románské hlavice z interiéru do období 1210 –
1220. Ucelený popis libčanského kostela předkládá Anežka Merhautová
(28),
přičemž se především věnuje románskému dekoru
(29). Slepé arkády opět
zmiňuje na jižním i severním průčelí. Dále obšírněji popisuje románský
portál, kde si detailněji všímá hlavic a poukazuje na jejich členění do
středu komponovanými kružnicemi. Z interiéru, který měl být původně
plochostropý, upozorňuje na dva románské sloupy empory, z nichž u
jednoho má být zachována románská patka. Dále se pokouší o datování
stavby, které posouvá až do první čtvrti 13. století. Zmínka o stavbě se
objevuje i v učebních textech ČVUT
(30), kde je stopován původ slepé arkády
v české architektuře. Libčanský kostel je kladen do slohové příbuznosti
s chrámy v Jakubu, Cítově a Vrbčanech
(31). Emanuel Poche
(32) kostel datuje k
roku 1225, přičemž do románského období mylně klade i presbyterium
(33).
Uvádí pozdně gotickou přestavbu z přelomu 15. a 16. století (západní
portál datuje k roku 1500 a slohově jej zařazuje do románské renesance)
barokizaci a přístavbu oratoří ze 17. století a do 18. století vročí
přístavbu jižní předsíně. Jako první hovoří o západní věži, jež měla být
postavena v roce 1909 a nedlouho na to snesena. Důležitý článek
publikuje v polovině devadesátých let Jitka Svobodová
(34), která poukazuje
na problematiku zazděných románských spolií v různých částech stavby.
Upozorňuje na nálezy pískovcových článků ve smíšeném barokním zdivu
presbyteria, které interpretuje jako části románských lizén někdejší
apsidy, a všímá si dvou kamenných článků v zazdívce druhotného vstupu na
emporu, které vykládá jako zbytky blíže nespecifikovaného žlabu. Dále
autorka informuje o nálezu částí románského presbyteria pod úrovní
současné podlahy sakristie, s čitelným fragmentem profilované římsy a s
koutovou lizénou s ústupkem a plochým oblounem. Ve stejném roce byl
zpracován stavebně historický průzkum, jehož součástí však nebylo
podrobné zaměření památky
(35). Kostelu a jeho stavebním dějinám se v rámci
bakalářské práce věnuje Jana Hylmarová, která kromě kritického
přezkoumání několika odlišných názorů na slohový charakter románské fáze
provede i důkladnou archivní rešerši
(36). Autorka tak na základě studia
korespondence Okresního hejtmanství a Centrální komise ve Vídni,
proběhnuvší mezi roky 1905 – 1908, otevírá důležitou diskusi ohledně
charakteru západního průčelí, respektive existence či neexistence věže v
těchto místech. Omezuje se však pouze na plánovanou novostavbu zvonice
na počátku 20. století a vyslovuje domněnku, že zde věž nikdy nestála
(37).
K hypoteticky možnému raně středověkému věžovému útvaru v návaznosti na
západní průčelí se nevyjadřuje. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Monumentální kostel
Nanebevzetí Panny Marie v Libčanech byl založen v jedinečné poloze na
horní hraně příkré stráně coby dominanta širokého okolí. Počátky
jednolodní orientované stavby, která byla původně ukončena apsidou, se
dle současného stavu poznání kladou do první čtvrtiny 13. století
(38). Strmou sedlovou střechou krytá obdélná románská loď
přechází na východě v barokní kněžiště, k němuž se ze severní strany
pojí sakristie a z jižní v totožném architektonickém slohu oratoř.
Mladší, nicméně taktéž barokní, je předsíň chránící jižní románský a
západní gotický portál. Raně středověká chrámová loď je založena na
obdélném půdorysu o vnějších rozměrech 18,2 x 10,9 metru a výšce zhruba
10,7 metru. Stěny kostela jsou vystavěny z precizně opracovaných
pískovcových kvádrů a vyvstávají ze soklu tvořeného deskou, páskem,
oblounem, páskem a výžlabkem. Sokl je proveden z tmavšího materiálu
nežli stěny, čímž tvoří nejen funkční, ale i optický základ stavby.
Kostel byl v době provádění terénního průzkumu
(39) takřka celý zbaven
omítky, čímž bylo umožněno studium architektonického detailu in situ i
prvků druhotně umístěných. Z umělecko historického hlediska
nejhodnotnější částí chrámu je jeho svébytné jižní průčelí, jež bylo
členěno slepými arkádami
(40). Ačkoli byly arkády během pozdějších úprav
odsekány, zůstaly po nich ve zdivu velmi dobře čitelné pozitivní stopy,
které byly pro badatelskou obec znovuobjeveny po odstranění omítky v
roce 1942
(41).
Charakteristická jižní fasáda kostela Nanebevzetí Panny Marie v
Libčanech je ohraničena dvěma nárožními lizénami širokými 70 cm, jejichž
patky jsou stejného průřezu jako soklová římsa. Průčelí je rozčleněno
pěticí přípor na šest nestejných polí. Odsekané středové lizény byly
původně obdélného průřezu o šíři 20 cm, hloubce 12 cm a neměly na svém
čele poloválcové přípory, jako tomu bylo u dekoru apsidy
(42). Ve zhruba 4/5
výšky lodi byly pospojovány archivoltami s nestejnými průměry. První
archivolta plynule vystupovala ze západní nárožní lizény a přepínala
pole o šíři 2,6 m. V tomto segmentu se v horní třetině nachází k pravé
části mírně vyosené zazděné románské okno, zatímco ve spodní části je
románský plášť narušen hrubou zazdívkou portálku, který byl do prostoru
pod panskou tribunou proražen patrně v období gotiky, aby byl poměrně
záhy zazděn
(43). Druhá arkáda překlenovala pouhé 2 m a byla o cca 25 cm
nižší nežli první. Třetí oblouk je přibližně stejně vysoký jako první,
ale vzhledem k umístění ústupkového portálu do této části je šířka pole
přibližně 3,15 m. V ose tohoto pole se nachází přesně centrované
románské zazděné okno. Čtvrtý, pátý a šestý oblouk dosahuje zhruba do
stejné výšky jako archivolta nad druhým polem, ale jejich světlé šířky
se liší. Čtvrté pole je široké 2,4 m, páté 2,5 m a šesté 2,6 m. V předposledním segmentu je opět pozůstatek raně středověkého okna
(44). Smysl
užití kombinace arkády se střídáním většího a menšího průměru archivolty
nejsme schopni přesvědčivě vysvětlit. Může se nabízet vzdálená analogie
s kostelem v Jakubu, kde archivolty širších arkád v horní úrovni mohly
těsně obepínat okna, zatímco užší pole byla prázdná
(45), avšak v Libčanech
dosud žádnou logiku nenacházíme. Stejně tak s jistotou nevíme, zdali
byly podpory od archivolt odděleny hlavicemi
(46) nebo v ně plynule
přecházely bez horizontálního přerušení
(47). Vzhledem ke stopám na
nárožních lizénách usuzujeme na variantu plynulého bezhlavicového
přechodu. V hypotetické rovině se pohybujeme i při snaze dovození
středověké podoby podstřešní římsy. Pod omítkou současné barokní římsy
je patrná cihlová zazdívka o výši více jak půl metru, která patrně
nahradila původní románský dekor. Z raně středověkého období se
dochovala pouze torza kamenných konzol vynášejících západní štít. Z
analogických řešení
(48) je možné usuzovat, že dekorativní pás sestával z
obloučkového podřímsí, čemuž by napovídaly dva prvky umístěné v zazdívce
někdejšího portálu vedoucího do podkruchtí. Jedná se o oblouky s poloměrem asi 20 cm vytesané do kvádru, u nichž však neznáme jejich
hloubku. Svobodová o nich uvažuje jako o pozůstatcích nějakého žlabu
(49). O
dalších částech římsy, jako například zubořezu, nevíme nic.
V jistém kontrastu k osobitě zdobnému jižnímu průčelí kostela vystupuje
severní fasáda, s nesrozumitelným smyslem kompozice dekoru. Do plochy
stěny byla opět mezi nárožní lizény vkomponována pětice přípor, v současné době odsekaných
(50). Lizény, jejichž profil byl stejný jako na
jižním průčelí (tj. 20 x 12 cm), fasádu dělily na šest přibližně
stejných polí o rozponu 2,54 m (+/- 2 cm). Více pravidelný byl i rozvrh
dvou románských oken
(51). Ta byla situována symetricky v druhém poli od
východního, respektive západního nároží. Nejasnou záležitostí této
fasády však zůstává ukončení přípor a potažmo i jejich smysl, jelikož lizény nebyly spojeny oblouky, ale ani nestoupaly až k podstřešní římse,
nýbrž byly ukončeny ve výšce archivolt oken
(52). Vysvětlením takto neúplně
vyvedené kamenické výzdoby může být její osazení na podružné fasádě, kdy
primárně ekonomické důvody vedly k nedokončení původního záměru v celém
zamýšleném rozsahu. Vedlejší roli severního průčelí může dokazovat i
stejný rozpon mezi příporami, tudíž výrazně menší působivost prvku.
Nadstandardní výpravě architektonickým dekorem se těšila i románská
apsida, která snad v roce 1722
(53) ustoupila baroknímu presbyteriu s rozměry
9,75 x 10,0 m
(54). O existenci apsidy, jejích parametrech i kamenické
výzdobě máme díky dochovaným artefaktům poměrně exaktní představu. Její
půdorysně zaoblený sokl byl odkryt v roce 1991
(55), zatímco primárně
uložené koutové lizény s přiloženým oblounem na svém čele jsou přístupné
v rozích severní sakristie i jižní oratoře. Vzhledem k tomu, že novověké
presbyterium bylo stavěno technikou smíšeného zdiva s využitím barokních
cihel i staršího materiálu, tak se kromě obyčejných kvádrů z někdejší
apsidy dochovalo i několik částí jejich lizén. Tato spolia jsou velmi
důležitým prvkem pro alespoň částečnou představu o celkové podobě
románského chrámu. Z průřezu těchto prvků, které jsou rozptýleny
převážně ve východní zdi kněžiště, vyplývá, že lizény zdobící raně
středověkou apsidu vystupovaly zhruba 8 cm před rovinu stěny, byly
široké 24 cm a k jejich čelu byl přidán obloun s průměrem cca 16 cm.
Prozatím nebyly nalezeny žádné náznaky hlavic, ani se na základě
dostupných indicií nepodařilo zjistit jiné možné zakončení přípor. Stále
tak zůstávají otevřené principiálně dvě varianty, a to že lizény
stoupaly až k dekorativnímu podřímsí
(56), v nějž plynule přecházely,
respektive že byly spojeny slepou arkádou obdobného charakteru jako na
stěnách lodi
(57). V úvahu připadá i možná kombinace těchto řešení, a sice
že archivoltou byly spojeny pouze ortogonální části přípor, zatímco
oblouny vystupovaly až k římse
(58).
V naprostém antagonismu k zdobnosti a vznešenosti celého chrámu stojí
jeho západní průčelí, jež je oproštěno od jakýchkoli artefaktů
kamenického dekoru. Holá zeď vystupuje ze soklu, který je fakticky
jediným ozdobným prvkem celé fasády, tedy krom malého kříže v podobě
mělkého reliéfu v samém vrcholu románského štítu. Monotónnost původní
podoby stěny narušoval jen nevelký portál, který spojoval exteriér s
prostorem panské tribuny. Ostění tohoto dnes zazděného vstupu je v
současnosti z velké části kryto střechou předsíně, která chrání druhotně
prolomený pozdně gotický západní portál
(59).
Na základě tak kontrastního řešení v uměleckém pojednání stěn se nabízí
hypotéza ohledně vztahu západního průčelí k další možné okolní zástavbě.
Je třeba si uvědomit, že západní štítová fasáda je zároveň vstupní
stranou na tribunu a také je třeba připomenout fakt, že kostel nemá a
patrně nikdy neměl zděnou věž
(60). Z těchto mínění tak vyvstává podnět k
další mezioborové diskusi k celkové objemové skladbě raně středověkého
dvorce, jehož byl chrám součástí. Je možné předpokládat, že kostel nebyl
postaven (nebo zamýšlen) jako solitérní stavba, nýbrž jako intaktní
součástí širšího souboru staveb. Ten mohl sestávat přinejmenším z
kamenného kostela a přilehlého dřevěného nebo hrázděného paláce a celou
kompozici mohla doplňovat věž. Vzhledem k dochovanému románskému soklu,
jenž ztěžuje představu kontaktního spojení kostela s jinou větší stavbou
na úrovni terénu, předpokládáme, že se případný obytný objekt nalézal v
takové vzdálenosti od chrámu, která znemožňovala významnější pohledové
uplatnění západní fasády. Tato mezera mohla být využita pro komunikaci
spojující tribunový portál s tímto domem. Jestli však byla empora
přístupná přemostěním z vlastního dvorce, schodištěm z exteriéru nebo
nějakou pavlačovou konstrukcí přiléhající ke stěně není možné na základě
dosavadních zjištění detailněji vymezit.
I přes existenci kamenného soklu západního průčelí je nutné předložit
úvahu o možné k lodi přisazené stavbě, snad zvonici. V této souvislosti
je třeba poukázat na ne příliš zřetelný otisk neznámé struktury, která
byla v přímém kontaktu se západní stěnou kostela. V dnes již odstraněné
omítce
(61) byla patrná stopa roviny střešní konstrukce, která o zhruba 0,6
metru níže kopírovala sklony románského štítu. Další neurčité stopy v
omítce poukazovaly na to, že severní stěna neznámé entity byla odsazena
zhruba ¾ metru od severního nároží kostela, zatímco jižní stěnu
předpokládáme zhruba 2 metry od jižního nároží
(62). Šířka tohoto objektu je
tak odhadována na zhruba 8,5 metru. Zajímavé však je, že konstrukce ke
kostelu nebyla připojena osově, ale byla posunuta k severu, zatímco
hřebeny střechy chrámu i dovozovaného objektu byly půdorysně v jedné
linii. Vzhledem k nastíněné situaci je možné vyslovit hypotézu, že s
neznámým objektem souvisely kapsy po stupních schodiště, dosud patrné na
jihozápadním nároží kostela
(63). Určit zdali s prvotním komunikačním
schématem souvisel také blíže nespecifikovatelný zazděný otvor u paty
štítu chrámu, který může být pozůstatkem po průchodu zpřístupňující
krov, je nad možnosti terénního průzkumu. Vzhledem k tomu, že se při
úvahách o širších souvislostech západní fasády pohybujeme pouze v rovině
spekulací, bude třeba tyto domněnky dále podrobit kritickému zkoumání a v optimálním případě konfrontovat s budoucím archeologickým průzkumem
celé lokality a dalšími analogiemi obdobné situace. Na základě
zjištěných a popsaných indicií nejsme schopni dovozovat bližší atributy
neznámého objektu, jeho funkci, půdorys či materiálovou konfiguraci. V
úvahu je nutné vzít i možnost, že se mohlo jednat přímo o obytné stavení
– dvorec velmože. V takovém případě by věž bylo nutné hledat v jiné
poloze, například i v pozici vtažené nad střechu lodi.
Obdobně složitou úlohou je předložení domněnky o fungování komunikačního
schématu v interiéru chrámu, což je zatím velmi podceňované téma.
Dochovaná pavlačová empora, jejíž poprsnice je vynášena trojicí pasů
dosedajících na dvojici sloupků, je aktuálně podklenuta dvojicí
křížových kleneb. Klenební pole v jižní třetině tribuny chybí, jelikož
je zde umístěno točité schodiště stoupající z přízemí. Závažnou otázkou
však zůstává původ tohoto řešení. Přestože je dřevěné vřetenové
schodiště ve zděném plášti konstrukcí barokního původu, tak není
vyloučeno, že se jedná o reminiscenci na původní řešení. V takovém
případě by komunikační propojení empory s prostorem chrámu bylo
provedeno tak, že v záměrně vynechaném klenebním poli by bylo zřízeno
schodiště
(64). V případě užití tohoto systému i v libčanském kostele, čímž
by byl rozšířen nepočetný srovnávací materiál v této oblasti, je třeba
poukázat na pravděpodobnou prostorovou úspornost takovéto blíže
nespecifikovatelné konstrukce. Je možné předpokládat, že schodiště bylo
užíváno i v období gotiky, kdy byl do identického prostoru (možná právě
z důvodu existence vertikální komunikace) prolomen portál.
Na základě současného stavu poznání a zjištěných skutečností můžeme
původní stav kostela Nanebevzetí Panny Marie v Libčanech rekonstruovat
jako jednolodní kamennou stavbu, snad coby kompaktní součást dvorce
nobility. Podélné stěny mohutné raně středověké kaple byly nadstandardně
vybaveny kamenickým dekorem, zatímco západní fasáda se pohledově
neuplatňovala vzhledem k tomu, že k ní byla přisazena věžová konstrukce
dosahující obdobné výšky jako zděné západní průčelí. Nejpropracovanější
bylo jižní průčelí s trojicí vysoko položených oken a ústupkovým
portálem, které bylo zjemněno slepou arkádou. Severní stěna s dvojicí
oken a lizénami násilně ukončenými, aniž by
dosáhly korunní římsy, byla pouze slabší reminiscencí na toto velkolepé
řešení, jež však gradovalo i na plášti apsidy. Hřeben sedlové střechy s
úhlem 43° dosahoval 16
metrů nad terén.
Kostel prošel v průběhu osmi staletí své existence mnohými přestavbami.
První sledovatelnou úpravu chrámu je možné připsat době gotiky, kdy byly
proraženy pravděpodobně dva otvory, jimiž jsou později zazděný jižní
portál vedoucí do podkruchtí a západní osový vstup
(65). Zdali v období
vzniku západního portálu mohla v míněné pozici existovat k západnímu
průčelí přisazená stavba je diskutabilní. Nicméně je nutné hledat
konstrukci pro umístění objemného zvonu odlitého v roce 1563
(66), který
mohl být do oddělené zvonice zřízené v sousedství kostela přesunut až v
polovině 18. století kdy byla postavena
(67), načež varianta západní zvonové
věže se jeví jako pravděpodobná. Další významná úprava je přisuzována
období renesance, respektive období kolem roku 1608
(68). Tímto letopočtem
je vročen současný krov lodi. V této etapě předpokládáme i zaklenutí
lodi včetně vložení interiérových přípor, a tudíž nejzazší možný termín
zazdění gotického jižního portálku a románských oken včetně jejich
nahrazení novými otvory. Zdali jsou vysoké cihelné štíty soudobé s
renesančním krovem, anebo pocházejí ze starší gotické fáze, nevíme. Krov
presbyteria je rytým nápisem datován k roku 1722, načež předpokládáme,
že mu v krátkém časovém odstupu předcházela výstavba kněžiště
(69), která
snad nahradila románskou apsidu
(70). Následně byla přistavěna severní
sakristie, jižní oratoř a o něco později i dvě předsíně chránící jižní
románský a západní gotický portál
(71). Taktéž mohlo být proraženo rozměrné
okno osvětlující kruchtu s varhany v jižní části západního průčelí,
které by indikovalo, že případná přisazená západní věž musela být
snesena před tímto stavebním zásahem a zvon či zvony přesunuty do nové
pozice, patrně již v samostatně stojící zvonici. Archaický původ stavby
byl barokními staviteli podporován formou rytého kvádrování, provedeného
na plášti kněžiště. Tento prvek barokního historismu z části
koresponduje se spárami mezi druhotně užitými raně středověkými kvádry,
načež v ploše cihlového zdiva je proveden ryze omítkovou úpravou.
Rozsáhlou úpravou měl kostel projít na počátku 20. století, kdy byla
plánována realizace západní věže. Dle Jany Hylmarové, která stopovala
korespondenci Okresního hejtmanství a Centrální komise ve Vídni mezi
roky 1905 – 1908, k ní však nikdy nemělo dojít
(72). Oproti tomu Emanuel Poche bez bližšího dokazování usuzuje, že v této poloze věž vztyčena
byla, a to coby náhrada zrušené dřevěné zvonice v sousedství kostela
(73).
Věž datuje k roku 1909 s tím, že byla později snesena
(74). V této
souvislosti je třeba upozornit na vertikální pás poškozeného kvádrového
zdiva, který v šíři cca 3¾ metru stoupá přesně nad západním přístavkem
do blíže neupřesnitelné výšky. Je tak možné dovozovat, že se může jednat
o stopu po věžovém nástavci západní barokní předsíně, který coby dřevěná
konstrukce vznikl v první dekádě 20. století a záhy byl zničen, patrně
požárem. Jestli z důvodu realizace věže již nebyl obnoven bouřkou
poškozený barokní štít západního přístavku, který byl snesen na základě
žádosti z roku 1905 a měl být obnoven do původní podoby, anebo k němu
nedošlo záměrně z důvodu plánované avšak posléze neuskutečněné realizaci
věže
(75) již těžko usuzovat
(76). Při následující obnově kostela v roce 1942
byla stavba zbavena omítky. Poslední renovací kostel prošel v první
dekádě 21. století, při této akci byl opraven a vyspárován románský
plášť stavby, nově omítnuto kněžiště
(77), přístavky a cihelné štíty, ale i veškeré zazdívky primárních či druhotných otvorů, čímž bylo ztíženo
další studium kostela. Taktéž bylo očištěno kvádrové zdivo západního
průčelí, odkud byly sneseny pozůstatky historických omítek včetně otisků
někdejších konstrukcí. I přes to je libčanský kostel Nanebevzetí Panny
Marie velmi důležitým zdrojem informací pro studování nejen raně
středověkého stavitelství, ale i významným objektem zkoumání pro ověření
a prohloubení znalostí o stavebních a komunikačních vazbách v rámci
dalších objektů dříve se nalézajících v bezprostřední blízkosti českého
raně středověkého vesnického kostela. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LIBČANY … und Problematik der
monumentalen Landkirche ohne Mauerturm
Die
Forschung der Bauentwicklung der monumentalen
Kirche Himmelfahrt der Jungfrau Maria in Libčany
in der Nähe von Hradec Králové konzentriert sich
auf direkte und indirekte Merkmale des
hypothetischen frühmittelalterlichen Objektes,
der im Kontakt mit Westfassade stand. Das
Untersuchungsziel war die Überprüfung und die
Vertiefung der Erkenntnisse über die baulichen
und vor allem Kommunikationsbindungen in der
böhmischen frühmittelalterlichen Kirche und über
ihre Verknüpfung mit Objekten, die früher in
ihrer unmittelbaren Nähe standen. Im Beitrag
wurde eine Überlegung über die im Böhmen bis
jetzt praktisch unbekannte Struktur der
romanischen Landkirche vorgelegt, wenn die
massive Steinbau nur mit Holzturm (oder
Fachwerkturm) ergänzt wurde, dessen Höhe den
Giebel des Kirchenschiffes nicht übergeragt
werden musste. Diese Struktur konnte ein
technisches und symbolisches Bindeglied zwischen
Sakral- und Wohnbau sein. Die Überlegung wurde
mit einer Analyse unterstützt, die sich mit
Gegensatz der dekorierten Südfassade und der
ursprünglichen dekorierten Apsis zu der
Westfassade ohne Dekoration befasst. Die
Westfassade bietet eine Hypothese über eine
mögliche Konstruktion des Turmbaus aus dem
leichteren Material an. Es gibt aber auch eine
Vermutung über eine mögliche Abwesenheit des
Turmes. Diese Konstruktion konnte nämlich eine
Siedlung des Edelmannes sein. Die Aufmerksamkeit
gilt hier der Anwendung des anderen Materials
als Stein und den Kommunikationsbindungen
zwichen Wohnbau, Empore und Kirchenschiff.
|
|
|