|   | 
			  | 
			
			
			
				
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					| 
					POZNÁMKY: | 
				 
				
					| 
					 01. K 
					významu názvu místa více Profous, A.: Místní jména v Čechách 
					II. Praha 1949, s. 577 
					02. Obec Libčany se geomorfologicky nachází v 
					provincii Česká vysočina, v soustavě České tabule, 
					podsoustavě Východočeské tabule, v celku Východočeské 
					tabule, podcelku Chlumecké tabule a okrsku Libčanské tabule. 
					03. Bláha, R.; Kalferst, J.: Libčany – podklady pro 
					archeologickou památkovou péči v rámci přípravy ÚPO. rukopis 
					č.j. 287/2004 (kopie uložena v AO MVČ H. Králové). Hradec 
					Králové 2004. 
					04. Friedrich, G.: Codex diplomaticus et epistolaris 
					regni Bohemiae I. Praha 1904 – 1907, s. 370 
					05. Lancinger, L.; Muková, J.; Šimková, D.: Libčany – 
					kostel Nanebevzetí P. Marie (Stavebně historický průzkum) 
					SÚRPMO. Praha 1995, s. 1 (kopie uložena v archivu NPÚ ú.o.p. 
					v Pardubice) 
					06. Horyna, V.: Vlastivěda Královéhradecka. Hradec 
					Králové 1968, s. 235. 
					07. Cechner, A.: Soupis památek historických a 
					uměleckých v politickém okrese Královéhradeckém. Praha 1904, 
					s. 141. 
					08. Tomek, W. W.: Registra desátků papežských z 
					dioecezí pražské (RDP). Praha 1873, s. 90 
					09. Bezvěžovou stavbou rozumíme kostel bez kamenné 
					věže, která by výpravou odpovídala zbytku chrámu. Bez 
					řádného archeologického průzkumu nemůžeme vyloučit existenci 
					zvonice z lehčích materiálů. 
					10. Existenci apsidy dokládají zaoblené části zdiva s 
					torzem lizény s oblounem v čele, které se nacházejí v 
					sakristii i oratoři, a sokl podchycený pod podlahou 
					sakristie. 
					11. Zejména V. Mencla, Andrzeje Tomaszewského, 
					Dalibora Prixe a Jiřího Varhaníka 
					12. Rejzek, J.: Český etymologický slovník. Voznice 
					2012, s. 709. 
					13. Primární úlohu věže coby zvonice uvádí i Prix, D.: 
					Velké dějiny zemí koruny české – Architektura. Praha 2009, 
					s. 32. 
					14. Například Varhaník, J.: Středověký venkovský 
					kostel jako refugium. In: Archaelogia historica 24, Brno 
					1999, s. 313 – 317. 
					15. K všeobecnému významu a funkci empory více Haas, 
					W.: Romanik in Bayern. Stuttgart 1985, s. 350. 
					16. Laval, F.: Co je kostel? K počátkům šlechtických 
					sídel českého středověku. In: Archeologické rozhledy, Praha 
					2016, roč. 68, sešit 1, s. 68. 
					17. Bericht über die im August und September 1851 
					unternommene kunst-archäologische Bereisung Böhmens. 
					Sonderabdruck aus den Sitzungsberichten der philos.-histor. 
					Klasse der kaiserl. Akad. d. Wiss., Jg. 1852 
					18. Wocel, J. E.: Kostely románského slohu v Čechách. 
					In: Památky archeologické a místopisné II. Praha 1857, s. 
					121 
					19. Cechner, A.: Soupis památek historických a 
					uměleckých v politickém okrese Královéhradeckém. Praha 1904, 
					s. 141 - 149 
					20. anonym: Ročenka katolíků v Libčanech. Hradec 
					Králové (?) 1940 
					21. Tento omyl mohl vzniknout na základě zákresu 
					Cechnera (1904, 142), kde je kněžiště šrafováno stejně jako 
					vlastní loď. 
					22. Mencl, V.: Nové nálezy na románských památkách z 
					doby kolem roku 1210. In: Umění 16, Praha 1944 – 45, s. 122 
					– 123. 
					23. Mencl, V.: Románská a gotická hlavice jako 
					prostředek k datování České architektury. In: ZPP 10, Praha 
					1950, s. 1 – 32 
					24. Merhautová, A.; Radová, M.: Románská stavební huť 
					v Doksanech II. In: Umění 5, Praha 1957, s. 218  
					25. Toto tvrzení je diskutabilní, jelikož na severní 
					stěně nebyla přítomnost slepých arkád nikdy spolehlivě 
					prokázána. Do současné doby se dochovaly pouze negativní 
					otisky lizén, které stoupají do výše hypotetických pat 
					archivolt. Chybně je uvedeno, že v ose každé druhé arkády 
					bylo, dnes zazděné, románské okno. 
					26. Libčanské arkády předstupovaly před rovinu stěny 
					tak, jako by na ní byly nalepeny. 
					27. Mencl, V.: Vývoj středověkého portálu v českých 
					zemích. In: ZPP 20, Praha 1960, s. 8 – 26. 
					28. Merhautová, A.: Raně středověká architektura v 
					Čechách. Praha 1971, s. 155 – 156. 
					29. Ze stavební podstaty objektu autorka uvádí pouze 
					její jednolodní charakter s pravoúhlým novějším presbyteriem 
					a různými novějšími přístavky. 
					30. Radová – Štiková, M.: Románské stavitelství – 
					učební texty ČVUT. Praha 1976 (II. vydání v r. 1992), s. 46 
					a 64  
					31. Na podobnost libčanského a vrbčanského kostela je 
					poukazováno nejen z podstaty užití slepé arkády, ale i 
					trojúhelníkového zubořezu. 
					32. Poche, E.: Umělecké památky Čech 2. Praha 1978, 
					s. 231 - 232 
					33. viz. pozn. 21. 
					34. Svobodová, J.: Nálezy v areálu kostela 
					Nanebevzetí P. Marie v Libčanech. In: PP 1, Praha 1995, s. 
					82 – 83.  
					35. Lancinger, L.; Muková, J.; Šimková, D.: Libčany – 
					kostel Nanebevzetí P. Marie (SHP), SÚRPMO. Praha 1995. 
					36. Hylmarová, J.: Kostel Nanebevzetí Panny Marie v 
					Libčanech (bakalářská práce). Brno 2007.  
					37. Hylmarová (2007, 12) připomíná, že o výsledku 
					záležitosti ohledně výstavby věže na poč. 20. stol. nejsou 
					písemné prameny; Poche (1978, 231) bez bližší specifikace 
					konstatuje, že věž byla postavena v roce 1909 a následně 
					stržena. 
					38. např. Svobodová, J.: Nálezy v areálu kostela 
					Nanebevzetí Panny Marie v Libčanech. In: PP 1, Praha 1995, 
					s. 82 
					39. Zaměření kostela bylo provedeno při čtyřech 
					návštěvách (1. - 2. července a 8. - 9. srpna 2006) 
					40. V českých zemích jsou zmapovány dva způsoby užití 
					slepých arkád. Tento prvek je nejvíce rozšířen v 
					severozápadních Čechách, a to na čtyřech, resp. pěti (dosud 
					popsaných) chrámech. Druhý typ slepých arkád je možno 
					pozorovat ve východní části země na třech stavbách. Na 
					kostele v Jakubu, ve Vrbčanech a v Libčanech. Hlavním 
					charakteristickým rysem této východočeské skupiny je 
					předstoupení arkádového systému před rovinu fasády, čímž se 
					stává oproti tzv. doksanskému pouze dekorativním, a nikoli 
					tektonickým (vylehčujícím), prvkem. Arkády tohoto typu se 
					nejlépe zachovaly na kostele v Jakubu u Kutné Hory, kde jsou 
					na jižním i severním průčelí rozvrženy do dvou 
					horizontálních pater. Oproti tomu pouze jedním patrem arkád 
					je obohacena apsida. Vertikální část jakubských arkád tvoří 
					polosloupky, jež dosedají na atické patky a vrcholí 
					krychlovými hlavicemi sasko – hirsauského typu. Archivolty 
					na hlavice dosedající jsou obdélného průřezu a jsou 
					konstruovány z jiného materiálu nežli jejich podpory. 
					Sloupky jsou z šedého a archivolty ze žlutého pískovce (více 
					Kroupa, P.: Kostel sv. Jakuba v Jakubu u Kutné Hory. In: 
					Průzkumy Památek 1, Praha 1997, s. 3 – 25). 
					O slepých arkádách ve Vrbčanech není mnoho známo, avšak 
					(Radová – Štiková, M.; Škabrada, J.: Románské stavitelství – 
					učební texty ČVUT. Praha 1976 (II. vydání v r. 1992), s. 46) 
					je dávají do souvislosti s libčanskými. Jelikož je v 
					současné době celá stavba omítnuta, jsme při posuzování 
					skladby odkázáni na starší fotodokumentaci (fotografie 
					(Radová, Škabrada 1992, 51) a SHP. Stejně jako v Libčanech, 
					i zde byly arkády v období baroka odstraněny, a to mnohem 
					důkladněji, takže se vesměs dochovaly pouze jejich negativní 
					stopy. Z fotografií vyplývá, že arkády kostela sv. Václava 
					ve Vrbčanech byly mnohem méně subtilní a měly daleko 
					mohutnější vertikální části nežli libčanské či jakubské. 
					Jelikož jsou poškozeny i horní partie stěny, není možné bez 
					sondáže určit, zdali arkády předstupovaly před rovinu zdi 
					jako celek nebo se podobaly doksanskému typu. 
					41. Merhautová, A.: Raně středověká architektura v 
					Čechách. Praha 1971, s. 155 
					42. Profil lizén zdobících chrámovou loď je dosud 
					patrný v předsíni předstupující před románský portál a v 
					místech průniku se soklovou římsou, zatímco dekor apsidy je 
					možné studovat na druhotně užitých blocích zazděných v 
					presbyteriu. 
					43. Otvor byl zazděn při přestavbě kostela v období 
					renesance, když se dostal do kolize se vkládanými klenebními 
					podporami. 
					44. Románská okna byla zaslepena nejpozději při 
					renesanční přestavbě kostela (při zdění klenebních podpor) a 
					je tudíž pravděpodobné, že při této akci byly odsekány i 
					lizény s archivoltami. Současná podoba čtveřice oken v lodi 
					je barokní, totožná s úpravou oken presbyteria, nicméně je 
					pravděpodobné, že vlastní otvory jsou renesanční. 
					45. Ohledně původního umístění plastik v jižním 
					průčelí je vedena diskuse (např. Kroupa 1997, 10.) 
					46. Cítov, Doksany, Holubice, Jakub,  
					47. Kostomlaty pod Řípem, Deštná (?), Vrbčany (?) 
					48. obdobný dekorativní pás s koncovými konzolami, 
					které vynášejí štíty lodi, je dochován např. na kostele v 
					Plaňanech. 
					49. Svobodová, J.: Nálezy v areálu kostela 
					Nanebevzetí Panny Marie v Libčanech. In: PP 1, Praha 1995, 
					s. 82 
					50. Přípory na severní fasádě jsou odsekány a místy i 
					vytrhány tak, že jsou místy čitelné pouze jejich negativní 
					stopy vyplněné cihelnou zazdívkou.  
					51. Okna na severní fasádě byla zaslepena v totožné 
					době jako okna jižního průčelí, ale nebyla nahrazena 
					mladšími otvory.  
					52. Vyloučení obou variant je možné vzhledem k 
					souvisle dochovanému zdivu v horní partii lodi, které 
					nevykazuje žádné stopy přezdění nebo druhotného uložení 
					románských kvádrů.  
					53. K roku 1722 je rytým nápisem datován krov 
					kněžiště, který zřejmě odpovídá i době jeho výstavby 
					(Svobodová 1995, 83.) 
					54. Zdali barokní presbyterium nahradilo raně 
					středověkou apsidu, anebo zde existoval mezičlánek v podobě 
					gotického či renesančního kněžiště, nejsme schopni bez 
					archeologického průzkumu definovat.  
					55. Svobodová, J.: Nálezy v areálu kostela 
					Nanebevzetí Panny Marie v Libčanech. In: PP 1, Praha 1995, 
					s. 82 
					56. Bazilika na Velehradě nebo kostel ve Vinci. 
					57. Doksany, Holubice, Jakub, Kostomlaty pod Řípem. 
					58. Takovéto řešení zatím nebylo na venkovském 
					kostele v Čechách zachyceno. 
					59. Kamenné ostění vstupu je tvořeno dvěma pruty, 
					oddělenými výžlabkem, které dosedají na patky ve tvaru 
					nízkých válců, šroubovitě kanelovaných. Vše spočívá na 
					pravoúhlé trnoži s otupenou hranou, nahoře válcovitě 
					seříznutém. Nad půlkruhovým nadpražím portálu se přepíná 
					gotická římsa. 
					60. Problematika středověké věže libčanského kostela 
					není v odborné literatuře sledována, skutečnosti ohledně 
					zamýšlené výstavy věže na počátku 20. století shrnuje 
					Hylmarová (2007, 10. – 12.) 
					61. Kry omítky byly sneseny na podzim roku 2006 při 
					opravě kostela. 
					62. Obojí je myšleno směrem ke středu štítového 
					průčelí kostela. 
					63. Osm (?) kapes po stupních dřevěného schodiště se 
					nachází ve velmi neobvyklé poloze na jižní hraně západní 
					fasády. První kapsa je ve výšce přibližně 1,4 metru nad 
					soklem kostela, a to přímo v nároží stavby. Předpokládané 
					schodiště stoupalo pod úhlem 43° až do výšky cca 3 metrů, 
					která může odpovídat prahu románského portálu.  
					64. Této problematice se blíže věnuje M. Hauserová a 
					dokládá užití tohoto principu v kostele sv. Jakuba v Jakubu 
					u Kutné Hory a hypoteticky i ve Všerubech u Plzně (Hauserová, 
					M.; Nováček, K.; Čechura, M.; Falta, M. 2011: Románský 
					kostel sv. Petra a Pavla ve Svojšíně. Průzkumy památek XVIII 
					– 1. Praha 2011, s. 19 – 22) a v kresebné rekonstrukci 
					prvotní podoby kostela v Krašově jej připouští i Nováček, 
					K.: Kladrubský klášter 1115 – 1421. Plzeň 2010, s. 155. 
					65. Na základě datování západního portálu do doby 
					kolem roku 1500 (Poche 1978, 231) můžeme opatrně uvažovat, 
					nikoliv však konstatovat, že oba zmíněné průrazy vznikly v 
					rámci jedné etapy na přelomu 15. a 16. století.  
					66. Cechner, A.: Soupis památek historických a 
					uměleckých v politickém okrese Královéhradeckém. Praha 1904, 
					s. 148. 
					67. Hovorka, V.: Libčany. In: Hradecký venkov o.p.s. 
					2008. http://www.hradeckyvenkov.cz/view.php?cisloclanku=2008060026 
					68. Renesance, coby všeobecně užívaný 
					uměleckohistorický pojem, je v kontextu libčanského kostela 
					zavádějící označení, spíše se jedná o jakousi syntézu pozdní 
					gotiky a rané renesance v prostředí venkovského 
					stavitelství. 
					69. Svobodová, J.: Nálezy v areálu kostela 
					Nanebevzetí Panny Marie v Libčanech. In: PP 1, Praha 1995, 
					s. 83 
					70. Současný stav poznání předpokládá, že barokní 
					presbytář nahradil přímo románskou apsidu – o existenci 
					mezistupně ve formě gotického nebo renesančního kněžiště 
					nejsou žádní indicie. 
					71. Hylmarová, J.: Kostel Nanebevzetí Panny Marie v 
					Libčanech (bakalářská práce). Brno 2007, s. 38 
					72. Hylmarová, J.: Kostel Nanebevzetí Panny Marie v 
					Libčanech (bakalářská práce). Brno 2007, s. 10 – 12 
					73. Dřevěná barokní zvonice nacházející se východně 
					od kostela byla na počátku 20. století v havarijním stavu (Lancinger; 
					Muková; Šimková 1995, 5); současná zvonice pochází z první 
					dekády 20. století (Poche 1978, 231) 
					74. Poche, E.: Umělecké památky Čech 2. Praha 1978, 
					s. 231. 
					75. Hylmarová, J.: Kostel Nanebevzetí Panny Marie v 
					Libčanech (bakalářská práce). Brno 2007, s. 38 – 39. 
					76. Západní předsíň tak s provizorním štítem zůstala 
					až do současnosti. 
					77. Omítnutím presbyteria došlo k zakrytí všech 
					spolií i původní barokní omítky s pozůstatky historizujícího 
					kvádrování.  | 
				 
				 
			
				
					| 
					 | 
				 
				
					| 
					 
					
					   | 
				 
				 
			 | 
			  | 
			
	
		|   | 
		
								
								
								Románský kostel na české vesnici: | 
		  | 
	 
	
		 | 
		 | 
		
		
		  | 
	 
	
		|   | 
		
		 
		
		LIBČANY - problematika monumentálního 
		kostela bez zděné věže   | 
	 
	
		 | 
	 
	
		| 
		KLÍČOVÁ SLOVA ...
		patrocinium Nanebevzetí Panny 
		Marie, stavba vzniká okolo roku 1225, románský podélný kostel, původně 
		apsida, dnes barokní presbyterium, bez zděné věže, pravděpodobná 
		existence středověké dřevěné věže při západním průčelí. | 
	 
	
		 | 
		 | 
		 | 
	 
	
		|   | 
		
		 
		
				
		
		« ČLÁNEK PUBLIKOVANÝ VE SBORNÍKU DESTA 2017  | 
		  | 
	 
	
		 | 
		 | 
		 | 
	 
	
		 | 
		
		Výzkum stavebního vývoje monumentálního kostela Nanebevzetí Panny Marie 
		v Libčanech u Hradce Králové se zaměřil na přímé a nepřímé indicie 
		existence hypoteticky možného raně středověkého objektu navázaného na 
		západní průčelí chrámu. Cílem studie bylo ověření a prohloubení znalostí 
		o stavebních a zejména komunikačních vazbách v rámci českého raně 
		středověkého kostela, ale i jeho funkční propojení s nedochovanými 
		objekty dříve se nalézající v jeho bezprostřední blízkosti Byla 
		předložena nová úvaha o možné v Českých zemích dosud prakticky 
		nesledované figuře románského venkovského kostela, kdy mohutná kamenná 
		struktura byla doplněna pouze celodřevěnou (nebo hrázděnou) věží, jejíž 
		výška nemusela ani přesahovat štít lodi kostela. Takováto konstrukce 
		přitom mohla tvořit technický i symbolický mezičlánek mezi sakrální a 
		obytnou stavbou. Rozvaha byla podpořena rozborem kontradikce honosně 
		pojednaného jižního průčelí a někdejší apsidy k nápadně strohé západní 
		fasádě. Právě její skladba dovoluje vyslovit hypotézu o možné konstrukci 
		věžové stavby z lehčího materiálu. Paralelně lze však předložit i 
		domněnku o možné absenci věže v přímé konstrukční vazbě na kostel a hledat 
		zde vlastní sídlo nobility. Dokumentace popisuje nepřímé indicie v 
		oblasti užití jiných nežli kamenných materiálů a také fungování 
		komunikačních vazeb mezi obytnou stavbou, emporou a lodí. | 
		 | 
	 
	 
								
							
								| 
								  | 
								
								
								  | 
								
								  | 
							 
							 
			
			
	
		 | 
		
		 | 
		 | 
	 
	
		|   | 
		
		 Libčany 
		
		(01) leží asi 12 km západně od Hradce Králové na stráni 
		dominující širokému okolí 
		(02). Z katastru obce je z vícerých poloh doložena 
		antropogenní aktivita minimálně od mladší doby kamenné. Významné jsou 
		především funerální aktivity v poloze „Na Obci“ a „Farský les“, 
		dokládající společenský význam území především v nadstavbové 
		sociální sféře 
		(03). První písemný doklad o obci pochází z 12. století. 
		Jedná se o falzum zakládací listiny krále Vratislava pro opatovický 
		klášter, která se hlásí k roku 1073 
		
		(04). Tehdy měl břevnovský opat ke královské donaci přidat 
		mj. i „terram Liubichas“ 
		(05). Majitelé libčanského zboží nejsou z období raného 
		středověku známi. Vlastníci tvrze jsou doloženi až k roku 1398, kdy jimi 
		měli být Jan a Václav z Roudnice. Počátkem 16. století 
		získala Libčany obec Královéhradecká 
		(06)  a v roce 1547 jí byl tento majetek konfiskován a 
		prodán Janu z Pernštejna 
		(07). Od počátku 18. století byly Libčany ve vlastnictví 
		Straků z Nedabylic. V majetku této rodiny zůstala obec až do vymření 
		rodu v roce 1769, kdy přešly do správy zemského stavovského výboru. 
		První písemná zmínka o zdejším kostele Nanebevzetí Panny Marie pochází z 
		roku 1352, kdy se v rejstříku papežského desátku objevuje jako farní 
		
		(08). V následujících obdobích, až do poloviny 17. 
		století, kdy začínají zápisy libčanské farní pamětní knihy, nejsou o 
		kostele žádné záznamy. 
		Cílem výzkumu bylo pořídit srovnávací materiál odpovídající podrobnosti, 
		který by dovolil konfrontaci prostorových a komunikačních vztahů mezi 
		kostely se zděnou západní věží a kostely bezvěžovými 
		
		(09). Dokumentace 
		provedená při terénním průzkumu objektu se tak zaměřuje hlavně na 
		proporce západní panské tribuny včetně jejích komunikačních vazeb. V 
		exteriéru se pozornost věnuje nápadně rozdílnému sochařskému pojednání 
		stěn. Studie tak pracuje s kontrastem péče, která byla věnována výpravě 
		kamenickým dekorem na jižním průčelí a nejspíš i někdejší apsidě 
		
		(10), 
		zatímco západní fasáda zůstala naprosto strohá. Tento neobvyklý kontrast 
		dovoluje uvažovat o hypotéze, že dochovaná solitérní kamenná stavba by 
		mohla být jediným pozůstatkem původního komplexu více budov, který mohl 
		sestávat z kamenného chrámu coby kaple velmože a (dřevěného) paláce, 
		snad i s věží. Při vyhodnocování, zdali věž takového sídla, jestli 
		existovala, byla pokládána více jako funkční a konstrukční součást 
		chrámu nebo spíše obytného stavení, je třeba navázat na poznatky 
		domácích i zahraničních badatelů 
		
		(11) a položit otázku, čím vlastně románská 
		západní věž byla, čemu sloužila a jak fungovala. K románské západní věži 
		venkovského tribunového kostela je třeba připomenout, že současné 
		chápání ji vnímá jako objekt značně převyšující vlastní chrámovou loď. 
		Již samotný původ slova „věž“ významově vychází z vyvýšené (obranné 
		stavby) 
		(12). Provozní náplň věže je v rámci celého kostela viděna spíše 
		jako druhotná, k primární sakrální funkci lodi s kněžištěm, a to 
		především s úlohou zvonice 
		
		(13), útočiště 
		
		(14) a komunikace. Takovýto obraz 
		stavby připojené ke štítové části kostela však nemusel být platný v době 
		jejího vzniku. Západní útvar mohl sloužit (i) jako jakýsi mezičlánek 
		mezi profánním prostředím (obydlím elity) a sakrálním prostorem (kaplí – emporou 
		
		(15)). Důležité je připomenout i symbolickou úlohu věže 
		
		(16). S touto 
		problematikou úzce souvisí i hypotéza, do jaké výšky vlastně byla věž 
		vyzdvižena a proč. Je však nutné mít v patrnosti, že úvahy o funkci 
		západní přisazené věže lze jen v omezené míře vyvozovat ze stavby coby 
		hmotného pramene samotného, přičemž výpověď psaných zdrojů je k tomuto 
		tématu velmi skromná.  
		Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Libčanech není badatelské obci neznámý, 
		nicméně vzhledem k jeho velkoleposti i architektonickým kvalitám se 
		jedná o stavbu spíše opomíjenou. Chrám je v literatuře připomínán již v počátcích moderního dějepisectví, když v roce 1852 Jan Erazim Wocel 
		rozpoznává jeho románský původ 
		
		(17) a následně jej popisuje v jednom z našich 
		prvních katalogů románského stavitelství 
		
		(18). V roce 1904 je Antonínem Cechnerem podán podrobný popis libčanského kostela a tvrze 
		
		(19). Autor 
		pojednává o jednolodním kamenném kostele a připomíná několik jeho 
		stavebních etap. Z doby gotické upozorňuje na vysoké štíty a také do 
		tohoto období řadí západní portál. Do pozdní renesance datuje úpravu 
		lodi a do barokní epochy presbytář (patrně pouze jeho opravu, nikoliv 
		stavbu). Popis kostela se objevuje i v neodborné literatuře z roku 1940 
		od neznámého autora 
		(20), který se zprvu podrobně věnuje historii obce a 
		následně vlastnímu kostelu. Datace a slohové zařazení některých 
		stavebních prvků jsou však chybné. Autor se například domnívá, že 
		pravoúhlý presbytář je původu románského 
		
		(21) a za raně středověká taktéž 
		považuje později prolomená okna i západní portál. Je však třeba 
		připomenout, že autor ve své době viděl kostel ještě omítnutý, tudíž 
		nemohl spatřit zachované ostění románských oken ani smíšené zdivo 
		presbytáře. Přínosem statě bylo velmi zevrubné referování o mladších 
		stavebních úpravách. V letech 1944 – 45 předložil Václav Mencl zprávu o 
		nálezu bohatého arkádového průčelí na libčanském kostele 
		
		(22). Informoval 
		tak v souvislosti s nálezem slepých arkád na bazilice klášterního 
		kostela v Doksanech, jejíž předlohu hledal v porýnské pseudotektonické 
		románské architektuře. Libčanský kostel však nedával do souvislosti s 
		tzv. Doksanskou skupinou, ale slohové zabarvení a hutní provenienci 
		spojoval se saským slohovým okruhem. Kostel datoval do období mezi lety 
		1210 – 20. Následně publikoval i první z důležitých statí k datování 
		české románské architektury a uvedl, že hlavice nesoucí arkády empory 
		jsou původu sasko – hirsauského 
		
		(23). 
		O několik let později se stavbou zabývají Anežka Merhautová a Milada 
		Radová v obsáhlém článku zabývajícím se stavební hutí v Doksanech 
		
		(24) a 
		uvádějí, že z původní raně středověké sakrální stavby zůstala zachována 
		pouze loď, která je členěna po obou stranách šesti lichými arkádami 
		
		(25). 
		Autorky však kostel nedávají do přímé souvislosti s Doksany, neboť se 
		zdejší dekor od tamního liší jak rozvrhem, tak i podobou 
		
		(26). Naopak v 
		provedení arkád spatřují dílo místní produkce, v němž mělo jít o zcela 
		primitivní opakování forem, aniž by byla postižena jejich podstata, a 
		kostel datují do doby po roce 1230. Mencl se k problematice datování 
		architektonického detailu vrací opět v roce 1960, kdy stručně zmiňuje 
		ústupkový charakter libčanského portálu se dvěma vloženými sloupky 
		
		(27). 
		Portál datuje stejně jako románské hlavice z interiéru do období 1210 – 
		1220. Ucelený popis libčanského kostela předkládá Anežka Merhautová 
		
		(28), 
		přičemž se především věnuje románskému dekoru 
		
		(29). Slepé arkády opět 
		zmiňuje na jižním i severním průčelí. Dále obšírněji popisuje románský 
		portál, kde si detailněji všímá hlavic a poukazuje na jejich členění do 
		středu komponovanými kružnicemi. Z interiéru, který měl být původně 
		plochostropý, upozorňuje na dva románské sloupy empory, z nichž u 
		jednoho má být zachována románská patka. Dále se pokouší o datování 
		stavby, které posouvá až do první čtvrti 13. století. Zmínka o stavbě se 
		objevuje i v učebních textech ČVUT 
		
		(30), kde je stopován původ slepé arkády 
		v české architektuře. Libčanský kostel je kladen do slohové příbuznosti 
		s chrámy v Jakubu, Cítově a Vrbčanech 
		
		(31). Emanuel Poche 
		
		(32) kostel datuje k 
		roku 1225, přičemž do románského období mylně klade i presbyterium 
		
		(33). 
		Uvádí pozdně gotickou přestavbu z přelomu 15. a 16. století (západní 
		portál datuje k roku 1500 a slohově jej zařazuje do románské renesance) 
		barokizaci a přístavbu oratoří ze 17. století a do 18. století vročí 
		přístavbu jižní předsíně. Jako první hovoří o západní věži, jež měla být 
		postavena v roce 1909 a nedlouho na to snesena. Důležitý článek 
		publikuje v polovině devadesátých let Jitka Svobodová 
		
		(34), která poukazuje 
		na problematiku zazděných románských spolií v různých částech stavby. 
		Upozorňuje na nálezy pískovcových článků ve smíšeném barokním zdivu 
		presbyteria, které interpretuje jako části románských lizén někdejší 
		apsidy, a všímá si dvou kamenných článků v zazdívce druhotného vstupu na 
		emporu, které vykládá jako zbytky blíže nespecifikovaného žlabu. Dále 
		autorka informuje o nálezu částí románského presbyteria pod úrovní 
		současné podlahy sakristie, s čitelným fragmentem profilované římsy a s 
		koutovou lizénou s ústupkem a plochým oblounem. Ve stejném roce byl 
		zpracován stavebně historický průzkum, jehož součástí však nebylo 
		podrobné zaměření památky 
		(35). Kostelu a jeho stavebním dějinám se v rámci 
		bakalářské práce věnuje Jana Hylmarová, která kromě kritického 
		přezkoumání několika odlišných názorů na slohový charakter románské fáze 
		provede i důkladnou archivní rešerši 
		
		(36). Autorka tak na základě studia 
		korespondence Okresního hejtmanství a Centrální komise ve Vídni, 
		proběhnuvší mezi roky 1905 – 1908, otevírá důležitou diskusi ohledně 
		charakteru západního průčelí, respektive existence či neexistence věže v 
		těchto místech. Omezuje se však pouze na plánovanou novostavbu zvonice 
		na počátku 20. století a vyslovuje domněnku, že zde věž nikdy nestála 
		
		(37). 
		K hypoteticky možnému raně středověkému věžovému útvaru v návaznosti na 
		západní průčelí se nevyjadřuje.  | 
		  | 
	 
	 
			
								
							
								| 
								  | 
								
								
								  | 
								
								  | 
							 
							
								| 
								 | 
								
								 | 
								
								 | 
							 
							 
	
		|   | 
		
		 Monumentální kostel 
		Nanebevzetí Panny Marie v Libčanech byl založen v jedinečné poloze na 
		horní hraně příkré stráně coby dominanta širokého okolí. Počátky 
		jednolodní orientované stavby, která byla původně ukončena apsidou, se 
		dle současného stavu poznání kladou do první čtvrtiny 13. století 
		
		(38). Strmou sedlovou střechou krytá obdélná románská loď 
		přechází na východě v barokní kněžiště, k němuž se ze severní strany 
		pojí sakristie a z jižní v totožném architektonickém slohu oratoř. 
		Mladší, nicméně taktéž barokní, je předsíň chránící jižní románský a 
		západní gotický portál. Raně středověká chrámová loď je založena na 
		obdélném půdorysu o vnějších rozměrech 18,2 x 10,9 metru a výšce zhruba 
		10,7 metru. Stěny kostela jsou vystavěny z precizně opracovaných 
		pískovcových kvádrů a vyvstávají ze soklu tvořeného deskou, páskem, 
		oblounem, páskem a výžlabkem. Sokl je proveden z tmavšího materiálu 
		nežli stěny, čímž tvoří nejen funkční, ale i optický základ stavby. 
		Kostel byl v době provádění terénního průzkumu 
		
		(39) takřka celý zbaven 
		omítky, čímž bylo umožněno studium architektonického detailu in situ i 
		prvků druhotně umístěných. Z umělecko historického hlediska 
		nejhodnotnější částí chrámu je jeho svébytné jižní průčelí, jež bylo 
		členěno slepými arkádami 
		(40). Ačkoli byly arkády během pozdějších úprav 
		odsekány, zůstaly po nich ve zdivu velmi dobře čitelné pozitivní stopy, 
		které byly pro badatelskou obec znovuobjeveny po odstranění omítky v 
		roce 1942 
		(41). 
		Charakteristická jižní fasáda kostela Nanebevzetí Panny Marie v 
		Libčanech je ohraničena dvěma nárožními lizénami širokými 70 cm, jejichž 
		patky jsou stejného průřezu jako soklová římsa. Průčelí je rozčleněno 
		pěticí přípor na šest nestejných polí. Odsekané středové lizény byly 
		původně obdélného průřezu o šíři 20 cm, hloubce 12 cm a neměly na svém 
		čele poloválcové přípory, jako tomu bylo u dekoru apsidy 
		
		(42). Ve zhruba 4/5 
		výšky lodi byly pospojovány archivoltami s nestejnými průměry. První 
		archivolta plynule vystupovala ze západní nárožní lizény a přepínala 
		pole o šíři 2,6 m. V tomto segmentu se v horní třetině nachází k pravé 
		části mírně vyosené zazděné románské okno, zatímco ve spodní části je 
		románský plášť narušen hrubou zazdívkou portálku, který byl do prostoru 
		pod panskou tribunou proražen patrně v období gotiky, aby byl poměrně 
		záhy zazděn 
		(43). Druhá arkáda překlenovala pouhé 2 m a byla o cca 25 cm 
		nižší nežli první. Třetí oblouk je přibližně stejně vysoký jako první, 
		ale vzhledem k umístění ústupkového portálu do této části je šířka pole 
		přibližně 3,15 m. V ose tohoto pole se nachází přesně centrované 
		románské zazděné okno. Čtvrtý, pátý a šestý oblouk dosahuje zhruba do 
		stejné výšky jako archivolta nad druhým polem, ale jejich světlé šířky 
		se liší. Čtvrté pole je široké 2,4 m, páté 2,5 m a šesté 2,6 m. V předposledním segmentu je opět pozůstatek raně středověkého okna 
		
		(44). Smysl 
		užití kombinace arkády se střídáním většího a menšího průměru archivolty 
		nejsme schopni přesvědčivě vysvětlit. Může se nabízet vzdálená analogie 
		s kostelem v Jakubu, kde archivolty širších arkád v horní úrovni mohly 
		těsně obepínat okna, zatímco užší pole byla prázdná 
		
		(45), avšak v Libčanech 
		dosud žádnou logiku nenacházíme. Stejně tak s jistotou nevíme, zdali 
		byly podpory od archivolt odděleny hlavicemi 
		
		(46) nebo v ně plynule 
		přecházely bez horizontálního přerušení 
		
		(47). Vzhledem ke stopám na 
		nárožních lizénách usuzujeme na variantu plynulého bezhlavicového 
		přechodu. V hypotetické rovině se pohybujeme i při snaze dovození 
		středověké podoby podstřešní římsy. Pod omítkou současné barokní římsy 
		je patrná cihlová zazdívka o výši více jak půl metru, která patrně 
		nahradila původní románský dekor. Z raně středověkého období se 
		dochovala pouze torza kamenných konzol vynášejících západní štít. Z 
		analogických řešení 
		(48) je možné usuzovat, že dekorativní pás sestával z 
		obloučkového podřímsí, čemuž by napovídaly dva prvky umístěné v zazdívce 
		někdejšího portálu vedoucího do podkruchtí. Jedná se o oblouky s poloměrem asi 20 cm vytesané do kvádru, u nichž však neznáme jejich 
		hloubku. Svobodová o nich uvažuje jako o pozůstatcích nějakého žlabu 
		
		(49). O 
		dalších částech římsy, jako například zubořezu, nevíme nic. 
		V jistém kontrastu k osobitě zdobnému jižnímu průčelí kostela vystupuje 
		severní fasáda, s nesrozumitelným smyslem kompozice dekoru. Do plochy 
		stěny byla opět mezi nárožní lizény vkomponována pětice přípor, v současné době odsekaných 
		
		(50). Lizény, jejichž profil byl stejný jako na 
		jižním průčelí (tj. 20 x 12 cm), fasádu dělily na šest přibližně 
		stejných polí o rozponu 2,54 m (+/- 2 cm). Více pravidelný byl i rozvrh 
		dvou románských oken 
		(51). Ta byla situována symetricky v druhém poli od 
		východního, respektive západního nároží. Nejasnou záležitostí této 
		fasády však zůstává ukončení přípor a potažmo i jejich smysl, jelikož lizény nebyly spojeny oblouky, ale ani nestoupaly až k podstřešní římse, 
		nýbrž byly ukončeny ve výšce archivolt oken 
		
		(52). Vysvětlením takto neúplně 
		vyvedené kamenické výzdoby může být její osazení na podružné fasádě, kdy 
		primárně ekonomické důvody vedly k nedokončení původního záměru v celém 
		zamýšleném rozsahu. Vedlejší roli severního průčelí může dokazovat i 
		stejný rozpon mezi příporami, tudíž výrazně menší působivost prvku.  
		Nadstandardní výpravě architektonickým dekorem se těšila i románská 
		apsida, která snad v roce 1722 
		
		(53) ustoupila baroknímu presbyteriu s rozměry 
		9,75 x 10,0 m 
		(54). O existenci apsidy, jejích parametrech i kamenické 
		výzdobě máme díky dochovaným artefaktům poměrně exaktní představu. Její 
		půdorysně zaoblený sokl byl odkryt v roce 1991 
		
		(55), zatímco primárně 
		uložené koutové lizény s přiloženým oblounem na svém čele jsou přístupné 
		v rozích severní sakristie i jižní oratoře. Vzhledem k tomu, že novověké 
		presbyterium bylo stavěno technikou smíšeného zdiva s využitím barokních 
		cihel i staršího materiálu, tak se kromě obyčejných kvádrů z někdejší 
		apsidy dochovalo i několik částí jejich lizén. Tato spolia jsou velmi 
		důležitým prvkem pro alespoň částečnou představu o celkové podobě 
		románského chrámu. Z průřezu těchto prvků, které jsou rozptýleny 
		převážně ve východní zdi kněžiště, vyplývá, že lizény zdobící raně 
		středověkou apsidu vystupovaly zhruba 8 cm před rovinu stěny, byly 
		široké 24 cm a k jejich čelu byl přidán obloun s průměrem cca 16 cm. 
		Prozatím nebyly nalezeny žádné náznaky hlavic, ani se na základě 
		dostupných indicií nepodařilo zjistit jiné možné zakončení přípor. Stále 
		tak zůstávají otevřené principiálně dvě varianty, a to že lizény 
		stoupaly až k dekorativnímu podřímsí 
		
		(56), v nějž plynule přecházely, 
		respektive že byly spojeny slepou arkádou obdobného charakteru jako na 
		stěnách lodi 
		(57). V úvahu připadá i možná kombinace těchto řešení, a sice 
		že archivoltou byly spojeny pouze ortogonální části přípor, zatímco 
		oblouny vystupovaly až k římse 
		
		(58). 
		V naprostém antagonismu k zdobnosti a vznešenosti celého chrámu stojí 
		jeho západní průčelí, jež je oproštěno od jakýchkoli artefaktů 
		kamenického dekoru. Holá zeď vystupuje ze soklu, který je fakticky 
		jediným ozdobným prvkem celé fasády, tedy krom malého kříže v podobě 
		mělkého reliéfu v samém vrcholu románského štítu. Monotónnost původní 
		podoby stěny narušoval jen nevelký portál, který spojoval exteriér s 
		prostorem panské tribuny. Ostění tohoto dnes zazděného vstupu je v 
		současnosti z velké části kryto střechou předsíně, která chrání druhotně 
		prolomený pozdně gotický západní portál 
		
		(59).  
		Na základě tak kontrastního řešení v uměleckém pojednání stěn se nabízí 
		hypotéza ohledně vztahu západního průčelí k další možné okolní zástavbě. 
		Je třeba si uvědomit, že západní štítová fasáda je zároveň vstupní 
		stranou na tribunu a také je třeba připomenout fakt, že kostel nemá a 
		patrně nikdy neměl zděnou věž 
		
		(60). Z těchto mínění tak vyvstává podnět k 
		další mezioborové diskusi k celkové objemové skladbě raně středověkého 
		dvorce, jehož byl chrám součástí. Je možné předpokládat, že kostel nebyl 
		postaven (nebo zamýšlen) jako solitérní stavba, nýbrž jako intaktní 
		součástí širšího souboru staveb. Ten mohl sestávat přinejmenším z 
		kamenného kostela a přilehlého dřevěného nebo hrázděného paláce a celou 
		kompozici mohla doplňovat věž. Vzhledem k dochovanému románskému soklu, 
		jenž ztěžuje představu kontaktního spojení kostela s jinou větší stavbou 
		na úrovni terénu, předpokládáme, že se případný obytný objekt nalézal v 
		takové vzdálenosti od chrámu, která znemožňovala významnější pohledové 
		uplatnění západní fasády. Tato mezera mohla být využita pro komunikaci 
		spojující tribunový portál s tímto domem. Jestli však byla empora 
		přístupná přemostěním z vlastního dvorce, schodištěm z exteriéru nebo 
		nějakou pavlačovou konstrukcí přiléhající ke stěně není možné na základě 
		dosavadních zjištění detailněji vymezit.  
		I přes existenci kamenného soklu západního průčelí je nutné předložit 
		úvahu o možné k lodi přisazené stavbě, snad zvonici. V této souvislosti 
		je třeba poukázat na ne příliš zřetelný otisk neznámé struktury, která 
		byla v přímém kontaktu se západní stěnou kostela. V dnes již odstraněné 
		omítce 
		(61) byla patrná stopa roviny střešní konstrukce, která o zhruba 0,6 
		metru níže kopírovala sklony románského štítu. Další neurčité stopy v 
		omítce poukazovaly na to, že severní stěna neznámé entity byla odsazena 
		zhruba ¾ metru od severního nároží kostela, zatímco jižní stěnu 
		předpokládáme zhruba 2 metry od jižního nároží 
		
		(62). Šířka tohoto objektu je 
		tak odhadována na zhruba 8,5 metru. Zajímavé však je, že konstrukce ke 
		kostelu nebyla připojena osově, ale byla posunuta k severu, zatímco 
		hřebeny střechy chrámu i dovozovaného objektu byly půdorysně v jedné 
		linii. Vzhledem k nastíněné situaci je možné vyslovit hypotézu, že s 
		neznámým objektem souvisely kapsy po stupních schodiště, dosud patrné na 
		jihozápadním nároží kostela 
		
		(63). Určit zdali s prvotním komunikačním 
		schématem souvisel také blíže nespecifikovatelný zazděný otvor u paty 
		štítu chrámu, který může být pozůstatkem po průchodu zpřístupňující 
		krov, je nad možnosti terénního průzkumu. Vzhledem k tomu, že se při 
		úvahách o širších souvislostech západní fasády pohybujeme pouze v rovině 
		spekulací, bude třeba tyto domněnky dále podrobit kritickému zkoumání a v optimálním případě konfrontovat s budoucím archeologickým průzkumem 
		celé lokality a dalšími analogiemi obdobné situace. Na základě 
		zjištěných a popsaných indicií nejsme schopni dovozovat bližší atributy 
		neznámého objektu, jeho funkci, půdorys či materiálovou konfiguraci. V 
		úvahu je nutné vzít i možnost, že se mohlo jednat přímo o obytné stavení 
		– dvorec velmože. V takovém případě by věž bylo nutné hledat v jiné 
		poloze, například i v pozici vtažené nad střechu lodi. 
		Obdobně složitou úlohou je předložení domněnky o fungování komunikačního 
		schématu v interiéru chrámu, což je zatím velmi podceňované téma. 
		Dochovaná pavlačová empora, jejíž poprsnice je vynášena trojicí pasů 
		dosedajících na dvojici sloupků, je aktuálně podklenuta dvojicí 
		křížových kleneb. Klenební pole v jižní třetině tribuny chybí, jelikož 
		je zde umístěno točité schodiště stoupající z přízemí. Závažnou otázkou 
		však zůstává původ tohoto řešení. Přestože je dřevěné vřetenové 
		schodiště ve zděném plášti konstrukcí barokního původu, tak není 
		vyloučeno, že se jedná o reminiscenci na původní řešení. V takovém 
		případě by komunikační propojení empory s prostorem chrámu bylo 
		provedeno tak, že v záměrně vynechaném klenebním poli by bylo zřízeno 
		schodiště 
		(64). V případě užití tohoto systému i v libčanském kostele, čímž 
		by byl rozšířen nepočetný srovnávací materiál v této oblasti, je třeba 
		poukázat na pravděpodobnou prostorovou úspornost takovéto blíže 
		nespecifikovatelné konstrukce. Je možné předpokládat, že schodiště bylo 
		užíváno i v období gotiky, kdy byl do identického prostoru (možná právě 
		z důvodu existence vertikální komunikace) prolomen portál. 
		Na základě současného stavu poznání a zjištěných skutečností můžeme 
		původní stav kostela Nanebevzetí Panny Marie v Libčanech rekonstruovat 
		jako jednolodní kamennou stavbu, snad coby kompaktní součást dvorce 
		nobility. Podélné stěny mohutné raně středověké kaple byly nadstandardně 
		vybaveny kamenickým dekorem, zatímco západní fasáda se pohledově 
		neuplatňovala vzhledem k tomu, že k ní byla přisazena věžová konstrukce 
		dosahující obdobné výšky jako zděné západní průčelí. Nejpropracovanější 
		bylo jižní průčelí s trojicí vysoko položených oken a ústupkovým 
		portálem, které bylo zjemněno slepou arkádou. Severní stěna s dvojicí 
		oken a lizénami násilně ukončenými, aniž by 
		dosáhly korunní římsy, byla pouze slabší reminiscencí na toto velkolepé 
		řešení, jež však gradovalo i na plášti apsidy. Hřeben sedlové střechy s 
		úhlem 43° dosahoval 16 
		metrů nad terén.  
		Kostel prošel v průběhu osmi staletí své existence mnohými přestavbami. 
		První sledovatelnou úpravu chrámu je možné připsat době gotiky, kdy byly 
		proraženy pravděpodobně dva otvory, jimiž jsou později zazděný jižní 
		portál vedoucí do podkruchtí a západní osový vstup 
		
		(65). Zdali v období 
		vzniku západního portálu mohla v míněné pozici existovat k západnímu 
		průčelí přisazená stavba je diskutabilní. Nicméně je nutné hledat 
		konstrukci pro umístění objemného zvonu odlitého v roce 1563 
		
		(66), který 
		mohl být do oddělené zvonice zřízené v sousedství kostela přesunut až v 
		polovině 18. století kdy byla postavena 
		
		(67), načež varianta západní zvonové 
		věže se jeví jako pravděpodobná. Další významná úprava je přisuzována 
		období renesance, respektive období kolem roku 1608 
		
		(68). Tímto letopočtem 
		je vročen současný krov lodi. V této etapě předpokládáme i zaklenutí 
		lodi včetně vložení interiérových přípor, a tudíž nejzazší možný termín 
		zazdění gotického jižního portálku a románských oken včetně jejich 
		nahrazení novými otvory. Zdali jsou vysoké cihelné štíty soudobé s 
		renesančním krovem, anebo pocházejí ze starší gotické fáze, nevíme. Krov 
		presbyteria je rytým nápisem datován k roku 1722, načež předpokládáme, 
		že mu v krátkém časovém odstupu předcházela výstavba kněžiště
		
		(69), která 
		snad nahradila románskou apsidu 
		
		(70). Následně byla přistavěna severní 
		sakristie, jižní oratoř a o něco později i dvě předsíně chránící jižní 
		románský a západní gotický portál
		
		(71). Taktéž mohlo být proraženo rozměrné 
		okno osvětlující kruchtu s varhany v jižní části západního průčelí, 
		které by indikovalo, že případná přisazená západní věž musela být 
		snesena před tímto stavebním zásahem a zvon či zvony přesunuty do nové 
		pozice, patrně již v samostatně stojící zvonici. Archaický původ stavby 
		byl barokními staviteli podporován formou rytého kvádrování, provedeného 
		na plášti kněžiště. Tento prvek barokního historismu z části 
		koresponduje se spárami mezi druhotně užitými raně středověkými kvádry, 
		načež v ploše cihlového zdiva je proveden ryze omítkovou úpravou. 
		Rozsáhlou úpravou měl kostel projít na počátku 20. století, kdy byla 
		plánována realizace západní věže. Dle Jany Hylmarové, která stopovala 
		korespondenci Okresního hejtmanství a Centrální komise ve Vídni mezi 
		roky 1905 – 1908, k ní však nikdy nemělo dojít 
		
		(72). Oproti tomu Emanuel Poche bez bližšího dokazování usuzuje, že v této poloze věž vztyčena 
		byla, a to coby náhrada zrušené dřevěné zvonice v sousedství kostela 
		
		(73). 
		Věž datuje k roku 1909 s tím, že byla později snesena 
		
		(74). V této 
		souvislosti je třeba upozornit na vertikální pás poškozeného kvádrového 
		zdiva, který v šíři cca 3¾ metru stoupá přesně nad západním přístavkem 
		do blíže neupřesnitelné výšky. Je tak možné dovozovat, že se může jednat 
		o stopu po věžovém nástavci západní barokní předsíně, který coby dřevěná 
		konstrukce vznikl v první dekádě 20. století a záhy byl zničen, patrně 
		požárem. Jestli z důvodu realizace věže již nebyl obnoven bouřkou 
		poškozený barokní štít západního přístavku, který byl snesen na základě 
		žádosti z roku 1905 a měl být obnoven do původní podoby, anebo k němu 
		nedošlo záměrně z důvodu plánované avšak posléze neuskutečněné realizaci 
		věže 
		(75) již těžko usuzovat 
		
		(76). Při následující obnově kostela v roce 1942 
		byla stavba zbavena omítky. Poslední renovací kostel prošel v první 
		dekádě 21. století, při této akci byl opraven a vyspárován románský 
		plášť stavby, nově omítnuto kněžiště 
		
		(77), přístavky a cihelné štíty, ale i veškeré zazdívky primárních či druhotných otvorů, čímž bylo ztíženo 
		další studium kostela. Taktéž bylo očištěno kvádrové zdivo západního 
		průčelí, odkud byly sneseny pozůstatky historických omítek včetně otisků 
		někdejších konstrukcí. I přes to je libčanský kostel Nanebevzetí Panny 
		Marie velmi důležitým zdrojem informací pro studování nejen raně 
		středověkého stavitelství, ale i významným objektem zkoumání pro ověření 
		a prohloubení znalostí o stavebních a komunikačních vazbách v rámci 
		dalších objektů dříve se nalézajících v bezprostřední blízkosti českého 
		raně středověkého vesnického kostela.  | 
		  | 
	 
	 
								
							
								| 
								 | 
								
								 | 
								
								 | 
							 
							
								| 
								  | 
								
								
								  | 
								
								  | 
							 
							 
								
							
								| 
								 | 
								
								 | 
								
								 | 
							 
							
								| 
								  | 
								
								 
								LIBČANY … und Problematik der 
								monumentalen Landkirche ohne Mauerturm 
								
								Die 
								Forschung der Bauentwicklung der monumentalen 
								Kirche Himmelfahrt der Jungfrau Maria in Libčany 
								in der Nähe von Hradec Králové konzentriert sich 
								auf direkte und indirekte Merkmale des 
								hypothetischen frühmittelalterlichen Objektes, 
								der im Kontakt mit Westfassade stand. Das 
								Untersuchungsziel war die Überprüfung und die 
								Vertiefung der Erkenntnisse über die baulichen 
								und vor allem Kommunikationsbindungen in der 
								böhmischen frühmittelalterlichen Kirche und über 
								ihre Verknüpfung mit Objekten, die früher in 
								ihrer unmittelbaren Nähe standen. Im Beitrag 
								wurde eine Überlegung über die im Böhmen bis 
								jetzt praktisch unbekannte Struktur der 
								romanischen Landkirche vorgelegt, wenn die 
								massive Steinbau nur mit Holzturm (oder 
								Fachwerkturm) ergänzt wurde, dessen Höhe den 
								Giebel des Kirchenschiffes nicht übergeragt 
								werden musste. Diese Struktur konnte ein 
								technisches und symbolisches Bindeglied zwischen 
								Sakral- und Wohnbau sein. Die Überlegung wurde 
								mit einer Analyse unterstützt, die sich mit 
								Gegensatz der dekorierten Südfassade und der 
								ursprünglichen dekorierten Apsis zu der 
								Westfassade ohne Dekoration befasst. Die 
								Westfassade bietet eine Hypothese über eine 
								mögliche Konstruktion des Turmbaus aus dem 
								leichteren Material an. Es gibt aber auch eine 
								Vermutung über eine mögliche Abwesenheit des 
								Turmes. Diese Konstruktion konnte nämlich eine 
								Siedlung des Edelmannes sein. Die Aufmerksamkeit 
								gilt hier der Anwendung des anderen Materials 
								als Stein und den Kommunikationsbindungen 
								zwichen Wohnbau, Empore und Kirchenschiff.
								  | 
								
								  | 
							 
							 
			 |