|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
POZNÁMKY: |
01. K
významu názvu místa více Profous, A.: Místní jména v Čechách
III. Praha 1951, s. 323.
02. Kostely sv. Kříže a sv. Martina jsou jedinými
pozůstatky vsí Protivany a Stusyně, které se nacházely na
protilehlých březích Doubravy. (Smetánka, Z. – Škabrada, J.:
Nové poznatky o raně středověké architektuře na Čáslavsku,
Umění XXIII/1975, s. 263).
03. Dobner, P.G..: Monumenta Historica Boemiae VI.
Pragae 1785, s. 440.
04. Kurka, J.: Archidiakonáty Kouřimský, Boleslavský,
Hradecká a diecese Litomyšlská. Praha 1914, s. 170.
05. Palacký, F.: Popis království Českého. Praha
1848, s. 213.
06.
Čermák, K.: Z Čáslavska. In: PA IX. Praha 1874, s. 658.
07.
Birnbaum, V.: Románské emporové kostely v Čechách. In:
Sborník k 70. narozeninám Karla B. Mádla. Praha 1929, s. 52
08.
Birnbaumová, A.: Filiální kostel sv. Máří Magdalény. In:
Soupis památek historických a uměleckých. Praha 1929, s.
274d.
09.
Birnbaumová (1929, 276) upozorňuje i na pozoruhodnou
technickou zvláštnost, kterou je množství ve věži užitého
raně středověkého dřeva, které sloužilo k vytvoření překladů
oken, nik i zastropení schodišťových ramen.
10.
Wirth, Z.: Um. památky Čech. Praha 1957, s. 572.
11.
Mencl, V.: Panské tribuny v naší románské architektuře. In:
Umění XIII. Praha 1965, s. 35.
12.
Merhautová, A.: Raně středověká architektura v Čechách.
Praha 1971, s. 190.
13.
Merhautová (1971, 190) zmiňuje nepůvodní vchod z lodi do
přízemku věže, Mencl (1965, 35)uvádí dřevěnou pavlačovou
tribunu přístupnou portálkem v podélné zdi.
14.
Smetánka, Z.; Škabrada, J: Nové poznatky o raně středověké
architektuře na Čáslavsku. In: Umění XXIII. Praha 1975,
s.264 – 265.
15. Radová – Štiková, M.: Rom. stavitelství, učební texty
ČVUT. Praha 1976 (II. vydání v r. 1992), s. 104.
16.
Prix, D: Podoby a funkce podélných jednolodních tribunových
kostelů 12. a první pol. 13.st. v Čechách. Praha
1989 (Kandidátská práce), s. 67 - 72.
17.
Škabrada, J.: Konstrukce historických staveb. Praha 2008, s.
28 a 154.
18.
Varhaník, J.: Pařížov – nadstandardní refugium ve věži
vesnického rom. kostela. In: ArchHist 33. Brno 2008, s. 377
– 386.
19. Půdorysné schéma kostela a několika pater věže prvně
publikuje Birnbaumová (1929, 275 – 276), skici a axonometrie
prezentuje Prix (1989, 72d) a precizní axonometrický řez
věží představuje Varhaník (2008, 384).
20.
Kyncl, T.; Rybníček, M.; Vrbová-D., J.: www.dendrochronologie.cz/databaze
21.
Zatímco exteriér i interiér lodi byl omítnut, ve vnitřku
věže byly vždy přístupné kamenné líce stěn s dochovanými
podřezávanými spárami. Stopy po omítkách zde nebyly
zachyceny.
22.
Merhautová, A.: Raně středověká architektura v Čechách.
Praha 1971, s. 190.
23.
Svislé západní ostění portálu ze světlého pískovce je
pokryté červenou barvou neznámého stáří. Na jedné ze stojek
se zachoval nerozluštitelný obrazec ve tvaru jakéhosi
šestiúhelníku s vnitřními úhlopříčkami. Torzo vodorovného
nadpraží je taktéž pokryto červenou barvou, přičemž zbytek
archivolty se uplatňuje v přirozeném světlém a červeném
pískovci.
24.
Kapsy (bez kamenných plomb) po někdejších nosných prvcích
lešení na exteriérovém plášti lodi byly zachyceny pouze dvě
na severní a dvě na jižní stěně, a to v úrovni přibližně 5,3
m nad současnou podlahou lodi.
25.
Birnbaumová, A.: Filiální kostel sv. Máří Magdalény. In:
Soupis památek historických a uměleckých. Praha 1929, s.
275.
26.
Varhaník, J.: Pařížov – nadstandardní refugium ve věži
vesnického románského kostela. In: ArchHist 33. Brno 2008,
s. 377.
27.
Novodobý presbytář je vystavěn ze smíšeného zdiva s druhotně
užitými románskými kvádry.
28.
K typologii západní části chrámu je nutné připomenout, že
odborná literatura identifikovala 7 základních skupin této
části románského podélného jednolodního venkovského kostela
v Čechách. Známe kostely bezvěžové (Všeruby, Libčany …) a kostely s jednou mohutnou západní věží šířky shodné s šířkou
lodi – westwerkem (Kyje, Potvorov, Vinec, Milevsko).
Samostatnou skupinu tvoří stavby s věží přibližně
čtvercového půdorysu, která je vtažena do hmoty lodi nad emporu. Rozeznáváme kostely s věží situovanou osově (Kojice,
Lenešice, …), koutovou věží v rohu jihozápadním (Malý Bor) i
severozápadním (Újezdec u Blatné) a dvojvěží (Kondrac).
Nejpočetnější skupinu však tvoří stavby s připojenou západní
osovou věží. U tohoto typu, kterým se budeme nadále zabývat,
identifikovalo dosavadní bádání zaměřené na románské
stavební postupy dva základní typy vztahu věže a štítového
průčelí chrámové lodi. Oba dva typy připojení západní věže
jsou platné jak pro stavby vzniklé v jedné stavební etapě,
tak pro objekty konstruované ve více etapách, dostavované
nebo přestavované.
29.
Věž je od osy lodi posunuta k severu o 0,1 m.
30.
Vertikální spára sama o sobě neznamená, že se jedná o dvě
stavební etapy.
31.
Jako delší časovou prodlevou rozumíme to, že loď po určitý
časový úsek fungovala samostatně.
32.
Tento případ bude předmětem dalšího výzkumu, například na
kostele sv. Martina v Bernarticích.
33. Radová – Štiková, M.: Rom. stavitelství, učební texty
ČVUT. Praha 1976 (II. vydání v r. 1992), s. 98.
34.
Varhaník, J.: Pařížov – nadstandardní refugium ve věži
vesnického románského kostela. In: ArchHist 33. Brno 2008,
s. 381.
35.
Ve valené klenbě se nacházejí tři páry otvorů, jejichž
funkce zatím nebyla spolehlivě objasněna. Může se však
jednat o otvory sloužící pro provlečení lan od zvonů (za
ústní sdělení děkuji M. Hauserové).
36.
Z. Smetánka a J. Škabrada (1975, 264) z prasklin v omítce
usuzují, že portál měl kruhovou archivoltu.
37.
Dodnes se dochovala románská okna v jižní, severní a
východní zdi. Západní trojdílné okno bylo částečně zazděno.
38.
Birnbaumová, A.: Filiální kostel sv. Máří Magdalény. In:
Soupis památek historických a uměleckých. Praha 1929, s.
276.
39.
Zdali se jedná o ztužující kleštiny, není možné potvrdit.
Nicméně je třeba upozornit, že v některých místech je patrné
ukončení trámu, aniž by byl vetknutý do kamenné konstrukce.
40.
Škabrada, J.: Konstrukce historických staveb. Praha 2008, s.
28.
41.
Dřevo je do počátku 12. st. datováno dendrochronologicky,
nicméně některé prvky měly být na počátku 20. století
obnoveny (Birnbaumová, A.: Filiální kostel sv. Máří
Magdalény. In: Soupis památek historických a uměleckých.
Praha 1929, s. 276.)
42.
Existenci dřevěné konstrukce by mohl potvrdit anebo vyvrátit
archeologický průzkum.
43.
Kaverny jsou čitelné pouze z podvěžní kobky, z exteriéru
jsou překryty omítkou.
44.
Škabrada, J.: Konstrukce historických staveb. Praha 2003, s.
37.
45.
Varhaník (2008, 381) udává pět, šestá kapsa je však skryta
ve hmotě schodiště.
46.
Vrchní částí rozumíme partii nad překladovým trámem
vstupního otvoru.
47.
Varhaník, J.: Pařížov – nadstandardní refugium ve věži
vesnického románského kostela. In: ArchHist 33. Brno 2008,
s. 382.
48.
V. Mencl (1965, 35) sice zmiňuje dřevěnou pavlač při
východní stěně věže, která měla navazovat na podestu
vzniklou nad schodištěm v zesílené severní zdi věže, nicméně
tuto podestu nedává do souvislosti s negativním otiskem po
neznámé dřevěné konstrukci, který vůbec neuvádí.
49. O problematice výstavby věže a jejím provizorním
ukončení, respektive zastřešení první etapy výstavby, je
více pojednáno: Hauserová, M.; Nováček, K.; Čechura, M.;
Falta, M.: Románský kostel sv. Petra a Pavla
ve Svojšíně. In: Průzkumy památek XVIII. Praha 2011, s. 5 –
30.
50. Na vodorovnou spáru poukazuje i F. R. Václavík
při stavebněhistorickém průzkumu a J. Varhaník (2008, 381).
51. Vodorovná spára byla pozorována vždy přibližně ve
stejné úrovni, a to v místech styku šikmé roviny střechy s
vertikálou bočních stěn věže, tedy zhruba v polovině
výšky štítu u kostelů ve Svojšíně, Libčevsi, Vysokém Újezdě
nad Dědinou, …
52. Možné (zahraniční) analogie vrchních pater věže
byly představeny v příspěvku Hauserová, M.; Falta, M.: O
věžích a zvonění u našich románských kostelů. DESTA 2011,
25. - 27. 3. 2011
53. Tato problematika je více rozvedena v Falta, M.:
Vysoký Újezd nad Dědinou, k otázkám stavebního vývoje
kostela sv. Jakuba Většího. In: Dějiny Staveb 2010. Plzeň
2010, s. 127 – 137.
54. Falta, M.: Třebonín, Poznatky k principům
etapizace rom. věže venk. kostela. In: Dějiny Staveb 2013.
Plzeň 2014, s. 15 - 22.
55. Varhaník, J.: Pařížov – nadstandardní refugium ve
věži vesnického rom. kostela. In: ArchHist 33. Brno 2008, s.
379 – 381.
56. Jak již upozorňují u podobně komponovaných staveb
Radová – Štiková, M; Škabrada, J: Příspěvek k poznání
románských stavebních postupů. In: Umění
XXIV, Praha 1976, s. 278.
57. V tomto tvrzení není na překážku, že věž a západní
štít kostela byly zděny samostatně od základů, a proto jsou
oddělena vertikální spárou. Ta sama o sobě neznamená, že se
jedná o dvě stavební etapy. Princip etapizace výstavby věže
venkovského kostela je platný jak pro konstrukce tvořené
dvojicí vedle sebe na spáru přisazených plných zdí, tak pro
objekty s jedinou společnou zdí tvořící jak západní vymezení
lodi tak zároveň substrukci východní zdi věže.
58. Přerušení výstavby mezi první a druhou etapou
předpokládáme v úrovni nad třetím podlažím věže, tedy v
pozici styku vertikály jejích bočních stěn s šikmou
rovinou střechy. Přerušení (případně i ukončení)
výstavby věže zhruba v polovině výšky štítu má tu výhodou,
že je možné provést jednotnou konstrukci krovu zároveň nad
chrámovou lodí i věží. Pro odůvodnění delší prodlevy ve
výstavbě věže byla vyslovena hypotéza, že stavitelé
soustředili veškeré síly na finalizaci chrámu, tedy
konstrukci štítů, krovu, zastřešení nebo jiné práce nutné v
interiéru kostela. Konkrétní délku časové prodlevy mezi
vznikem obou konstrukcí nejsme schopni přesněji určit, ale
zřejmě se nejednalo pouze o krátkou technologickou
přestávku, jako je přerušení stavby na zimu.
59. Absence propojení lodi s podvěžní
kobkou nemusí naznačovat pozdější připojení věže, nýbrž
potřebu vytvořit bezpečné uložiště. Trezorové místnosti se
patrně požívaly v různých pozicích, ať již ve vyšších
patrech věže (Falta, M.: Čelákovice, Konstrukční principy
výstavby a mladší transformace kostela Nanebevzetí Panny
Marie. In: Dějiny Staveb 2012. Plzeň 2013, s. 126.), anebo v
přízemí jako právě v Pařížově, Kyjích anebo Pertolticích
(Kibic, K. ml.: Středověká venkovská sakrální architektura
na Kutnohorsku. Praha 2012, s. 164).
60. K refugiální funkci více Varhaník, J.: Středověký
venkovský kostel jako refugium. In: ArchHist 24, Brno 1999,
s. 313 – 317.
61. Ke zvonům a zvonění v době románské více v příspěvku
Hauserová, M.; Falta, M.: O věžích a zvonění
u našich románských kostelů. DESTA 2011, 25. - 27. 3. 2011
62. Obdobné konstrukce jsou dochovány například v Sasku
– Anhaltsku (Böddenstedt, Klein Apenburg, …),
ale mladší analogie nacházíme i v Čechách (Ledce u Hradce
Králové).
63. V této části se nacházejí také kapsy po nosných
prvcích lešení.
64. Jediný neomítaný vnější líc věže je přístupný
pouze z podstřeší lodi. |
|
|
|
Románský kostel na české vesnici: |
|
|
|
|
|
PAŘÍŽOV - konstrukční principy při výstavbě
románské věže kostela |
|
KLÍČOVÁ SLOVA ...
patrocinium sv. Máří Magdalény, stavba vzniká patrně mezi lety 1110 -
1127,
románský podélný kostel, původně apsida, dnes barokní presbyterium,
západní románská věž, množství stavebního dřeva v konstrukci |
|
|
|
|
« ČLÁNEK PUBLIKOVANÝ VE SBORNÍKU DESTA 2013 |
|
|
|
|
|
Příspěvek prezentuje dílčí výsledky autorského zaměření a operativního
průzkumu středověkých částí kostela sv. Máří
Magdaleny v Pařížově. Studie navazuje a v dílčích pozorováních a
zaměřeních prohlubuje výsledky předložené v nedávné
době J. Varhaníkem. Dokumentace se orientuje na zmapování románských
líců severní a jižní fasády lodi, které byly odkryty při opravě kostela
v roce 2010. Jsou popsány dochované fragmenty románských špaletových a štěrbinových
oken, vstupního portálu i stopy po někdejší konstrukci konzolového
lešení. Podchycena je různorodá struktura i barevnost užitých materiálů.
Pozornost je dále věnována konstrukčním souvislostem především vrchních
pater věže, respektive negativním stopám po dřevěné konstrukci, jejíž
význam nebyl doposud přesvědčivě objasněn. Dokumentace přináší nové
úvahy o možné funkční náplni této nedochované konstrukce, která mohla
souviset se starším, zřejmě provizorním, završením věže. Příspěvek tak
rozšiřuje srovnávací materiál na poli u nás dosud značně opomíjeném, a to v problematice stavebních materiálů, etapizace a funkční náplně
vrchních pater románských věží. |
|
|
|
|
|
Vesnice Pařížov
(01) leží na horním toku řeky Doubravy na úpatí
Železných hor, přibližně 15 km jihovýchodně od Čáslavi.
Sídlo se v těchto místech zřejmě zformovalo při strategickém
přechodu Libické stezky přes jinak poměrně hluboké údolí
Doubravy někdy v období raného středověku. V této době již
byla lokalita zalidněna hustěji, čehož jsou dokladem dva
raně středověké kostely vzdálené necelých 5 km severně
(02). V
samotném Pařížově odůvodňuje existenci významnějšího raně
středověkého osídlení a patrně i někdejšího velmožského
dvorce částečně dochovaný románský kostel sv. Máří
Magdalény. První zmínka o vsi však pochází až z roku 1398
(03),
kostel je připomínaný teprve v roce 1557 a dále 1589
(04). Již v
polovině 19. století se ale objevuje informace o možném
vzniku kostela v předhusitském období
(05) a na románský původ
části stavby je poukazováno od poslední čtvrtiny 19.
století. Mezi nejstarší odborné zprávy zabývající se pařížovským kostelem se řadí zmínka Klimenta Čermáka o
románských oknech kostela
(06). Románskou věž se zazděným
portálem v jejím prvním patře rozeznává Vojtěch Birnbaum
(07),
který zároveň upozorňuje i na komunikační propojení
exteriéru a nedochované empory. Detailního popisu,
jednoduchého zaměření a uvedení základních historických
údajů se stavba dočkává ve dvacátých letech 20. století od
Alžběty Birnbaumové
(08). Autorka kostel charakterizuje jako
drobnou omítnutou orientovanou stavbu, která sestává z
obdélné lodi splývající s presbyteriem a západní osové věže.
Domnívá se, že kostel byl založen patrně ve 12. století,
avšak z této doby se měla dochovat pouze věž
(09). Loď spolu s presbyteriem a kaplemi mají pocházet nejspíš z roku 1837.
V padesátých letech se stručný popis stavby objevuje v
Uměleckých památkách Čech od Zdeňka Wirtha
(10). Václav Mencl ve
svém díle o panských tribunách zmiňuje pavlačovou dřevěnou
emporu a stavbu datuje k roku 1130
(11). Anežka Merhautová pouze
shrnuje tehdejší poznání a původ kostela posouvá do druhé
poloviny 12. století
(12). Poválečná literatura tak až do
počátku sedmdesátých let nepřináší prakticky žádná nová
fakta o objektu, naopak spíše opakuje nepřesné až chybné
údaje
(13). Nový poznatek publikují až v roce 1975 Zdeněk
Smetánka a Jiří Škabrada, kteří popisují tvar zazděného
portálu ve věži, jenž umožňoval propojení prostoru v patře
věže, respektive empory, s předpokládanou panskou kurií,
kterou umisťují severně od kostela
(14). Následně se zmínka o
schodišti v šířce zdi překrytém fošnami objevuje v učebních
textech FA ČVUT
(15). Stavbou se ve své nepublikované
kandidátské práci podrobně zabývá i Dalibor Prix
(16) a další
stručné informace zejména o užitých materiálech přináší Jiří
Škabrada
(17). Na nedocenitelný význam stavby, zejména pro její
přínos v poznání konstrukčních souvislostí a funkčních
principů, upozorňuje až v roce 2008 Jiří Varhaník ve své
stati o nadstandardním refugiu ve věži vesnického románského
kostela
(18). V článku podrobně popisuje a kresebně zachycuje
intaktně dochovaný interiér věže s velkým množstvím
stavebního dřeva a v řešení věže rozeznává nadstandardně
zajištěné refugium. Zmiňuje také následné přisazení věže,
které dokládá analýzou portálu mezi emporou a věžní
prostorou, stejně tak přízemní kobkou přístupnou nikoliv
tradičně z lodi, ale pouze shora z patra věže.
Přestože je románský původ kostela rozpoznán už v 70. letech
19. století a badatelská obec upozorňuje na jeho význam po
dobu více jak 100 let, nebyla dosud publikována precizní
dokumentace
(19). Nepodařilo se ani objasnit otázky týkající se
principu a etapizace výstavby, a zejména některých
konstrukčních anomálií. Primárním cílem autorské
dokumentace, která navazuje a v dílčích pozorováních i
zaměřeních prohlubuje výsledky předložené J. Varhaníkem, je
zmapování románských líců severní a jižní fasády lodi, jež
byly odkryty při opravě kostela v roce 2010. V rámci
průzkumu jsou popsány dochované fragmenty románských
špaletových i štěrbinových oken, vstupního portálu a stop po
někdejší konstrukci konzolového lešení. Zachycena je i
různorodá struktura a barevnost užitých materiálů. Součástí
výzkumu románského kostela sv. Máří Magdalény je dále
prohloubení a ověření znalostí o konkrétních stavebních
postupech, respektive procesech etapizace výstavby českého
venkovského raně středověkého kostela. Pozornost je věnována
nejen konstrukčním souvislostem především vrchních pater
věže, ale i otiskům po dřevěné konstrukci neznámého účelu,
jejíž význam nebyl doposud přesvědčivě objasněn. Studie
přináší nové hypotézy o možné funkční náplni tohoto
nedochovaného útvaru, který mohl
přímo nebo nepřímo souviset
právě s etapizací výstavby, respektive se starším a zřejmě
provizorním završením věže. |
|
|
|
|
|
|
Jednoduchá avšak poměrně
mohutná kamenná sakrální stavba v Pařížově byla založena na ostrohu nad
řekou (přibližně 310 m. n. m.) patrně v rozmezí let 1110 – 1127
(20)
jako vlastnický emporový kostel se západní věží a patrně
východní apsidou. Přestože byly vnější líce zdiva lodi po dlouhou dobu
přístupné pouze sporadicky
(21), tak se mnozí badatelé správně domnívali, že
se jedná o konstrukce románského původu. Severní a jižní fasáda lodi
byly v plném rozsahu obnaženy až v roce 2010 při
komplexní opravě venkovních omítek lodi, presbyteria i přilehlých kaplí.
Při této příležitosti bylo poprvé po několika desetiletích možné
studovat nejen dobře zachované románské zdivo, ale i zdokumentovat
a popsat celkovou kompozici stěn včetně torzálně dochovaných oken a vstupního portálu.
Zdi lodi jsou konstruovány z hrubě otesaných desek tvrdé ruly, spáry
vykazují původní podřezávané spárování. Precizně zpracované nárožní
armování je provedeno z lépe opracovatelného pískovce. Zřejmě jako
dekorativní prvek se zde uplatňuje střídání světlého a červeného
pískovce, které však nevykazuje žádný logický řád. Ze stejného materiálu
jsou vytvořena i torzálně dochovaná ostění špaletových románských oken,
která jsou situována po páru v jižní i severní
zdi a v současné době jsou zaslepena. V západní části severní i jižní
fasády se uplatňovala také štěrbinová okna, která osvětlovala panskou
tribunu. Jejich ostění jsou zhotovena z jediného kusu kamene a jsou
završena překladem. Přítomnost těchto intaktně dochovaných oken v
neporušeném románském zdivu jednoznačně vyvrací hypotézu, že empora byla
dříve přístupná portálem prolomeným ve zdi lodi, jak se domnívala
například A. Merhautová
(22). Torzo západního ostění, překladu i archivolty
románského portálu, jenž umožňoval vstup z exteriéru do přízemí lodi, se
dochovalo ve střední části jižního průčelí (23). Krom výše popsaného již
fasády chrámu neobsahují žádné jiné raně středověké architektonické
články ani dekor a takřka žádné stopy po konstrukci konzolového lešení
(24).
Velmi obtížně je sledovatelné rozhraní mezi románskou zdí lodi a později
přistavěným kněžištěm, nicméně je důvodné se domnívat, že se nacházelo v
pozici přibližně 10,2 – 10,5 m od západního nároží lodi. V této úrovni
jsou v horních partiích na jižní fasádě sledovatelné jakési šmorce,
které vznikly vyjmutím východního armování. O typové příslušnosti raně
středověkého kněžiště nejsou zatím k dispozici žádné informace. Současné
obdélné kněžiště s trojbokým závěrem a bočními kaplemi pochází dle
literatury z roku 1837 (25), avšak tuto dataci zpochybňuje J. Varhaník, a to
na základě zákresu současné figury závěru na mapách stabilního katastru
z roku 1838 (26). Zdali byl presbytář
(27)
přistavěn ve zmíněném roce nebo dříve
nejsme schopni přesvědčivě určit, nicméně je pravděpodobné, že z totožné
přestavby pochází i dvojice oken osvětlující chrámovou loď, současný
vstupní portál a kruchta.
Charakteristickou součástí českého raně středověkého venkovského kostela
je jeho západní věž (28). V Pařížově stojí na čtvercovém půdoryse a
postavena byla z totožného materiálu jako zdi lodi. Věž tvoří
samostatnou hmotu, která je k lodi připojená v takřka osové pozici
(29).
Jedná se tedy o nejběžnější typ věže při románském venkovském kostele,
kdy věž a západní štít lodi byly zděny samostatně již od základů, a
proto jsou tato tělesa oddělena vertikální spárou
(30). Časovou prodlevu
mezi výstavbou lodi a věže (nebo jejími partiemi) nejsme schopni v
těchto případech určit bez archeologického průzkumu, nicméně
předpokládáme, že k výstavbě docházelo v zásadě v rámci jednoho záměru.
Příklady, kdy románská věž byla touto formou k lodi připojena po delší
časové prodlevě (31), jsou diskutabilní a jsou předmětem dalšího zkoumání
(32).
Co bylo cílem koncepce dvou od sebe oddělených zdí, nemá jasnou odpověď,
ale patrně se jednalo o snahu dokončit důležitější část objektu (loď s
kněžištěm) a poté přistoupit k výstavbě dalších částí chrámu
(33). V
některých případech ale není možné vyloučit snahu tehdejších stavitelů o
vypořádání se se statickými obtížemi, které by mohly vzniknout
provázáním odlišně hmotných těles s různými způsoby sedání. S myšlenkou
výstavby lodi, presbytera a věže v jednom záměru však polemizuje J. Varhaník, který se domnívá, že původní představa stavitelů západní věž
nezahrnovala. Tuto eventualitu dokládá faktem, že kobka v přízemku věže
není přístupná z lodi ani exteriéru a dále připomíná, že portál
propojující patro věže s emporou je špaletován směrem na tribunu
(34).
V přízemku věže, jejíž vnější hrana měří 4,5 m, se nachází přesně
čtvercová kobka s rozměry pouhých 1,95 x 1,95 m. Tato velmi skromná
prostora je v půdorysu věže umístěna poněkud netradičně. Nenachází se ve
středově souměrné pozici, nýbrž je posunuta jihovýchodním směrem.
Důsledkem toho je jižní a východní zeď věže tlustá 0,78 m, naopak
severní a západní zeď dosahuje šířky 1,77 m. Prostoru osvětluje jedno
štěrbinové okno v jižní zdi. Důvodem neobvyklé situace podvěžní kobky je
nutnost respektování půdorysné skladby prvního patra, kde se nachází
místnost a chodba s nástupem na schodiště. Přízemek a síň v prvním patře
věže tvoří jednu prostorovou jednotku, předělenou pouze lehkým trámovým
stropem. Valená klenba (35) se uplatňuje až v patře a dokresluje velkolepost
předsíně vlastní empory. Osvětlení zajišťuje opět jedno jižní štěrbinové
okno.
V současné době se přístup do vnitřku věže otevírá pouze z kruchty.
Tento původní románský průchod je v rámci dvojice sousedních zdí řešen
tak, že kamenné ostění je situováno na vnější západní stěně lodi a k
němu je připojena 0,8 m dlouhá plochostropá chodbička v šířce východní
zdi věže. Otvor na závoru je umístěn tak, aby bylo umožněno uzavření
věžní prostory zevnitř. Přístup do patra věže z exteriéru byl umožněn
dnes zazděným portálem situovaným při jihozápadním rohu věže
(36). Za ním se
nachází opět plochostropá chodba, dlouhá přibližně 1,2 m, odkud je
přístupná nejen věžní místnost, ale i schodiště v tloušťce zdi vedoucí
do vyšších pater. Nástupní rameno schodiště, sestávající ze čtyř stupňů,
vychází z podesty oddělené od chodbičky jednoduchým portálem s kamenným
ostěním. Kapsa pro závoru je v tomto případě umístěna na podestě tak,
aby se bylo možné uzavřít ve druhém a vyšším patře věže. Mezipodesta je
situována na půdorysném lomu schodiště a je osvětlena dvěma okny, z
nichž první směřuje k západu a druhé k severu. Výstupní rameno je
tvořeno devíti stupni a je ukončeno malou podestou osvětlenou od severu
střílnovým oknem. Naproti oknu je umístěn pravoúhlý portál, jímž se
vstupuje do druhého patra věže. Dveře bylo opět možné zajistit závorou z
interiéru věžní místnosti. Druhé patro je tvořeno síní obdélného
půdorysu s délkou 2,95 m a šířkou 1,95 m. Vytvoření rozměrnější
čtvercové prostory brání hmota schodiště, která se uplatňuje v hloubce
1,0 m při celé severní stěně. Výška tohoto kubusu je více jak 2,7 m od
podlahy a dosahuje tak až k úrovni někdejšího trámového stropu. Přestože
se strop do současnosti nezachoval, je možné jeho podobu vyvodit z kapes
po nosných trámech. Tři se nacházejí v západní stěně a tři ve stěně
východní, kde jsou dochovány i ztrouchnivělé zbytky zhlaví, která
spočívají na vodorovném trámu vloženém do roviny stěny. Na protější
straně místnosti byly trámy vetknuty přímo do zdi, avšak v jejím nitru
se pravděpodobně stýkaly s dřevěnou kleštinou. Ve vrchní části věže byla
zřízena ještě tři podlaží, z nichž poslední bylo odlehčeno čtveřicí
trojdílných oken (37). Každé nižší patro bylo osvětleno pouze jedním jižním
střílnovým oknem.
Věž kostela sv. Máří Magdalény v Pařížově je ojedinělým důkazem užití
různorodých materiálů v raně středověkém stavitelství na českém venkově,
ale i cenným dokladem románských stavebních postupů, technologie
výstavby a její etapizace. V první řadě je nutné zmínit neobvyklé
množství stavebního dřeva, které je užito v interiéru věže. Kvalitně
opracované trámy a fošny se zde uplatňují především v podobě překladů,
stropních desek a zřejmě i ztužující konstrukce nacházející se uvnitř
kamenných zdí. Hraněné trámy tvoří povalový strop nad chodbami, které
navazovaly na portály z exteriéru věže i interiéru lodi. Dále z nich
jsou zhotovena nadpraží portálové niky na empoře, štěrbinových oken ve
věži (v kombinaci s kamennými deskami) a překlad portálu vedoucího na
schodiště do vyšších pater věže. Zdali je románský i záklopový strop nad
přízemkem věže, který je tvořený třemi masivními trámy, zatím nebylo
zjištěno. Jeho figura ale bude patrně původní. Šikmý strop nad rameny
schodiště je tvořen dřevěnými fošnami, zatímco nad podestami jsou opět
užity hraněné trámy. Současné cihelné schody jsou mladšího původu,
románské stupně mohly být ale také dřevěné
(38). Ve stěnách schodiště jsou
dále patrny dlouhé vodorovné trámy
(39). Z kombinace dřevěných prvků s
lomovým zdivem, ale i precizně opracovaným pískovcem užitým v ostění
otvorů a v nárožním armování
(40) vyplývá, že užití stavebního dřeva
neindikuje chudou stavbu, nýbrž dokládá hospodárné využití různě
dostupného matriálu s rozdílnými vlastnostmi. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vzhledem k množství dochovaného raně středověkého dřeva
(41) je
pravděpodobné, že v kostele, nebo při něm, existovaly i další lehčí
konstrukce, které podnes nevydržely. Jednou z nich mohlo být i
exteriérové schodiště, které propojovalo sídlo velmože s věží a vlastním
kostelem. Po takovéto lehčí stavbě se sice nedochoval žádný doklad
(42),
avšak na její existenci nepřímo poukazuje neobvyklý a zatím nepovšimnutý
detail. Tím jsou kapsy po trámech, které se nacházejí ve spodní části
přízemní kobky. Tři kaverny procházejí celou šířkou zdi, která v těchto
místech činí 1,77 m
(43). Při severozápadním nároží věže jsou dvě kapsy
charakteristicky natočeny tak, aby jejich vnější konce obsáhly celý
obvod zdiva (44). Vzhledem k tomu, že se situace nachází prakticky v úrovni
podlahy přízemku, respektive vnějšího terénu, je možné o ni uvažovat
nikoliv jako o pozůstatku po prvcích lehkého konzolového lešení, ale
jako o stopách po jiné a zřejmě masivnější konstrukci. V úvahu tak
připadá hypotéza, že se může jednat o ukotvení, respektive vykonzolování
nějaké roštové základové konstrukce, která mohla souviset právě s
dřevěným schodištěm stoupajícím k portálu v patře věže.
Velice zajímavý a unikátní otisk dřevěné konstrukce neznámého určení se
také nachází v interiéru druhého patra věže. Jedná se o šestici nestejně
velkých kapes (45) v přibližně pravidelných rozestupech. Masivní břevna,
která byla kapsami proložena, vystupovala z východní stěny směrem k
západu pod úhlem přibližně 47°. V rovině stěny byla osazena na dřevěném
hraněném trámu, který je dosud zachovaný v líci zdiva ve výši 1,85 m nad
podlahou druhého patra. Je třeba připomenout, že horní hrana kapes po
neznámé konstrukci se nachází pouhých 0,4 metru pod trojicí trámů, které
nesly zřejmě záklopový strop druhého, respektive podlahu třetího patra.
V jaké souvztažnosti byly tyto dvě konstrukce, nejsme schopni objasnit.
Není nicméně vyloučené, že se může jednat o pozůstatky jedné struktury.
V jakém vztahu a časovém horizontu k dřevěným konstrukcím je hmota
rozšířené severní zdi s vloženým schodištěm nelze jednoznačně určit. Ze stratigrafických poměrů se jeví, že minimálně její vrchní část
(46) byla
vyzděna současně, anebo později nežli předmětná dřevěná konstrukce.
Úvaha o možné funkci takovéto struktury je složitá a odborná literatura
se tímto konkrétním prvkem v zásadě nezabývá. K popisu nevyjasněného
otisku se prvně dostává až v roce 2008 J. Varhaník, který se však vyhýbá
bližšímu hodnocení (47). Vyslovuje pouze nesouhlas s tvrzením V. Mencla,
jenž měl považovat negativ této konstrukce za nosníky pavlače, odkud
vedl žebřík vzhůru na zvonici
(48).
Na základě výškové pozice a prostorové konfigurace kapes, ale zejména
díky analýze románských stavebních postupů a technologie výstavby
(49), je
možné předložit domněnku, že nedochovaná dřevěná konstrukce mohla
nepřímo souviset s etapizací výstavby románské věže. V souvislosti s
vyslovením hypotézy o funkčním využití této neznámé struktury je nutné
upozornit i na jiný doposud ne příliš známý konstrukční aspekt, jenž
může mít se sledovanou konstrukcí souvislost. Na vnější rovině východní
stěny věže přístupné z podkroví lodi je ve výši 9,4 m od současné
podlahy chrámové lodi pozorovatelný předěl, který tvoří rozmezí mezi
stěnou s rytými spárami ve spodní části a horním
lomovým zdivem bez povrchové úpravy
(50). Obdobné nápadné rozhraní struktury
zdiva bylo autorským průzkumem identifikováno u několika staveb v
prakticky totožné úrovni (51). Tato vodorovná spára vypovídá jednak o mnohem
rozšířenějším užití etapizace výstavby románského kostela, než se dosud
předpokládalo, ale i o případném konstruování horních pater věže z
lehčího materiálu. Možnost, že vrchní část věže nebyla v době románské
zhotovena z kamene, ale ze dřeva nebo jiné lehčí alternativy zdiva (hrázdění) (52), je prozatím opomíjena, stejně tak jako nebyla předložena hypotéza,
zdali se jednalo o zamýšlené provizorium či cílené konečné řešení
(53).
Neprozkoumaná zůstává i úvaha o úplné absenci vrchních pater věže
(54).
Dosavadní autorský průzkum tak poukázal na poměrně rozmanité variace,
jak mohla vypadat vrchní část západní osové věže při českém venkovském
románském kostele a jak se mohla v průběhu času měnit.
Zdokumentování věže kostela sv. Máří Magdalény rozšiřuje srovnávací
materiál v problematice studia románských stavebních postupů českého
raně středověkého kostela. Na základě výše popsaného je možné usuzovat,
že se v Pařížově dochoval typ románského chrámu, který byl pravděpodobně
založen v jedné fázi nad celým zamýšleným půdorysem, tedy jako celek
čítající loď s kněžištěm a západní věží. Zdali byla věž k lodi připojena
dodatečně, jak usuzuje J. Varhaník
(55), nelze potvrdit nebo vyvrátit bez
archeologického průzkumu (56). Nicméně je důvodné se domnívat, že výstavba
věže probíhala spolu s kostelem
(57), a to až do výše vodorovné spáry, kde
byla záměrně na nějaký čas přerušena
(58).
Za předpokladu, že by westwerkový věžový útvar při západním štítu
kostela dosáhl při první stavební etapě výšky přes devět metrů a pojmul
tak tři podlaží, plnil by prakticky veškeré požadované funkce. Chyběla
by pouze část pro umístění zvonů. V přízemí věže románského kostela
předpokládáme úložný prostor sloužící chrámu, nicméně v tomto případě se
patrně jedná o refugium světské
(59). Patro věže zřejmě bývalo využíváno
jako jakýsi spojovací článek mezi profánním prostředím dvorce (paláce) s
vlastní emporou (kaplí). Odtud se vystupovalo do druhého patra s funkcí
obytně útočištní (60). Vzhledem k tomu, že při takovéto kompozici není ve
věži místo pro zvony, kterým v době románské mohlo být vyhrazeno
poslední sdruženými okny otevřené patro
(61), je třeba umístění dočasné
zvonice hledat v jiné pozici. Otevírá se tak prostor pro spekulaci,
zdali byla při zamýšlené delší prodlevě při výstavbě věže zajištěna
zvonová funkce v rámci kostela prostřednictvím malé dřevěné zvonice.
Takováto stavba by nemusela být konstrukčně náročná ani velkých rozměrů
(nad celým půdorysem věže) a jednalo by se tak pouze o menší objekt ze
spalného materiálu (dřeva nebo hrázdění)
(62). Lehká provizorní zvonice
mohla být na pařížovském kostele umístěna v takové pozici, že ji
částečně podpíraly nedochované šikmé vetknuté dřevěné vzpěry a zároveň
východní zeď věže. Zbytek půdorysu věže mohl být standardně zastřešen
nad druhým patrem. Takovémuto řešení odpovídá i nálezová situace různých
struktur zdiva na vnější stěně východní zdi věže, která byla skryta za
předpokládaným západním štítem lodi. Spodní část s rytými spárami
napovídá tomu, že byla konstruována dříve, nežli byl zhotoven štít
(63).
Naopak vrchní část z lomového zdiva bez povrchové úpravy byla ke štítu
přidána dodatečně v rámci výstavby druhé etapy věže, respektive jejích
vrchních pater. Dovršení věže předpokládáme po několikaleté přestávce,
kdy bylo dokončeno kněžiště s lodí. Po sejmutí provizorní zvonice již
bylo zastřešení lodi ve finální podobě, a tudíž byla vyšší kamenná patra
věže přisazena k existujícímu štítu. Důsledkem toho se do dnešních dnů
dochovalo nad vodorovnou spárou indikující rozhraní stavebních etap
lomové zdivo bez povrchové úpravy.
Přínosem výzkumu je zdokumentování románských částí kostela sv. Máří
Magdalény v Pařížově, zejména zmapování dlouho nepřístupných románských
líců severní a jižní fasády lodi, které byly odkryty při opravě kostela
v roce 2010. V článku jsou popsány dochované fragmenty románských
špaletových a štěrbinových oken, vstupního portálu i stopy po někdejší
konstrukci konzolového lešení. Podchycena je různorodá struktura i barevnost užitých materiálů. Zdokumentování interiérových a částečně
exteriérových stěn věže (64) a analýza negativních stop po dřevěných
konstrukcích umožnila vyslovit nové hypotézy ohledně provizorní dřevěné
zvonice, která předcházela dostavbě věže do finální podoby. Byl tak
rozšířen srovnávací materiál na poli u nás dosud značně opomíjeném, a to
v problematice stavebních materiálů, etapizace a funkční náplně vrchních
pater románských věží. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Konstruktive Prinzipien bei dem Ausbau
des romanischen Turmes der Maria Magdalena
Kirche
Der
Beitrag präsentiert Teilergebnisse der
Vermessung und der Untersuchung von den
mittelalterlichen Bauteilen der St. Maria
Magdalena Kirche in Pařížov. Die Studie knüpft
an die in letzter Zeit vorgelegten Ergebnisse
von J. Varhaník an und vertieft sie durch die
Teilbeobachtungen und Teilvermessungen. Die
Dokumentation orientiert sich an der Auswertung
von den romanischen Oberseiten der nördlichen
und südlichen Fassaden des Kirchenschiffes, die
bei der Restaurierung der Kirche im Jahre 2010
entdeckt wurden. Die überlieferten Fragmente der
romanischen Anschlags- und Schlitzfenster, des
Eingangsportals und die Spuren der ehemaligen
Konstruktion des Ausschußgerüstes werden
beschrieben. Die verschiedene Struktur und die
Farbigkeit des benutzten Materials werden auch
dokumentiert.
Der Beitrag widmet sich weiter zu den
konstruktiven Zusammenhängen der oberen
Turmstockwerke, beziehungsweise zu den negativen
Spuren nach der Holzkonstruktion, deren
Bedeutung noch nicht überzeugend klargestellt
wurde. Die Dokumentation bringt neue
Betrachtungen über die mögliche Funktion der
Konstruktion, die nicht erhalten wurde und die
im Zusammenhang mit der älteren wahrscheinlich
provisorischen Turmspitze stehen konnte. Der
Beitrag also verbreitet die bei uns
vernachlässigte Dokumentation in der Problematik
des Baumaterials, des Bauvorganges und der
Funktion von Oberstockwerken der romanischen
Türme.
|
|
|