|   | 
			  | 
			
			
			
				
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
					
					 
					   | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
					
					 
					   | 
				 
				
					
					
					  | 
					
					 
					   | 
				 
				
					
					
					  | 
					
					 
					   | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					| 
					POZNÁMKY: | 
				 
				
					| 
					 
					01. K 
					významu názvu místa více Profous, A.: Místní jména v Čechách 
					III. Praha 1951, s. 323. 
					02. Kostely sv. Kříže a sv. Martina jsou jedinými 
					pozůstatky vsí Protivany a Stusyně, které se nacházely na 
					protilehlých březích Doubravy. (Smetánka, Z. – Škabrada, J.: 
					Nové poznatky o raně středověké architektuře na Čáslavsku, 
					Umění XXIII/1975, s. 263). 
					03. Dobner, P.G..: Monumenta Historica Boemiae VI. 
					Pragae 1785, s. 440. 
					04. Kurka, J.: Archidiakonáty Kouřimský, Boleslavský, 
					Hradecká a diecese Litomyšlská. Praha 1914, s. 170. 
					05. Palacký, F.: Popis království Českého. Praha 
					1848, s. 213. 
					06.
					Čermák, K.: Z Čáslavska. In: PA IX. Praha 1874, s. 658. 
					07.
					Birnbaum, V.: Románské emporové kostely v Čechách. In: 
					Sborník k 70. narozeninám Karla B. Mádla. Praha 1929, s. 52 
					08.
					Birnbaumová, A.: Filiální kostel sv. Máří Magdalény. In: 
					Soupis památek historických a uměleckých. Praha 1929, s. 
					274d. 
					09.
					Birnbaumová (1929, 276) upozorňuje i na pozoruhodnou 
					technickou zvláštnost, kterou je množství ve věži užitého 
					raně středověkého dřeva, které sloužilo k vytvoření překladů 
					oken, nik i zastropení schodišťových ramen. 
					10.
					Wirth, Z.: Um. památky Čech. Praha 1957, s. 572. 
					11.
					Mencl, V.: Panské tribuny v naší románské architektuře. In: 
					Umění XIII. Praha 1965, s. 35. 
					12.
					Merhautová, A.: Raně středověká architektura v Čechách. 
					Praha 1971, s. 190. 
					13.
					Merhautová (1971, 190) zmiňuje nepůvodní vchod z lodi do 
					přízemku věže, Mencl (1965, 35)uvádí dřevěnou pavlačovou 
					tribunu přístupnou portálkem v podélné zdi.  
					14.
					Smetánka, Z.; Škabrada, J: Nové poznatky o raně středověké 
					architektuře na Čáslavsku. In: Umění XXIII. Praha 1975, 
					s.264 – 265. 
					15. Radová – Štiková, M.: Rom. stavitelství, učební texty 
					ČVUT. Praha 1976 (II. vydání v r. 1992), s. 104. 
					16.
					Prix, D: Podoby a funkce podélných jednolodních tribunových 
					kostelů 12. a první pol. 13.st. v Čechách. Praha 
					1989 (Kandidátská práce), s. 67 - 72. 
					17.
					Škabrada, J.: Konstrukce historických staveb. Praha 2008, s. 
					28 a 154. 
					18.
					Varhaník, J.: Pařížov – nadstandardní refugium ve věži 
					vesnického rom. kostela. In: ArchHist 33. Brno 2008, s. 377 
					– 386. 
					19. Půdorysné schéma kostela a několika pater věže prvně 
					publikuje Birnbaumová (1929, 275 – 276), skici a axonometrie 
					prezentuje Prix (1989, 72d) a precizní axonometrický řez 
					věží představuje Varhaník (2008, 384). 
					20.
					Kyncl, T.; Rybníček, M.; Vrbová-D., J.: www.dendrochronologie.cz/databaze 
					21.
					Zatímco exteriér i interiér lodi byl omítnut, ve vnitřku 
					věže byly vždy přístupné kamenné líce stěn s dochovanými 
					podřezávanými spárami. Stopy po omítkách zde nebyly 
					zachyceny.  
					22.
					Merhautová, A.: Raně středověká architektura v Čechách. 
					Praha 1971, s. 190. 
					23.
					Svislé západní ostění portálu ze světlého pískovce je 
					pokryté červenou barvou neznámého stáří. Na jedné ze stojek 
					se zachoval nerozluštitelný obrazec ve tvaru jakéhosi 
					šestiúhelníku s vnitřními úhlopříčkami. Torzo vodorovného 
					nadpraží je taktéž pokryto červenou barvou, přičemž zbytek 
					archivolty se uplatňuje v přirozeném světlém a červeném 
					pískovci. 
					24.
					Kapsy (bez kamenných plomb) po někdejších nosných prvcích 
					lešení na exteriérovém plášti lodi byly zachyceny pouze dvě 
					na severní a dvě na jižní stěně, a to v úrovni přibližně 5,3 
					m nad současnou podlahou lodi. 
					25.
					Birnbaumová, A.: Filiální kostel sv. Máří Magdalény. In: 
					Soupis památek historických a uměleckých. Praha 1929, s. 
					275. 
					26.
					Varhaník, J.: Pařížov – nadstandardní refugium ve věži 
					vesnického románského kostela. In: ArchHist 33. Brno 2008, 
					s. 377. 
					27.
					Novodobý presbytář je vystavěn ze smíšeného zdiva s druhotně 
					užitými románskými kvádry.  
					28.
					K typologii západní části chrámu je nutné připomenout, že 
					odborná literatura identifikovala 7 základních skupin této 
					části románského podélného jednolodního venkovského kostela 
					v Čechách. Známe kostely bezvěžové (Všeruby, Libčany …) a kostely s jednou mohutnou západní věží šířky shodné s šířkou 
					lodi – westwerkem (Kyje, Potvorov, Vinec, Milevsko). 
					Samostatnou skupinu tvoří stavby s věží přibližně 
					čtvercového půdorysu, která je vtažena do hmoty lodi nad emporu. Rozeznáváme kostely s věží situovanou osově (Kojice, 
					Lenešice, …), koutovou věží v rohu jihozápadním (Malý Bor) i 
					severozápadním (Újezdec u Blatné) a dvojvěží (Kondrac). 
					Nejpočetnější skupinu však tvoří stavby s připojenou západní 
					osovou věží. U tohoto typu, kterým se budeme nadále zabývat, 
					identifikovalo dosavadní bádání zaměřené na románské 
					stavební postupy dva základní typy vztahu věže a štítového 
					průčelí chrámové lodi. Oba dva typy připojení západní věže 
					jsou platné jak pro stavby vzniklé v jedné stavební etapě, 
					tak pro objekty konstruované ve více etapách, dostavované 
					nebo přestavované.  
					29.
					Věž je od osy lodi posunuta k severu o 0,1 m. 
					30.
					Vertikální spára sama o sobě neznamená, že se jedná o dvě 
					stavební etapy. 
					31.
					Jako delší časovou prodlevou rozumíme to, že loď po určitý 
					časový úsek fungovala samostatně. 
					32.
					Tento případ bude předmětem dalšího výzkumu, například na 
					kostele sv. Martina v Bernarticích. 
					33. Radová – Štiková, M.: Rom. stavitelství, učební texty 
					ČVUT. Praha 1976 (II. vydání v r. 1992), s. 98. 
					34.
					Varhaník, J.: Pařížov – nadstandardní refugium ve věži 
					vesnického románského kostela. In: ArchHist 33. Brno 2008, 
					s. 381. 
					35.
					Ve valené klenbě se nacházejí tři páry otvorů, jejichž 
					funkce zatím nebyla spolehlivě objasněna. Může se však 
					jednat o otvory sloužící pro provlečení lan od zvonů (za 
					ústní sdělení děkuji M. Hauserové). 
					36.
					Z. Smetánka a J. Škabrada (1975, 264) z prasklin v omítce 
					usuzují, že portál měl kruhovou archivoltu. 
					37.
					Dodnes se dochovala románská okna v jižní, severní a 
					východní zdi. Západní trojdílné okno bylo částečně zazděno. 
					38.
					Birnbaumová, A.: Filiální kostel sv. Máří Magdalény. In: 
					Soupis památek historických a uměleckých. Praha 1929, s. 
					276. 
					39.
					Zdali se jedná o ztužující kleštiny, není možné potvrdit. 
					Nicméně je třeba upozornit, že v některých místech je patrné 
					ukončení trámu, aniž by byl vetknutý do kamenné konstrukce. 
					40.
					Škabrada, J.: Konstrukce historických staveb. Praha 2008, s. 
					28. 
					41.
					Dřevo je do počátku 12. st. datováno dendrochronologicky, 
					nicméně některé prvky měly být na počátku 20. století 
					obnoveny (Birnbaumová, A.: Filiální kostel sv. Máří 
					Magdalény. In: Soupis památek historických a uměleckých. 
					Praha 1929, s. 276.) 
					42.
					Existenci dřevěné konstrukce by mohl potvrdit anebo vyvrátit 
					archeologický průzkum.  
					43.
					Kaverny jsou čitelné pouze z podvěžní kobky, z exteriéru 
					jsou překryty omítkou.  
					44.
					Škabrada, J.: Konstrukce historických staveb. Praha 2003, s. 
					37. 
					45.
					Varhaník (2008, 381) udává pět, šestá kapsa je však skryta 
					ve hmotě schodiště. 
					46.
					Vrchní částí rozumíme partii nad překladovým trámem 
					vstupního otvoru. 
					47.
					Varhaník, J.: Pařížov – nadstandardní refugium ve věži 
					vesnického románského kostela. In: ArchHist 33. Brno 2008, 
					s. 382. 
					48.
					V. Mencl (1965, 35) sice zmiňuje dřevěnou pavlač při 
					východní stěně věže, která měla navazovat na podestu 
					vzniklou nad schodištěm v zesílené severní zdi věže, nicméně 
					tuto podestu nedává do souvislosti s negativním otiskem po 
					neznámé dřevěné konstrukci, který vůbec neuvádí.  
					49. O problematice výstavby věže a jejím provizorním 
					ukončení, respektive zastřešení první etapy výstavby, je 
					více pojednáno: Hauserová, M.; Nováček, K.; Čechura, M.; 
					Falta, M.: Románský kostel sv. Petra a Pavla 
					ve Svojšíně. In: Průzkumy památek XVIII. Praha 2011, s. 5 – 
					30. 
					50. Na vodorovnou spáru poukazuje i F. R. Václavík 
					při stavebněhistorickém průzkumu a J. Varhaník (2008, 381). 
					51. Vodorovná spára byla pozorována vždy přibližně ve 
					stejné úrovni, a to v místech styku šikmé roviny střechy s 
					vertikálou bočních stěn věže, tedy zhruba v polovině 
					výšky štítu u kostelů ve Svojšíně, Libčevsi, Vysokém Újezdě 
					nad Dědinou, … 
					52. Možné (zahraniční) analogie vrchních pater věže 
					byly představeny v příspěvku Hauserová, M.; Falta, M.: O 
					věžích a zvonění u našich románských kostelů. DESTA 2011, 
					25. - 27. 3. 2011 
					53. Tato problematika je více rozvedena v Falta, M.: 
					Vysoký Újezd nad Dědinou, k otázkám stavebního vývoje 
					kostela sv. Jakuba Většího. In: Dějiny Staveb 2010. Plzeň 
					2010, s. 127 – 137. 
					54. Falta, M.: Třebonín, Poznatky k principům 
					etapizace rom. věže venk. kostela. In: Dějiny Staveb 2013. 
					Plzeň 2014, s. 15 - 22. 
					55. Varhaník, J.: Pařížov – nadstandardní refugium ve 
					věži vesnického rom. kostela. In: ArchHist 33. Brno 2008, s. 
					379 – 381. 
					56. Jak již upozorňují u podobně komponovaných staveb 
					Radová – Štiková, M; Škabrada, J: Příspěvek k poznání 
					románských stavebních postupů. In: Umění 
					XXIV, Praha 1976, s. 278. 
					57. V tomto tvrzení není na překážku, že věž a západní 
					štít kostela byly zděny samostatně od základů, a proto jsou 
					oddělena vertikální spárou. Ta sama o sobě neznamená, že se 
					jedná o dvě stavební etapy. Princip etapizace výstavby věže 
					venkovského kostela je platný jak pro konstrukce tvořené 
					dvojicí vedle sebe na spáru přisazených plných zdí, tak pro 
					objekty s jedinou společnou zdí tvořící jak západní vymezení 
					lodi tak zároveň substrukci východní zdi věže. 
					58. Přerušení výstavby mezi první a druhou etapou 
					předpokládáme v úrovni nad třetím podlažím věže, tedy v 
					pozici styku vertikály jejích bočních stěn s šikmou 
					rovinou střechy. Přerušení (případně i ukončení) 
					výstavby věže zhruba v polovině výšky štítu má tu výhodou, 
					že je možné provést jednotnou konstrukci krovu zároveň nad 
					chrámovou lodí i věží. Pro odůvodnění delší prodlevy ve 
					výstavbě věže byla vyslovena hypotéza, že stavitelé 
					soustředili veškeré síly na finalizaci chrámu, tedy 
					konstrukci štítů, krovu, zastřešení nebo jiné práce nutné v 
					interiéru kostela. Konkrétní délku časové prodlevy mezi 
					vznikem obou konstrukcí nejsme schopni přesněji určit, ale 
					zřejmě se nejednalo pouze o krátkou technologickou 
					přestávku, jako je přerušení stavby na zimu. 
					
					59. Absence propojení lodi s podvěžní 
					kobkou nemusí naznačovat pozdější připojení věže, nýbrž 
					potřebu vytvořit bezpečné uložiště. Trezorové místnosti se 
					patrně požívaly v různých pozicích, ať již ve vyšších 
					patrech věže (Falta, M.: Čelákovice, Konstrukční principy 
					výstavby a mladší transformace kostela Nanebevzetí Panny 
					Marie. In: Dějiny Staveb 2012. Plzeň 2013, s. 126.), anebo v 
					přízemí jako právě v Pařížově, Kyjích anebo Pertolticích 
					(Kibic, K. ml.: Středověká venkovská sakrální architektura 
					na Kutnohorsku. Praha 2012, s. 164).  
					60. K refugiální funkci více Varhaník, J.: Středověký 
					venkovský kostel jako refugium. In: ArchHist 24, Brno 1999, 
					s. 313 – 317. 
					61. Ke zvonům a zvonění v době románské více v příspěvku 
					Hauserová, M.; Falta, M.: O věžích a zvonění 
					u našich románských kostelů. DESTA 2011, 25. - 27. 3. 2011 
					62. Obdobné konstrukce jsou dochovány například v Sasku 
					– Anhaltsku (Böddenstedt, Klein Apenburg, …), 
					ale mladší analogie nacházíme i v Čechách (Ledce u Hradce 
					Králové). 
					63. V této části se nacházejí také kapsy po nosných 
					prvcích lešení. 
					64. Jediný neomítaný vnější líc věže je přístupný 
					pouze z podstřeší lodi.  | 
				 
				 
			 | 
			  | 
			
	
		|   | 
		
								
								
								Románský kostel na české vesnici: | 
		  | 
	 
	
		 | 
		 | 
		
		
		  | 
	 
	
		|   | 
		
		 
		
		PAŘÍŽOV - konstrukční principy při výstavbě 
		románské věže kostela   | 
	 
	
		 | 
	 
	
		| 
		KLÍČOVÁ SLOVA ...
		patrocinium sv. Máří Magdalény, stavba vzniká patrně mezi lety 1110 - 
		1127, 
		románský podélný kostel, původně apsida, dnes barokní presbyterium, 
		západní románská věž, množství stavebního dřeva v konstrukci | 
	 
	
		 | 
		 | 
		 | 
	 
	
		|   | 
		
		 
		
				
		
		« ČLÁNEK PUBLIKOVANÝ VE SBORNÍKU DESTA 2013  | 
		  | 
	 
	
		 | 
		 | 
		 | 
	 
	
		 | 
		
		Příspěvek prezentuje dílčí výsledky autorského zaměření a operativního 
		průzkumu středověkých částí kostela sv. Máří 
		Magdaleny v Pařížově. Studie navazuje a v dílčích pozorováních a 
		zaměřeních prohlubuje výsledky předložené v nedávné 
		době J. Varhaníkem. Dokumentace se orientuje na zmapování románských 
		líců severní a jižní fasády lodi, které byly odkryty při opravě kostela 
		v roce 2010. Jsou popsány dochované fragmenty románských špaletových a štěrbinových 
		oken, vstupního portálu i stopy po někdejší konstrukci konzolového 
		lešení. Podchycena je různorodá struktura i barevnost užitých materiálů. 
		Pozornost je dále věnována konstrukčním souvislostem především vrchních 
		pater věže, respektive negativním stopám po dřevěné konstrukci, jejíž 
		význam nebyl doposud přesvědčivě objasněn. Dokumentace přináší nové 
		úvahy o možné funkční náplni této nedochované konstrukce, která mohla 
		souviset se starším, zřejmě provizorním, završením věže. Příspěvek tak 
		rozšiřuje srovnávací materiál na poli u nás dosud značně opomíjeném, a to v problematice stavebních materiálů, etapizace a funkční náplně 
		vrchních pater románských věží.  | 
		 | 
	 
	 
			
			
				
					 | 
					 | 
					 | 
				 
				
					|   | 
					
					 Vesnice Pařížov 
					
					(01) leží na horním toku řeky Doubravy na úpatí 
					Železných hor, přibližně 15 km jihovýchodně od Čáslavi. 
					Sídlo se v těchto místech zřejmě zformovalo při strategickém 
					přechodu Libické stezky přes jinak poměrně hluboké údolí 
					Doubravy někdy v období raného středověku. V této době již 
					byla lokalita zalidněna hustěji, čehož jsou dokladem dva 
					raně středověké kostely vzdálené necelých 5 km severně 
					
					(02). V 
					samotném Pařížově odůvodňuje existenci významnějšího raně 
					středověkého osídlení a patrně i někdejšího velmožského 
					dvorce částečně dochovaný románský kostel sv. Máří 
					Magdalény. První zmínka o vsi však pochází až z roku 1398 
					
					(03), 
					kostel je připomínaný teprve v roce 1557 a dále 1589 
					
					(04). Již v 
					polovině 19. století se ale objevuje informace o možném 
					vzniku kostela v předhusitském období 
					
					(05) a na románský původ 
					části stavby je poukazováno od poslední čtvrtiny 19. 
					století. Mezi nejstarší odborné zprávy zabývající se pařížovským kostelem se řadí zmínka Klimenta Čermáka o 
					románských oknech kostela 
					
					(06). Románskou věž se zazděným 
					portálem v jejím prvním patře rozeznává Vojtěch Birnbaum 
					
					(07), 
					který zároveň upozorňuje i na komunikační propojení 
					exteriéru a nedochované empory. Detailního popisu, 
					jednoduchého zaměření a uvedení základních historických 
					údajů se stavba dočkává ve dvacátých letech 20. století od 
					Alžběty Birnbaumové 
					
					(08). Autorka kostel charakterizuje jako 
					drobnou omítnutou orientovanou stavbu, která sestává z 
					obdélné lodi splývající s presbyteriem a západní osové věže. 
					Domnívá se, že kostel byl založen patrně ve 12. století, 
					avšak z této doby se měla dochovat pouze věž 
					
					(09). Loď spolu s presbyteriem a kaplemi mají pocházet nejspíš z roku 1837.
					 
					V padesátých letech se stručný popis stavby objevuje v 
					Uměleckých památkách Čech od Zdeňka Wirtha 
					
					(10). Václav Mencl ve 
					svém díle o panských tribunách zmiňuje pavlačovou dřevěnou 
					emporu a stavbu datuje k roku 1130 
					
					(11). Anežka Merhautová pouze 
					shrnuje tehdejší poznání a původ kostela posouvá do druhé 
					poloviny 12. století 
					
					(12). Poválečná literatura tak až do 
					počátku sedmdesátých let nepřináší prakticky žádná nová 
					fakta o objektu, naopak spíše opakuje nepřesné až chybné 
					údaje 
					(13). Nový poznatek publikují až v roce 1975 Zdeněk 
					Smetánka a Jiří Škabrada, kteří popisují tvar zazděného 
					portálu ve věži, jenž umožňoval propojení prostoru v patře 
					věže, respektive empory, s předpokládanou panskou kurií, 
					kterou umisťují severně od kostela 
					
					(14). Následně se zmínka o 
					schodišti v šířce zdi překrytém fošnami objevuje v učebních 
					textech FA ČVUT 
					
					(15). Stavbou se ve své nepublikované 
					kandidátské práci podrobně zabývá i Dalibor Prix 
					
					(16) a další 
					stručné informace zejména o užitých materiálech přináší Jiří 
					Škabrada 
					(17). Na nedocenitelný význam stavby, zejména pro její 
					přínos v poznání konstrukčních souvislostí a funkčních 
					principů, upozorňuje až v roce 2008 Jiří Varhaník ve své 
					stati o nadstandardním refugiu ve věži vesnického románského 
					kostela 
					(18). V článku podrobně popisuje a kresebně zachycuje 
					intaktně dochovaný interiér věže s velkým množstvím 
					stavebního dřeva a v řešení věže rozeznává nadstandardně 
					zajištěné refugium. Zmiňuje také následné přisazení věže, 
					které dokládá analýzou portálu mezi emporou a věžní 
					prostorou, stejně tak přízemní kobkou přístupnou nikoliv 
					tradičně z lodi, ale pouze shora z patra věže.  
					Přestože je románský původ kostela rozpoznán už v 70. letech 
					19. století a badatelská obec upozorňuje na jeho význam po 
					dobu více jak 100 let, nebyla dosud publikována precizní 
					dokumentace 
					(19). Nepodařilo se ani objasnit otázky týkající se 
					principu a etapizace výstavby, a zejména některých 
					konstrukčních anomálií. Primárním cílem autorské 
					dokumentace, která navazuje a v dílčích pozorováních i 
					zaměřeních prohlubuje výsledky předložené J. Varhaníkem, je 
					zmapování románských líců severní a jižní fasády lodi, jež 
					byly odkryty při opravě kostela v roce 2010. V rámci 
					průzkumu jsou popsány dochované fragmenty románských 
					špaletových i štěrbinových oken, vstupního portálu a stop po 
					někdejší konstrukci konzolového lešení. Zachycena je i 
					různorodá struktura a barevnost užitých materiálů. Součástí 
					výzkumu románského kostela sv. Máří Magdalény je dále 
					prohloubení a ověření znalostí o konkrétních stavebních 
					postupech, respektive procesech etapizace výstavby českého 
					venkovského raně středověkého kostela. Pozornost je věnována 
					nejen konstrukčním souvislostem především vrchních pater 
					věže, ale i otiskům po dřevěné konstrukci neznámého účelu, 
					jejíž význam nebyl doposud přesvědčivě objasněn. Studie 
					přináší nové hypotézy o možné funkční náplni tohoto 
					nedochovaného útvaru, který mohl 
					přímo nebo nepřímo souviset 
					právě s etapizací výstavby, respektive se starším a zřejmě 
					provizorním završením věže.  | 
					  | 
				 
			 
			
				
					|   | 
					
					 
					
					   | 
					
					 
					
					   | 
					  | 
				 
			 
	
		|   | 
		
		 Jednoduchá avšak poměrně 
		mohutná kamenná sakrální stavba v Pařížově byla založena na ostrohu nad 
		řekou (přibližně 310 m. n. m.) patrně v rozmezí let 1110 – 1127 
		(20) 
		jako vlastnický emporový kostel se západní věží a patrně 
		východní apsidou. Přestože byly vnější líce zdiva lodi po dlouhou dobu 
		přístupné pouze sporadicky 
		 (21), tak se mnozí badatelé správně domnívali, že 
		se jedná o konstrukce románského původu. Severní a jižní fasáda lodi 
		byly v plném rozsahu obnaženy až v roce 2010 při 
		komplexní opravě venkovních omítek lodi, presbyteria i přilehlých kaplí. 
		Při této příležitosti bylo poprvé po několika desetiletích možné 
		studovat nejen dobře zachované románské zdivo, ale i zdokumentovat 
		a popsat celkovou kompozici stěn včetně torzálně dochovaných oken a vstupního portálu. 
		Zdi lodi jsou konstruovány z hrubě otesaných desek tvrdé ruly, spáry 
		vykazují původní podřezávané spárování. Precizně zpracované nárožní 
		armování je provedeno z lépe opracovatelného pískovce. Zřejmě jako 
		dekorativní prvek se zde uplatňuje střídání světlého a červeného 
		pískovce, které však nevykazuje žádný logický řád. Ze stejného materiálu 
		jsou vytvořena i torzálně dochovaná ostění špaletových románských oken, 
		která jsou situována po páru v jižní i severní 
		zdi a v současné době jsou zaslepena. V západní části severní i jižní 
		fasády se uplatňovala také štěrbinová okna, která osvětlovala panskou 
		tribunu. Jejich ostění jsou zhotovena z jediného kusu kamene a jsou 
		završena překladem. Přítomnost těchto intaktně dochovaných oken v 
		neporušeném románském zdivu jednoznačně vyvrací hypotézu, že empora byla 
		dříve přístupná portálem prolomeným ve zdi lodi, jak se domnívala 
		například A. Merhautová 
		 (22). Torzo západního ostění, překladu i archivolty 
		románského portálu, jenž umožňoval vstup z exteriéru do přízemí lodi, se 
		dochovalo ve střední části jižního průčelí  (23). Krom výše popsaného již 
		fasády chrámu neobsahují žádné jiné raně středověké architektonické 
		články ani dekor a takřka žádné stopy po konstrukci konzolového lešení 
		 (24). 
		Velmi obtížně je sledovatelné rozhraní mezi románskou zdí lodi a později 
		přistavěným kněžištěm, nicméně je důvodné se domnívat, že se nacházelo v 
		pozici přibližně 10,2 – 10,5 m od západního nároží lodi. V této úrovni 
		jsou v horních partiích na jižní fasádě sledovatelné jakési šmorce, 
		které vznikly vyjmutím východního armování. O typové příslušnosti raně 
		středověkého kněžiště nejsou zatím k dispozici žádné informace. Současné 
		obdélné kněžiště s trojbokým závěrem a bočními kaplemi pochází dle 
		literatury z roku 1837  (25), avšak tuto dataci zpochybňuje J. Varhaník, a to 
		na základě zákresu současné figury závěru na mapách stabilního katastru 
		z roku 1838  (26). Zdali byl presbytář 
		 (27) 
		přistavěn ve zmíněném roce nebo dříve 
		nejsme schopni přesvědčivě určit, nicméně je pravděpodobné, že z totožné 
		přestavby pochází i dvojice oken osvětlující chrámovou loď, současný 
		vstupní portál a kruchta. 
		Charakteristickou součástí českého raně středověkého venkovského kostela 
		je jeho západní věž  (28). V Pařížově stojí na čtvercovém půdoryse a 
		postavena byla z totožného materiálu jako zdi lodi. Věž tvoří 
		samostatnou hmotu, která je k lodi připojená v takřka osové pozici 
		 (29). 
		Jedná se tedy o nejběžnější typ věže při románském venkovském kostele, 
		kdy věž a západní štít lodi byly zděny samostatně již od základů, a 
		proto jsou tato tělesa oddělena vertikální spárou 
		 (30). Časovou prodlevu 
		mezi výstavbou lodi a věže (nebo jejími partiemi) nejsme schopni v 
		těchto případech určit bez archeologického průzkumu, nicméně 
		předpokládáme, že k výstavbě docházelo v zásadě v rámci jednoho záměru. 
		Příklady, kdy románská věž byla touto formou k lodi připojena po delší 
		časové prodlevě  (31), jsou diskutabilní a jsou předmětem dalšího zkoumání 
		 (32). 
		Co bylo cílem koncepce dvou od sebe oddělených zdí, nemá jasnou odpověď, 
		ale patrně se jednalo o snahu dokončit důležitější část objektu (loď s 
		kněžištěm) a poté přistoupit k výstavbě dalších částí chrámu 
		 (33). V 
		některých případech ale není možné vyloučit snahu tehdejších stavitelů o 
		vypořádání se se statickými obtížemi, které by mohly vzniknout 
		provázáním odlišně hmotných těles s různými způsoby sedání. S myšlenkou 
		výstavby lodi, presbytera a věže v jednom záměru však polemizuje J. Varhaník, který se domnívá, že původní představa stavitelů západní věž 
		nezahrnovala. Tuto eventualitu dokládá faktem, že kobka v přízemku věže 
		není přístupná z lodi ani exteriéru a dále připomíná, že portál 
		propojující patro věže s emporou je špaletován směrem na tribunu 
		 (34). 
		V přízemku věže, jejíž vnější hrana měří 4,5 m, se nachází přesně 
		čtvercová kobka s rozměry pouhých 1,95 x 1,95 m. Tato velmi skromná 
		prostora je v půdorysu věže umístěna poněkud netradičně. Nenachází se ve 
		středově souměrné pozici, nýbrž je posunuta jihovýchodním směrem. 
		Důsledkem toho je jižní a východní zeď věže tlustá 0,78 m, naopak 
		severní a západní zeď dosahuje šířky 1,77 m. Prostoru osvětluje jedno 
		štěrbinové okno v jižní zdi. Důvodem neobvyklé situace podvěžní kobky je 
		nutnost respektování půdorysné skladby prvního patra, kde se nachází 
		místnost a chodba s nástupem na schodiště. Přízemek a síň v prvním patře 
		věže tvoří jednu prostorovou jednotku, předělenou pouze lehkým trámovým 
		stropem. Valená klenba  (35) se uplatňuje až v patře a dokresluje velkolepost 
		předsíně vlastní empory. Osvětlení zajišťuje opět jedno jižní štěrbinové 
		okno.  
		V současné době se přístup do vnitřku věže otevírá pouze z kruchty. 
		Tento původní románský průchod je v rámci dvojice sousedních zdí řešen 
		tak, že kamenné ostění je situováno na vnější západní stěně lodi a k 
		němu je připojena 0,8 m dlouhá plochostropá chodbička v šířce východní 
		zdi věže. Otvor na závoru je umístěn tak, aby bylo umožněno uzavření 
		věžní prostory zevnitř. Přístup do patra věže z exteriéru byl umožněn 
		dnes zazděným portálem situovaným při jihozápadním rohu věže 
		 (36). Za ním se 
		nachází opět plochostropá chodba, dlouhá přibližně 1,2 m, odkud je 
		přístupná nejen věžní místnost, ale i schodiště v tloušťce zdi vedoucí 
		do vyšších pater. Nástupní rameno schodiště, sestávající ze čtyř stupňů, 
		vychází z podesty oddělené od chodbičky jednoduchým portálem s kamenným 
		ostěním. Kapsa pro závoru je v tomto případě umístěna na podestě tak, 
		aby se bylo možné uzavřít ve druhém a vyšším patře věže. Mezipodesta je 
		situována na půdorysném lomu schodiště a je osvětlena dvěma okny, z 
		nichž první směřuje k západu a druhé k severu. Výstupní rameno je 
		tvořeno devíti stupni a je ukončeno malou podestou osvětlenou od severu 
		střílnovým oknem. Naproti oknu je umístěn pravoúhlý portál, jímž se 
		vstupuje do druhého patra věže. Dveře bylo opět možné zajistit závorou z 
		interiéru věžní místnosti. Druhé patro je tvořeno síní obdélného 
		půdorysu s délkou 2,95 m a šířkou 1,95 m. Vytvoření rozměrnější 
		čtvercové prostory brání hmota schodiště, která se uplatňuje v hloubce 
		1,0 m při celé severní stěně. Výška tohoto kubusu je více jak 2,7 m od 
		podlahy a dosahuje tak až k úrovni někdejšího trámového stropu. Přestože 
		se strop do současnosti nezachoval, je možné jeho podobu vyvodit z kapes 
		po nosných trámech. Tři se nacházejí v západní stěně a tři ve stěně 
		východní, kde jsou dochovány i ztrouchnivělé zbytky zhlaví, která 
		spočívají na vodorovném trámu vloženém do roviny stěny. Na protější 
		straně místnosti byly trámy vetknuty přímo do zdi, avšak v jejím nitru 
		se pravděpodobně stýkaly s dřevěnou kleštinou. Ve vrchní části věže byla 
		zřízena ještě tři podlaží, z nichž poslední bylo odlehčeno čtveřicí 
		trojdílných oken  (37). Každé nižší patro bylo osvětleno pouze jedním jižním 
		střílnovým oknem.  
		Věž kostela sv. Máří Magdalény v Pařížově je ojedinělým důkazem užití 
		různorodých materiálů v raně středověkém stavitelství na českém venkově, 
		ale i cenným dokladem románských stavebních postupů, technologie 
		výstavby a její etapizace. V první řadě je nutné zmínit neobvyklé 
		množství stavebního dřeva, které je užito v interiéru věže. Kvalitně 
		opracované trámy a fošny se zde uplatňují především v podobě překladů, 
		stropních desek a zřejmě i ztužující konstrukce nacházející se uvnitř 
		kamenných zdí. Hraněné trámy tvoří povalový strop nad chodbami, které 
		navazovaly na portály z exteriéru věže i interiéru lodi. Dále z nich 
		jsou zhotovena nadpraží portálové niky na empoře, štěrbinových oken ve 
		věži (v kombinaci s kamennými deskami) a překlad portálu vedoucího na 
		schodiště do vyšších pater věže. Zdali je románský i záklopový strop nad 
		přízemkem věže, který je tvořený třemi masivními trámy, zatím nebylo 
		zjištěno. Jeho figura ale bude patrně původní. Šikmý strop nad rameny 
		schodiště je tvořen dřevěnými fošnami, zatímco nad podestami jsou opět 
		užity hraněné trámy. Současné cihelné schody jsou mladšího původu, 
		románské stupně mohly být ale také dřevěné 
		 (38). Ve stěnách schodiště jsou 
		dále patrny dlouhé vodorovné trámy 
		 (39). Z kombinace dřevěných prvků s 
		lomovým zdivem, ale i precizně opracovaným pískovcem užitým v ostění 
		otvorů a v nárožním armování 
		 (40) vyplývá, že užití stavebního dřeva 
		neindikuje chudou stavbu, nýbrž dokládá hospodárné využití různě 
		dostupného matriálu s rozdílnými vlastnostmi.  | 
		  | 
	 
	 
			
				
					 | 
					
					 | 
					
					 | 
					 | 
				 
				
					|   | 
					
					
					  | 
					
					
					  | 
					  | 
				 
				
					 | 
					
					 
					  | 
					
					 
					  | 
					 | 
				 
			 
	
		|   | 
		
		 Vzhledem k množství dochovaného raně středověkého dřeva 
		 (41) je 
		pravděpodobné, že v kostele, nebo při něm, existovaly i další lehčí 
		konstrukce, které podnes nevydržely. Jednou z nich mohlo být i 
		exteriérové schodiště, které propojovalo sídlo velmože s věží a vlastním 
		kostelem. Po takovéto lehčí stavbě se sice nedochoval žádný doklad 
		 (42), 
		avšak na její existenci nepřímo poukazuje neobvyklý a zatím nepovšimnutý 
		detail. Tím jsou kapsy po trámech, které se nacházejí ve spodní části 
		přízemní kobky. Tři kaverny procházejí celou šířkou zdi, která v těchto 
		místech činí 1,77 m 
		 (43). Při severozápadním nároží věže jsou dvě kapsy 
		charakteristicky natočeny tak, aby jejich vnější konce obsáhly celý 
		obvod zdiva  (44). Vzhledem k tomu, že se situace nachází prakticky v úrovni 
		podlahy přízemku, respektive vnějšího terénu, je možné o ni uvažovat 
		nikoliv jako o pozůstatku po prvcích lehkého konzolového lešení, ale 
		jako o stopách po jiné a zřejmě masivnější konstrukci. V úvahu tak 
		připadá hypotéza, že se může jednat o ukotvení, respektive vykonzolování 
		nějaké roštové základové konstrukce, která mohla souviset právě s 
		dřevěným schodištěm stoupajícím k portálu v patře věže. 
		Velice zajímavý a unikátní otisk dřevěné konstrukce neznámého určení se 
		také nachází v interiéru druhého patra věže. Jedná se o šestici nestejně 
		velkých kapes  (45) v přibližně pravidelných rozestupech. Masivní břevna, 
		která byla kapsami proložena, vystupovala z východní stěny směrem k 
		západu pod úhlem přibližně 47°. V rovině stěny byla osazena na dřevěném 
		hraněném trámu, který je dosud zachovaný v líci zdiva ve výši 1,85 m nad 
		podlahou druhého patra. Je třeba připomenout, že horní hrana kapes po 
		neznámé konstrukci se nachází pouhých 0,4 metru pod trojicí trámů, které 
		nesly zřejmě záklopový strop druhého, respektive podlahu třetího patra. 
		V jaké souvztažnosti byly tyto dvě konstrukce, nejsme schopni objasnit. 
		Není nicméně vyloučené, že se může jednat o pozůstatky jedné struktury. 
		V jakém vztahu a časovém horizontu k dřevěným konstrukcím je hmota 
		rozšířené severní zdi s vloženým schodištěm nelze jednoznačně určit. Ze stratigrafických poměrů se jeví, že minimálně její vrchní část 
		 (46) byla 
		vyzděna současně, anebo později nežli předmětná dřevěná konstrukce. 
		Úvaha o možné funkci takovéto struktury je složitá a odborná literatura 
		se tímto konkrétním prvkem v zásadě nezabývá. K popisu nevyjasněného 
		otisku se prvně dostává až v roce 2008 J. Varhaník, který se však vyhýbá 
		bližšímu hodnocení  (47). Vyslovuje pouze nesouhlas s tvrzením V. Mencla, 
		jenž měl považovat negativ této konstrukce za nosníky pavlače, odkud 
		vedl žebřík vzhůru na zvonici 
		 (48).  
		Na základě výškové pozice a prostorové konfigurace kapes, ale zejména 
		díky analýze románských stavebních postupů a technologie výstavby 
		 (49), je 
		možné předložit domněnku, že nedochovaná dřevěná konstrukce mohla 
		nepřímo souviset s etapizací výstavby románské věže. V souvislosti s 
		vyslovením hypotézy o funkčním využití této neznámé struktury je nutné 
		upozornit i na jiný doposud ne příliš známý konstrukční aspekt, jenž 
		může mít se sledovanou konstrukcí souvislost. Na vnější rovině východní 
		stěny věže přístupné z podkroví lodi je ve výši 9,4 m od současné 
		podlahy chrámové lodi pozorovatelný předěl, který tvoří rozmezí mezi 
		stěnou s rytými spárami ve spodní části a horním 
		lomovým zdivem bez povrchové úpravy 
		 (50). Obdobné nápadné rozhraní struktury 
		zdiva bylo autorským průzkumem identifikováno u několika staveb v 
		prakticky totožné úrovni (51). Tato vodorovná spára vypovídá jednak o mnohem 
		rozšířenějším užití etapizace výstavby románského kostela, než se dosud 
		předpokládalo, ale i o případném konstruování horních pater věže z 
		lehčího materiálu. Možnost, že vrchní část věže nebyla v době románské 
		zhotovena z kamene, ale ze dřeva nebo jiné lehčí alternativy zdiva (hrázdění) (52), je prozatím opomíjena, stejně tak jako nebyla předložena hypotéza, 
		zdali se jednalo o zamýšlené provizorium či cílené konečné řešení 
		 (53). 
		Neprozkoumaná zůstává i úvaha o úplné absenci vrchních pater věže 
		 (54). 
		Dosavadní autorský průzkum tak poukázal na poměrně rozmanité variace, 
		jak mohla vypadat vrchní část západní osové věže při českém venkovském 
		románském kostele a jak se mohla v průběhu času měnit. 
		Zdokumentování věže kostela sv. Máří Magdalény rozšiřuje srovnávací 
		materiál v problematice studia románských stavebních postupů českého 
		raně středověkého kostela. Na základě výše popsaného je možné usuzovat, 
		že se v Pařížově dochoval typ románského chrámu, který byl pravděpodobně 
		založen v jedné fázi nad celým zamýšleným půdorysem, tedy jako celek 
		čítající loď s kněžištěm a západní věží. Zdali byla věž k lodi připojena 
		dodatečně, jak usuzuje J. Varhaník 
		 (55), nelze potvrdit nebo vyvrátit bez 
		archeologického průzkumu  (56). Nicméně je důvodné se domnívat, že výstavba 
		věže probíhala spolu s kostelem 
		 (57), a to až do výše vodorovné spáry, kde 
		byla záměrně na nějaký čas přerušena 
		 (58).  
		Za předpokladu, že by westwerkový věžový útvar při západním štítu 
		kostela dosáhl při první stavební etapě výšky přes devět metrů a pojmul 
		tak tři podlaží, plnil by prakticky veškeré požadované funkce. Chyběla 
		by pouze část pro umístění zvonů. V přízemí věže románského kostela 
		předpokládáme úložný prostor sloužící chrámu, nicméně v tomto případě se 
		patrně jedná o refugium světské 
		 (59). Patro věže zřejmě bývalo využíváno 
		jako jakýsi spojovací článek mezi profánním prostředím dvorce (paláce) s 
		vlastní emporou (kaplí). Odtud se vystupovalo do druhého patra s funkcí 
		obytně útočištní  (60). Vzhledem k tomu, že při takovéto kompozici není ve 
		věži místo pro zvony, kterým v době románské mohlo být vyhrazeno 
		poslední sdruženými okny otevřené patro 
		 (61), je třeba umístění dočasné 
		zvonice hledat v jiné pozici. Otevírá se tak prostor pro spekulaci, 
		zdali byla při zamýšlené delší prodlevě při výstavbě věže zajištěna 
		zvonová funkce v rámci kostela prostřednictvím malé dřevěné zvonice. 
		Takováto stavba by nemusela být konstrukčně náročná ani velkých rozměrů 
		(nad celým půdorysem věže) a jednalo by se tak pouze o menší objekt ze 
		spalného materiálu (dřeva nebo hrázdění) 
		 (62). Lehká provizorní zvonice 
		mohla být na pařížovském kostele umístěna v takové pozici, že ji 
		částečně podpíraly nedochované šikmé vetknuté dřevěné vzpěry a zároveň 
		východní zeď věže. Zbytek půdorysu věže mohl být standardně zastřešen 
		nad druhým patrem. Takovémuto řešení odpovídá i nálezová situace různých 
		struktur zdiva na vnější stěně východní zdi věže, která byla skryta za 
		předpokládaným západním štítem lodi. Spodní část s rytými spárami 
		napovídá tomu, že byla konstruována dříve, nežli byl zhotoven štít 
		 (63). 
		Naopak vrchní část z lomového zdiva bez povrchové úpravy byla ke štítu 
		přidána dodatečně v rámci výstavby druhé etapy věže, respektive jejích 
		vrchních pater. Dovršení věže předpokládáme po několikaleté přestávce, 
		kdy bylo dokončeno kněžiště s lodí. Po sejmutí provizorní zvonice již 
		bylo zastřešení lodi ve finální podobě, a tudíž byla vyšší kamenná patra 
		věže přisazena k existujícímu štítu. Důsledkem toho se do dnešních dnů 
		dochovalo nad vodorovnou spárou indikující rozhraní stavebních etap 
		lomové zdivo bez povrchové úpravy.  
		Přínosem výzkumu je zdokumentování románských částí kostela sv. Máří 
		Magdalény v Pařížově, zejména zmapování dlouho nepřístupných románských 
		líců severní a jižní fasády lodi, které byly odkryty při opravě kostela 
		v roce 2010. V článku jsou popsány dochované fragmenty románských 
		špaletových a štěrbinových oken, vstupního portálu i stopy po někdejší 
		konstrukci konzolového lešení. Podchycena je různorodá struktura i barevnost užitých materiálů. Zdokumentování interiérových a částečně 
		exteriérových stěn věže  (64) a analýza negativních stop po dřevěných 
		konstrukcích umožnila vyslovit nové hypotézy ohledně provizorní dřevěné 
		zvonice, která předcházela dostavbě věže do finální podoby. Byl tak 
		rozšířen srovnávací materiál na poli u nás dosud značně opomíjeném, a to 
		v problematice stavebních materiálů, etapizace a funkční náplně vrchních 
		pater románských věží.  | 
		  | 
	 
	 
								
							
								| 
								  | 
								
								
								  | 
								
								  | 
							 
							
								
								
								  | 
							 
							 
								
							
								| 
								 | 
								
								 | 
								
								 | 
							 
							
								| 
								  | 
								
								 
								Konstruktive Prinzipien bei dem Ausbau 
								des romanischen Turmes der Maria Magdalena 
								Kirche 
								Der 
								Beitrag präsentiert Teilergebnisse der 
								Vermessung und der Untersuchung von den 
								mittelalterlichen Bauteilen der St. Maria 
								Magdalena Kirche in Pařížov. Die Studie knüpft 
								an die in letzter Zeit vorgelegten Ergebnisse 
								von J. Varhaník an und vertieft sie durch die 
								Teilbeobachtungen und Teilvermessungen. Die 
								Dokumentation orientiert sich an der Auswertung 
								von den romanischen Oberseiten der nördlichen 
								und südlichen Fassaden des Kirchenschiffes, die 
								bei der Restaurierung der Kirche im Jahre 2010 
								entdeckt wurden. Die überlieferten Fragmente der 
								romanischen Anschlags- und Schlitzfenster, des 
								Eingangsportals und die Spuren der ehemaligen 
								Konstruktion des Ausschußgerüstes werden 
								beschrieben. Die verschiedene Struktur und die 
								Farbigkeit des benutzten Materials werden auch 
								dokumentiert. 
								Der Beitrag widmet sich weiter zu den 
								konstruktiven Zusammenhängen der oberen 
								Turmstockwerke, beziehungsweise zu den negativen 
								Spuren nach der Holzkonstruktion, deren 
								Bedeutung noch nicht überzeugend klargestellt 
								wurde. Die Dokumentation bringt neue 
								Betrachtungen über die mögliche Funktion der 
								Konstruktion, die nicht erhalten wurde und die 
								im Zusammenhang mit der älteren wahrscheinlich 
								provisorischen Turmspitze stehen konnte. Der 
								Beitrag also verbreitet die bei uns 
								vernachlässigte Dokumentation in der Problematik 
								des Baumaterials, des Bauvorganges und der 
								Funktion von Oberstockwerken der romanischen 
								Türme. 
								  | 
								
								  | 
							 
							 
			 |