|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
POZNÁMKY: |
01.
Vokřál, I.: Plaňany – historie a místopis. Plaňany 2008
(elektronická publikace).
02. Stojanovová, J.: Kostel sv. Jana Křtitele v
Plaňanech, Pam. středních Čech 22/2008, č. 1. s. 6.
03 Braniš, J.: Dějiny umění středověkého v Čechách.
Praha 1892, s. 38.
04. Lehner, F. J.: Dějiny umění národa Českého I,
svazek II, část II. Praha 1905, s. 64 – 66.
05. Podlaha, A.: Posvátná místa Království českého
řada I, díl IV. Praha 1910, s. 117 – 123.
06. Radová-Štiková, M.: Architektura románská, učební
texty ČVUT. Praha 1972.
07. Radová-Štiková, M. – Škabrada, J.: Příspěvek k poznání
románských stavebních postupů. In: Umění
XXIV. Praha 1976, s. 274 – 278.
08. Merhautová, A.: Raně středověká
architektura v Čechách. Praha 1971,
s. 192.
09. Radová-Štiková, M. – Škabrada, J.:
Příspěvek k poznání románských
stavebních postupů. In: Umění XXIV.
Praha 1976, s. 278.
10. Škabrada, J.: Konstrukce
historických staveb. Praha 2003, s. 37.
11. Mencl, V.: Panské tribuny v naší románské
architektuře. In: Umění XIII. Praha 1965, s. 44.
12. Škabrada, J.: Konstrukce historických staveb.
Praha 2003, s. 183.
13. Radová-Štiková, M. - Škabrada, J.:
Románské stavitelství , učební texty ČVUT. Praha 1976 (II. vydání
v r. 1992), s. 97.
14. Merhautová, A.: Raně středověká
architektura v Čechách. Praha 1971,
s. 192.
15. Radová-Štiková, M. - Škabrada, J.: Románské
stavitelství , učební texty ČVUT. Praha 1976 (II. vydání
v r. 1992), s. 97.
16. Např. v Lehner, F. J.: Dějiny umění národa
Českého I, svazek II, část II. Praha 1905, s. 102.
17. Kyncl, T. – Rybníček, M. – Vrbová, D. J.:
www.dendrochronologie.cz/databaze. 2010, číslo datovaných
objektů 3069.
18. Vokřál, I.: Sakrální stavby v obci Plaňany a připojených
vsích, architektonicko-historický popis. Plaňany 2005, část
II.
19. Vokřál, I.: Sakrální stavby v obci Plaňany a připojených
vsích, architektonicko-historický popis. Plaňany 2005, část
II. |
|
|
|
Románský kostel
na české vesnici: |
|
|
|
|
|
PLAŇANY -
stavební vývoj kostela |
|
KLÍČOVÁ SLOVA ...
patrocinium Zvěstování Panny Marie, stavba vzniká mezi lety 1160 - 1180,
románský podélný kostel, původně apsida, dnes gotické
presbyterium, západní románská věž oddělená od štítové stěny
lodi |
|
|
|
|
« ČLÁNEK PUBLIKOVANÝ VE SBORNÍKU DESTA 2009 |
|
|
|
|
|
Příspěvek se zabývá stavebním vývojem kostela v Plaňanech,
zejména románskou fází výstavby objektu. V této problematice
sleduje konstrukční souvislosti, vzájemné vazby jednotlivých
stavebních částí a problematiku konstrukčního vztahu
západního (štítového) průčelí k tělesu věže. Sledováním
etapizace výstavby je umožněno detailní nahlédnutí na kostel
v procesu jeho vzniku.
Článek přináší nový pohled na typovou příslušnost zaniklé
románské tribuny. Je popsána možná podoba pavlačové empory i
její propojení s věžním prostorem, a to na základě
podrobného rozboru následnosti stavebních etap jednotlivých
konstrukčních článků v západní části lodi a kompozice
severní fasády.
V příspěvku je také připomenuto, že při studiu románské
architektury je nutné sledovat i pozdější úpravy objektů.
Novověcí stavitelé provádějící rekonstrukce středověkých
kostelů se mnohdy snažili o výtvarnou celistvost díla a uchování
jeho archaického charakteru tím, že používali původní
materiál i tvarosloví, a nebo je imitovali malbou. Často tak
vznikají zajímavé a dosud nepopsané typy různých historismů. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Městys Plaňany se
nachází 12 km západně od Kolína v historicky velmi hustě
osídlené oblasti středních Čech. Z katastru
Plaňan je doložena antropogenní aktivita minimálně od mladší
doby kamenné
(01). Středověká
ves se zformovala na jižních svazích nad potokem Blinkou
podél Trstenické stezky nejpozději v 10. století. Z tohoto
období má pocházet zděný základ blíže neurčené stavby,
odhalený při archeologickém výzkumu v románském kostele ve
30. letech 20. století
(02). Dodnes hlavní
dominanta sídla vzniká dle současného poznání ve třetí
čtvrtině 12. století jako jednolodní románský kostel se
západní věží a pravděpodobně východní apsidou, která později
ustoupila prostornějšímu gotickému presbyteriu o dvou polích
žebrové klenby. Dochovaná románská část kostela je postavena
z pečlivě provedeného kvádříkového zdiva.
Chrám Zvěstování Panny Marie v Plaňanech se jeví jako dobře
zachovaná románská stavba s gotickým presbyteriem a několika
pozdějšími přístavky. Při zevrubnějším sledování objektu
však vyvstanou mnohé otázky ohledně konstrukčních
souvislostí a vzájemných vazeb jednotlivých stavebních částí
a vžitých stavebních postupů. Na románské části objektu je
možné zřetelně pozorovat stavební postupy a etapizaci
výstavby, ale i pozdější novověké úpravy s historizujícími
tendencemi.
O románské stavbě, respektive románském období stavby, se
většina badatelů zmiňuje jako o statickém faktu. Nikoliv
jako o dynamickém procesu vzniku a vývoji památky, která
sama o sobě procházela, mnohdy složitými, proměnami. Ne
jinak je tomu i u plaňanského kostela. Na význam stavby a
její uměleckou hodnotu upozorňuje na přelomu 19. a 20.
století j. Braniš
(03), následně F. J. Lehner
(04) a A. Podlaha
(05).
Etapizací výstavby a vztahem románské západní věže a
štítového průčelí sakrální stavby se zabývá Radová
v učebních textech ČVUT z roku 1972
(06) a dále v Příspěvku k
poznání románských stavebních postupů, který byl publikován
v Umění XXIV roku 1976
(07). Tato stať se problematikou zabývá
převážně v obecné rovině, podrobněji popisuje jen dva
objekty (v obci Raná a ve Svárově). U plaňanského kostela se
tohoto tématu dotýká Merhautová
(08), avšak spokojuje
se pouze s konstatováním, že mezi lodí a věží je spára a obě
tělesa vznikala současně.
Plaňanský kostel díky svému dobře čitelnému líci zdiva na
plášti lodi i věže, umožňujícím detailní nahlédnutí na objekt v procesu jeho vzniku, může rozšířit srovnávací
materiál v této problematice. Struktura románského zdiva a velikost použitých kamenných kvádrů v jednotlivých částech
zdí jasně definují několik konstrukčních fází výstavby.
Objekt byl pravděpodobně založen jako celek, avšak bez nově
provedeného archeologického průzkumu není možné toto
konstatování prověřit (jak již upozorňují Radová - Štiková
se Škabradou
(09) u podobně komponovaných staveb). V
nadzemních partiích byla tělesa lodi i věže zděna odděleně,
jak dokládá vertikální spára mezi těmito hmotami, ale i
zachované a dobře čitelné plomby v kapsách po někdejších
nosných prvcích lešení v mírně odlišných výškových úrovních.
Časovou prodlevu mezi výstavbou lodi a věže (nebo jejími
partiemi) nejsme schopni prozatím určit.
V první nadzemní etapě byly stěny lodi vyzděny pravděpodobně
až do výše cca 1,75 metru nad terén, kde mohla být stavba
přerušena. V následujícím období výstavba pokračovala a
zastavila se ve výši cca 4 metry. Ve třetí stavební etapě
bylo dosaženo 6,5 metrů, což je úroveň parapetu románských
oken (hypoteticky je v této úrovni možné předpokládat
dosažení korunní římsy apsidy, o níž nejsou prozatím k
dispozici žádná měřitelná data). Čtvrtá stavební fáze
dosáhla nivelity 8,5 metrů a v této etapě byla konstruována
ostění románských oken. Pátá stavební fáze byla pro loď
závěrečná. Bylo vyvedeno obloučkové podřímsí, ozuby a ve
výši necelých 10 metrů byla loď zastropena. Je nutné
poukázat na fakt, že pátá etapa výstavby byla na severní i
jižní stěně zhruba poloviční nežli předchozí. Zdánlivá
nelogičnost výstavby je pravděpodobně vysvětlitelná tím, že
v této periodě bylo třeba loď nejen zastropit, ale i
zastřešit, tudíž bylo nutné vyzdít štíty a zřejmě zhotovit i
krov.
Je nasnadě se domnívat, že jednotlivé stavební etapy se
mohou shodovat s roky, respektive sezónami, které byly
přerušeny zimní technologickou přestávkou. Toto konstatování
však prozatím není možné ničím podložit. V případě platnosti
této hypotézy by byla hrubá stavba, tj. loď, apsida a část
věže, hotová po pěti letech.
K postupu výstavby je třeba připomenout, že konstrukční
etapy se dělily na záběry, které souvisely s tělesnou výškou
zedníků. Škabrada
(10) uvádí limitní výšku záběru
přibližně na hranici 1,2 metru. Podrobné zaměření všech stop
po lešení na fasádách objektu prozatím nebylo zhotoveno, ale
i přes absenci geodetického nebo fotogrametrického zaměření
jsme schopni na severní fasádě lodi kostela rozeznat plomby
po prvcích lešení ve třetí a čtvrté stavební etapě, kterou
vždy dělí na dva záběry s výškou v rozmezí 1,1 - 1,4 m.
Obdobnou výšku záběrů můžeme předpokládat i u druhé stavební
fáze severního průčelí a štítů. Vyhodnocení dislokace těchto
plomb nadále zpřesní úvahu o etapizaci výstavby, neboť budou
měřitelné vztahy konstrukčních záběrů, a to zejména k
podlaze I. a II. patra věže. Na plášti věže již není
struktura zdiva a velikost řádkování tolik diferencovaná
jako na severním i jižním průčelí lodi (což samo o sobě může
vypovídat o odlišném časovém údobí výstavby celé této
hmoty). Etapizaci výstavby věže je tudíž nutné vyhodnocovat
na základě dochovaných stop po konstrukci lešení. Výjimkou
je pás zdiva, opticky odlišný od spodních i vrchních partií,
který se nachází ve výši 8 - 9,5 m. Tento věncový útvar leží
v úrovni někdejšího zastropení lodi a může se jednat o
jakési provizorní ukončení věže. Z tohoto by vyplývalo, že
při dosažení požadované výšky lodi stavitelé soustředili
veškeré síly na konstrukci štítů a zastřešení a výstavba
věže byla v této úrovni přerušena. Není vyloučeno, že
dostavba věže do požadované výšky nemusela pokračovat ihned,
ale až po několikaleté přestávce, která mohla být využita
pro konstrukci empory.
O podobě, popřípadě typové příslušnosti tribuny není k
dispozici mnoho přímých informací. Není ale možné souhlasit
s tvrzením Mencla
(11), že zde byla kombinována valeně
podklenutá tribuna s emporou věžní, neboť pro toto
neexistuje žádný doklad. Současný valený pas v západní části
lodi není pozůstatkem románské konstrukce, neboť je druhotně
přisazen k příložkám, které podpírají barokní klenbu.
Nachází se také v místě někdejší západní štítové stěny,
která byla odstraněna nejpozději při adaptaci prostoru v
prvním patře věže pro umístění varhan. V této době se stala
západní štítová stěna nepotřebnou, neboť krovová konstrukce
již asi nebyla podporována štíty (jak předpokládáme v období
románském
(12)), respektive překážela při
propojení věžového prostoru s interiérem lodi. Románské
propojení pavlačové empory s věžním prostorem bylo zřejmě
daleko skromnější nežli současný otvor, který vypadá jako
násilný průraz. Více bude možné určit po provedení
destruktivního průzkumu v této části. Pozůstatkem západního
průčelí je pouze problematické napojení obvodových stěn lodi
k plášti věže, které je prakticky „na střih“, a také torza
spodních partií štítu, které Radová - Štiková se Škabradou
(13) mylně interpretují jako původní trojúhelníkové
přizdívky k věži v partiích půdy.
O možné románské podobě tribuny je možné usuzovat i na
základě kompozice severního průčelí stavby. Ve východní
části se dochovala ostění tří románských oken, která jsou
symetricky situována zhruba ve třech čtvrtinách stěny, tedy
v úseku průčelí příslušejícího vlastní lodi. Z toho je možné
usuzovat, že západní čtvrtina lodi byla vyplněna tribunou.
Při platnosti tohoto předpokladu by byla empora hluboká
přibližně 3,3 metru, což odpovídá polovině šířky románské
lodi, a tudíž by se jednalo o pavlačovou emporu s jedním
středovým sloupkem podklenutou dvěma poli křížové klenby.
Popsaný stavební postup dokládá, že loď i věž kostela v
Plaňanech mohly být stavěny jako součást jednoho stavebního
konceptu, jak předpokládá Merhautová
(14), avšak
nikoliv najednou jako jeden kompaktní celek. Uplatnění
těžkopádného konstrukčního principu dvojice zdí se spárou
mezi západním průčelím a věží není prozatím spolehlivě
objasněno, přesto je tento princip možné sledovat i na
jiných stavbách, roztroušených po celých Čechách
(15). Na základě této analogie,
podobnosti stavebních technik, ale i proporčních vztahů
např. s kostely ve Sv. Jakubu (1165 - datováno autentikou
(16)) a ve Svojšíně (1159/60 - datováno
dendrochronologicky
(17)) je možné usuzovat o datu
výstavby v rozmezí let 1160 - 1180.
K dalšímu rozvoji stavby došlo ve 14. století, kdy byla
snesena apsida a bylo vystavěno gotické kněžiště s polygonálním závěrem. K výraznější přestavbě románské lodi
došlo v roce 1749, kdy byly ke stěnám připojeny cihelné
přípory a prostor byl zaklenut mohutnou valenou klenbou s
výsečemi
(18). K nenápadné, ale důležité
opravě stavby došlo v roce 1793, kdy byla přestavována
vrchní část románské věže, která se sesula následkem požáru
z roku 1716 a následného působení povětrnostních vlivů
(19). Tato obnova je zajímavá v tom, že tehdejší
stavitel přistoupil k rekonstrukci velmi citlivě, s
respektem k výtvarné podstatě románské stavby. Na vrchní
části románské věže tak bylo obnoveno panelování završené
obloučkovým podřímsím a ozuby. Orámování je nově provedeno z tesaných (původních?) kvádrů, avšak vnitřní výplň je již ze
zdiva lomového. Evidentně novodobě, ale taktéž z precizního,
snad původního řádkového zdiva, jsou vyzděny i nižší,
zejména západní, partie věže.
Při studiu románské architektury je důležité si povšimnout i
těchto pozdně středověkých či raně novověkých úprav, které
se snažily o výtvarnou celistvost díla a uchování jeho
archaického charakteru, a které byly provedeny v duchu dosud
v této podobě neznámého barokního historismu. |
|
|
|
|
|
Bauentwicklung der Kirche Maria Verkündigung in
Plaňany
Der Beitrag befasst sich mit
der Bauentwicklung der Kirche in Plaňany, vor allem mit dem
Ausbau des Objektes in der romanischen Epoche. Bezüglich
dieser Problematik zeigt der Artikel die konstruktiven
Zusammenhänge, die wechselseitigen Bindungen der einzelnen
baulichen Bestandteile und die Problematik der konstruktiven
Beziehung der (Giebel) Westfront zu dem Körper des Turmes
auf. Die Beschäftigung mit den einzelnen Ausbauphasen
ermöglicht, die Kirche im Prozess ihrer Entstehung
detailliert zu sehen.
Der Beitrag bringt eine neue Sicht auf die
Typenzugehörigkeit der erloschenen romanischen Tribüne. Die
mögliche Form der Galerieempore und ihre Verknüpfung mit dem
Turmraum werden auf Basis einer ausführlichen Analyse der
Komposition der Nordfassade und der Chronologie der
einzelnen konstruktiven Elemente im westlichen Teil des
Schiffes beschrieben.
In dem Beitrag wird darauf hingewiesen, dass es beim Studium
der romanischen Architektur nötig ist, auch die späteren
baulichen Veränderungen des Objektes wahrzunehmen. Die
neuzeitlichen Baumeister, die die Rekonstruktion der
mittelalterlichen Kirchen durchgeführt haben, bemühten sich
oft um die künstlerische Ganzheit des Objektes und die
Erhaltung seines archaischen Charakters, indem sie das
ursprüngliche Material und die ursprünglichen Formen
benutzten oder indem sie diese Elemente einfach durch
Malereien imitierten. Damit entstehen interessante und
bisher unbeschriebene Typen des Historismus. |
|
|