|   | 
			  | 
			
			
			
				
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
					
					 
					
					   | 
				 
				
					
					
					  | 
					
					 
					
					   | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					| 
					POZNÁMKY: | 
				 
				
					| 
					 
					01. 
					Vokřál, I.: Plaňany – historie a místopis. Plaňany 2008 
					(elektronická publikace). 
					02. Stojanovová, J.: Kostel sv. Jana Křtitele v 
					Plaňanech, Pam. středních Čech 22/2008, č. 1. s. 6. 
					03 Braniš, J.: Dějiny umění středověkého v Čechách. 
					Praha 1892, s. 38. 
					04. Lehner, F. J.: Dějiny umění národa Českého I, 
					svazek II, část II. Praha 1905, s. 64 – 66. 
					05. Podlaha, A.: Posvátná místa Království českého 
					řada I, díl IV. Praha 1910, s. 117 – 123. 
					06. Radová-Štiková, M.: Architektura románská, učební 
					texty ČVUT. Praha 1972. 
					07. Radová-Štiková, M. – Škabrada, J.: Příspěvek k poznání 
					románských stavebních postupů. In: Umění 
					XXIV. Praha 1976, s. 274 – 278. 
					
					08. Merhautová, A.: Raně středověká 
					architektura v Čechách. Praha 1971, 
					s. 192. 
					
					09. Radová-Štiková, M. – Škabrada, J.: 
					Příspěvek k poznání románských 
					stavebních postupů. In: Umění XXIV. 
					Praha 1976, s. 278. 
					
					10. Škabrada, J.: Konstrukce 
					historických staveb. Praha 2003, s. 37. 
					11. Mencl, V.: Panské tribuny v naší románské 
					architektuře. In: Umění XIII. Praha 1965, s. 44. 
					12. Škabrada, J.: Konstrukce historických staveb. 
					Praha 2003, s. 183. 
					
					13. Radová-Štiková, M. - Škabrada, J.: 
					Románské stavitelství , učební texty ČVUT. Praha 1976 (II. vydání 
					v r. 1992), s. 97. 
					
					14. Merhautová, A.: Raně středověká 
					architektura v Čechách. Praha 1971, 
					s. 192. 
					15. Radová-Štiková, M. - Škabrada, J.: Románské 
					stavitelství , učební texty ČVUT. Praha 1976 (II. vydání 
					v r. 1992), s. 97. 
					16. Např. v Lehner, F. J.: Dějiny umění národa 
					Českého I, svazek II, část II. Praha 1905, s. 102. 
					17. Kyncl, T. – Rybníček, M. – Vrbová, D. J.: 
					www.dendrochronologie.cz/databaze. 2010, číslo datovaných 
					objektů 3069. 
					18. Vokřál, I.: Sakrální stavby v obci Plaňany a připojených 
					vsích, architektonicko-historický popis. Plaňany 2005, část 
					II. 
					19. Vokřál, I.: Sakrální stavby v obci Plaňany a připojených 
					vsích, architektonicko-historický popis. Plaňany 2005, část 
					II.  | 
				 
				 
			 | 
			  | 
			
			
				
					|   | 
					
					
					Románský kostel 
					na české vesnici: | 
					  | 
				 
				
					 | 
					 | 
					
					
		  | 
				 
				
					|   | 
					
					 PLAŇANY - 
					stavební vývoj kostela  | 
				 
				
					 | 
				 
				
					| 
					KLÍČOVÁ SLOVA ...
		patrocinium Zvěstování Panny Marie, stavba vzniká mezi lety 1160 - 1180, 
					románský podélný kostel, původně apsida, dnes gotické 
					presbyterium, západní románská věž oddělená od štítové stěny 
					lodi | 
				 
				
					 | 
					 | 
					 | 
				 
				
					|   | 
					
					 
					
					
					
					« ČLÁNEK PUBLIKOVANÝ VE SBORNÍKU DESTA 2009  | 
					  | 
				 
				
					 | 
					 | 
					 | 
				 
				
					 | 
					
					Příspěvek se zabývá stavebním vývojem kostela v Plaňanech, 
					zejména románskou fází výstavby objektu. V této problematice 
					sleduje konstrukční souvislosti, vzájemné vazby jednotlivých 
					stavebních částí a problematiku konstrukčního vztahu 
					západního (štítového) průčelí k tělesu věže. Sledováním 
					etapizace výstavby je umožněno detailní nahlédnutí na kostel 
					v procesu jeho vzniku.  
					Článek přináší nový pohled na typovou příslušnost zaniklé 
					románské tribuny. Je popsána možná podoba pavlačové empory i 
					její propojení s věžním prostorem, a to na základě 
					podrobného rozboru následnosti stavebních etap jednotlivých 
					konstrukčních článků v západní části lodi a kompozice 
					severní fasády. 
					V příspěvku je také připomenuto, že při studiu románské 
					architektury je nutné sledovat i pozdější úpravy objektů. 
					Novověcí stavitelé provádějící rekonstrukce středověkých 
					kostelů se mnohdy snažili o výtvarnou celistvost díla a uchování 
					jeho archaického charakteru tím, že používali původní 
					materiál i tvarosloví, a nebo je imitovali malbou. Často tak 
					vznikají zajímavé a dosud nepopsané typy různých historismů.  | 
					 | 
				 
			 
			
				
					|   | 
					
					 
					
					   | 
					
					 
					
					   | 
					  | 
				 
			 
			
				
					 | 
					 | 
					 | 
				 
				
					|   | 
					
					 Městys Plaňany se 
					nachází 12 km západně od Kolína v historicky velmi hustě 
					osídlené oblasti středních Čech. Z katastru 
					Plaňan je doložena antropogenní aktivita minimálně od mladší 
					doby kamenné 
					(01). Středověká 
					ves se zformovala na jižních svazích nad potokem Blinkou 
					podél Trstenické stezky nejpozději v 10. století. Z tohoto 
					období má pocházet zděný základ blíže neurčené stavby, 
					odhalený při archeologickém výzkumu v románském kostele ve 
					30. letech 20. století 
					
					(02). Dodnes hlavní 
					dominanta sídla vzniká dle současného poznání ve třetí 
					čtvrtině 12. století jako jednolodní románský kostel se 
					západní věží a pravděpodobně východní apsidou, která později 
					ustoupila prostornějšímu gotickému presbyteriu o dvou polích 
					žebrové klenby. Dochovaná románská část kostela je postavena 
					z pečlivě provedeného kvádříkového zdiva.  
					Chrám Zvěstování Panny Marie v Plaňanech se jeví jako dobře 
					zachovaná románská stavba s gotickým presbyteriem a několika 
					pozdějšími přístavky. Při zevrubnějším sledování objektu 
					však vyvstanou mnohé otázky ohledně konstrukčních 
					souvislostí a vzájemných vazeb jednotlivých stavebních částí 
					a vžitých stavebních postupů. Na románské části objektu je 
					možné zřetelně pozorovat stavební postupy a etapizaci 
					výstavby, ale i pozdější novověké úpravy s historizujícími 
					tendencemi.  
					O románské stavbě, respektive románském období stavby, se 
					většina badatelů zmiňuje jako o statickém faktu. Nikoliv 
					jako o dynamickém procesu vzniku a vývoji památky, která 
					sama o sobě procházela, mnohdy složitými, proměnami. Ne 
					jinak je tomu i u plaňanského kostela. Na význam stavby a 
					její uměleckou hodnotu upozorňuje na přelomu 19. a 20. 
					století j. Braniš 
					
					(03), následně F. J. Lehner 
					
					(04) a A. Podlaha 
					
					(05). 
					Etapizací výstavby a vztahem románské západní věže a 
					štítového průčelí sakrální stavby se zabývá Radová 
					v učebních textech ČVUT z roku 1972 
					
					(06) a dále v Příspěvku k 
					poznání románských stavebních postupů, který byl publikován 
					v Umění XXIV roku 1976 
					
					(07). Tato stať se problematikou zabývá 
					převážně v obecné rovině, podrobněji popisuje jen dva 
					objekty (v obci Raná a ve Svárově). U plaňanského kostela se 
					tohoto tématu dotýká Merhautová 
					
					(08), avšak spokojuje 
					se pouze s konstatováním, že mezi lodí a věží je spára a obě 
					tělesa vznikala současně.
					Plaňanský kostel díky svému dobře čitelnému líci zdiva na 
					plášti lodi i věže, umožňujícím detailní nahlédnutí na objekt v procesu jeho vzniku, může rozšířit srovnávací 
					materiál v této problematice. Struktura románského zdiva a velikost použitých kamenných kvádrů v jednotlivých částech 
					zdí jasně definují několik konstrukčních fází výstavby.  
					Objekt byl pravděpodobně založen jako celek, avšak bez nově 
					provedeného archeologického průzkumu není možné toto 
					konstatování prověřit (jak již upozorňují Radová - Štiková 
					se Škabradou 
					(09) u podobně komponovaných staveb). V 
					nadzemních partiích byla tělesa lodi i věže zděna odděleně, 
					jak dokládá vertikální spára mezi těmito hmotami, ale i 
					zachované a dobře čitelné plomby v kapsách po někdejších 
					nosných prvcích lešení v mírně odlišných výškových úrovních. 
					Časovou prodlevu mezi výstavbou lodi a věže (nebo jejími 
					partiemi) nejsme schopni prozatím určit.  
					V první nadzemní etapě byly stěny lodi vyzděny pravděpodobně 
					až do výše cca 1,75 metru nad terén, kde mohla být stavba 
					přerušena. V následujícím období výstavba pokračovala a 
					zastavila se ve výši cca 4 metry. Ve třetí stavební etapě 
					bylo dosaženo 6,5 metrů, což je úroveň parapetu románských 
					oken (hypoteticky je v této úrovni možné předpokládat 
					dosažení korunní římsy apsidy, o níž nejsou prozatím k 
					dispozici žádná měřitelná data). Čtvrtá stavební fáze 
					dosáhla nivelity 8,5 metrů a v této etapě byla konstruována 
					ostění románských oken. Pátá stavební fáze byla pro loď 
					závěrečná. Bylo vyvedeno obloučkové podřímsí, ozuby a ve 
					výši necelých 10 metrů byla loď zastropena. Je nutné 
					poukázat na fakt, že pátá etapa výstavby byla na severní i 
					jižní stěně zhruba poloviční nežli předchozí. Zdánlivá 
					nelogičnost výstavby je pravděpodobně vysvětlitelná tím, že 
					v této periodě bylo třeba loď nejen zastropit, ale i 
					zastřešit, tudíž bylo nutné vyzdít štíty a zřejmě zhotovit i 
					krov. 
					Je nasnadě se domnívat, že jednotlivé stavební etapy se 
					mohou shodovat s roky, respektive sezónami, které byly 
					přerušeny zimní technologickou přestávkou. Toto konstatování 
					však prozatím není možné ničím podložit. V případě platnosti 
					této hypotézy by byla hrubá stavba, tj. loď, apsida a část 
					věže, hotová po pěti letech.
					 K postupu výstavby je třeba připomenout, že konstrukční 
					etapy se dělily na záběry, které souvisely s tělesnou výškou 
					zedníků. Škabrada 
					
					(10) uvádí limitní výšku záběru 
					přibližně na hranici 1,2 metru. Podrobné zaměření všech stop 
					po lešení na fasádách objektu prozatím nebylo zhotoveno, ale 
					i přes absenci geodetického nebo fotogrametrického zaměření 
					jsme schopni na severní fasádě lodi kostela rozeznat plomby 
					po prvcích lešení ve třetí a čtvrté stavební etapě, kterou 
					vždy dělí na dva záběry s výškou v rozmezí 1,1 - 1,4 m. 
					Obdobnou výšku záběrů můžeme předpokládat i u druhé stavební 
					fáze severního průčelí a štítů. Vyhodnocení dislokace těchto 
					plomb nadále zpřesní úvahu o etapizaci výstavby, neboť budou 
					měřitelné vztahy konstrukčních záběrů, a to zejména k 
					podlaze I. a II. patra věže. Na plášti věže již není 
					struktura zdiva a velikost řádkování tolik diferencovaná 
					jako na severním i jižním průčelí lodi (což samo o sobě může 
					vypovídat o odlišném časovém údobí výstavby celé této 
					hmoty). Etapizaci výstavby věže je tudíž nutné vyhodnocovat 
					na základě dochovaných stop po konstrukci lešení. Výjimkou 
					je pás zdiva, opticky odlišný od spodních i vrchních partií, 
					který se nachází ve výši 8 - 9,5 m. Tento věncový útvar leží 
					v úrovni někdejšího zastropení lodi a může se jednat o 
					jakési provizorní ukončení věže. Z tohoto by vyplývalo, že 
					při dosažení požadované výšky lodi stavitelé soustředili 
					veškeré síly na konstrukci štítů a zastřešení a výstavba 
					věže byla v této úrovni přerušena. Není vyloučeno, že 
					dostavba věže do požadované výšky nemusela pokračovat ihned, 
					ale až po několikaleté přestávce, která mohla být využita 
					pro konstrukci empory.  
					O podobě, popřípadě typové příslušnosti tribuny není k 
					dispozici mnoho přímých informací. Není ale možné souhlasit 
					s tvrzením Mencla 
					
					(11), že zde byla kombinována valeně 
					podklenutá tribuna s emporou věžní, neboť pro toto 
					neexistuje žádný doklad. Současný valený pas v západní části 
					lodi není pozůstatkem románské konstrukce, neboť je druhotně 
					přisazen k příložkám, které podpírají barokní klenbu. 
					Nachází se také v místě někdejší západní štítové stěny, 
					která byla odstraněna nejpozději při adaptaci prostoru v 
					prvním patře věže pro umístění varhan. V této době se stala 
					západní štítová stěna nepotřebnou, neboť krovová konstrukce 
					již asi nebyla podporována štíty (jak předpokládáme v období 
					románském 
					(12)), respektive překážela při 
					propojení věžového prostoru s interiérem lodi. Románské 
					propojení pavlačové empory s věžním prostorem bylo zřejmě 
					daleko skromnější nežli současný otvor, který vypadá jako 
					násilný průraz. Více bude možné určit po provedení 
					destruktivního průzkumu v této části. Pozůstatkem západního 
					průčelí je pouze problematické napojení obvodových stěn lodi 
					k plášti věže, které je prakticky „na střih“, a také torza 
					spodních partií štítu, které Radová - Štiková se Škabradou 
					
					(13) mylně interpretují jako původní trojúhelníkové 
					přizdívky k věži v partiích půdy. 
					O možné románské podobě tribuny je možné usuzovat i na 
					základě kompozice severního průčelí stavby. Ve východní 
					části se dochovala ostění tří románských oken, která jsou 
					symetricky situována zhruba ve třech čtvrtinách stěny, tedy 
					v úseku průčelí příslušejícího vlastní lodi. Z toho je možné 
					usuzovat, že západní čtvrtina lodi byla vyplněna tribunou. 
					Při platnosti tohoto předpokladu by byla empora hluboká 
					přibližně 3,3 metru, což odpovídá polovině šířky románské 
					lodi, a tudíž by se jednalo o pavlačovou emporu s jedním 
					středovým sloupkem podklenutou dvěma poli křížové klenby. 
					Popsaný stavební postup dokládá, že loď i věž kostela v 
					Plaňanech mohly být stavěny jako součást jednoho stavebního 
					konceptu, jak předpokládá Merhautová 
					
					(14), avšak 
					nikoliv najednou jako jeden kompaktní celek. Uplatnění 
					těžkopádného konstrukčního principu dvojice zdí se spárou 
					mezi západním průčelím a věží není prozatím spolehlivě 
					objasněno, přesto je tento princip možné sledovat i na 
					jiných stavbách, roztroušených po celých Čechách 
					
					(15). Na základě této analogie, 
					podobnosti stavebních technik, ale i proporčních vztahů 
					např. s kostely ve Sv. Jakubu (1165 - datováno autentikou 
					
					(16)) a ve Svojšíně (1159/60 - datováno 
					dendrochronologicky 
					
					(17)) je možné usuzovat o datu 
					výstavby v rozmezí let 1160 - 1180.  
					K dalšímu rozvoji stavby došlo ve 14. století, kdy byla 
					snesena apsida a bylo vystavěno gotické kněžiště s polygonálním závěrem. K výraznější přestavbě románské lodi 
					došlo v roce 1749, kdy byly ke stěnám připojeny cihelné 
					přípory a prostor byl zaklenut mohutnou valenou klenbou s 
					výsečemi 
					(18). K nenápadné, ale důležité 
					opravě stavby došlo v roce 1793, kdy byla přestavována 
					vrchní část románské věže, která se sesula následkem požáru 
					z roku 1716 a následného působení povětrnostních vlivů 
					
					(19). Tato obnova je zajímavá v tom, že tehdejší 
					stavitel přistoupil k rekonstrukci velmi citlivě, s 
					respektem k výtvarné podstatě románské stavby. Na vrchní 
					části románské věže tak bylo obnoveno panelování završené 
					obloučkovým podřímsím a ozuby. Orámování je nově provedeno z tesaných (původních?) kvádrů, avšak vnitřní výplň je již ze 
					zdiva lomového. Evidentně novodobě, ale taktéž z precizního, 
					snad původního řádkového zdiva, jsou vyzděny i nižší, 
					zejména západní, partie věže. 
					Při studiu románské architektury je důležité si povšimnout i 
					těchto pozdně středověkých či raně novověkých úprav, které 
					se snažily o výtvarnou celistvost díla a uchování jeho 
					archaického charakteru, a které byly provedeny v duchu dosud 
					v této podobě neznámého barokního historismu.  | 
					  | 
				 
			 
			
				
					| 
					 | 
					
					 | 
					
					 | 
				 
				
					|   | 
					
					 
					Bauentwicklung der Kirche Maria Verkündigung in 
					Plaňany 
					Der Beitrag befasst sich mit 
					der Bauentwicklung der Kirche in Plaňany, vor allem mit dem 
					Ausbau des Objektes in der romanischen Epoche. Bezüglich 
					dieser Problematik zeigt der Artikel die konstruktiven 
					Zusammenhänge, die wechselseitigen Bindungen der einzelnen 
					baulichen Bestandteile und die Problematik der konstruktiven 
					Beziehung der (Giebel) Westfront zu dem Körper des Turmes 
					auf. Die Beschäftigung mit den einzelnen Ausbauphasen 
					ermöglicht, die Kirche im Prozess ihrer Entstehung 
					detailliert zu sehen.  
					Der Beitrag bringt eine neue Sicht auf die 
					Typenzugehörigkeit der erloschenen romanischen Tribüne. Die 
					mögliche Form der Galerieempore und ihre Verknüpfung mit dem 
					Turmraum werden auf Basis einer ausführlichen Analyse der 
					Komposition der Nordfassade und der Chronologie der 
					einzelnen konstruktiven Elemente im westlichen Teil des 
					Schiffes beschrieben. 
					In dem Beitrag wird darauf hingewiesen, dass es beim Studium 
					der romanischen Architektur nötig ist, auch die späteren 
					baulichen Veränderungen des Objektes wahrzunehmen. Die 
					neuzeitlichen Baumeister, die die Rekonstruktion der 
					mittelalterlichen Kirchen durchgeführt haben, bemühten sich 
					oft um die künstlerische Ganzheit des Objektes und die 
					Erhaltung seines archaischen Charakters, indem sie das 
					ursprüngliche Material und die ursprünglichen Formen 
					benutzten oder indem sie diese Elemente einfach durch 
					Malereien imitierten. Damit entstehen interessante und 
					bisher unbeschriebene Typen des Historismus.   | 
					  | 
				 
			  |