|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
POZNÁMKY: |
01. K
významu názvu místa více Profous, A.: Místní jména v Čechách
IV. Praha 1957, s. 538.
02. V mapách stabilního katastru se objevuje
patrocinium sv. Anny, patrně se jedná o omyl způsobený
záměnou vedlejšího oltáře sv. Anny umístěným v kostele.
03. Řičák, E. V.: Dějepis města Přeštic a jeho okolí.
Praha 1864, s. 183.
04. Pícka, J. – Tetour, M.: Vícov u Přeštic.
Středověké osídlení při kostele sv. Ambrože. In:
Archeologické výzkumy v jižních Čechách 18, České Budějovice
2005, s. 179.
05. Spolek pro záchranu historických památek na území
Přešticka: VÍCOV, historie jedné památky. Přeštice 2007, s.
15.
06. Užití stavebního materiálu s různou úrovní
opracování může souviset s ústupem od preciznosti románského
stavitelství a odrážet jistou rustikalizaci a úspornost
stavebních podniků.
07. Většina dosavadní odborné i populární literatury,
která se zabývá stavebním vývojem kostela ve Vícově, uvažuje
o dvou základních stavebních fázích, a sice původní románské
a následné gotické přestavbě včetně rozšíření presbyteria,
resp. nahrazení původní apsidy (vyjma Hostaše – Vaňka (1907,
94), kteří v kostele vidí gotickou stavbu z konce 13.
stol.).
08. Řičák, E. V.: Dějepis města Přeštic a jeho okolí.
Praha 1864, s. 181 – 193.
09. Kristen, Z.: Codex diplomaticus et epistolaris
regni Bohemiae III/2 Praha 1962, s. 291 – 294.
10. Celé transakci se podrobně věnuje Votočková-Joachimová,
J.: Klášter Na Františku v Praze. In: Umění (Sborník pro
českou výtvarnou práci) XV. Praha 1943 – 1944, s. 301 – 308
a 393 – 405.
11. Šebánek, J.; Dušková, S.: Codex diplomaticus et
epistolaris regni Bohemiae IV/1 Praha 1962, s. 154 – 155.
12. Toto datum se však pravděpodobně vztahuje k
potvrzení převodu přeštického újezdu královnou Kunhutou, a
tím faktickému ukončení celé transakce (Votočková-Joachimová,
J.: Klášter Na Františku v Praze. In: Umění (Sborník pro
českou výtvarnou práci) XV. Praha 1943 – 1944, s. 308).
13. Již E. V. Řičák (1864, 185) si všímá typologicky
rozdílné části lodi s presbyteriem, které pokládá za
gotické, zatímco původ západní partie kostela klade, v
souladu s tehdejší tradicí národního obrození, do období
prvních křesťanských staveb v Čechách a poukazuje na
pevnostní charakter věže.
14. Hostaš, K. – Vaněk, F.: Soupis památek
historických a uměleckých v politickém okresu Přeštickém.
Praha 1907, s. 94d.
15. Wirth, Z.: Umělecké památky Čech. Praha 1957, s.
840.
16. Merhautová, A.: Raně středověká architektura v
Čechách. Praha 1971, s. 350.
17. Půdorys včetně chybně zakreslené valené klenby v
podvěží je převzat ze Soupisu památek (Hostaš – Vaněk 1907,
95); autorka jej pouze doplní o stavebněhistorické
hodnocení, kterému se v textu vyhýbá (románská loď a mladší
presbyterium). Tento půdorys je v zásadě s drobnými
korekcemi používán až do současnosti (např. Nováček 2010,
180).
18. Mencl, V.: Počátky středověké architektury v
jihozápadních Čechách. In: Zprávy památkové péče 18.
Praha 1958, s. 141.
19. spolu s Krašovem – u Krašova si toho všímá už
Podlaha, A.: Posvátná místa Království Českého, řada I, díl
III. Praha 1909, s. 28 – 29.
20. Dittrich, T.: Románské stavby z okruhu
kladrubského kláštera. In: Umění XXVIII. Praha 1980, s. 135
– 136.
21. Dittrich, T.: Románské stavby z okruhu
kladrubského kláštera. In: Umění XXVIII. Praha 1980, s. 139
– poznámka č. 2.
22. Poche, E.: Umělecké památky Čech 3. Praha 1980,
s. 177 – 178.
23. Nováček, K.: Kladrubský klášter 1115 – 1421.
Plzeň 2010, s. 161 – 163.
24. Spolek pro záchranu historických památek na území
Přešticka: VÍCOV, historie jedné památky. Přeštice 2007.
25. Středověký krov byl odborné veřejnosti představen
až na základě dendrochronologického datování počátkem 21.
století.
26. Za poskytnutí fotografické dokumentace objektu
zbaveného omítky z renovace kostela v roce 2010 děkuji
Spolku na záchranu historických památek Přešticka.
27. O gotické přestavbě románského kostela spíše
uvažují mladší badatelé jako např. K. Nováček (2010, 162 –
163), E. Poche (1980, 177), T. Dittrich (1980, 135) nebo A.
Merhautová (1971, 350), zatímco starší generace (Hostaš. –
Vaněk 1907, 94) připouští primárně gotický původ kostela.
28. Za ústní upřesnění publikovaných výsledků
(http://dendrochronologie.cz/cs/databaze/) děkuji Tomáši
Kynclovi.
29. Za přelom románského a gotického stavitelství je
v českých zemích všeobecně pokládáno období poloviny 13.
století.
30. Nováček, K.: Kladrubský klášter 1115 – 1421.
Plzeň 2010, s. 163.
31. Zdali se jedná o kleštinu či jiný konstrukční
element není možné k jeho aktuální nepřístupnosti zjistit.
32. Mencl, V.: Tvary klenebních žeber v české gotické
architektuře. In: ZPP, roč. XI. – XII., 1951 – 1952, sešit
č. 2, s. 9 – 10 a s. 268 – 281.
33. Kaigl, J.: Vesnické středověké kostely v
horšovském arcijáhenství, Doktorská disertační práce. Praha
2013, s. 89 – 99.
34. Líbal, D.: Katalog gotické architektury v České
republice do husitských válek, Praha 2001, s. 419
35. Kvádrové zdivo připadá starší vývojové fázi;
vrchní část štítu je již nadezděna z lomového kamene.
36. např. Koch, W.: Encyklopedie evropské
architektury od antiky po současnost. Mnichov 1998, s. 508 –
509.
37. Jak předpokládá např. A. Merhautová (1971, 350)
nebo T. Dittrich (1980, 135), naopak K. Nováček (2010, 163)
předpokládá primární pozici.
38. Zdali se však jedná o druhotně použitý prvek,
zazděný do zdi v době jejího vzniku, nejsme schopni potvrdit
či vyvrátit.
39. Pro verifikaci této domněnky je třeba ještě
provést sondážní průzkum napojení a provázání presbyteria s
východní zdí lodi.
40. Kombinace dvou různých technik zdění v rámci
jedné stavební (stylové) etapy se objevuje například u
kostela v Dolním Jamném, kde je věž až po úroveň korunní
římsy lodi vyzděna z pravidelných kvádrů, zatímco loď je
konstruována ze zdiva lomového s nárožním armováním. Vznik
kostela je datován v rozmezí poč. 13. století (Bukolská, E.:
Románské kostely v Dolním Jamném a Očihově. In: Zprávy
památkové péče 18. Praha 1958, s. 40d.) po přelom 1. a 2.
čtvrtiny 13. století (Líbal, D.: Církevní architektura
Plzeňska, in: Jiří Fajt (ed.): Gotika v západních Čechách,
díl I., Praha 1995, s. 250, 253.
41. Zdali k výstavbě staršího románského kostela
nedošlo z důvodů smrti Svatobora z Přeštic a následnému
připadnutí Přeštického újezdu královské Komoře (Votočková-Joachimová
1943 – 1944, 306) nevíme, stejně tak jestli hypoteticky
zamýšlená raně středověká stavba byla vůbec připravována ve
Vícově, anebo jinde.
42. Obdobný vztah dvou investorů je předpokládán
např. u zříceného kostela sv. Šimona a Judy v Lenešicích,
kde měl věž financovat opat benediktinského kláštera „Porta
Apostolorum“ v Postoloprtech (za upozornění děkuji M.
Hauserové).
43. Srovnání kostela s dalšími chrámy vzniklými pod
patronací kladrubského kláštera včetně kresebné dokumentace
a vyhodnocení následnosti stavebních etap přináší Kaigl, J.:
Z výzkumu staveb a architektury středověkých vesnických
kostelů v horšovském arcijáhenství. In: Památky západních
Čech V. Plzeň 2015, s. 7 – 26.
44. Jak se domnívá značná část badatelů – srovnej
Viz. pozn. 7
45. Čistá plocha prvního patra ve Vícově = 4,2 m2,
přisvícení zajišťují dvě velmi malá okénka (jediná okna v
celé věži).
46. Jak se na základě užití kvádrového zdiva
domnívají Hostaš, K. – Vaněk, F (1907, 94).
47. Veškeré publikované půdorysy kostela byly přejaty
z více jak 100 let staré dokumentace (Hostaš. – Vaněk 1907,
94) s chybně zakreslenou klenbou v podvěží, která zde nikdy
neexistovala.
48. Tuto hypotézu podporuje zúžení stěny v interiéru,
domnělou zazdívku je nutno prověřit sondážním průzkumem.
49. Ostění portálku v západní stěně je přístupné v
interiéru věže, přičemž užití novodobých cihel svědčí spíše
o průrazu.
50. Uvedené hodnoty pochází z jediného měření, které
je třeba vzhledem k nerovnému povrchu stěn ještě prověřit a
zpřesnit.
51. Měření laskavě provedl v úrovni barokního okna na
jižní fasádě presbyteria Ing. Václav Süss, přičemž na výšce
2,3 metru byla naměřena odchylka od svislice kolem 2 cm.
52. Zlomky kamenicky opracovaného prvku byly nalezeny
v cihlovém ostění oken lodi a jsou přisuzovány gotickému
portálu. Vzhledem k jejich torzálnosti však o jeho typu
nevypovídají: Süss, V.: Komentovaná prohlídka, Noc kostelů
10. 6. 2016.
53. Např. Spolek pro záchranu historických památek na
území Přešticka: VÍCOV, historie jedné památky. Přeštice
2007, s. 2.
54. Skácení dřeva krovu lodi i presbyteria bylo
dendrochronologickou metodou datováno do období let 1502 –
1503 (http://dendrochronologie.cz/cs/hlavni-stranka/)
55. Zdali se jednalo o přístavbu, anebo intaktní
součást původního záměru bude možné posoudit až na základě
budoucího archeologického výzkumu.
56. Loď je osvětlena dvěma páry mladších oken, z
období raného středověku se zachovalo pouze jedno zaslepené
okno uprostřed severní stěny. V presbyteriu se nachází dvě
barokní a dvě středověká okna. Mladší otvory jsou situovány
ve východních částech jižní a severní stěny presbyteria,
zatímco jedno středověké okno je v osové pozici a druhé,
zazděné, v jižní boční stěně polygonálního závěru.
57. Vzhledem k rozměrům lodi a existenci pouze
jednoho okénka raně středověkého původu se zdá být proražení
oken až v období baroka krajně nepravděpodobné. Patrně tak
došlo pouze k modernizaci jejich ostění spolu se zřízením
nového portálu (torzo původního bylo druhotně zazděno).
58. Není možno vyloučit i někdejší vstup přímo do
sakristie potažmo na oratoř. |
|
|
|
Románský kostel na české vesnici: |
|
|
|
|
|
VÍCOV - nové postřehy k problematice
stavebního vývoje kostela |
|
KLÍČOVÁ SLOVA ...
patrocinium sv. Ambrože,
stavba vzniká okolo roku 1240, podélný kostel s románskými i gotickými
prvky, kvádrové zdivo na západní věži a štítu, lomové zdivo na lodi i
presbytáři, žebrové klenby, krov z roku 1502. |
|
|
|
|
« ČLÁNEK PUBLIKOVANÝ VE SBORNÍKU DESTA 2017 |
|
|
|
|
|
Principy konstruování obvodového pláště a užití kamenných kvádrů v
kombinaci s mladším lomovým zdivem v rámci jedné
stavební etapy jsou sledovány na kostele sv. Ambrože ve Vícově, jenž je
důležitým dokladem raně středověké architektury z období prolínání dvou
slohů, respektive různých stavebních technik. Hlavní oblastí výzkumu je
pozorování koexistence zdícího materiálu pozdně románského a raně
gotického stavitelství, a to patrně
pod vlivem zvyklostí šířených v okruhu stavebního vlivu Kladrubského
kláštera. Případová studie je zaměřena zejména na západní část chrámu,
kde je pozornost věnována nápadně nízké věži, figuře štítového průčelí a
jeho propojení s bočními zdmi objektu, ale i styku lodi a presbyteria.
Prostorová a materiálová konfigurace těchto úseků stavby dovoluje
vyvozovat závěr, že kostel byl postaven v rámci jedné etapy a jeho
stávající půdorys tak není výsledkem vrcholně středověké přestavby.
Zároveň nepřímo potvrzuje užívání bedněných zvonových pater
konstruovaných na zděném tělesu věže. Cílem výzkumu kostela sv. Ambrože
ve Vícově je ověření, prohloubení a eventuálně i přehodnocení
dosavadních poznatků o charakteru kostela, procesu jeho výstavby od
období raného středověku. Nízké zděné torzo věže zároveň rozšiřuje
srovnávací materiál pro studium užívání bedněných zvonových pater v
české venkovské raně i vrcholně středověké architektuře. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lokalita Vícov
(01) je dnes součástí města Přeštic (okr. Plzeň - jih) a
nalézá se zhruba dva kilometry východním směrem od jeho historického
jádra. Areál kostela sv. Ambrože
(02) se zrušeným hřbitovem (přibližně 352 m.
n. m.) je situován na úbočí kopce Střížova na plošině nad strmějšími
břehy Úhlavy. Meandrový tok řeky vytváří přirozenou severozápadní
ochranu někdejšího sídla. Vesnice, obnovená po husitských válkách,
definitivně zanikla patrně v 1. polovině 17. století
(03). Trvalé osídlení,
jehož historie je bohatými archeologickými nálezy doložena od raného
středověku přes pozdní a střední dobu bronzovou až k době neolitu
(04), již
v podobě vesnice nebylo nikdy obnoveno. V širším okolí se dnes nachází
pouze několik novodobých rekreačních staveb a budova myslivny z 18. století, která snad zaujala místo starší fary
(05).
Cílem výzkumu kostela sv. Ambrože ve Vícově je ověření, prohloubení a
eventuálně i přehodnocení dosavadních poznatků o charakteru kostela,
procesu jeho výstavby a etapizaci v období středověku. Dokumentace
provedená při terénním průzkumu objektu věnuje pozornost nápadně nízké
věži, hmotové skladbě štítového průčelí včetně jeho napojení na boční
zdi, a styku lodi s presbyteriem. Prostorová a materiálová konfigurace
(06) těchto úseků stavby dovoluje sledovat hypotézu, že nynější půdorys
chrámu je původní a není výsledkem vrcholně středověké přestavby,
respektive náhrady domnělé apsidy za polygonem uzavřené presbyterium
(07). V
pohusitském období tak zřejmě byla pouze částečně navýšena loď, celek
byl opatřen novým krovem a zastřešen nad původním půdorysem. Neobvyklý
tvar věže, která je nevšedně nízká a postrádá obvyklé zakončení zvonovým
patrem, přivádí k domněnce, že nynější stav představuje pouhé torzo
původního konceptu. Nabízí se uvažovat o prvotním charakteru věže, který
mohl být kombinací dochované zděné spodní části a zaniklého (popř.
nerealizovaného) vrchního, zřejmě zvonového, patra ze spalného
materiálu. Kostelu sv. Ambrože
ve Vícově je pozornost věnována již od poloviny 19. století. Jedním z
prvních autorů, kteří se stavbou obšírně zaobírají, je Emanuel Václav
Řičák
(08). Připomíná první zmínku o sídle v roce 1239
(09), kdy se vesnice Vícov „… Vvecowo …“ stává součástí složité obchodní transakce, při které
kladrubský klášter kupuje od kláštera sv. Františka a konventu jeptišek
přeštický újezd
(10). Všímá si i letopočtu 1245
(11), který považuje za nejzazší
mezník, kdy se zde měli usadit kladrubští benediktýni
(12). Následně Emanuel Řičák popisuje církevní i stavební dějiny objektu
(13). Upozorňuje na
komplexní přestavbu kostela v 15. století a poukazuje i na sakristii,
která při kostele existovala ještě roku 1677. Nástěnné malby opatrně
datuje do benediktinské obnovy stavby. Z dnešního pohledu zajímavý popis
chrámu byl zpracován Karlem Hostašem a Ferdinandem Vaňkem
(14), kteří o kostele z konce 13. století hovoří jako o čistě gotické stavbě se
zajímavým západním průčelím, jež je spolu s věží zbudováno z
pravidelných pískovcových kvádrů, zatímco zbytek stavby je z kamene
lomového. Toto netradiční řešení přisuzují obranným záměrům stavitelů.
Zdeněk Wirth
(15) již v kostele spatřuje dvě základní vývojové etapy, když
loď s věží klade do doby kolem roku 1200 a presbyterium do pohusitské
obnovy v polovině 15. století. K roku 1710 datuje drobné úpravy ve formě
modifikace oken a portálu, přístavby předsíně, opěráků i mansardové
střechy na věži. Anežka Merhautová
(16) se v zásadě drží obdobného
interpretačního schématu jako Zdeněk Wirth. V textu přímo neuvádí dvě
raně středověké stavební etapy, nicméně tuto variantu prezentuje v přiloženém půdorysu
(17). Užití lomového kamene na zdech lodi a vnitřním
plášti věže konstatuje, ale blíže nekomentuje. Dodává pouze, že severní
půlkruhově zakončené špaletové okno je nejspíše druhotně užito z původního kostela, jehož vznik klade do druhé čtvrtiny 13. stol. Václav
Mencl
(18) se o několik let dříve o vícovském kostele zmiňuje pouze okrajově,
a to ve spojitosti ovlivnění jeho architektury bazilikou benediktinského
kláštera v Kladrubech, čímž předznamenává následující směr bádání
(19). V
souvislosti s působením kladrubského kláštera na vesnickou architekturu
západních Čech píše i Tomáš Dittrich
(20), jenž mimo jiné shrnuje tehdejší
stupeň poznání o tomto klášteru coby stavebníku venkovských kostelů
(21).
Vznik kostela sv. Ambrože předpokládá kolem poloviny 13. století coby emporové stavby. Pracovníci Ústavu teorie a dějin umění ČSAV v korpusu
Uměleckých památek Čech principiálně pouze mírně rozvádějí heslo z Wirthovy publikace, zejména však v oblasti užitého umění
(22). V posledních
letech objekt studuje Karel Nováček
(23), který se obšírněji věnuje zdejší
farnosti. Vlastní kostel popisuje jako syntézu románské lodi a věže s
později přistavěným polygonálním presbyteriem a gotickým navýšením lodi.
O pozdním vzniku stavby autor vyjadřuje pochybnosti, nicméně na základě
datování kleštiny ve věži (západním štítu) dendrochronologickou metodou
se k němu taktéž přiklání. Historii kostela i stavební vývoj objektu
shrnuje drobná monografie, která byla v roce 2007 vydána Spolkem pro
záchranu historických památek na území Přešticka
(24). Práce nijak
nevybočuje z výše nastíněného názorového směru, doplňuje pouze hypotézu
o možném vzniku presbyteria až v období pozdní gotiky, v druhé polovině
15. st., a nevylučuje ani možnost vzniku kněžiště spolu s krovem
chrámu, tedy kolem roku 1500. Brožura se také věnuje popisu do té doby
přehlíženému gotickému krovu nad celým půdorysem kostela
(25). |
|
|
|
|
|
Po provedení terénního
průzkumu kostela sv. Ambrože a studia fotografické dokumentace objektu
zbaveného omítky (26) vyvstává celá řada otázek a pochybností o dosud
předpokládané prvotní podobě stavby a následném stavebním vývoji.
Většina badatelů
(27) na základě půdorysné i prostorové skladby raně
středověkého kostela usuzuje, že se jedná o goticky přestavěný starší
románský kostel. Domněnku potvrzují užitím dvou rozdílných druhů kamene
a diametrálně odlišných technik zdění aplikovaných v jeho konstrukci.
Tato hypotéza však má při hlubším kritickém zkoumání obtížně
vysvětlitelné nesrovnalosti. Pro bližší pochopení stavebního vývoje
kostela ve Vícově je klíčová stratigrafická analýza konstrukcí, zejména
jeho západní části a dále v místě napojení lodi na presbytář. K
porozumění ohledně někdejšího fungování stavby může napomoci
interpretace komunikačního schématu, respektive propojení exteriéru s
interiérem lodi a následně věže.
Současný stav znalostí historických pramenů v souvislosti s výtvarnou i
konstrukční stránkou kostela dovoluje mínit, že stavba nemohla být
založena dříve, nežli v období 1231 – 1248, v němž bylo smýceno dřevo,
které je zazděno v západní zdi lodi
(28). Tato danost posouvá nejstarší
možné datování vzniku stavby do období těsně před polovinou 13. století,
tedy na samý sklonek epochy románského stavitelství
(29). Zároveň jej
nápadně přibližuje období, kdy v letech 1239 – 1245 přeštický újezd
kupuje kladrubský klášter, čehož si všímá již Karel Nováček
(30). Vzhledem k
tomu, že listinné záznamy z této obchodní transakce o vícovském kostele
mlčí, tak o založení stavby v krátké době před změnou majitele zdejšího
zboží můžeme pouze spekulovat. Vzhledem k tomu, že kleština (?)
(31) zazděná
ve štítové zdi může pocházet z jiné starší neznámé konstrukce, tak shoda
datování jejího kácení s přechodem državy pod patronát kladrubského
kláštera může být čistě náhodná. Z výše uvedeného vyplývá, že je možné
definovat spodní hranici výstavby kostela, avšak horní mez zůstává
mnohem více otevřená. Nejpozdější eventuální limit datování vzniku
stavby je možné identifikovat hodnocením uměleckého vývoje žeber
nesoucích klenbu presbyteria. Takovýto profil se nejdříve objevuje v
první polovině 14. století, v období poklasické gotiky
(32). S tímto
vročením souhlasí i Jan Kaigl, který profil vícovských žeber srovnává s
tvarovými systémy prvků použitých v kostelích v Blížejově a Meclově,
jejichž dobu vzniku opatrně klade po rok 1310
(33). Tím nerozporuje dataci
Dobroslava Líbala, který presbyterium kostela ve Vícově klade do první
čtvrtiny 14. století
(34). Při současném stavu poznání však není možné
vyloučit ani variantu, že klenba presbyteria byla do dříve zbudovaného
chóru vložena později.
Stavební vývoj chrámové stavby, která sestává ze široké až čtvercové
lodi s osově připojenou nízkou západní věží a hlubokým presbyteriem
ukončeným plochým východním polygonem, je značně složité mapovat. Pro
poznání nejstarších dějin objektu je podstatné porozumění procesům
výstavby a kontextům užitých stavebních konstrukcí, a tudíž je třeba
značnou pozornost věnovat obnaženému západnímu průčelí, které může být
klíčem k pochopení okolností nejstarších stavebních etap. Neomítnutá
západní štítová stěna je spolu s vnějším pláštěm věže vyzděna z
precizních pískovcových kvádrů kladených do nepravidelně vysokých řádků
(35), čímž evokuje románskou technologii zdění
(36). Na starší původ stavby může
také poukazovat zazděné okno v ose severní fasády lodi, které má
zužující se špalety a půlkruhový záklenek zhotovené z tesaných kamenných
prvků, jež jsou přiznány v omítnuté stěně. Otázky však vyvstávají při
zkoumání napojení, respektive provázání těchto fragmentů s okolními
konstrukcemi. Ze starší fotografické dokumentace je patrné, že severní
okénko je vzhledem k provázanosti s okolním lomovým zdivem nikoliv v
druhotné
(37), ale v intaktní poloze
(38). Obdobný charakter řešení je také
sledovatelný při styku západního průčelí s jižní i severní zdí lodi, kde
dochází k plynulému provázání řádkového a lomového zdiva přes komponent
nárožního armování. Toto nezvyklé řešení, které vnáší pochybnosti
ohledně románského původu chrámu, zůstalo v badatelské obci překvapivě
bez větší odezvy, ačkoliv právě tyto elementy mohou být, spolu se
skladbou věžních zdí, argumentem pro vyslovení hypotézy ohledně
gotického původu stavby
(39). V raně středověkém prostředí české vesnice
vzácná
(40) souvztažnost lomového a řádkového zdiva v rámci jedné stylové
epochy mohla mít různé příčiny. Jednou z nich mohl být hůře dostupný
snadněji opracovatelný stavební materiál či nedostatek kvalifikované
pracovní síly v podobě kameníků. Obojí by patrně vyústilo v aplikaci
cennějšího materiálu nebo lidských zdrojů na významnější, anebo
složitěji konstruovatelné, partie objektu, jako je právě západní průčelí
s věží. Nelze však přehlédnout ani hypotézu, že se jednalo o využití
staršího materiálu, který mohl být připravován pro výstavbu jiného
staršího kostela, ke které nedošlo
(41). Dalšími neopomenutelnými motivy
mohou být majetkoprávní aspekty, kdy patronem chrámu (lodi s kněžištěm)
mohla být jiná právnická či fyzická osoba, nežli stavebníkem samotné
věže
(42). Nechť důvody pro představené řešení byly jakékoliv, tak je
důvodné předpokládat, že rezignace na provedení precizního kvádrového
zdiva v rozsahu celé stavby indikuje posun ve fázi stavební kultury od
románského umění ke gotice. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jednoduchý kostel sv. Ambrože
ve Vícově tak byl nejspíše založen nad celým svým současným půdorysem
někdy v rozmezí třicátých let 13. století – dvacátých let 14. století.
Patrně se tak stalo již pod patronací kladrubského kláštera
(43). S největší
pravděpodobností se nejedná o později, lépe řečeno goticky přestavěný
románský kostel, jak předpokládá většina badatelů
(44). Kompozice kostela
tak od samého počátku sestávala z lodi s půdorysem blízkým čtverci o
vnějších rozměrech 11,25 x 9,72 metru. K té byla osově, v té době už
archaicky, připojena západní věž a naopak tehdy moderní hluboké
presbyterium ukončené plochým polygonem. Věž má základnu o hranách 4,4 x
4,2 metru a kněžiště je zhruba 9 metrů dlouhé a asi 8 metrů široké.
Stavebním materiálem je kombinace tvrdého lomového kamene, který byl
použit na cca 85% zděných konstrukcí kostela, a pískovcových kvádrů. Ty
jsou užity ve značné menšině a uplatňují se výhradně na celém exteriéru
věže a na západním průčelí.
Hmotové uspořádání prvotní stavby se však od současné podoby kostela
lišilo. Spodní hrana nadezdívky nad kvádrovými trojúhelníky západního
štítu určuje původní výšku lodi, jejíž koruna byla přibližně o 1,5 metru
níže, což potvrzuje i mírně odlišný charakter nárožního armování v dané
pozici. Touto úvahou je možné obhájit i v současné době nelogicky nízkou
pozici severního zaslepeného okénka. Zděná hmota věže tak v první
vývojové etapě stoupala nad předpokládanou nivelitu hřebene lodi a kvůli
absenci otvorů v její vrchní části se lze domnívat, že byla ještě
navýšena bedněným či hrázděným (zvonovým) patrem. Dimenze velice
stísněných a neosvětlených vnitřních prostorů věže nasvědčují, že její
těleso nemělo pobytový charakter
(45), ale ani nebylo zamýšleno jako
útočiště
(46). Případnou obranu věže by značně ztěžovala konfigurace jejího
přízemku, který se v celé své šíři otevírá klenutým pasem zhotoveným z
tesaných kvádrů do prostoru lodi, a tudíž jej nebylo možné pevně
uzavřít. Refugiální funkci horní pater nenasvědčuje ani způsob
zastropení, které je ve všech podlažích provedeno formou prosté dřevěné
vodorovné konstrukce
(47). Oproti architektonicky kvalitně provedené
archivoltě, která ještě odkazuje na pozdně románskou tradici, je průchod
z prvního patra věže na dřevěnou kruchtu značně poddimenzován a jeví se
jako pozdější průraz. Pouze v rovině spekulací zůstává eventualita
staršího vstupu na kruchtu v místě současného jižního okna
(48) s tím, že s
věží nebyla kruchta dříve vůbec propojena. Vzhledem k tomu, že interiér
chrámu je kompletně omítnutý, není možné ohledat ostění portálku
(49),
případnou zazdívku v místě parapetu okna, ale ani strukturu hrubých
povrchů. Režné stěny jsou přístupné pouze uvnitř věže, kde je možné
sledovat povrch z velmi surově opracovaného a málo lícovaného materiálu.
Z hlediska konstrukčních principů je třeba upozornit na kónické zúžení
zdí věže, tedy náklon roviny západní interiérové stěny, který činí
přibližně 2° (asi 0,35 m na 10 metrů výšky
(50)). Obdobný profil, respektive
zkosení interiérové stěny, byl podchycen i na zdech kněžiště, kde na 3,5
metrech jejich výšky byla naměřena odchylka 0,15 m, což činí cca 2,5°.
Vzhledem k tomu, že exteriérová stěna je svislá
(51), tak je možné vyloučit
statické narušení z důvodu působení hmotnosti klenutí a zároveň poukázat
na potenciální podobnost techniky výstavby presbyteria a věže.
Původní výška raně středověkého chóru není známa, ale z povahy nárožního
armování polygonálního závěru a umístění vrcholu gotických oken je možno
usuzovat, že pozice korunní římsy je v primární poloze. V takovém
případě by kněžiště bylo celkově vyšší nežli vlastní loď, což by
vzhledem k předpokládanému poměru šířky a výšky lomeného triumfálního
oblouku znemožnilo vodorovné zastropení lodi. V zásadě se tak nabízejí
dvě možná řešení, a sice že chrámová loď měla volný průhled do krovu,
případně zde mohl být použit typ dřevěné klenby, jejíž boky využívaly
šikmé konstrukce střechy. Zdali bylo kněžiště zaklenuté od samého
počátku nelze s jistotou tvrdit. Předpokládaná podoba kostela by tak
sestávala z velmi široké a vcelku nízké lodi, osvětlené jedním oknem a
přístupné portálem v místech současného vstupu
(52). Kněžiště, které mohlo
být i plochostropé, bylo osvětlené dvěma okny a převyšovalo loď, stejně
tak jako zděná hmota věže, která byla ještě navýšena o zvonové patro z
lehčího materiálu.
Původní figura raně gotického kostela však zanikla v průběhu husitských
bouří
(53) a následná vrcholně středověká rekonstrukce na přelomu 15. a 16.
století stavbu zmodernizovala. Při této úpravě předpokládáme navýšení
lodi včetně jejího zastropení a nadezdění západního štítu. Chrám byl
také opatřen krovem, jenž se v českém venkovském prostředí výjimečně
dochoval do současnosti a podal tak důležitou informaci o časovém
horizontu přestavby
(54). O případných úpravách vrchních pater věže v této
periodě nejsou žádné relevantní informace. Stejně tak mnoho nevíme o
jižní sakristii s oratoří v jejím patře. Za předpokladu gotického původu
kostela a existenci sakristie v předbarokním období se můžeme domnívat,
že přístavba existovala již v období středověku
(55). O době jejího zániku
nevíme. Na základě užití cihel v obloucích propojujících sakristii i oratoř s chórem však soudíme na její barokní přestavbu. Rekonstrukci
proběhnuvší na počátku 18. století taktéž přisuzujeme statické zajištění
kněžiště dvěma severními opěráky. Zdali při této obnově došlo i k
proražení nových oken
(56), anebo pouze úpravě jejich ostění
(57), popřípadě i
destrukci středověkého portálu, jehož fragment byl zaznamenán v ostění
okna, můžeme nyní pouze spekulovat. Prvotní portál se nacházel v místech
dnešního hlavního, respektive v současnosti jediného
(58), vstupu do kostela
uprostřed jižního průčelí lodi. Zatím v blíže neupřesnitelné době baroka
došlo i k přístavbě jižní předsíně, která byla snesena počátkem 20.
století.
Přestože je kostel sv. Ambrože ve Vícově nenápadnou stavbou bez
výraznějších architektonických prvků, tak se jedná o neobvyklý doklad
středověké venkovské sakrální architektury, která ještě čerpá z tradic
staršího románského stavitelství v kontrastu s tehdy moderními prvky
gotiky. Velmi prostý v současné době z větší části omítnutý exteriér
chrámu sice neumožňuje hlubší ověření předložených hypotéz, nicméně se
jedná o didakticky velmi důležitý příklad užití stavebních postupů a
konstrukčních principů středověkého kostela na české vesnici. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VÍCOV: příběh osamoceného kostela (video
Václav Süss, publikováno 9. 6. 2019) |
|
|
|
|
|
VÍCOV … und neue Erkenntnisse zu der
Problematik der Bauentwicklung der St. Ambrosius
Kirche
Prinzipien des Ausbaus der Umfangswand und
Anwendung der Steinquader in der Kombination mit
jüngerem Bruchmauerwerk in einer Bauphase werden
in der St. Ambrosius Kirche in Vícov verfolgt.
Die St. Ambrosius Kirche dient als wichtiger
Nachweis der frühmittelalterlichen Architektur
aus der Zeit der Überschneidung von dem
romanischen und gotischen Baustil, bzw. von der
verschiedenen Bautechnik. Den Hauptteil der
Forschung bildet Beobachtung der Koexistenz des
Baumaterials der spätromanischen und
frühgotischen Baukunst. Die Studie konzentriert
sich vor allem auf den westlichen Teil der
Kirche, wo die Aufmerksamkeit dem auffällig
niedrigen Turm, der Struktur der Giebelfassade,
ihrer Verknüpfung mit Seitenmauer und dem
Kontakt des Kirchenschiffes und Presbyterium
gilt. Die Raum- und Materialkonfiguration dieser
Teile der Baustelle erlauben eine Folgerung zu
ziehen, dass die Kirche in einer Bauphase
ausgebaut wurde und dass ihr gegenwärtiger
Grundriss ein Ergebnis des hochmittelalterlichen
Umbaus nicht ist. Die Konfiguration bestätigt
gleichzeitig die Anwendung des verschalten
Glockenstockwerks, das auf dem Körper des Turms
aufgebaut wurde. Das Ziel der Untersuchung von
St. Ambrosius Kirche in
Vícov ist eine Überprüfung, eine Vertiefung und
eventuell eine Umwertung der bisherigen
Erkenntnisse um die Kirche und um das Prozess
ihrer Entstehung von Frühmittelalter. Der
niedrige Torso von Turm erweitert das
komparative Dokumentationsmaterial für ein
Studium des verschalten Glockenstockwerks in der
böhmischen frühmittelalterlichen und
hochmittelalterlichen Landarchitektur.
|
|
|