|   | 
			  | 
			
			
			
				
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
					
					 
					   | 
				 
				
					
					
					  | 
					
					 
					   | 
				 
				
					
					
					  | 
					
					 
					   | 
				 
				
					
					
					  | 
					
					 
					   | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					
					
					  | 
				 
				
					| 
					POZNÁMKY: | 
				 
				
					| 
					 01. K 
					významu názvu místa více Profous, A.: Místní jména v Čechách 
					IV. Praha 1957, s. 538. 
					02. V mapách stabilního katastru se objevuje 
					patrocinium sv. Anny, patrně se jedná o omyl způsobený 
					záměnou vedlejšího oltáře sv. Anny umístěným v kostele. 
					03. Řičák, E. V.: Dějepis města Přeštic a jeho okolí. 
					Praha 1864, s. 183. 
					04. Pícka, J. – Tetour, M.: Vícov u Přeštic. 
					Středověké osídlení při kostele sv. Ambrože. In: 
					Archeologické výzkumy v jižních Čechách 18, České Budějovice 
					2005, s. 179.  
					05. Spolek pro záchranu historických památek na území 
					Přešticka: VÍCOV, historie jedné památky. Přeštice 2007, s. 
					15. 
					06. Užití stavebního materiálu s různou úrovní 
					opracování může souviset s ústupem od preciznosti románského 
					stavitelství a odrážet jistou rustikalizaci a úspornost 
					stavebních podniků. 
					07. Většina dosavadní odborné i populární literatury, 
					která se zabývá stavebním vývojem kostela ve Vícově, uvažuje 
					o dvou základních stavebních fázích, a sice původní románské 
					a následné gotické přestavbě včetně rozšíření presbyteria, 
					resp. nahrazení původní apsidy (vyjma Hostaše – Vaňka (1907, 
					94), kteří v kostele vidí gotickou stavbu z konce 13. 
					stol.). 
					08. Řičák, E. V.: Dějepis města Přeštic a jeho okolí. 
					Praha 1864, s. 181 – 193. 
					09. Kristen, Z.: Codex diplomaticus et epistolaris 
					regni Bohemiae III/2 Praha 1962, s. 291 – 294. 
					10. Celé transakci se podrobně věnuje Votočková-Joachimová, 
					J.: Klášter Na Františku v Praze. In: Umění (Sborník pro 
					českou výtvarnou práci) XV. Praha 1943 – 1944, s. 301 – 308 
					a 393 – 405. 
					11. Šebánek, J.; Dušková, S.: Codex diplomaticus et 
					epistolaris regni Bohemiae IV/1 Praha 1962, s. 154 – 155. 
					12. Toto datum se však pravděpodobně vztahuje k 
					potvrzení převodu přeštického újezdu královnou Kunhutou, a 
					tím faktickému ukončení celé transakce (Votočková-Joachimová, 
					J.: Klášter Na Františku v Praze. In: Umění (Sborník pro 
					českou výtvarnou práci) XV. Praha 1943 – 1944, s. 308). 
					13. Již E. V. Řičák (1864, 185) si všímá typologicky 
					rozdílné části lodi s presbyteriem, které pokládá za 
					gotické, zatímco původ západní partie kostela klade, v 
					souladu s tehdejší tradicí národního obrození, do období 
					prvních křesťanských staveb v Čechách a poukazuje na 
					pevnostní charakter věže.  
					14. Hostaš, K. – Vaněk, F.: Soupis památek 
					historických a uměleckých v politickém okresu Přeštickém. 
					Praha 1907, s. 94d. 
					15. Wirth, Z.: Umělecké památky Čech. Praha 1957, s. 
					840. 
					16. Merhautová, A.: Raně středověká architektura v 
					Čechách. Praha 1971, s. 350. 
					17. Půdorys včetně chybně zakreslené valené klenby v 
					podvěží je převzat ze Soupisu památek (Hostaš – Vaněk 1907, 
					95); autorka jej pouze doplní o stavebněhistorické 
					hodnocení, kterému se v textu vyhýbá (románská loď a mladší 
					presbyterium). Tento půdorys je v zásadě s drobnými 
					korekcemi používán až do současnosti (např. Nováček 2010, 
					180).  
					18. Mencl, V.: Počátky středověké architektury v 
					jihozápadních Čechách. In: Zprávy památkové péče 18. 
					Praha 1958, s. 141. 
					19. spolu s Krašovem – u Krašova si toho všímá už 
					Podlaha, A.: Posvátná místa Království Českého, řada I, díl 
					III. Praha 1909, s. 28 – 29. 
					20. Dittrich, T.: Románské stavby z okruhu 
					kladrubského kláštera. In: Umění XXVIII. Praha 1980, s. 135 
					– 136. 
					21. Dittrich, T.: Románské stavby z okruhu 
					kladrubského kláštera. In: Umění XXVIII. Praha 1980, s. 139 
					– poznámka č. 2. 
					22. Poche, E.: Umělecké památky Čech 3. Praha 1980, 
					s. 177 – 178. 
					23. Nováček, K.: Kladrubský klášter 1115 – 1421. 
					Plzeň 2010, s. 161 – 163. 
					24. Spolek pro záchranu historických památek na území 
					Přešticka: VÍCOV, historie jedné památky. Přeštice 2007. 
					25. Středověký krov byl odborné veřejnosti představen 
					až na základě dendrochronologického datování počátkem 21. 
					století. 
					26. Za poskytnutí fotografické dokumentace objektu 
					zbaveného omítky z renovace kostela v roce 2010 děkuji 
					Spolku na záchranu historických památek Přešticka. 
					27. O gotické přestavbě románského kostela spíše 
					uvažují mladší badatelé jako např. K. Nováček (2010, 162 – 
					163), E. Poche (1980, 177), T. Dittrich (1980, 135) nebo A. 
					Merhautová (1971, 350), zatímco starší generace (Hostaš. – 
					Vaněk 1907, 94) připouští primárně gotický původ kostela. 
					28. Za ústní upřesnění publikovaných výsledků 
					(http://dendrochronologie.cz/cs/databaze/) děkuji Tomáši 
					Kynclovi. 
					29. Za přelom románského a gotického stavitelství je 
					v českých zemích všeobecně pokládáno období poloviny 13. 
					století. 
					30. Nováček, K.: Kladrubský klášter 1115 – 1421. 
					Plzeň 2010, s. 163. 
					31. Zdali se jedná o kleštinu či jiný konstrukční 
					element není možné k jeho aktuální nepřístupnosti zjistit. 
					32. Mencl, V.: Tvary klenebních žeber v české gotické 
					architektuře. In: ZPP, roč. XI. – XII., 1951 – 1952, sešit 
					č. 2, s. 9 – 10 a s. 268 – 281. 
					33. Kaigl, J.: Vesnické středověké kostely v 
					horšovském arcijáhenství, Doktorská disertační práce. Praha 
					2013, s. 89 – 99. 
					34. Líbal, D.: Katalog gotické architektury v České 
					republice do husitských válek, Praha 2001, s. 419 
					35. Kvádrové zdivo připadá starší vývojové fázi; 
					vrchní část štítu je již nadezděna z lomového kamene. 
					36. např. Koch, W.: Encyklopedie evropské 
					architektury od antiky po současnost. Mnichov 1998, s. 508 – 
					509.  
					37. Jak předpokládá např. A. Merhautová (1971, 350) 
					nebo T. Dittrich (1980, 135), naopak K. Nováček (2010, 163) 
					předpokládá primární pozici. 
					38. Zdali se však jedná o druhotně použitý prvek, 
					zazděný do zdi v době jejího vzniku, nejsme schopni potvrdit 
					či vyvrátit. 
					39. Pro verifikaci této domněnky je třeba ještě 
					provést sondážní průzkum napojení a provázání presbyteria s 
					východní zdí lodi.  
					40. Kombinace dvou různých technik zdění v rámci 
					jedné stavební (stylové) etapy se objevuje například u 
					kostela v Dolním Jamném, kde je věž až po úroveň korunní 
					římsy lodi vyzděna z pravidelných kvádrů, zatímco loď je 
					konstruována ze zdiva lomového s nárožním armováním. Vznik 
					kostela je datován v rozmezí poč. 13. století (Bukolská, E.: 
					Románské kostely v Dolním Jamném a Očihově. In: Zprávy 
					památkové péče 18. Praha 1958, s. 40d.) po přelom 1. a 2. 
					čtvrtiny 13. století (Líbal, D.: Církevní architektura 
					Plzeňska, in: Jiří Fajt (ed.): Gotika v západních Čechách, 
					díl I., Praha 1995, s. 250, 253. 
					41. Zdali k výstavbě staršího románského kostela 
					nedošlo z důvodů smrti Svatobora z Přeštic a následnému 
					připadnutí Přeštického újezdu královské Komoře (Votočková-Joachimová 
					1943 – 1944, 306) nevíme, stejně tak jestli hypoteticky 
					zamýšlená raně středověká stavba byla vůbec připravována ve 
					Vícově, anebo jinde. 
					42. Obdobný vztah dvou investorů je předpokládán 
					např. u zříceného kostela sv. Šimona a Judy v Lenešicích, 
					kde měl věž financovat opat benediktinského kláštera „Porta 
					Apostolorum“ v Postoloprtech (za upozornění děkuji M. 
					Hauserové). 
					43. Srovnání kostela s dalšími chrámy vzniklými pod 
					patronací kladrubského kláštera včetně kresebné dokumentace 
					a vyhodnocení následnosti stavebních etap přináší Kaigl, J.: 
					Z výzkumu staveb a architektury středověkých vesnických 
					kostelů v horšovském arcijáhenství. In: Památky západních 
					Čech V. Plzeň 2015, s. 7 – 26. 
					44. Jak se domnívá značná část badatelů – srovnej 
					Viz. pozn. 7 
					45. Čistá plocha prvního patra ve Vícově = 4,2 m2, 
					přisvícení zajišťují dvě velmi malá okénka (jediná okna v 
					celé věži). 
					46. Jak se na základě užití kvádrového zdiva 
					domnívají Hostaš, K. – Vaněk, F (1907, 94). 
					47. Veškeré publikované půdorysy kostela byly přejaty 
					z více jak 100 let staré dokumentace (Hostaš. – Vaněk 1907, 
					94) s chybně zakreslenou klenbou v podvěží, která zde nikdy 
					neexistovala. 
					48. Tuto hypotézu podporuje zúžení stěny v interiéru, 
					domnělou zazdívku je nutno prověřit sondážním průzkumem. 
					49. Ostění portálku v západní stěně je přístupné v 
					interiéru věže, přičemž užití novodobých cihel svědčí spíše 
					o průrazu. 
					50. Uvedené hodnoty pochází z jediného měření, které 
					je třeba vzhledem k nerovnému povrchu stěn ještě prověřit a 
					zpřesnit. 
					51. Měření laskavě provedl v úrovni barokního okna na 
					jižní fasádě presbyteria Ing. Václav Süss, přičemž na výšce 
					2,3 metru byla naměřena odchylka od svislice kolem 2 cm. 
					52. Zlomky kamenicky opracovaného prvku byly nalezeny 
					v cihlovém ostění oken lodi a jsou přisuzovány gotickému 
					portálu. Vzhledem k jejich torzálnosti však o jeho typu 
					nevypovídají: Süss, V.: Komentovaná prohlídka, Noc kostelů 
					10. 6. 2016. 
					53. Např. Spolek pro záchranu historických památek na 
					území Přešticka: VÍCOV, historie jedné památky. Přeštice 
					2007, s. 2. 
					54. Skácení dřeva krovu lodi i presbyteria bylo 
					dendrochronologickou metodou datováno do období let 1502 – 
					1503 (http://dendrochronologie.cz/cs/hlavni-stranka/) 
					55. Zdali se jednalo o přístavbu, anebo intaktní 
					součást původního záměru bude možné posoudit až na základě 
					budoucího archeologického výzkumu. 
					56. Loď je osvětlena dvěma páry mladších oken, z 
					období raného středověku se zachovalo pouze jedno zaslepené 
					okno uprostřed severní stěny. V presbyteriu se nachází dvě 
					barokní a dvě středověká okna. Mladší otvory jsou situovány 
					ve východních částech jižní a severní stěny presbyteria, 
					zatímco jedno středověké okno je v osové pozici a druhé, 
					zazděné, v jižní boční stěně polygonálního závěru.  
					57. Vzhledem k rozměrům lodi a existenci pouze 
					jednoho okénka raně středověkého původu se zdá být proražení 
					oken až v období baroka krajně nepravděpodobné. Patrně tak 
					došlo pouze k modernizaci jejich ostění spolu se zřízením 
					nového portálu (torzo původního bylo druhotně zazděno). 
					58. Není možno vyloučit i někdejší vstup přímo do 
					sakristie potažmo na oratoř.  | 
				 
				 
			 | 
			  | 
			
	
		|   | 
		
								
								
								Románský kostel na české vesnici: | 
		  | 
	 
	
		 | 
		 | 
		
		
		  | 
	 
	
		|   | 
		
		 
		
		VÍCOV - nové postřehy k problematice 
		stavebního vývoje kostela   | 
	 
	
		 | 
	 
	
		| 
		KLÍČOVÁ SLOVA ...
		patrocinium sv. Ambrože, 
		stavba vzniká okolo roku 1240, podélný kostel s románskými i gotickými 
		prvky, kvádrové zdivo na západní věži a štítu, lomové zdivo na lodi i 
		presbytáři, žebrové klenby, krov z roku 1502. | 
	 
	
		 | 
		 | 
		 | 
	 
	
		|   | 
		
		 
		
				
		
		« ČLÁNEK PUBLIKOVANÝ VE SBORNÍKU DESTA 2017  | 
		  | 
	 
	
		 | 
		 | 
		 | 
	 
	
		 | 
		
		Principy konstruování obvodového pláště a užití kamenných kvádrů v 
		kombinaci s mladším lomovým zdivem v rámci jedné 
		stavební etapy jsou sledovány na kostele sv. Ambrože ve Vícově, jenž je 
		důležitým dokladem raně středověké architektury z období prolínání dvou 
		slohů, respektive různých stavebních technik. Hlavní oblastí výzkumu je 
		pozorování koexistence zdícího materiálu pozdně románského a raně 
		gotického stavitelství, a to patrně 
		pod vlivem zvyklostí šířených v okruhu stavebního vlivu Kladrubského 
		kláštera. Případová studie je zaměřena zejména na západní část chrámu, 
		kde je pozornost věnována nápadně nízké věži, figuře štítového průčelí a 
		jeho propojení s bočními zdmi objektu, ale i styku lodi a presbyteria. 
		Prostorová a materiálová konfigurace těchto úseků stavby dovoluje 
		vyvozovat závěr, že kostel byl postaven v rámci jedné etapy a jeho 
		stávající půdorys tak není výsledkem vrcholně středověké přestavby. 
		Zároveň nepřímo potvrzuje užívání bedněných zvonových pater 
		konstruovaných na zděném tělesu věže. Cílem výzkumu kostela sv. Ambrože 
		ve Vícově je ověření, prohloubení a eventuálně i přehodnocení 
		dosavadních poznatků o charakteru kostela, procesu jeho výstavby od 
		období raného středověku. Nízké zděné torzo věže zároveň rozšiřuje 
		srovnávací materiál pro studium užívání bedněných zvonových pater v 
		české venkovské raně i vrcholně středověké architektuře. | 
		 | 
	 
	 
								
							
								| 
								  | 
								
								 
								
								   | 
								
								 
								
								   | 
								
								  | 
							 
							 
			
			
	
		 | 
		
		 | 
		 | 
	 
	
		|   | 
		
		 Lokalita Vícov 
		
		(01) je dnes součástí města Přeštic (okr. Plzeň - jih) a 
		nalézá se zhruba dva kilometry východním směrem od jeho historického 
		jádra. Areál kostela sv. Ambrože 
		
		(02) se zrušeným hřbitovem (přibližně 352 m. 
		n. m.) je situován na úbočí kopce Střížova na plošině nad strmějšími 
		břehy Úhlavy. Meandrový tok řeky vytváří přirozenou severozápadní 
		ochranu někdejšího sídla. Vesnice, obnovená po husitských válkách, 
		definitivně zanikla patrně v 1. polovině 17. století 
		
		(03). Trvalé osídlení, 
		jehož historie je bohatými archeologickými nálezy doložena od raného 
		středověku přes pozdní a střední dobu bronzovou až k době neolitu 
		
		(04), již 
		v podobě vesnice nebylo nikdy obnoveno. V širším okolí se dnes nachází 
		pouze několik novodobých rekreačních staveb a budova myslivny z 18. století, která snad zaujala místo starší fary 
		
		(05).  
		Cílem výzkumu kostela sv. Ambrože ve Vícově je ověření, prohloubení a 
		eventuálně i přehodnocení dosavadních poznatků o charakteru kostela, 
		procesu jeho výstavby a etapizaci v období středověku. Dokumentace 
		provedená při terénním průzkumu objektu věnuje pozornost nápadně nízké 
		věži, hmotové skladbě štítového průčelí včetně jeho napojení na boční 
		zdi, a styku lodi s presbyteriem. Prostorová a materiálová konfigurace 
		
		(06)  těchto úseků stavby dovoluje sledovat hypotézu, že nynější půdorys 
		chrámu je původní a není výsledkem vrcholně středověké přestavby, 
		respektive náhrady domnělé apsidy za polygonem uzavřené presbyterium 
		
		(07). V 
		pohusitském období tak zřejmě byla pouze částečně navýšena loď, celek 
		byl opatřen novým krovem a zastřešen nad původním půdorysem. Neobvyklý 
		tvar věže, která je nevšedně nízká a postrádá obvyklé zakončení zvonovým 
		patrem, přivádí k domněnce, že nynější stav představuje pouhé torzo 
		původního konceptu. Nabízí se uvažovat o prvotním charakteru věže, který 
		mohl být kombinací dochované zděné spodní části a zaniklého (popř. 
		nerealizovaného) vrchního, zřejmě zvonového, patra ze spalného 
		materiálu. Kostelu sv. Ambrože 
		ve Vícově je pozornost věnována již od poloviny 19. století. Jedním z 
		prvních autorů, kteří se stavbou obšírně zaobírají, je Emanuel Václav 
		Řičák 
		(08). Připomíná první zmínku o sídle v roce 1239 
		
		(09), kdy se vesnice Vícov „… Vvecowo …“ stává součástí složité obchodní transakce, při které 
		kladrubský klášter kupuje od kláštera sv. Františka a konventu jeptišek 
		přeštický újezd 
		(10). Všímá si i letopočtu 1245 
		
		(11), který považuje za nejzazší 
		mezník, kdy se zde měli usadit kladrubští benediktýni 
		
		(12). Následně Emanuel Řičák popisuje církevní i stavební dějiny objektu 
		
		(13). Upozorňuje na 
		komplexní přestavbu kostela v 15. století a poukazuje i na sakristii, 
		která při kostele existovala ještě roku 1677. Nástěnné malby opatrně 
		datuje do benediktinské obnovy stavby. Z dnešního pohledu zajímavý popis 
		chrámu byl zpracován Karlem Hostašem a Ferdinandem Vaňkem 
		
		(14), kteří o kostele z konce 13. století hovoří jako o čistě gotické stavbě se 
		zajímavým západním průčelím, jež je spolu s věží zbudováno z 
		pravidelných pískovcových kvádrů, zatímco zbytek stavby je z kamene 
		lomového. Toto netradiční řešení přisuzují obranným záměrům stavitelů. 
		Zdeněk Wirth 
		(15) již v kostele spatřuje dvě základní vývojové etapy, když 
		loď s věží klade do doby kolem roku 1200 a presbyterium do pohusitské 
		obnovy v polovině 15. století. K roku 1710 datuje drobné úpravy ve formě 
		modifikace oken a portálu, přístavby předsíně, opěráků i mansardové 
		střechy na věži. Anežka Merhautová 
		
		(16)  se v zásadě drží obdobného 
		interpretačního schématu jako Zdeněk Wirth. V textu přímo neuvádí dvě 
		raně středověké stavební etapy, nicméně tuto variantu prezentuje v přiloženém půdorysu 
		
		(17). Užití lomového kamene na zdech lodi a vnitřním 
		plášti věže konstatuje, ale blíže nekomentuje. Dodává pouze, že severní 
		půlkruhově zakončené špaletové okno je nejspíše druhotně užito z původního kostela, jehož vznik klade do druhé čtvrtiny 13. stol. Václav 
		Mencl 
		(18)  se o několik let dříve o vícovském kostele zmiňuje pouze okrajově, 
		a to ve spojitosti ovlivnění jeho architektury bazilikou benediktinského 
		kláštera v Kladrubech, čímž předznamenává následující směr bádání 
		
		(19). V 
		souvislosti s působením kladrubského kláštera na vesnickou architekturu 
		západních Čech píše i Tomáš Dittrich 
		
		(20), jenž mimo jiné shrnuje tehdejší 
		stupeň poznání o tomto klášteru coby stavebníku venkovských kostelů 
		
		(21). 
		Vznik kostela sv. Ambrože předpokládá kolem poloviny 13. století coby emporové stavby. Pracovníci Ústavu teorie a dějin umění ČSAV v korpusu 
		Uměleckých památek Čech principiálně pouze mírně rozvádějí heslo z Wirthovy publikace, zejména však v oblasti užitého umění 
		
		(22). V posledních 
		letech objekt studuje Karel Nováček 
		
		(23), který se obšírněji věnuje zdejší 
		farnosti. Vlastní kostel popisuje jako syntézu románské lodi a věže s 
		později přistavěným polygonálním presbyteriem a gotickým navýšením lodi. 
		O pozdním vzniku stavby autor vyjadřuje pochybnosti, nicméně na základě 
		datování kleštiny ve věži (západním štítu) dendrochronologickou metodou 
		se k němu taktéž přiklání. Historii kostela i stavební vývoj objektu 
		shrnuje drobná monografie, která byla v roce 2007 vydána Spolkem pro 
		záchranu historických památek na území Přešticka 
		
		(24). Práce nijak 
		nevybočuje z výše nastíněného názorového směru, doplňuje pouze hypotézu 
		o možném vzniku presbyteria až v období pozdní gotiky, v druhé polovině 
		15. st., a nevylučuje ani možnost vzniku kněžiště spolu s krovem 
		chrámu, tedy kolem roku 1500. Brožura se také věnuje popisu do té doby 
		přehlíženému gotickému krovu nad celým půdorysem kostela 
		
		(25).  | 
		  | 
	 
	 
								
							
								| 
								  | 
								
								
								  | 
								
								  | 
							 
							 
	
		|   | 
		
		 Po provedení terénního 
		průzkumu kostela sv. Ambrože a studia fotografické dokumentace objektu 
		zbaveného omítky (26) vyvstává celá řada otázek a pochybností o dosud 
		předpokládané prvotní podobě stavby a následném stavebním vývoji. 
		Většina badatelů 
		
		(27)  na základě půdorysné i prostorové skladby raně 
		středověkého kostela usuzuje, že se jedná o goticky přestavěný starší 
		románský kostel. Domněnku potvrzují užitím dvou rozdílných druhů kamene 
		a diametrálně odlišných technik zdění aplikovaných v jeho konstrukci. 
		Tato hypotéza však má při hlubším kritickém zkoumání obtížně 
		vysvětlitelné nesrovnalosti. Pro bližší pochopení stavebního vývoje 
		kostela ve Vícově je klíčová stratigrafická analýza konstrukcí, zejména 
		jeho západní části a dále v místě napojení lodi na presbytář. K 
		porozumění ohledně někdejšího fungování stavby může napomoci 
		interpretace komunikačního schématu, respektive propojení exteriéru s 
		interiérem lodi a následně věže.  
		Současný stav znalostí historických pramenů v souvislosti s výtvarnou i 
		konstrukční stránkou kostela dovoluje mínit, že stavba nemohla být 
		založena dříve, nežli v období 1231 – 1248, v němž bylo smýceno dřevo, 
		které je zazděno v západní zdi lodi 
		
		(28). Tato danost posouvá nejstarší 
		možné datování vzniku stavby do období těsně před polovinou 13. století, 
		tedy na samý sklonek epochy románského stavitelství 
		
		(29). Zároveň jej 
		nápadně přibližuje období, kdy v letech 1239 – 1245 přeštický újezd 
		kupuje kladrubský klášter, čehož si všímá již Karel Nováček 
		
		(30). Vzhledem k 
		tomu, že listinné záznamy z této obchodní transakce o vícovském kostele 
		mlčí, tak o založení stavby v krátké době před změnou majitele zdejšího 
		zboží můžeme pouze spekulovat. Vzhledem k tomu, že kleština (?) 
		
		(31)  zazděná 
		ve štítové zdi může pocházet z jiné starší neznámé konstrukce, tak shoda 
		datování jejího kácení s přechodem državy pod patronát kladrubského 
		kláštera může být čistě náhodná. Z výše uvedeného vyplývá, že je možné 
		definovat spodní hranici výstavby kostela, avšak horní mez zůstává 
		mnohem více otevřená. Nejpozdější eventuální limit datování vzniku 
		stavby je možné identifikovat hodnocením uměleckého vývoje žeber 
		nesoucích klenbu presbyteria. Takovýto profil se nejdříve objevuje v 
		první polovině 14. století, v období poklasické gotiky 
		
		(32). S tímto 
		vročením souhlasí i Jan Kaigl, který profil vícovských žeber srovnává s 
		tvarovými systémy prvků použitých v kostelích v Blížejově a Meclově, 
		jejichž dobu vzniku opatrně klade po rok 1310 
		
		(33). Tím nerozporuje dataci 
		Dobroslava Líbala, který presbyterium kostela ve Vícově klade do první 
		čtvrtiny 14. století 
		(34). Při současném stavu poznání však není možné 
		vyloučit ani variantu, že klenba presbyteria byla do dříve zbudovaného 
		chóru vložena později.  
		Stavební vývoj chrámové stavby, která sestává ze široké až čtvercové 
		lodi s osově připojenou nízkou západní věží a hlubokým presbyteriem 
		ukončeným plochým východním polygonem, je značně složité mapovat. Pro 
		poznání nejstarších dějin objektu je podstatné porozumění procesům 
		výstavby a kontextům užitých stavebních konstrukcí, a tudíž je třeba 
		značnou pozornost věnovat obnaženému západnímu průčelí, které může být 
		klíčem k pochopení okolností nejstarších stavebních etap. Neomítnutá 
		západní štítová stěna je spolu s vnějším pláštěm věže vyzděna z 
		precizních pískovcových kvádrů kladených do nepravidelně vysokých řádků 
		
		(35), čímž evokuje románskou technologii zdění 
		
		(36). Na starší původ stavby může 
		také poukazovat zazděné okno v ose severní fasády lodi, které má 
		zužující se špalety a půlkruhový záklenek zhotovené z tesaných kamenných 
		prvků, jež jsou přiznány v omítnuté stěně. Otázky však vyvstávají při 
		zkoumání napojení, respektive provázání těchto fragmentů s okolními 
		konstrukcemi. Ze starší fotografické dokumentace je patrné, že severní 
		okénko je vzhledem k provázanosti s okolním lomovým zdivem nikoliv v 
		druhotné 
		(37), ale v intaktní poloze 
		
		(38). Obdobný charakter řešení je také 
		sledovatelný při styku západního průčelí s jižní i severní zdí lodi, kde 
		dochází k plynulému provázání řádkového a lomového zdiva přes komponent 
		nárožního armování. Toto nezvyklé řešení, které vnáší pochybnosti 
		ohledně románského původu chrámu, zůstalo v badatelské obci překvapivě 
		bez větší odezvy, ačkoliv právě tyto elementy mohou být, spolu se 
		skladbou věžních zdí, argumentem pro vyslovení hypotézy ohledně 
		gotického původu stavby 
		
		(39). V raně středověkém prostředí české vesnice 
		vzácná 
		(40)  souvztažnost lomového a řádkového zdiva v rámci jedné stylové 
		epochy mohla mít různé příčiny. Jednou z nich mohl být hůře dostupný 
		snadněji opracovatelný stavební materiál či nedostatek kvalifikované 
		pracovní síly v podobě kameníků. Obojí by patrně vyústilo v aplikaci 
		cennějšího materiálu nebo lidských zdrojů na významnější, anebo 
		složitěji konstruovatelné, partie objektu, jako je právě západní průčelí 
		s věží. Nelze však přehlédnout ani hypotézu, že se jednalo o využití 
		staršího materiálu, který mohl být připravován pro výstavbu jiného 
		staršího kostela, ke které nedošlo 
		
		(41). Dalšími neopomenutelnými motivy 
		mohou být majetkoprávní aspekty, kdy patronem chrámu (lodi s kněžištěm) 
		mohla být jiná právnická či fyzická osoba, nežli stavebníkem samotné 
		věže 
		(42). Nechť důvody pro představené řešení byly jakékoliv, tak je 
		důvodné předpokládat, že rezignace na provedení precizního kvádrového 
		zdiva v rozsahu celé stavby indikuje posun ve fázi stavební kultury od 
		románského umění ke gotice.   | 
		  | 
	 
	 
								
							
								| 
								  | 
								
								
								  | 
								
								  | 
							 
							 
								
							
								| 
								  | 
								
								 
								
								   | 
								
								 
								
								   | 
								
								  | 
							 
							 
	
		 | 
		
		 | 
		 | 
	 
	
		|   | 
		
		 Jednoduchý kostel sv. Ambrože 
		ve Vícově tak byl nejspíše založen nad celým svým současným půdorysem 
		někdy v rozmezí třicátých let 13. století – dvacátých let 14. století. 
		Patrně se tak stalo již pod patronací kladrubského kláštera 
		
		(43). S největší 
		pravděpodobností se nejedná o později, lépe řečeno goticky přestavěný 
		románský kostel, jak předpokládá většina badatelů 
		
		(44). Kompozice kostela 
		tak od samého počátku sestávala z lodi s půdorysem blízkým čtverci o 
		vnějších rozměrech 11,25 x 9,72 metru. K té byla osově, v té době už 
		archaicky, připojena západní věž a naopak tehdy moderní hluboké 
		presbyterium ukončené plochým polygonem. Věž má základnu o hranách 4,4 x 
		4,2 metru a kněžiště je zhruba 9 metrů dlouhé a asi 8 metrů široké. 
		Stavebním materiálem je kombinace tvrdého lomového kamene, který byl 
		použit na cca 85% zděných konstrukcí kostela, a pískovcových kvádrů. Ty 
		jsou užity ve značné menšině a uplatňují se výhradně na celém exteriéru 
		věže a na západním průčelí.  
		Hmotové uspořádání prvotní stavby se však od současné podoby kostela 
		lišilo. Spodní hrana nadezdívky nad kvádrovými trojúhelníky západního 
		štítu určuje původní výšku lodi, jejíž koruna byla přibližně o 1,5 metru 
		níže, což potvrzuje i mírně odlišný charakter nárožního armování v dané 
		pozici. Touto úvahou je možné obhájit i v současné době nelogicky nízkou 
		pozici severního zaslepeného okénka. Zděná hmota věže tak v první 
		vývojové etapě stoupala nad předpokládanou nivelitu hřebene lodi a kvůli 
		absenci otvorů v její vrchní části se lze domnívat, že byla ještě 
		navýšena bedněným či hrázděným (zvonovým) patrem. Dimenze velice 
		stísněných a neosvětlených vnitřních prostorů věže nasvědčují, že její 
		těleso nemělo pobytový charakter 
		
		(45), ale ani nebylo zamýšleno jako 
		útočiště 
		(46). Případnou obranu věže by značně ztěžovala konfigurace jejího 
		přízemku, který se v celé své šíři otevírá klenutým pasem zhotoveným z 
		tesaných kvádrů do prostoru lodi, a tudíž jej nebylo možné pevně 
		uzavřít. Refugiální funkci horní pater nenasvědčuje ani způsob 
		zastropení, které je ve všech podlažích provedeno formou prosté dřevěné 
		vodorovné konstrukce 
		(47). Oproti architektonicky kvalitně provedené 
		archivoltě, která ještě odkazuje na pozdně románskou tradici, je průchod 
		z prvního patra věže na dřevěnou kruchtu značně poddimenzován a jeví se 
		jako pozdější průraz. Pouze v rovině spekulací zůstává eventualita 
		staršího vstupu na kruchtu v místě současného jižního okna 
		
		(48)  s tím, že s 
		věží nebyla kruchta dříve vůbec propojena. Vzhledem k tomu, že interiér 
		chrámu je kompletně omítnutý, není možné ohledat ostění portálku 
		
		(49), 
		případnou zazdívku v místě parapetu okna, ale ani strukturu hrubých 
		povrchů. Režné stěny jsou přístupné pouze uvnitř věže, kde je možné 
		sledovat povrch z velmi surově opracovaného a málo lícovaného materiálu. 
		Z hlediska konstrukčních principů je třeba upozornit na kónické zúžení 
		zdí věže, tedy náklon roviny západní interiérové stěny, který činí 
		přibližně 2° (asi 0,35 m na 10 metrů výšky 
		
		(50)). Obdobný profil, respektive 
		zkosení interiérové stěny, byl podchycen i na zdech kněžiště, kde na 3,5 
		metrech jejich výšky byla naměřena odchylka 0,15 m, což činí cca 2,5°. 
		Vzhledem k tomu, že exteriérová stěna je svislá 
		
		(51), tak je možné vyloučit 
		statické narušení z důvodu působení hmotnosti klenutí a zároveň poukázat 
		na potenciální podobnost techniky výstavby presbyteria a věže. 
		Původní výška raně středověkého chóru není známa, ale z povahy nárožního 
		armování polygonálního závěru a umístění vrcholu gotických oken je možno 
		usuzovat, že pozice korunní římsy je v primární poloze. V takovém 
		případě by kněžiště bylo celkově vyšší nežli vlastní loď, což by 
		vzhledem k předpokládanému poměru šířky a výšky lomeného triumfálního 
		oblouku znemožnilo vodorovné zastropení lodi. V zásadě se tak nabízejí 
		dvě možná řešení, a sice že chrámová loď měla volný průhled do krovu, 
		případně zde mohl být použit typ dřevěné klenby, jejíž boky využívaly 
		šikmé konstrukce střechy. Zdali bylo kněžiště zaklenuté od samého 
		počátku nelze s jistotou tvrdit. Předpokládaná podoba kostela by tak 
		sestávala z velmi široké a vcelku nízké lodi, osvětlené jedním oknem a 
		přístupné portálem v místech současného vstupu 
		
		(52). Kněžiště, které mohlo 
		být i plochostropé, bylo osvětlené dvěma okny a převyšovalo loď, stejně 
		tak jako zděná hmota věže, která byla ještě navýšena o zvonové patro z 
		lehčího materiálu.  
		Původní figura raně gotického kostela však zanikla v průběhu husitských 
		bouří 
		(53)  a následná vrcholně středověká rekonstrukce na přelomu 15. a 16. 
		století stavbu zmodernizovala. Při této úpravě předpokládáme navýšení 
		lodi včetně jejího zastropení a nadezdění západního štítu. Chrám byl 
		také opatřen krovem, jenž se v českém venkovském prostředí výjimečně 
		dochoval do současnosti a podal tak důležitou informaci o časovém 
		horizontu přestavby 
		(54). O případných úpravách vrchních pater věže v této 
		periodě nejsou žádné relevantní informace. Stejně tak mnoho nevíme o 
		jižní sakristii s oratoří v jejím patře. Za předpokladu gotického původu 
		kostela a existenci sakristie v předbarokním období se můžeme domnívat, 
		že přístavba existovala již v období středověku 
		
		(55). O době jejího zániku 
		nevíme. Na základě užití cihel v obloucích propojujících sakristii i oratoř s chórem však soudíme na její barokní přestavbu. Rekonstrukci 
		proběhnuvší na počátku 18. století taktéž přisuzujeme statické zajištění 
		kněžiště dvěma severními opěráky. Zdali při této obnově došlo i k 
		proražení nových oken 
		(56), anebo pouze úpravě jejich ostění 
		
		(57), popřípadě i 
		destrukci středověkého portálu, jehož fragment byl zaznamenán v ostění 
		okna, můžeme nyní pouze spekulovat. Prvotní portál se nacházel v místech 
		dnešního hlavního, respektive v současnosti jediného 
		
		(58), vstupu do kostela 
		uprostřed jižního průčelí lodi. Zatím v blíže neupřesnitelné době baroka 
		došlo i k přístavbě jižní předsíně, která byla snesena počátkem 20. 
		století. 
		Přestože je kostel sv. Ambrože ve Vícově nenápadnou stavbou bez 
		výraznějších architektonických prvků, tak se jedná o neobvyklý doklad 
		středověké venkovské sakrální architektury, která ještě čerpá z tradic 
		staršího románského stavitelství v kontrastu s tehdy moderními prvky 
		gotiky. Velmi prostý v současné době z větší části omítnutý exteriér 
		chrámu sice neumožňuje hlubší ověření předložených hypotéz, nicméně se 
		jedná o didakticky velmi důležitý příklad užití stavebních postupů a 
		konstrukčních principů středověkého kostela na české vesnici.  | 
		  | 
	 
	 
								
							
								| 
								 | 
								
								 | 
								
								 | 
								
								 | 
								
								 | 
							 
							
								| 
								  | 
								
								 
								
								   | 
								
								  | 
								
								 
								
								   | 
								
								  | 
							 
							 
								
								
							
								| 
								 | 
								
								 | 
								
								 | 
							 
							
								| 
								  | 
								
								 
								VÍCOV: příběh osamoceného kostela (video
								
								Václav Süss, publikováno 9. 6. 2019)  | 
								
								  | 
							 
							 
								
							
								| 
								 | 
								
								 | 
								
								 | 
							 
							
								| 
								  | 
								
								 
								VÍCOV … und neue Erkenntnisse zu der 
								Problematik der Bauentwicklung der St. Ambrosius 
								Kirche 
								
								
								Prinzipien des Ausbaus der Umfangswand und 
								Anwendung der Steinquader in der Kombination mit 
								jüngerem Bruchmauerwerk in einer Bauphase werden 
								in der St. Ambrosius Kirche in Vícov verfolgt. 
								Die St. Ambrosius Kirche dient als wichtiger 
								Nachweis der frühmittelalterlichen Architektur 
								aus der Zeit der Überschneidung von dem 
								romanischen und gotischen Baustil, bzw. von der 
								verschiedenen Bautechnik. Den Hauptteil der 
								Forschung bildet Beobachtung der Koexistenz des 
								Baumaterials der spätromanischen und 
								frühgotischen Baukunst. Die Studie konzentriert 
								sich vor allem auf den westlichen Teil der 
								Kirche, wo die Aufmerksamkeit dem auffällig 
								niedrigen Turm, der Struktur der Giebelfassade, 
								ihrer Verknüpfung mit Seitenmauer und dem 
								Kontakt des Kirchenschiffes und Presbyterium 
								gilt. Die Raum- und Materialkonfiguration dieser 
								Teile der Baustelle erlauben eine Folgerung zu 
								ziehen, dass die Kirche in einer Bauphase 
								ausgebaut wurde und dass ihr gegenwärtiger 
								Grundriss ein Ergebnis des hochmittelalterlichen 
								Umbaus nicht ist. Die Konfiguration bestätigt 
								gleichzeitig die Anwendung des verschalten 
								Glockenstockwerks, das auf dem Körper des Turms 
								aufgebaut wurde. Das Ziel der Untersuchung von 
								St. Ambrosius Kirche in 
								Vícov ist eine Überprüfung, eine Vertiefung und 
								eventuell eine Umwertung der bisherigen 
								Erkenntnisse um die Kirche und um das Prozess 
								ihrer Entstehung von Frühmittelalter. Der 
								niedrige Torso von Turm erweitert das 
								komparative Dokumentationsmaterial für ein 
								Studium des verschalten Glockenstockwerks in der 
								böhmischen frühmittelalterlichen und 
								hochmittelalterlichen Landarchitektur.
								  | 
								
								  | 
							 
							 
			   |