|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
POZNÁMKY: |
01. K významu názvu místa více Profous,
A.: Místní jména v Čechách III. Praha 1917, s. 267.
02. Tomek, W. W.: Registra desátků papežských z
dioecezí pražské (RDP). Praha 1873, s. 40
03. Emler, J. (ed): Libri confirmationum ad beneficia
ecclesiastica Pragensem per archidioecesim III – IV (1373 –
1390), Pragae 1879, s. 181
04. v úvahu připadá např. raně gotický kostel Všech
svatých ve vsi Oleška u Kostelce nad Černými lesy
05. Emler, J. (ed): Libri confirmationum ad beneficia
ecclesiastica Pragensem per archidioecesim VII (1410 –
1419), Pragae 1886, s. 155 a 263
06. Podrobněji např. Podlaha, A.: Posvátní místa
království Českého, řada I, díl I. Praha 1907, s. 191 – 192.
07. Jak uvádí již Sedláček, A.: Místopisný slovník
historický království českého. Praha 1909, s. 664
08. Za laskavé poskytnutí starší fotografické
dokumentace, pořízené při inventarizaci kostela v roce 2004,
tj. před obnovou vnějšího pláště kostela, děkuji panu
Rudolfu Flachsovi; jiné fotografie kostela před obnovou
vnějšího pláště publikoval Smrž, J.: http://romanske.blog.cz/1106/olesky-cast-radejovic-ph
09. Podlaha, A.: Posvátní místa království Českého,
řada I, díl I. Praha 1907, s. 191 – 193.
10. Merhautová, A.: Příspěvek ke katalogu raně
středověké architektury v Čechách. In: Umění 14. Praha 1966,
s. 65d.
11. Merhautová, A.: Raně středověká architektura v
Čechách. Praha 1971, s. 182.
12. Přístup na tribunu, respektive do patra věže,
předpokládá v současné pozici, když ostění portálu hodnotí
jako původní.
13. Mencl, V.: Panské tribuny v naší románské
architektuře. In: Umění 13. Praha 1965, č. 1, s. 29 – 62.
14. Tomaszewski, A.: Romanskie koscioly z emporami
zachodnimi na obsarze Polski, Wegier i Czech, Studia z
historii sztuki XIX. Wroclaw, Warszawa, Kraków, Gdansk 1974,
s. 328 – 332.
15. Autor ve zdejší tribuně spatřuje typ 2a tj. pouze
emporu věžovou.
16. Všetečková, Z.: Středověká nástěnná malba ve
středních Čechách. Praha 2011, s. 221 – 223.
17. Udatný, L.: Kostel Narození Panny Marie v
Oleškách. Obnova kostela. Chýnice 2010.
18. Žilková, M.: Filiální kostely Římskokatolické
farnosti Říčany u Prahy. Praha 2013, s. 50 – 59 (diplomová
práce).
19. Číslo ÚSKP: 22673/2-2155
20. Současné rozhraní řádkového zdiva a omítané
partie severního pláště věže nekoresponduje s reálným
rozhraním románského a gotického (lomového) zdiva. Pod
vrstvou omítky je skryto přinejmenším šest řádků kvádrového
zdiva.
21. Obdobná situace byla popsána například u kostela
sv. Matěje v Třeboníně na Čáslavsku (Falta, M.: Třebonín -
Poznatky k principům etapizace románské věže venkovského
kostela. In: Dějiny staveb 2013. Plzeň 2014(a), s. 15 – 22.)
nebo u kostela sv. Jakuba Většího v Rovné u Stříbrné Skalice
(Hauserová, M.: Vývoj stavby a jejího poznání. In: Kostel
sv. Jakuba Většího v Rovné u Stříbrné Skalice. Stříbrná
Skalice 2013, s. 7 – 20.)
22. Radová - Štiková, M.; Škabrada, J.: Románské
stavitelství - učební texty ČVUT. Praha 1976 (II. vydání
1992), s. 274 - 278.
23. Například J. Škabrada, T. Dittrich nebo M.
Hauserová. Etapizaci se věnují např. V. Razím nebo J.
Skopec. Je nutné zmínit i J. Kroupu, který se transformacemi
objektů zabývá v době gotiky.
24. Razím, V.: Ke stavebnímu vývoji románského
kostela Stětí sv. Jana Křtitele v Česticích (okres
Strakonice). In: Průzkumy památek 1/II. Praha 1994, s. 99 –
102 identifikuje blíže neznámý objekt coby předchůdce
románské věže.
25. Skopec, J.: Stavební proměny kostela sv. Gotharda
v Brozanech nad Ohří do pozdně gotické přestavby. In: Dějiny
staveb 2006. Plzeň 2006, s. 43 – 48.
26. Radová - Štiková, M.; Škabrada, J.: Románské
stavitelství - učební texty ČVUT. Praha 1976 (II. vydání
1992), s. 274 - 278.
27. Výsledky autorského průzkumu objemových variant
západních části vesnických podélných jednolodních
tribunových kostelů se západní věží z 12. a první poloviny
13. století jsou shrnuty v doktorské disertační práci:
Falta, M. Stavební postupy a konstrukční principy raně
středověkého venkovského kostela v Čechách. Praha 2016.
28. Vodorovná spára byla pozorována přibližně ve dvou
stejných pozicích, a to v místech styku šikmé roviny střechy
s vertikálou bočních stěn věže, tedy zhruba v polovině výšky
štítu u kostelů ve Svojšíně a Pařížově, ve Vysokém Újezdě
nad Dědinou, v Poříčí nad Sázavou (kostel sv. Petra a
Pavla), v Obděnicích a nezřetelně i v Čelákovicích, nebo
vzácněji v úrovni korunní římsy lodi v Rovné, Třeboníně a v
Oleškách.
29. Veškeré úvahy jsou prováděny na základě ohledání
fasád v exteriéru. V interiéru není líc zdí z důvodu
omítnutí přístupný.
30. Původní úroveň podlahy pouze odhadujeme, její
nášlapnou vrstvu předpokládáme 10 – 15 cm pod současnou
dlažbou.
31. Pozůstatky stop po lešení vykreslí na plášti
objektu linie, které korelují s tělesnou výškou zedníků a
odpovídají jednomu stavebnímu záběru. Škabrada (Konstrukce
historických staveb. Praha 2003, s. 37 ) uvádí limitní výšku
záběru na hranici 1,2 metru. K postupu výstavby je třeba
připomenout, že několik záběrů tvořilo konstrukční fázi.
Jednotlivé fáze jsou od sebe rozeznatelné například
rozdílnou strukturou zdiva, spárořezem, použitým materiálem
nebo velikostí kvádrů. Je nasnadě se domnívat, že stavební
fáze se mohou shodovat s roky, respektive sezónami, které
byly přerušeny zimní technologickou přestávkou. Tuto
domněnku prozatím není možné doložit na základě jiných
historických pramenů (Více o principu výstavby románského
kostela Falta, M.: Středověký vesnický kostel v Čechách. In.
Historická zkušenost v architektuře a udržitelný rozvoj.
Praha 2012, s. 6 – 14.)
32. Rozměry kapes na severním průčelí jsou přibližně
11 x 27 cm.
33. Přesnou pozici románské korunní římsy lodi
neznáme, vrchní partie stěn jsou překryty omítkovou
podstřešní římsou.
34. Možnost, že by byl zděný románský štít při
gotické dostavbě celý stržen a v obdobném uspořádání
nahrazen novým, se nejeví jako příliš pravděpodobná.
35. Vzhledem k tomu, že horní partie kvádrového zdiva
na severním plášti věže jsou skryty pod vrstvou omítky, tak
poznatky o jeho skutečném dosahu musely být učiněny z
fotografické dokumentace pořízené před obnovou vnějšího
pláště kostela. Tyto z badatelského hlediska cenné snímky
však nedosahují takové technické kvality, aby z nich bylo
možné definovat exaktní předěl mezi kvádrovým a lomovým
zdivem. Z fotografií je zřejmé, že se nad současným
rozhraním režného zdiva a omítky nachází ještě šest
intaktních řádků pravidelného kvádrového zdiva, které svoji
strukturou odpovídá neomítanému zdivu v téže výškové úrovni
na západním průčelí. Z dostupných snímků však již nelze
přesvědčivě dedukovat, zdali další jeden až dva řádky, které
prokazatelně obsahují masivní kvádry, strukturou náleží
řádkovému, anebo již lomovému zdivu s tím, že tyto prvky
byly druhotně (?) použity při zakládání mladší etapy věže.
36. V případě jižního pláště věže je zřejmé, že
zjištěná úroveň cca 6 metrů nad terénem, která odpovídá
současnému předělu režného a omítaného zdiva, zároveň
koresponduje s rozhraním mezi řádkovým a lomovým zdivem.
37. Za současný terén je považována upravená rovina
před vstupem do kostela, tj. při západní stěně věže, která
se nachází cca 0,60 metru pod úrovní nivelačního bodu Ja07-9
(nadmořská výška tohoto nivelačního bodu = 402.356 m. n. m.
(Bpv).
38. Dochované kvádrové zdivo na západní fasádě věže,
respektive na jejím jihozápadním a severozápadním nároží, je
o jeden řádek nižší nežli na severní fasádě a o jeden řádek
vyšší nežli na fasádě jižní.
39. Pravidelnému ukončení románského zdiva značně
eliminuje možnost, že by konstrukční předěl vznikl na
základě destrukce
40. Je nasnadě se domnívat, že stavební fáze se mohou
shodovat s roky, respektive sezónami, které byly přerušeny
zimní technologickou přestávkou. Tuto domněnku prozatím není
možné doložit na základě jiných historických pramenů.
41. Sklon střechy by v případě respektování výškového
rozdílu mezi současnou horní hranou kvádrového zdiva severní
a jižní zdi věže odpovídal zhruba 7,5°.
42. Vzdáleně podobné „schodovité“ rozhraní dvou
románských stavebních fází bylo popsáno na kostele
Nanebevzetí Panny Marie v Čelákovicích (Falta, M.:
Čelákovice - Konstrukční principy výstavby a mladší
transformace kostela Nanebevzetí Panny Marie. In: Dějiny
staveb 2012. Plzeň 2013, s. 123)
43. Mladší úpravy interiéru lodi překryly jakékoliv
stopy po někdejším závěru a archeologický průzkum zatím
nebyl proveden. Žádný z badatelů se přímo nevyslovil k možné
podobě původního východního závěru.
44. Vzhledem k tomu, že exteriérovému rozhraní přesně
odpovídá ukončení pozdně gotických nástěnných maleb v
interiéru a prodloužené partie lodi i současné kněžiště jsou
konstruovány z lomového zdiva doplněného kvádry (ze
snesených románských částí) s příměsí cihel, tak
předpokládáme prodloužení kostelní lodi nikoliv v období
gotiky, jak se domnívají někteří badatelé (Žilková 2013, 51)
nýbrž později.
45. Myšlena je jižní, severní a západní zeď; východní
(společná) zeď je stejné šíře, jako ostatní zdi lodi.
46. Pozici současného trámového stropu předpokládáme
asi o 0,5 metru výše, nežli pozici konstrukce raně
středověké
47. Čelo pavlačové části tribuny je pokryto gotickou
výmalbou, je tudíž vyloučené, že by kruchta byla mladšího
založení.
48. Valenou klenbou podklenuté tribuny, ať již jako
součást kombinovaného konceptu či jako samostatné útvary, se
dochovaly například v kostele sv. Petra a Pavla v Poříčí nad
Sázavou, v kostele sv. Martina v Tožicích nebo sv. Mikuáše
ve Stolanech
49. Merhautová, A.: Raně středověká architektura v
Čechách. Praha 1971, s. 182.
50. 0,65 metru nad podlahou tribuny je mezní hodnota;
vzhledem k nesnadně čitelnému prahu portálu nelze vyloučit,
že s ním nebylo manipulováno a jeho primární pozice nemohla
být původně o něco málo níže.
51. Předpokládáme, že podlaha věžní i pavlačové části
tribuny byla v totožné poloze, a to i za předpokladu, že by
současnému zděnému útvaru předcházela starší dřevěná pavlač.
52. Obdobný jev popsala M. Hauserová (2013, 14 a 17)
u kostela sv. Jakuba Většího v Rovné u Stříbrné Skalice.
53. Naskytne-li se v budoucnu možnost prozkoumání
vnitřního režného líce zdí v úrovni prvních dvou podlaží
věže, který je v současnosti zcela zakryt omítkou, významně
to přispěje k upřesnění doby vzniku raně středověké stavby.
Vzhledem k domnělému pozdnímu založení kostela není možné
vyloučit, že interiérové stěny mohou být provedeny z
lomového kamene. Princip konstruování jedné etapy obvodového
pláště za užití dvou různých stavebních technik, tedy kvádrů
v exteriéru kombinovaných s lomovým zdivem uvnitř objektu,
jsou vzácně známy (Dolní Jamné, Vícov). Souvztažnost
lomového a řádkového zdiva v rámci jedné stylové epochy sice
mohla mít různé příčiny, ale jedna z nich je indikace
středověké architektury z období prolínání dvou slohů,
románského a gotického (podrobně např. Falta, M.: Vícov … a
nové postřehy k problematice stavebního vývoje kostela sv.
Ambrože. In: Dějiny staveb 2017. Plzeň 2017, s. 47 – 58.)
54. K obdobnému datování se přiklání E. Poche
(Umělecké památky Čech 2. Praha 1978, s. 528) a kostel uvádí
jako pozdně románský ze 13. století. Pozdně románský původ
stavby předpokládá i L. Udatný (2010, 1) a Z. Všetečková
(2011, 221). Naopak A. Merhautová (1971, 182) i A.
Tomaszewski (1974, 328 – 332) kladou vznik kostela do druhé
poloviny 12. století, s čímž souhlasí i M. Žilková (2013,
50).
55. Hypotéza, že výrazná stavební úprava kostela
těsně předcházela jeho výmalbě datované do 70. – 80. let 14.
století (Všetečková 2011, 221 – 223) je pravděpodobná, ale v
současnosti nepotvrditelná
56. Gotické lomové zdivo navázalo na starší kvádrové
v celé jeho původní mocnosti a v této šířce stoupalo ještě 1
- 1,25 metru, načež bylo v úrovni 7,25 metru nad současnou
podlahou kostela zúženo o necelých 0,2 metru. Další zúžení
0,1 metru je patrné na rozhraní druhého a třetího
(zvonového) patra.
57. Východní středověký štít byl snesen spolu s
kněžištěm při barokní přestavbě a nebyly po něm nalezeny
žádné pozůstatky.
58. K definitivnímu zazdění otvoru patrně nedošlo,
neboť gotická výmalba interiéru jeho pozici respektuje.
59. Trojice oken, do současné podoby upravená v
období baroka, odpovídá původnímu rozvrhu. Východní zeď
zvonového patra je intaktní a nevykazuje stopy přezdění.
60. Niky jsou umístěny vždy přibližně ve vnitřní ose
severní, jižní a západní zdi. Jejich šířka v rovině stěny
činí zhruba 1,04 m, zadní šířka je asi 0,76 metru a hloubka
je rovna 0,5 metru. Celková výška je necelé 2 metry, přičemž
spodní hrana je situována asi 0,9 metru nad prvním zúžením
hmoty gotické věže.
61. např. A. Merhautová (1971, 182) nebo Z.
Všetečková (2011, 221).
62. Žilková, M.: Filiální kostely Římskokatolické
farnosti Říčany u Prahy. Praha 2013, s. 52 (diplomová
práce).
63. Udatný, L.: Kostel Narození Panny Marie v
Oleškách. Obnova kostela. Chýnice 2010, s. 23.
64. Pešat, A.: Obnova kostela Narození Panny Marie v
Oleškách. In: ZVON – farní zpravodaj IX. Říčany 2012. |
|
|
|
Románský kostel na české vesnici: |
|
|
|
|
|
OLEŠKY - nové postřehy k problematice
stavebního vývoje kostela |
|
KLÍČOVÁ SLOVA ...
patrocinium
Narození Panny
Marie, stavba vzniká v pokročilé první pol. 13. stol., podélný kostel
snad původně s
apsidou, nyní renesančně barokní kněžiště, románská věž později zvýšená,
kombinovaná tribuna s valeně klenutou pavlačovou částí. |
|
|
|
|
« ČLÁNEK PUBLIKOVANÝ VE SBORNÍKU DESTA 2018 |
|
|
|
|
|
Prostý a architektonicky nenáročný kostel Narození Panny Marie v
Oleškách uchovává ve svém interiéru z hlediska
uměleckohistorického cenný soubor gotické výmalby. Důležitá však je i
vlastní hmota stavby, která obsahuje svědectví o užití stavebních
postupů, čímž je významným pramenem pro hlubší studium vývoje české
sakrální architektury. Výzkum se zaměřuje právě na tuto podstatu, když
sleduje po staletí utvářený organismus chrámu. Jeho nynější stavební
podoba v sobě zahrnuje torzo pozdně románské svatyně, které je zdrojem
poznatků o schopnostech stavitelů v první polovině 13. století. Cílem
příspěvku je ověření a prohloubení znalostí o konstruování
obvodového pláště stavby, předložení mínění o náhlém přerušení budování
celku v úrovni korunní římsy lodi a provizorním zastřešení chrámu. Z
této hypotézy vychází představa o objemové figuře prvotní podoby svatyně
s velmi nízkým západním věžovým útvarem, která prozatím není v českém
prostředí hlouběji sledována. V souvislosti s tím se průzkum orientuje
na vrcholně gotickou přestavbu, lépe řečeno dostavbu plně nedokončeného
románského objektu, která je pro poznání předešlého vzhledu klíčová.
Zdokumentování i vyhodnocení této transformace
pomáhá rozšířit současný stupeň poznání konstrukčních principů a zejména
znalostí etapizace výstavby kostela. Stať přináší i nový pohled na
svébytnou kombinovanou tribunu, sestávající z věžní
a valeně podklenuté pavlačové části, a její identifikací rozšiřuje
srovnávací materiál v této oblasti. Popis konfigurace empory prohlubuje
znalosti o komunikačních vazbách v rámci stavby, ale i její funkční
propojení se sídlem nobility, dříve se nacházejícím v bezprostřední
blízkosti středověkého vesnického kostela. |
|
|
|
|
|
Vesnice Olešky
(01), která je dnes součástí obce Radějovice, se nachází
na mírném jihovýchodním svahu nad tokem Botiče asi 7,5 km jihozápadně od
Říčan (okr. Praha – východ). Nevelké organicky rostlé sídlo je situováno
kolem kostela Narození Panny Marie, nad místem soutoku tří drobných
vodotečí. Botiče, který pramení přibližně 2,5 km jihovýchodním směrem, a
dvou potůčků, z nichž jeden vytéká z blízkých Radějovic a druhý pramení
na východním okraji Olešek. Přestože o Oleškách nejsou z období raného
středověku zachovány písemné informace, je důvodné předpokládat jejich
pozici v širším komunikačním koridoru směřujícím k sázavským brodům.
První písemná zmínka pochází z roku 1352, kdy se informace o farním
kostele ve vsi Oleška v Říčanském děkanství (Oleska / Decanatus
Ryczanensis) objevuje v rejstříku papežského desátku
(02). U mladší zprávy z
roku 1386
(03) ohledně podacího práva není jasné, zdali se týká tohoto či
jiného kostela
(04). Následující zprávy z let 1415 a 1418
(05) referují o
fluktuaci plebánů a přímo zmiňují coby patrony místního kostela
benediktinský klášter Stětí sv. Jana Křtitele na Ostrově u Davle (mon.
S. Johannis Baptiste in Insula) a Jana zvaného Skomrat z Blažimi (Skomroth
de Blazim)
(06). Více ze středověkých písemných pramenů již vyčíst není
možné
(07). Pro hlubší poznání historie a vývoje sídla je tak třeba se
soustředit na obstojně dochovaný hmotný pramen v podobě kostela Narození
Panny Marie.
Jednoduchá přibližně orientovaná stavba sestává z dlouhé plochostropé
lodi, která se elipticky zakončeným triumfálním obloukem otevírá do
pravoúhlého kněžiště s křížovou klenbou s hřebínky. V ose západního
štítu je na mírně obdélném půdorysu vztyčena věž s valeně klenutým
přízemkem a trámovými stropy ve vyšších patrech. Výrazná protáhlost celé
stavby je ještě akcentována v ose presbyteria připojenou sakristií.
Kostel tak ve své současné podobě skrývá složitý organismus, který je
velmi důležitým zdrojem informací s vysokou výpovědní hodnotou o jeho
středověkém, ale i mladším, období, čímž nepřímo podává svědectví i o
dějinách okolní vesnice.
Cílem průzkumu kostela Narození Panny Marie v Oleškách je objasnit
podobu nejstarších vývojových stadií chrámu a tím přispět k prohloubení
současných znalostí o stavebních postupech, procesech etapizace
výstavby, komunikačním schématu a prostorově funkčním uspořádání raně
středověkého kostela na české vesnici. Kresebná dokumentace, vycházející
z terénních skic a měření, se důrazněji zaměřuje na západní polovinu
objektu, jejíž majoritní část tvoří torzo středověké lodi a nízkého,
zřejmě pouze dvoupodlažního, zděného románského věžového útvaru. Při
zevrubnějším ohledání stavby souběžně s nahlédnutím do starší
fotografické dokumentace
(08) vyvstala závažná otázka týkající se podoby
prvotní objemové figury kostela a její vrcholně středověké prostorové
transformace. Na základě zjištěných faktů je možné postavit a dále
sledovat hypotézu, že současný kostel v sobě obsahuje velmi skromnou
velmožskou svatyni, jejíž realizace byla pro stavitele (či stavebníka)
svízelná a v období raného středověku ani nemusela být plně stavebně
dokončena.
I když kostel v Oleškách v sobě zahrnuje cenné doklady o raně
středověkém stavitelství i gotickém malířství, tak se mu odborná
literatura věnuje pouze okrajově. Románský původ objektu identifikoval v
rámci stručného popisu již A. Podlaha
(09) v roce 1907, přesto v
následujících desetiletích literatura o kostele mlčí. Diskurz se ke
stavbě vrací až v šedesátých
(10), respektive sedmdesátých letech, kdy
základní popis stavby předkládá A. Merhautová
(11) a datuje ji do druhé
poloviny 12. století. Autorka si všímá i nového, respektive barokně
pozměněného vršku věže, nicméně z této skutečnosti nevyvozuje žádné
důsledky a situaci blíže nezkoumá. Její pozornosti neunikla ani v
západní části lodi vložená, jedním valeným obloukem podklenutá, tribuna,
jejíž prostorovou konfiguraci ani související komunikační osnovu už ale
více nerozvádí
(12). Jakkoli se typologie olešské tribuny jeví v českém
prostředí vzácná, tak ji nezmiňuje ani zásadní stať V. Mencla
(13), obšírně
se věnující genezi, vývoji i společenskému kontextu panských tribun v
české a slovenské románské architektuře. Zmínku o kostele v Oleškách
najdeme v tabulkové části díla A. Tomaszewského
(14), avšak typologie
tribuny je zde identifikována mylně
(15). V posledních letech se stručný
popis chrámu spolu s hodnocením gotické výmalby objevuje v korpusu
věnovaném středověké nástěnné malbě
(16). V souvislosti s obnovou památky
byl v roce 2010 zpracován podrobný projekt, který krom navrženého řešení
obsahuje i stavěbněhistorické hodnocení a stručný popis včetně výkresové
i fotografické dokumentace objektu
(17). Na tyto texty navazuje M. Žilková,
jež se kostelu věnuje v rámci své diplomové práce
(18).
Ačkoli byly románské součásti svatyně podchyceny a popsány před více jak
sto lety, tak doposud nebyly z těchto zjištění vyvozeny hlubší závěry.
Zatím nebyla vůbec zahájena diskuse o etapizaci výstavby ani o prvotní
podobě kostela a otevřená zůstává řada otázek týkajících se zejména jeho
prostorového a funkčního schématu či komunikační osnovy. Dořešeno není
ani téma stavebního vývoje ve vrcholně středověkém a novověkém období.
Současný stupeň znalostí o kulturní památce
(19) tak nemůžeme považovat za
dostatečný a odpovídající jejímu výpovědnímu potenciálu i významu pro
studium románských stavebních postupů. Badatelská hodnota tohoto pramene
tak zdaleka není vyčerpána. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Pro poznání nejstarších dějin
chrámu je zásadní vyhodnocení souvztažností konstrukcí a jejich
jednotlivých prvků v západní polovině kostela. Klíčovým faktorem pro
porozumění procesu výstavby objektu je nezvyklé ukončení kvádrového
zdiva věže, jehož horní mez koreluje s předpokládanou úrovní korunní
římsy románské lodi
(20). Takovéto řešení je v českém prostředí doloženo zatím
jen v nepočetných příkladech
(21). S největší pravděpodobností se jedná o
pozůstatek jednoho z užívaných stavebních postupů, respektive metody etapizace výstavby. Problematice dynamických procesů vzniku románského
kostela i jeho následným raně středověkým přestavbám a dostavbám se před
více jak čtyřiceti lety začíná na Fakultě architektury ČVUT v Praze
zabývat M. Radová – Štiková
(22) a vztah románské západní věže ke štítovému
průčelí sakrální stavby dále studují zejména její žáci
(23). Výzkum vedený v
oblasti metod etapizace sledoval až na výjimky
(24) situace, kdy k hotové
chrámové lodi byla v období raného středověku následně přistavěna celá
věž. A to jak ve formě přiložení celého věžního tělesa odděleného od
západního průčelí dilatační spárou
(25), tak materiálově úspornější variantu
s nadezděnou východní zdí věže nad štítem lodi
(26). Velmi dlouhou dobu
zůstal zcela bez povšimnutí aspekt předělu ve formě vodorovné spáry,
nacházející se v úrovni nad druhým nebo třetím podlažím věže románského
vesnického kostela
(27). Tato opomíjená stopa stavební přestávky, jež byla
autorským průzkumem identifikována u několika staveb v prakticky
shodných pozicích
(28), vypovídá o mnohem více rozšířeném užití etapizace
výstavby těchto kostelů, než se dosud předpokládalo. Podporuje tak
představu možného konstruování zvonových pater věže z lehčích a méně
trvanlivých materiálů, a zejména nastoluje úvahy o možné úplné, ať již
cílené či nucené, neexistenci vrchních pater věže.
Z exteriéru přístupné dochované líce raně středověké stavby napovídají,
že olešský kostel Narození Panny Marie byl pravděpodobně založen v jedné
fázi nad celým zamýšleným půdorysem, tedy jako celek čítající západní
věž a loď, která se otevírala do dnes již sneseného presbytáře. Strohé
románské zdi lodi i věže, vystupující bez soklu přímo z terénu, jsou
zbudovány z masivních kamenných bloků kladených do více méně
pravidelných řádků. Z terénního průzkumu lokality je patrné, že
charakter stěn i stavebního materiálu v dolní části lodi i věže je
znatelně odlišný od horních, taktéž raně středověkých partií
(29). Rozhraní
indikující odlišnou kvalitu zdění románského kostela se nachází na
plášti lodi i tělesu věže ve shodné pozici, a to ve výšce přibližně 3,5
metru nad současnou podlahou, tedy asi 0,4 metru nad domnělou původní
podlahou tribuny
(30). Horní hranu románského zdiva předpokládáme ještě asi
o 2,5 metru výše, v souhrnné výšce 6 metrů. Spodní část stavby byla
zbudována z mnohem precizněji opracovaného i kladeného kamene, čímž
vzniklo zdivo s relativně malými, úhlednými a pravidelnými spárami.
Řádkové zdivo horní části vykazuje výrazně sníženou řemeslnou kvalitu
zpracování i odlišnou techniku stavění. Kamenné bloky, často kladené i
na výšku, jsou větší a hruběji otesané, takže výsledné zdivo vyniká
mnohem širšími a nerovnoměrnými spárami, jež jsou občas vyplněny
plochými kameny. Odlišnost struktury je možné pozorovat též v armování,
které zvýrazňuje hrany věže. Zatímco starší zdivo vykazuje mnohem
nápadnější rozdíl mezi nárožními kvádry a mezilehlými řádky, tak v
horních partiích se tento jev, kvůli obdobné velikosti kamenů, zcela
vytrácí. Rohy chrámové lodi výrazněji armovány nejsou. Technologii
stavebního postupu a její případnou rozdílnost při konstruování spodních
a vrchních částí zdiva nelze zatím přesvědčivě popsat. K základnímu
rozboru postupu výstavby raně středověké fáze vesnického kostela bývá
obvykle využita analýza dislokace plomb, respektive kapes po nosných
prvcích konzolového lešení
(31). Tyto elementy byly zachyceny pouze ve
spodní části zdiva lodi. Na severní fasádě byly identifikovány tři
rozměrné
(32), v horizontální linii pravidelně rozmístěné a druhotně zazděné
kapsy. Jejich výšková pozice odpovídá přibližně třem pětinám výšky
spodní části. Na jižní fasádě byly zachyceny pouze dvě obdobně velké
kapsy, ale ve výškově nepravidelné pozici. Jelikož pozůstatky po lešení
byly nalezeny ve velmi skromném množství, nelze z této situace vyvodit
konkrétní závěry a dedukovat odlišnosti v technologiích stavebního
postupu. Rozdíl ve struktuře spodního (staršího) a horního (mladšího)
zdiva napovídá, že časový horizont oddělující jejich realizaci je
očividně delší, nežli jedna sezónní technologická přestávka. Ať již
příčinnou této prodlevy bylo cokoliv, patrně to svědčí o jistých
obtížích při realizaci díla. Domněnku nestandardně zdlouhavé a
problematické výstavby podporuje právě i shodná výšková pozice horní
meze řádkového zdiva věže vzhledem k předpokládané pozici korunní římsy
lodi
(33), což může svědčit o neplánovaném a náhlém přerušení stavby. Tuto
eventualitu podporuje i absence románského západního štítu lodi, jenž
byl proveden až z lomového zdiva spolu s vrchními patry věže, s jejichž
hmotou je provázán
(34).
Za nezvyklý a zajímavý úkaz lze považovat nestejnou nivelitu ukončení
kvádrového zdiva na jednotlivých bocích věže. Nejvýše románská hmota
prokazatelně dosahuje na severní stěně, a to do úrovně minimálně 6,55
metru
(35), zatímco na jižní stěně pouze do necelých 6 metrů
(36) nad současným
terénem
(37). Vrchní partie řádkového zdiva západní zdi byly narušeny
mladším okenním průrazem a nyní jsou omítnuté, nicméně z dochovaných a odkrytých nárožních pasáží usuzujeme, že horní mez románského zdiva
dosahovala 6,2 metru nad současný terén. Ze zjištěných diferencí horních
hran raně středověkých zdí, které odpovídají rozdílu po jednom řádku
kvádrového zdiva
(38), není možné vyvozovat spolehlivý závěr, je ale nutné
spekulovat o jejich příčině. Zřejmé je, že se jedná o nerovnoměrné
ukončení
(39) jedné konstrukční fáze výstavby
(40), na kterou mělo být plynule
navázáno. K tomu ovšem došlo až s výraznějším časovým odstupem a dozdění
věže pokračovalo už v jiném slohovém období, o čemž svědčí zcela
rozdílná skladba horního zdiva. Zdali bylo toto jistě mnohaleté
přerušení plánované či nikoliv, nejsme z dochovaných reálií schopni
určit. Stejně tak v rovině spekulací zůstává smysl rozdílné výšky koruny
zdiva na jižní, severní i západní zdi věže. Možné vysvětlení se nabízí v
technicky nejsnadnějším řešení při cílené pauze, jež spočívá v umístění
provizorní mírně sklonité pultové střechy
(41), či obdobné dřevěné
konstrukce, po které se nedochovaly žádné pozůstatky. Nelze ale ani
vyloučit možnost, že se jedná o jev ryze náhodný
(42), přerušení výstavby
zamýšleno nebylo a nastalo z nám neznámých nepředvídatelných důvodů.
Schodovité ukončení románské fáze výstavby věže je každopádně závažným
svědectvím o v určité době zakonzervovaným a snad i opuštěným
staveništěm. S přihlédnutím k tomuto faktu v ose západního průčelí
nepředpokládáme vztyčenou věž, která by u románské stavby přesahovala
korunní římsu lodi. A to ani podlažími z lehčích materiálů, tedy
bedněným či hrázděným zvonovým patrem, ať již v povaze finálního nebo
provizorního řešení. Nabízí se tak předpoklad, že vlastnický kostel
nikdy nebyl plně zformován do zamýšlené románské podoby, nicméně
vzhledem ke stupni dokončení jeho jednotlivých částí není důvod
pochybovat, že byl v období raného středověku, minimálně v omezené míře,
provozuschopný. |
|
|
|
|
|
Po vyhodnocení celkové
situace a stratigrafických vztahů je možné uvažovat o nejstarší možné
podobě fungující stavby. Její obraz předpokládáme ve formě tradičního
vesnického románského kostela s mírně obdélnou lodí, nízkou
(dvoupodlažní) západní věží a východním kněžištěm, o jehož typové
příslušnosti zatím nejsou k dispozici žádné relevantní informace
(43). V exteriéru je toliko dobře čitelné vertikální
rozhraní mezi kvádrovým zdivem románské lodi a jejím, zřejmě pozdně
renesančním, či spíše barokním, prodloužením. To však indikuje pouze
orientační pozici někdejšího presbyteria, respektive středověkou délku
lodi
(44), která činila něco málo přes 10 metrů. Její šířka dosahuje 8,75
metru, což při průměrné tloušťce zdí 1,22 metru definuje původní vnitřní
chrámový prostor o světlém půdorysu 7,7 x 6,3 metru. V ose západního
průčelí připojená 5,3 metru široká věž předstupuje před štítovou stěnu o
4,85 metru. Její zdi jsou v úrovni přízemí zhruba o 0,13 metru mocnější
nežli zdi lodi
(45) a vymezují valeně klenutou kobku nad půdorysem 2,62 x 3,5
metru. První věžní patro je s vnitřní šířkou 3,1 metru a délkou 3,7
metru mírně rozměrnější než přízemí. Celé jej zaujímá plochým stropem
(46) završený prostor, který se dříve v celé své šíři otevíral do kostelní
lodi mohutnou arkádou. Později byla do tohoto oblouku vložena příčka s
jednoduchými dveřmi. Tím bylo potlačeno na místní poměry poměrně
velkorysé řešení kombinované tribuny, sestávající z místnosti v patře
věže a pavlače v západní čtvrtině lodi. Jestli dochovaná figura
pavlačové části pochází z počátečního konceptu, anebo až z gotické
dostavby
(47), nelze bez sondáže určit, nicméně na základě dochovaných
analogií
(48) je hypotéza o pozdně románském původu opodstatněná. Pakliže by
jedním eliptickým obloukem podklenutý útvar pocházel z gotické úpravy
stavby, tak je zřejmé, že musel mít, nejspíše dřevěného, předchůdce.
Existenci románské empory v západní části lodi dokládá reziduum
komunikační osnovy chrámu, a sice nyní zazděný otvor někdejšího
pravoúhlého vstupu, jehož poškozené ostění je situováno v horních
partiích jižního průčelí. Pozice míněného prostupu zdí lodi vyvolává
oprávněnou pochybnost, zdali mohla A. Merhautová opravdu spatřit původní
(nyní omítnuté) ostění na současně fungujícím portálu v poloze prvního
patra věže
(49). Zároveň podněcuje důležité úvahy o formě propojení
interiéru patra chrámu s uvažovaným obytným stavením velmože. Je zřejmé,
že poloha portálu fakticky znemožňovala obsluhu tribuny schodištěm
vedoucím při stěně lodi. Na jedné straně by mu překážel hlavní portál a
na straně druhé by konstrukci komplikovala přítomnost západního nároží
lodi. Nabízí se ještě možnost schodiště (žebříku) situovaného kolmo na
průčelí. Jako nejpravděpodobnější se však jeví přímé přemostění volného,
patrně nevelkého, prostranství nebo pavlač vedoucí při stěně kostela k
jihozápadněji položenému sídlu nobility. Možný mohl být i úplný styk
těchto budov s tím, že by se ze světského prostoru vstupovalo přímo na emporu – kapli. Těmto variantám přispívá i skutečnost, že domnělý
venkovní spodek portálu sledujeme v úrovni až 0,65 metru
(50) nad původní
podlahou tribuny
(51). Zdánlivě nelogický poměr nivelit prahu portálu k
empoře, na níž bylo nutné po několika schodech sestoupit, může být
vysvětlen právě vztahem vchodu k výškovému členění jiné stavby, s níž
byl kostel v úzkém kontaktu
(52). Zdali s fungováním portálu mohla souviset
poměrně rozměrná kaverna nacházející se o něco níže, nelze soudit. Další
směřování komunikační soustavy v druhém podlaží kostela není zřetelné.
Vzhledem k předpokladu, že stavba ve své prvotní fázi nejspíše neměla finalizována vyšší (zvonová a refugiální) podlaží věže a půda lodi, lépe
řečeno krov mohl být též provizorního charakteru, tak zpřístupnění
těchto částí jistě nebylo vyvedeno do své trvalé podoby (jestli v období
raného středověku vůbec nějaké existovalo). Zatím nebyly nalezeny ani
náznaky po propojení tribuny s přízemím kostela. Původní hlavní vchod do
chrámu byl ustaven v západní třetině jižní zdi lodi. Archivoltou
završené ostění nyní zaslepeného portálu je dosud dobře čitelné v exteriéru, uvnitř stavby jsou veškeré pozůstatky zakryty vrstvou omítky.
Povrchová úprava stěn znemožňuje i časové zařazení širokého průchodu
mezi lodí a podvěžní kobkou. Vzhledem k tomu, že se věžní prostor do
lodi neotevírá v celé své šíři analogicky jako v úrovni empory, tak je
nasnadě uvažovat o druhotném průrazu, vzniklém při vymístění
středověkého bočního vchodu do novější osové pozice. Starší prostup z
lodi do přízemku věže byl spíše veden bezpečně uzavíratelnými dveřmi.
Postupnými úpravami stavby byly zničeny pozůstatky všech středověkých
oken. Z rozvržení mladších osvětlovacích otvorů a intaktně dochovaného
okolního řádkového zdiva v exteriéru i gotických maleb v interiéru
můžeme soudit, že původní kompozice osvětlení spočívala přinejmenším v
dvojici románských oken v jižní fasádě lodi, jejíž pozici snad
kopírovala i dvojice oken na severním průčelí. Přístup denního světla
předpokládáme i do interiéru věže, který musel být zprostředkován okénky
v západní zdi, v pozici současného osového vstupu v přízemí, respektive
barokního eliptického okna v patře.
Z dochovaných součástí primární stavby je možné dedukovat, že vlastní
konstruování objektu bylo zdlouhavé a pro zúčastněné osoby nesnadné, což
může reflektovat ne zcela příznivé hospodářské okolnosti v předmětné
lokalitě v daném období. Výpovědní potenciál kostela ale nedovoluje
určit přibližnou délku realizace ani časový horizont založení či
dokončení hrubé románské stavby. Přesnější datování stěžuje kromě
poměrné jednoduchosti objektu a aktuální míry omítnutí i nepřítomnost
jakéhokoliv sochařského nebo architektonického detailu. Ze zjištěných
poznatků, tedy masivních ne příliš precizně opracovaných kvádrů a
poměrně široké lodi, se lze opatrně klonit k názoru pozdní datace
(53) a
románskou fázi vročit do pokročilé první poloviny 13. století
(54).
Jednoduchá a plně nedokončená stavba v podobě lodi s presbytářem,
patrovou západní věží a vloženou svébytnou kombinovanou emporou,
přetrvala přibližně 150 let, až do vrcholně gotické renovace, či spíše
dostavby do původně zamýšleného vzhledu
(55). Tato transformace se zaměřila
zejména na dokončení věže do současné výšky 15 metrů
(56). Spolu s ní byly
do nynější podoby zformovány i partie západního štítu lodi
(57). Je možné,
že při gotické přestavbě došlo i k přehodnocení přístupu do patra chrámu
z důvodu změny funkce empory, a zrušení původního vchod na pavlačovou
část
(58). Náhradou se stal dodnes sloužící průraz v jižní zdi věže,
přístupný po schodišti z masivních kamenných stupňů. Jakým konkrétním
způsobem bylo řešeno otevření nejvyšší zvonové části věže nelze s
jistotou konstatovat, neboť trojice oken prošla barokní úpravou, jak
dokládá výraznější užití cihel na ostěních otvorů. Je ovšem
pravděpodobné, že se jeho aktuální podoba v základních rysech od té
původní příliš neodlišuje
(59). Ze starších fotografií a prohlídky interiéru
věže je patrné, že její druhé patro nebylo přímo osvětleno. Trojice zde
rozmístěných kónicky se zužujících nik zastropených velkými plochými
kamennými deskami není pozůstatkem někdejších oken, ale spíše důmyslné
odlehčení necelý metr silných zdí
(60). V případě, že bylo v gotickém období
modifikováno i kněžiště, tak nedošlo k jeho posunu k východu, jak se
domnívají mnozí badatelé
(61). Vzhledem k tomu, že středověká výmalba, která
zaujímá pouze starší část interiéru lodi, končí v obdobné pozici jako
vertikální předěl kvádrového a smíšeného zdiva v exteriéru, je
opodstatněné předpokládat ukončení nejen románské ale i vrcholně gotické
chrámové lodi v této úrovni. Prodloužení stavby do současné podoby
proběhlo až výrazně později, nejspíše někdy na přelomu užívání
renesančního a raně barokního stylu. V období pozdního baroka, v
poslední třetině 18. století, byl presbytář ještě prodloužen osově
situovanou sakristií. Nejspíš byly také upraveny veškeré okenní otvory i
ostění hlavního vstupu
(62). V osmdesátých letech 19. století byly při
opravách stavby obnoveny okenní výplně a částečně i některá dveřní
křídla
(63). Poslední renovace stavby proběhla na přelomu první a druhé
dekády 21. století, kdy byla sanována střešní konstrukce a obnoven
vnější plášť kostela
(64).
Prostý a architektonicky nenáročný kostel Narození Panny Marie v
Oleškách uchovává ve svém interiéru z hlediska
uměleckohistorického cenný soubor gotické výmalby. Důležitá však je i
vlastní hmota stavby, která obsahuje svědectví o užití stavebních
postupů, čímž je významným pramenem pro hlubší studium vývoje české
sakrální architektury. Výzkum se zaměřuje právě na tuto podstatu, když
sleduje po staletí utvářený organismus chrámu. Jeho nynější stavební
podoba v sobě zahrnuje torzo pozdně románské svatyně, které je zdrojem
poznatků o schopnostech stavitelů v první polovině 13. století. Cílem
příspěvku je ověření a prohloubení znalostí o konstruování
obvodového pláště stavby, předložení mínění o náhlém přerušení budování
celku v úrovni korunní římsy lodi a provizorním zastřešení chrámu. Z
této hypotézy vychází představa o objemové figuře prvotní podoby svatyně
s velmi nízkým západním věžovým útvarem, která prozatím není v českém
prostředí hlouběji sledována. V souvislosti s tím se průzkum orientuje
na vrcholně gotickou přestavbu, lépe řečeno dostavbu plně nedokončeného
románského objektu, která je pro poznání předešlého vzhledu klíčová.
Zdokumentování i vyhodnocení této transformace
pomáhá rozšířit současný stupeň poznání konstrukčních principů a zejména
znalostí etapizace výstavby kostela. Stať přináší i nový pohled na
svébytnou kombinovanou tribunu, sestávající z věžní
a valeně podklenuté pavlačové části, a její identifikací rozšiřuje
srovnávací materiál v této oblasti. Popis konfigurace empory prohlubuje
znalosti o komunikačních vazbách v rámci stavby, ale i o jejím funkčním
propojení se sídlem nobility, dříve se nacházejícím v bezprostřední
blízkosti středověkého vesnického kostela. |
|
|
|
|
|
|
|
|
OLEŠKY ...
und neue Erkenntnisse zu der
Problematik der Bauentwicklung von Kirche der
Geburt der Jungfrau Maria
Die
einfache und architektonisch bescheidene
Kirche der Geburt der Jungfrau Maria in Olešky
bewahrt in ihrem Interieur die wertvollen
gotischen Malereien. Sehr wichtig ist aber auch
der eigene Gebäudekörper, der Belege über
Anwendung der Ausbauprozesse umfasst und damit
als bedeutende Quelle für tiefere Erforschung
der böhmischen sakralen Baukunst dient. Die
Erforschung konzentriert sich gerade auf dieses
Wesen, wenn sie das seit Jahrhunderten
gestalteten Organismus der Kirche verfolgt. Die
derzeitige Baustelle enthält Torso von dem
spätromanischen Tempel, der Erkenntnisse über
Fähigkeiten der Baumeister aus der ersten Hälfte
des 13. Jahrhunderts bringt. Das Ziel des
Beitrages ist Überprüfung und Vertiefung des
Wissens über Aufbau von der Außenwand und
Vorlegung der Meinung über die plötzliche
Unterbrechung von Ausbau in der Höhe von Kranz-Gesims
des Kirchenschiffes und über die provisorische
Überdachung der Kirche. Diese Hypothese
ermöglicht eine Vorstellung über das
ursprüngliche Aussehen des Tempels mit sehr
niedrigem Westwerk, das nicht tiefer in Böhmen
bis jetzt untersucht wurde. Im Zusammenhang
damit konzentriert sich die Erforschung auf den
hochgotischen Umbau oder besser gesagt auf die
Fertigstellung des nicht ganz beendeten
romanischen Objektes, die für Erkennen des
ursprünglichen Aussehens hauptsächlich ist. Die
Auswertung dieser Transformation verbreitet die
gegenwärtigen Erkenntnisse über konstruktive
Prinzipien und vor allem über einzelne
Ausbauphasen der Kirche. Der Beitrag bringt auch
eine neue Sicht auf die eigenständige Empore,
die aus Tor- und Galerieteil besteht, und
verbreitet mit ihrer Charakteristik die
Dokumentation in dieser Problematik. Die
Beschreibung von Struktur der Empore vertieft
die Erkenntnisse über Kommunikationsbindungen in
der Kirche und über Verknüpfung mit dem
Adelssitzes, der sich früher in der
unmittelbaren Nähe von der mittelalterlichen
Kirche befand. |
|
|