|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
POZNÁMKY: |
01. K
významu názvu města více Profous, A.: Místní jména v Čechách
I. Praha 1947, s. 275.
02. O urbanistickém vývoji města více In: Reml, L.;
Líbal, D.; Penniger, R.: Čelákovice SHP historického jádra
města, SÚRPMO. Praha 1979. Uloženo v archivu
NPÚ úop středních Čech v Praze (P – 136).
03. Špaček, J.: Některé nové poznatky ze stavebně
historického průzkumu a archeologického výzkumu bývalého
Hrádku v Čelákovicích. In: Středočeský vlastivědný sborník.
Roztoky u Prahy 1997, s. 194.
04. Skružný, L.; Špaček, J.: Patrocinia kostelů a patronáty
světců ve zvoleném mikroregionu východně od Prahy v kontextu
církevních dějin. In: Středočeský vlastivědný sborník.
Roztoky u Prahy 1997, s. 107.
05. Špaček, J.: Čelákovická tvrz. In: Archaelogia
historica 2. Brno 1977, s. 127
06. Regesta diplomatica et epistolaria regni Bohemiae
II. Praha 1882, s. 656.
07. Wocel, J. E.: Kostely románského slohu v Čechách.
In: Památky archeologické a místopisné II. Praha 1857, s.
120.
08. Lehner, F.J.: Děkanský kostel Nanebevzetí P. Marie
na hrádku Čelákově. In: Method XVIII. Praha 1892, č. 11, s.
122 - 123.
09. Lehner, F.J.: Dějiny umění národa českého, díl I.
svazek II., část II. Praha 1905, s. 9 – 10.
10. Přepis prosebného listu např. Lehner, F.J.:
Dějiny umění národa českého, díl I. svazek II., část II.
Praha 1905, s. 10.
11. Podlaha, A.: Soupis památek historických a uměleckých
v politickém okresu Karlínském. Praha 1901, s. 162 – 171.
12. Mádl, K. B.: Zbořený kostel sv. Jana na Zábradlí
v Praze. In: Památky archeologické a místopisné XVII. Praha
1897, s. 429.
13. Jedlička, J.: Přístavba kostela v Čelákovicích na
počátku 18. století. In: Památková péče 25. Praha 1965, s.
29 – 30.
14. Wirth, Z.: Um. památky Čech. Praha 1957, s. 81.
15. Mencl, V.: Panské tribuny v naší románské
architektuře. In: Umění, roč. XIII, 1965, č. 1, s. 43
(grafika na s. 40).
16. Mencl, V.: Vývoj středověkého portálu v českých
zemích. In: ZPP, roč. XX, 1960, č. 1. s. 12.
17. Merhautová, A.: Raně středověká architektura v Čechách.
Praha 1971, s. 104 – 105.
18. Merhautová (1971, s.105) chybně uvádí počet oken
osvětlující loď a nejasně se vyjadřuje k autenticitě
empory.
19. Merhautová, A.; Třeštík, D.: Románské umění v Čechách
a na Moravě. Praha 1983, s. 262.
20. Radová – Štiková, M.: Rom. stavitelství, učební
texty ČVUT. Praha 1976 (II. vydání v r. 1992), s. 84.
21. Škabrada, J. Konstrukce historických staveb.
Praha 2003, s. 112.
22. Prix, D: Podoby a funkce podélných jednolodních
tribunových kostelů 12. a první pol. 13.st. v Čechách. Praha
1989 (Kandidátská práce), s. 169 –
173.
23. Z poslední d oby např.: Špaček, J.: Některé nové
poznatky ze stavebně historického průzkumu a archeologického
výzkumu bývalého Hrádku v Čelákovicích.
In: Středočeský vlastivědný sborník. Roztoky u Prahy 1997,
s. 192 – 206.
24. Špaček, J.: Některé nové poznatky ze stavebně
historického průzkumu a archeologického výzkumu bývalého
Hrádku v Čelákovicích. In: Středočeský vlastivědný sborník.
Roztoky u Prahy 1997, s. 195.
25. Kostel byl zaměřen v roce 1985 studenty z FS
ČVUT; při obnově pláště stavby byl proveden částečný SHP. Za
ústní sdělení děkuji J. Špačkovi.
26. Mencl, V.: Vývoj středověkého portálu v českých
zemích. In: ZPP, roč. XX, 1960, č. 1. s. 12.
27. Mencl, V.: Panské tribuny v naší románské
architektuře. In: Umění, roč. XIII, 1965, č. 1, s. 43
(grafika na s. 40).
28. Merhautová, A.: Raně středověká architektura v Čechách.
Praha 1971, s. 104 – 105.
29. Špaček, J.: Některé nové poznatky ze stavebně
historického průzkumu a archeologického výzkumu bývalého
Hrádku v Čelákovicích. In: Středočeský vlastivědný sborník.
Roztoky u Prahy 1997, s. 194.
30. Prix, D: Podoby a funkce podélných jednolodních
tribunových kostelů 12. a první pol. 13. stol. v Čechách.
Praha 1989 (Kandidátská práce), s. 171.
31. Špaček (1997, s. 202) upozorňuje na zbytky prken
po bednění klenby a dodává, že se stanou předmětem
dendrochronologického výzkumu. Použitelnost těchto vzorků
pro daný účel je však minimálně spekulativní.
32. Zatím žádný z badatelů se přímo nevyslovil k
možné podobě východního závěru. Nicméně Prix kostel
analogicky spojuje s Kyjemi, Špaček (1997, s.197) upozorňuje
na zaoblené kvádříky v trojlistém chóru, z čehož usuzuje na
zakončení apsidou.
33. Rozbor postupu výstavby byl zatím vyhodnocen
pouze na severní stěně lodi, přestože je jižní fasáda taktéž
obnažena. Vzhledem k početným pozdějším zásahům však
postrádá potřebnou vypovídací hodnotu.
34. Škabrada, J.: Konstrukce historických staveb.
Praha 2003, s. 37.
35. Více o principu výstavby románského kostela
Falta, M.: Středověký vesnický kostel v Čechách. In.
Historická zkušenost v architektuře a udržitelný rozvoj.
Praha 2012, s. 6 – 14.
36. Výškové kóty týkající se pláště lodi jsou vztaženy k
současné úrovni terénu, která se nachází přibližně 0,5 metru
nad úrovní předpokládané románské podlahy lodi.
37. Středový sloup stejně tak jako přípora při západní stěně
se nenacházejí na ose lodi, nýbrž jsou vychýleny přibližně o
0,16 metru k severu.
38. Lehner (1892, s. 122) nepochybuje o románském původu
tribuny; Mencl (1965, s. 43) datuje tribunu do posledního
dvacetiletí 12. století; Jedlička (1965, s. 29) si je již
vědom hřebínkové renesanční klenby; Prix (1989, s. 169 –
170) přejímá myšlenku mladšího původu kleneb.
39. Mencl, V.: Panské tribuny v naší románské architektuře.
In: Umění, roč. XIII, 1965, č. 1, s. 43 (grafika na s. 40).
40. Špaček, J.: Některé nové poznatky ze stavebně
historického průzkumu a archeologického výzkumu bývalého
Hrádku v Čelákovicích. In: Středočeský vlastivědný sborník.
Roztoky u Prahy 1997, s. 196.
41. Kronika města Čelákovic I 1857 – 1939. Čelákovice 2006,
s. 123
42. Více o komunikacích propojujících emporu s přízemím lodi
Hauserová, M.: Die Emporenkirche in Böhmen im Licht der
baugeschichtlichen Forschung. In: Antiqua Cuthna 2012
43. Kromě přestavby empory byly patrně v rámci úpravy
kostela někdy kolem poloviny 16. stol. provedeny zásahy v
jižní fasádě lodi a byl proražen severní vstupní portál
(Špaček 1997, s. 198). Renesanční trámový strop byl zřízen
roku 1588 (Jedlička 1965, s. 29). Dále je možné usuzovat, že
v rámci těchto úprav byla opravena i věž, přičemž byla
zřízena velká okna zvonového patra. V téže době mohlo být
zhotoveno i optické (falešné) kvádrování na plášti věže,
nicméně jeho časové zařazení nelze spolehlivě určit
(problematikou románského pláště kostela a jeho pozdějšími –
historizujícími úpravami se zabývá např. Kibic, K. ml.:
Kvádrové zdivo kostela v Tismicích. In: Dějiny staveb 2011.
Plzeň 2011, s. 15 – 27). Není ani možné vyloučit, že v rámci
renesanční přestavby bylo obnoveno ostění románského portálu
vedoucího do interiéru lodi.
44. Prix, D: Podoby a funkce podélných jednolodních
tribunových kostelů 12. a první poloviny 13. století v
Čechách. Praha 1989 (Kandidátská práce), s. 171, vyobrazení
173d.
45. Špaček, J.: Některé nové poznatky ze stavebně
historického průzkumu a archeologického výzkumu bývalého
Hrádku v Čelákovicích. In: Středočeský vlastivědný sborník.
Roztoky u Prahy 1997, s. 195.
46.
Špaček, J.: Některé nové poznatky ze stavebně historického
průzkumu a archeologického výzkumu bývalého Hrádku v
Čelákovicích. In: Středočeský vlastivědný sborník. Roztoky u
Prahy 1997, s. 197.
47.
Kronika města Čelákovic I 1857 – 1939. Čelákovice 2006, s.
123
48.
Špaček, J.: Některé nové poznatky ze stavebně historického
průzkumu a archeologického výzkumu bývalého Hrádku v
Čelákovicích. In: Středočeský vlastivědný sborník. Roztoky u
Prahy 1997, s. 197.
49.
Na barokní původ přístavku poukazuje fakt, že je zanesen v
plánu na přestavbu kostela z roku 1712.
50.
Špaček, J.: Některé nové poznatky ze stavebně historického
průzkumu a archeologického výzkumu bývalého Hrádku v
Čelákovicích. In: Středočeský vlastivědný sborník. Roztoky u
Prahy 1997, s. 197.
51.
Špaček (1997, s.197) uvádí, že bylo zřízeno roku 1889,
nicméně kronika v tomto směru mlčí. Zdali bylo okno nově
proraženo nebo vzniklo rozšířením staršího otvoru, není
možné říci.
52.
Výškové kóty týkající se věže jsou vztaženy k úrovni podlahy
v přízemku věže.
53.
Prix, D: Podoby a funkce podélných jednolodních tribunových
kostelů 12. a první pol. 13.st. v Čechách. Praha
1989 (Kandidátská práce), s. 170.
54.
Jedlička, J.: Přístavba kostela v Čelákovicích na počátku
18. století. In: Památková péče 25. Praha 1965, s. 29 – 30.
55.
Lehner, F.J.: Děkanský kostel Nanebevzetí P. Marie na hrádku
Čelákově. In: Method XVIII. Praha 1892, č. 11, s. 122 - 123.
56.
O problematice výstavby věže a jejím provizorním ukončení,
respektive zastřešení první etapy výstavby, je více
pojednáno: Hauserová, M.; Nováček, K.; Čechura, M.; Falta,
M.: Románský kostel sv. Petra a Pavla ve Svojšíně. In:
Průzkumy památek XVIII. Praha 2011, s. 5 – 30.
57.
Že se vždy nemuselo jednat pouze o provizorní konstrukce,
ale i trvalejší záměry, které přetrvaly až do novověku,
dokládá Falta, M.: Vysoký Újezd nad Dědinou, k otázkám
stavebního vývoje kostela sv. Jakuba Většího. In. Dějiny
Staveb 2010. Plzeň 2010, s. 127 – 137.
58.
V tomto případě je popisován pouze typ kostela s osovou
západní věží, která není vtažena do hmoty lodi (Kojice) nebo
netvoří jakýsi westwerk (Kyje, Potvorov)
59.
Radová – Štiková, M.: Rom. stavitelství, učební texty ČVUT.
Praha 1976 (II. vydání v r. 1992), s. 97.
60.
Radová (Románské stavitelství – učební texty ČVUT. Praha
1976 (II. vydání v r. 1992), s. 97) volí chybné příklady
tohoto konstrukčního principu, kdy jako názorné ukázky
zmiňuje kostely v Plaňanech a ve Svojšíně. V obou těchto
příkladech nebyl „štít lodi omezen jen na trojúhelníkové
přizdívky k věži v partiích půdy“, protože se jedná o
konstrukční typ, kdy věž a západní štít kostela byly zděny
samostatně, a tudíž musel být vyzděn vlastní štít (nebo jeho
segment) nad samostatně stojící západní stěnou lodi.
61.
Radová, M. – Škabrada, J.: Příspěvek k poznání románských
stavebních postupů. In: Umění XXIV. Praha 1976, s. 277.
62.
Radová, M. – Škabrada, J.: Příspěvek k poznání románských
stavebních postupů. In: Umění XXIV. Praha 1976, s. 277.
63. Radová – Štiková, M.: Rom. stavitelství, učební
texty ČVUT. Praha 1976 (II. vydání v r. 1992, s. 97.
64. Bez archeologického průzkumu není možné ověřit,
zdali byl objekt založen jako celek či nikoliv, jak již
upozorňuje Radová (Příspěvek k poznání románských stavebních
postupů. In: Umění XXIV. Praha 1976, s. 278) u podobných
staveb.
65. Radová – Štiková, M.: Rom. stavitelství, učební
texty ČVUT. Praha 1976 (II. vydání v r. 1992, s. 98. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Románský kostel na české vesnici: |
|
|
|
|
|
ČELÁKOVICE - konstrukční principy výstavby a
mladší transformace |
|
KLÍČOVÁ SLOVA ...
patrocinium
Nanebevzetí Panny Marie, stavba vzniká na počátku 13. století,
románský podélný kostel, původně apsida, dnes barokní trojlisté presbyterium,
západní románská věž, refugium ve štítové stěně |
|
|
|
|
« ČLÁNEK PUBLIKOVANÝ VE SBORNÍKU DESTA 2012 |
|
|
|
|
|
Příspěvek se zabývá stavebním vývojem kostela Nanebevzetí Panny Marie v
Čelákovicích. Hlavní oblasti výzkumu je románská fáze výstavby objektu.
V této problematice jsou sledovány principy etapizace výstavby, vzájemné
vazby jednotlivých stavebních částí a konstrukční souvislosti vztahu
západního průčelí k tělesu věže. Nahlédnutí na kostel v procesu jeho
vzniku umožní detailní analýza neomítnuté části severního průčelí lodi,
zejména rozbor ložných a styčných spár v románském zdivu. Dále je
pozornost zaměřena na střední partii věže, odkud je přístupná kobka
umístěná dílem v západní štítové stěně lodi a dílem ve východní stěně
věže. Vyhodnocovány jsou i poznatky vycházející z ohledání oken ve
vrchních patrech věže. Pozornost je zaměřena i na snahu novověkých
stavitelů o obnovení výtvarné celistvosti díla a
uchování jeho archaického charakteru tím, že používali
původní materiál i tvarosloví. Často tak vznikaly
zajímavé a dosud nepopsané projevy různých historismů.
Autorská dokumentace provedená při terénním průzkumu kostela také klade
důraz na mladší transformace objektu, respektive jeho západní části. S
tím souvisí vyslovení nové hypotézy ohledně zániku původní románské
tribuny a polemika s názory o proměně
komunikačních vazeb v této části chrámu. Nutností je i revize
umělecko-historického hodnocení architektonických prvků, zejména
hlavního vstupního portálu chrámu. |
|
|
|
|
|
Čelákovice
(01) se nacházejí v úrodné nížině na levém břehu Labe,
přibližně 6,5 km jihovýchodně od Staré Boleslavi a 25
km severovýchodně od jádra Prahy. Jádro současného města se zformovalo
až v blíže neurčeném období vrcholného feudalismu, a to v jižní poloze
od dříve osídleného místa nacházejícího se na skalnaté vyvýšenině
(přibližně 175 m. n. m.) ve strategické poloze umožňující kontrolu
někdejšího brodu přes zde široce rozlitou řeku
(02). V oblasti
tohoto raně feudálního centra, zaujímajícího poloostrov vsunutý do řeky
Labe, se předpokládá kontinuální osídlení od dob časného středověku. V
polovině 10. století má území již funkci hradiště, v jehož západní části
se předpokládá ke konci 10. století dřevěný dvorec
(03). Patrně někdy na
přelomu 12. a 13. století byl na nejvyšším místě ostrožny, východně od
předpokládané tvrze, postaven románský kostel zasvěcený Nanebevzetí
Panny Marie, respektive kostel Matky Boží, jak je uváděn k roku 1483
(04).
Zdejší uskupení, čítající vyjma tvrze a kostela s farou (později
děkanstvím) pouze několik usedlostí se zázemím, bylo nazývané Hrádek, Na
Hrádku nebo Hrádek Čelákov a tvořilo až do
poloviny 19. století samostatnou osadu
(05). První písemná zmínka o
Čelákovicích neboli „oppidum Selakowitz“ se objevuje v pravděpodobném
falzu z roku 1290
(06).
Dobře zachovaná románská stavba kostela s mohutnou západní věží a
barokním trojlistým východním chórem přitahovala pozornost badatelů již
od poloviny 19. století. Mezi nejstarší autory zabývající se
čelákovickým kostelem se bezesporu řadí kulturní historik Jan Erazim
Wocel
(07). Právě on byl jedním z prvních, který si uvědomil význam stavby,
stáří jejího jádra a rozpoznal i pozdější přestavby. Ke konci 19.
století je objekt popsán Ferdinandem J. Lehnerem v časopisu Method
(08),
přičemž mírně pozměněný text publikuje o několik let později ve svém
obsáhlém třísvazkovém díle
(09). Detailní popis, v němž dokládá existenci
obloučkového vlysu ve vrchních partiích věže, však obsahuje několik
nepřesností. Mylně udává počet oken osvětlující loď a domnívá se, že
kruchta v západní části lodi je neporušená původní. Rozdílnost obou
statí spočívá především v utříbení názoru na východní trojlistý chór. V
dřívějším textu ještě Lehner polemizuje nad stářím závěru, byť
připouští, že se může jednat o důmyslnou novostavbu z počátku 18.
století, což v mladším textu potvrzuje. Důkazem je pro něj prosebný list
ke sbírce na opravu kostela z roku 1713
(10). V následujících letech byl
objekt podrobně popsán Antonínem Podlahou v Soupisu památek
(11). Autor se
avšak dopouští taktéž chyb. V textu se mylně uplatňuje myšlenka
románského trojlistého chóru (jenž měl být pouze zvýšen kolem roku
1720), která patrně vychází z Mádlova srovnání čelákovického kostela se
zbořeným kostelem sv. Jana na Zábradlí v Praze
(12). Dále se Podlaha
domnívá, že kobka v druhém patře věže byla dříve otevřena směrem do lodi
a tvořila tak zřejmě druhé patro empory. Počet oken osvětlujících loď
zvyšuje na šest, k původu empory se nevyjadřuje. Závažným příspěvkem k poznání historie kostela je článek Jiřího Jedličky, který v roce 1965
poukazuje na obsáhlou zprávu ze staré pamětní knihy čelákovického
děkanství
(13). V tomto dokumentu je zevrubně popsán celý proces přestavby
kostela v letech 1708 – 1712, respektive novostavba tří apsid,
zastřešení stavby a zaklenutí. Důležitost tohoto článku dokládá fakt, že
ještě v 50. letech Zděněk Wirth v soupisu Uměleckých památek Čech
nepochybuje o románském původu trojlistého chóru
(14). Čelákovickému
kostelu, respektive jeho dílčím částem, se dále věnuje Václav Mencl.
Nejdříve upozorňuje na pavlačovou tribunu přístupnou skrz věž
(15), dále
hodnotí tvarosloví portálu
(16). Stavbě jako celku se věnuje Merhautová
(17),
avšak předložený popis není příliš výstižný
(18). V obsáhlém díle věnujícímu
se románskému umění se Merhautová s Třeštíkem pouze velmi stručně
zmiňují o vstupním portálu
(19). Radová se v učebních textech ČVUT omezuje
pouze na publikování fotografie kobky ve střední části věže v souvislosti s výkladem technologie klenutí
(20). Totožnou fotografii bez
bližšího popisu uvádí i Škabrada v monografii o stavebních postupech
(21).
V posledních letech se podrobněji kostelu věnují pouze Dalibor Prix
(22) a
Jaroslav Špaček
(23). Prix ve své kandidátské práci zejména polemizuje o
využitelném z exteriéru přístupném podkroví, zevrubně popisuje románskou
tribunu včetně architektonických prvků a předkládá hypotézu o barokním
snížení a znovu vztyčení věže. Špaček se zaměřuje především na přesnou
deskripci stavby a připomenutí doložitelných přestaveb i historii
kostela. Nicméně nově předkládá i teorii, že západní tribuna mohla být
patrová s tím, že vrchní patro bylo přístupné portálem v severní stěně
lodi
(24).
Přestože románský původ kostela je rozpoznán již v polovině 19. století
a na jeho význam, stejně tak jako blízké tvrze a celého prostoru Hrádku,
upozorňovali mnozí badatelé po dobu více jak 100 let, nebyla doposud
publikována precizní dokumentace
(25). Nepodařilo se ani přesvědčivě
objasnit některé otázky týkající se principu a etapizace výstavby,
mladších přestaveb objektu a některých konstrukčních anomálií.
Diskutabilní se může jevit i současné umělecko-historické hodnocení
architektonických prvků, zejména hlavního vstupního portálu chrámu.
Autorská dokumentace byla vyhotovená po provedení terénního průzkumu
kostela na přelomu let 2010 – 2011. Výzkum se zaměřuje na románskou fázi
výstavby objektu. Pozornost se věnuje zejména principům etapizace
výstavby, vzájemným vazbám jednotlivých stavebních částí a konstrukčním
vztahům západního (štítového) průčelí lodi k tělesu věže. Nahlédnutí na
kostel v procesu jeho vzniku umožní detailní analýza neomítnuté části
severního průčelí lodi, zejména rozbor ložných a styčných spár v
románském zdivu. Dále je pozornost zaměřena na střední partii věže,
odkud je přístupná valeně klenutá kobka umístěná dílem v západní štítové
stěně lodi a dílem ve východní stěně věže. Funkce této prostory je
spojována s určitým refugiem nebo úkrytem cenností. Vyhodnocovány jsou i
poznatky vycházející z ohledání oken ve vrchních patrech věže. Díky
zaměření, vyhodnocení a interpretaci jednotlivých stavebních prvků i
celých částí objektu je možné definovat nejen stadia procesu výstavby,
ale i hypotetickou podobu objektu v souvislosti s dokončením konkrétních
etap a případné nedochované části objetu. Zobrazení pomocí počítačové 3D
simulace umožní zřetelně si ozřejmit prostorové a konstrukční
vztahy zaniklých i dochovaných součástí stavby a může přispět k
racionálnímu hledání stop po předpokládaných procesech a jím i k
verifikaci pracovních hypotéz.
Článek také klade důraz na mladší transformace objektu, respektive jeho
západní části. S tím souvisí vyslovení nové hypotézy ohledně zániku
původní románské tribuny a polemika nad proměnou komunikačních vazeb v
této části chrámu. Pozornost je zaměřena i na snahu novověkých stavitelů
o obnovení výtvarné celistvosti díla a uchování
jeho archaického charakteru tím, že používali původní materiál i
tvarosloví. Často tak vznikaly zajímavé a dosud
nepopsané projevy různých historismů. Z tohoto důvodu je nutná i revize
uměleckohistorického hodnocení architektonických prvků, zejména ostění
hlavního vstupního portálu chrámu a říms pilastrů a sloupu v podkruchtí.
Jejich přehodnocení může zasáhnout do úvah o dataci vzniku kostela. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Velkoryse pojatý emporový
kostel Nanebevzetí Panny Marie byl postaven v dominantní poloze patrně
někdy na přelomu 12. a 13. století. Mencl stavbu datuje na základě
analýzy portálu do období kolem roku 1200
(26), respektive do posledního
dvacetiletí 12. století z důvodu užití pavlačové tribuny přístupné skrz
věž
(27). Merhautová se přiklání spíše k dataci mladší, tedy opět kolem roku
1200, což zdůvodňuje složitější skladbou prostorů ve věži
(28). S touto
dobou výstavby souhlasí i Špaček
(29). Prix dataci posouvá až k přelomu prvé
a druhé čtvrtiny 13. stol, což opírá o analogické
srovnání s dalšími románskými stavbami
(30). Definování časového rozmezí
doby výstavby kostela zatím není možné, přestože proběhla snaha o dendrochronologické datování. Vzorek odebraný z hranolu uloženého v
nadpraží vstupu do kobky ve střední části věže však neposkytl potřebná
data pro určení časového horizontu. Jiný dřevěný prvek pocházející z
období raného středověku zatím nebyl v objektu identifikován
(31).
Čelákovický kostel byl pravděpodobně založen v jedné fázi nad celým
zamýšleným půdorysem, tedy jako celek čítající loď s východním
presbytářem a západní věží. O typové příslušnosti kněžiště zatím nejsou
k dispozici žádné informace
(32). Mladší úpravy interiéru lodi překryly
jakékoliv stopy po někdejším závěru a archeologický průzkum zatím nebyl
proveden. Vlastní chrámová loď má vnitřní šířku 7,3 metru a
předpokládaná délka románského stavu je přibližně 10 metrů. Tloušťky
stěn lodi se pohybují v rozmezí od 1,45 do 1,67 metru a výška lodi před
zřízením klenby byla přibližně 9,7 metru. Osvětlení interiéru
zajišťovala vysoko položená okna, jedno se nacházelo v severní stěně a dvojice
ve stěně jižní. Přístup byl umožněn portálem zřízeným ve střední části
jižní stěny.
K rozboru postupu výstavby raně středověké fáze kostela v Čelákovicích
byla využita analýza ložných a styčných spár na severní stěně lodi.
Obvykle je pro tento účel vyhodnocována dislokace plomb, respektive
kapes po nosných prvcích konzolovitého lešení, nicméně na severní stěně
lodi zatím nebyly tyto prvky v požadovaném rozsahu identifikovány
(33).
Pozůstatky stop po lešení vykreslí na plášti objektu linie, které
korelují s tělesnou výškou zedníků a odpovídají
jednomu stavebnímu záběru. Škabrada uvádí limitní výšku záběru na
hranici 1,2 metru
(34). K postupu výstavby je třeba připomenout, že několik
záběrů tvořilo konstrukční fázi. Jednotlivé fáze jsou od sebe
rozeznatelné například rozdílnou strukturou zdiva, spárořezem, použitým
materiálem nebo velikostí kvádrů
(35). Je nasnadě se domnívat, že stavební
fáze se mohou shodovat s roky, respektive sezónami, které byly přerušeny
zimní technologickou přestávkou. Tuto domněnku prozatím není možné
doložit na základě jiných historických pramenů.
Přestože se na severní fasádě kostela nenacházejí stopy po konstrukci
konzolovitého lešení, tak byly dohledány zřetelné stopy stavebního
procesu. I přes absenci geodetického nebo fotogrametrického zaměření
jsme schopni na severní fasádě lodi kostela rozeznat několik fází
výstavby i jednotlivé záběry. V první nadzemní fázi byly stěny lodi
vyzděny pravděpodobně do výšky cca 1,8 metru
(36), kde mohla být stavba
přerušena. Jedná se o úroveň založení pasů předpokládané románské empory.
V následujícím období výstavba pokračovala do výšky cca 3,25 metru.
Přerušení v této úrovni dokládá nápadný pás větších kamenných bloků.
Zdali se jedná o poslední vrstvu II. fáze nebo první vrstvu III. fáze
není možné jednoznačně určit. Předpokládaný předěl, respektive
technologická přestávka se nachází v úrovni vrcholnice domnělé klenby
empory.
Zajímavý je středový pás zdiva lodi, který byl zděn ve dvou
konstrukčních fázích, jež však od sebe nebyly odděleny vodorovnou
spárou. V centrální části stěny je patrná jednoznačná dělící spára,
která je několikrát zalomená. Definuje tak pravděpodobné jednotlivé
stavební záběry, které byly v této části chrámu vysoké v rozmezí 700 –
850 mm a tvořily je vždy tři řádky
kvádrového zdiva. Důvod tohoto „schodovitého“ ukončení stavební fáze
zůstává nejasný. Čtvrtá stavební fáze byla opět ukončena vodorovným
předělem, a to v předpokl. výši 6,2 metru, tedy v úrovni parapetu románského
okna. Ukončení další fáze není dobře čitelné. Pátá fáze zřejmě skončila
v úrovni paty záklenku románského okna, respektive ve výši 7,8 metru.
Šestá stavební fáze byla pro loď závěrečná. Byly zkonstruovány záklenky
oken, pravděpodobná dekorativní podstřešní římsa a ve výši zhruba 9,5
metru byla loď zastropena a zastřešena.
V jaké časové souslednosti k výstavbě pláště lodi byla zhotovena západní
tribuna, není možné uspokojivě doložit. Nicméně je důvodné se domnívat,
že původní románská pavlačová tribuna zde není zachována. V současné
době se v západní části lodi nachází kruchta podklenutá dvěma poli
křížové klenby s hřebínky. Dva nestejně široké čelní eliptické oblouky
dosedají na středový sloup bez patky i hlavice (hlavici supluje pouze
profilovaná deska) a na přízední pilíře s římsovými konzolami. Jedna
přípora se nachází také při západní stěně, nicméně nepodporuje střední
dělící pas, který zde chybí
(37). Dosavadní literatura se touto emporou
zabývá pouze okrajově, ale v zásadě se shoduje na jejím románském původu
s tím, že klenby jsou zřejmě mladší
(38).
Na základě proporcí západní části chrámu, analogií a umístění průchodu
do podvěžní kobky je možné usuzovat o možné románské podobě tribuny, a
to i za předpokladu, že není k dispozici mnoho přímých informací. Raněstředověká empora patrně zaujímala totožnou pozici jako tribuna
současná. Nicméně její čelní stěna byla zřejmě tvořena trojicí
půlkruhových arkád, které dosedaly na dvojici sloupů a přízední pilíře.
Pata arkády, stejně tak jako meziklenebních pasů, byla patrně usazena
výše, a to o rozměr chybějící patky a hlavice sloupu. Vyšší uložení
dělících pasů také méně koliduje s původním vstupem do podvěžní kobky.
Více o podobě a typové příslušnosti tribuny bude možné určit po
provedení destruktivního popřípadě archeologického průzkumu v této části
kostela.
Důležitou avšak těžko zodpověditelnou otázkou je komunikační propojení
předpokládaného velmožského dvorce s emporou. Současné poznání a
stavební stav kostela prozatím neumožňují lokalizovat vstupní portál,
který by tuto přímou vazbu umožňoval. S jistotou můžeme tvrdit, že vstup
nemohl existovat v severním plášti lodi, neboť dochovaný vnější románský
líc nevykazuje stopy po žádném průchodu. Pokud hledaný vstup vedl do
prostory v patře věže, jak se domnívá Mencl
(39), nemohl být situován ani v
jižní, ani v severní stěně, jejíž autentický líc taktéž nevykazuje žádné
stopy po někdejším průchodu. Portál umožňující propojení exteriéru s
tribunou se tak mohl nacházet pouze v jižní stěně lodi popřípadě v
západní stěně věže. V obou případech však můžeme o
existenci raněstředověkého průchodu pouze spekulovat. Jižní vnější románský líc
lodi je dobře čitelný a vykazuje stopy po někdejším průchodu. Jedná se
však o portál ze 16. století zazděný při barokní přestavbě kostela
(40). V pozici případného románského portálu situovaného v západní stěně věže se
dnes nachází rozměrnější okno, které vzniklo roku 1889 rozšířením
staršího okna
(41). Tento fakt však nevyvrací možnou existenci portálu právě
v těchto místech s tím, že mohl být záhy zazděn, respektive nahrazen
právě střílnovým okénkem.
Ještě složitější je úvaha o možném propojení empory s přízemím chrámu.
Čelákovský kostel postrádá schodiště vedené v tloušťce zdi a nedochovaly
se (nebo nejsou patrny) ani žádné náznaky, kudy tato komunikace mohla
vést. Jedinou možnou stopou případného schodiště může být vyosený
průchod do podvěžní kobky, který tak může uvolňovat místo vertikální
komunikaci procházející jedním volným travé klenby
(42). Je možné se
domnívat, že právě chybějící klenební pole mohlo být důvodem pro
náročnější přestavbu tribuny z důvodu maximální využitelnosti její
plochy. Časové rozmezí přestavby tribuny je možné zřejmě klást do období
kolem poloviny 16. století, kdy kostel patrně prošel náročnější
rekonstrukcí
(43).
V souvislosti s poznáním komunikačních vazeb čelakovského kostela je
nutné zmínit i obdélníkový útvar nacházející se v horní části severní
stěny. Jedná se o zazděný otvor, kterému je připisována funkce
románského portálu. Prix se domnívá, že se jedná o přístup do podkroví
lodi
(44) a Špaček usuzuje na vstup vedoucí do horního patra tribuny
(45).
Vzhledem k vertikální pozici útvaru je nutné poukázat na fakt, že se
patrně o portál nejedná. Přístup do interiéru v takovéto výšce téměř
znemožňuje použití přijatelně pohodlného schodiště, což vylučuje
myšlenku napojení jakéhosi druhého patra tribuny. Hypotézu ohledně
přístupu do podkroví vyvrací pozice románských oken, která koliduje s Prixem zamýšlenou úrovní stropu. Patrně se tak nejedná o průchod, nýbrž
o pouhou niku, která mohla sloužit například k zavěšení zvonu.
Mohutná věž s vnější hranou čtvercové základny o délce 5,15 metru je k
západnímu průčelí připojena prakticky přesně na ose chrámu. V přízemní
části je těleso věže tvořeno pouze třemi stěnami, čtvrtou nahrazuje
mohutný 1,55 metru široký vynášecí pas. Věžní kobka, jejíž rozloha je
prodloužena právě o prostor pod pasem, měří na šířku 2,13 metru a na
délku 3,68 metru a je zaklenuta precizní křížovou klenbou. Přístup je
umožněn z interiéru lodi valeně sklenutou chodbičkou. Průchod o šíři
0,93 metru není situován osově, ale je maximálně posunut k jižní stěně
kobky. Osvětlení zajišťuje jedno štěrbinové okno v jižní stěně. Původně
se okénko nacházelo i ve stěně protější, ale do současnosti se z něj
zachovalo pouze kruhové ostění na vnějším plášti věže
(46).
Prostor v patře je oproti přízemí skromnější, neboť se zde již uplatňuje
východní stěna věže. Čtvercová místnost o hraně 2,6 metru nebyla nikdy
zaklenuta a původně byla zřejmě plochostropá. V současné době jsou stěny
v úrovni předpokládaného stropu omítnuty, tudíž není možné identifikovat
zaplombované kapsy po stropních trámech. Nelze však vyloučit možnost, že
se zde strop nenacházel. Osvětlení prostoru dnes zajišťuje mladší okno,
které bylo zřízeno roku 1889 rozšířením staršího okna v západní stěně
(47).
Románské okno se nachází v jižní stěně, ale zřejmě během zavádění
elektrické energie a usazování rozvodné skříně bylo zazděno
(48). Jeho obrys
je čitelný při pohledu z exteriéru. Přístup do prostoru v patře věže je
umožněn schodišťovým přístavkem zřízeným v období baroka
(49) v koutu mezi
jižní stěnou věže a západním průčelím lodi. Na emporu se z této
místnosti vstupuje dlouhou valeně klenutou chodbou vedenou v ose stavby.
Její délka je 2,75 metru a šířka 1,1 metru. Vyšší patra věže, respektive
krov kostela, jsou přístupné po dřevěném schodišti vloženém zřejmě v 18.
století
(50).
Z úrovně předpokládaného druhého románského patra věže je přístupná
kobka, nacházející se ve hmotě zdiva. Tato místnost o rozměrech 3,4 x
1,75 metru je situována v tloušťce stěny tak, že část se nachází ve
východní stěně věže a část v západní stěně lodi. Její stěny z precizně
opracovaných kvádrů ani valená klenba z lomového zdiva nenaznačují, že
prakticky středem probíhá dělící rovina mezi lodí a věží. Je tudíž
zřejmé, že těleso věže je s hmotou lodi (minimálně v této úrovni)
precizně provázáno, byť to tak při pohledu z exteriéru nemusí být
patrné. Přístup do kobky je umožněn malým pravoúhlým portálem a
osvětlení je řešeno jedním střílnovým oknem v jižní stěně. Přesná funkce
místnosti není plně objasněna, ale nejspíše se jedná o úkryt, ať již
cenností nebo osob.
Interpretace vrchní části věže od třetího patra výše není jednoznačná a
pravděpodobně se zde budeme pohybovat pouze v rovině spekulací.
Přibližně na rozmezí druhého a třetího raněstředověkého patra bylo v 19. století zhotoveno totožné okno jako o úroveň níže
(51). Těsně nad horním
oknem se ve výšce 10,8 metru
(52) stěny věže zužují o přibližně 0,15 metru.
Podobné ztenčení se opakuje ještě dvakrát, a to v úrovni 12,7 metru,
respektive 14,5 metru. Zřejmě toto zesubtilnění obvodové konstrukce
vedlo Prixe k domněnce, že byla vrchní část věže v roce 1712 snesena do
poloviny třetího románského patra
(53). Vzhledem k tomu, že se Jedlička,
respektive farní pamětnice
(54), nezmiňuje o žádné úpravě věže, zdá se toto
tvrzení neopodstatněné. O románském původu vršku věže svědčí i Lehnerova
poznámka, že se zde ještě kolem roku 1880 nacházel zbytek obloučkového
vlysu
(55). Současná okna zvonového patra byla zhotovena v blíže neupřesněné
době, zřejmě však před přestavbou v letech 1708 – 1712. Vnikla patrně
přeměnou dvou úrovní sdružených oken, přičemž zazdívka spodního
románského okna je na severní fasádě dobře patrná.
Při podrobném sledování vnějšího pláště věže v úrovni prvního ztenčení
stěny může být čitelné nenápadné rozhraní struktury zdiva. Právě v této
oblasti probíhá jakýsi věnec, který je tvořený masivními kvádry
kladenými na výšku. V horní části věže se také uplatňuje daleko méně
precizně kladené řádkové zdivo. Tento fakt nemusí automaticky znamenat,
že věž byla přezděna někdy v pozdější době, ale nabízí se domněnka, že
byla stavěna ve dvou od sebe více časově oddělených románských etapách.
Obdobný zatím neznámý aspekt rozhraní materiálu nebo struktury zdiva ve
středních partiích věže byl identifikován i při průzkumech kostelů ve Svojšíně, Plaňanech, Pařížově nebo Vysokém Újezdě nad Dědinou. V těchto
případech byla vyslovena hypotéza, že při dosažení požadované výšky
chrámu stavitelé soustředili veškeré síly na konstrukci štítů, krovu,
zastřešení nebo jiné práce nutné v interiéru kostela. Výstavba věže byla
záměrně na několik let přerušena a dočasně zastřešena
(56). Jako eventualita
se jeví i možné navýšení o provizorní (zvonovou) konstrukci ze spalného
materiálu
(57). Dokladem takového řešení je výskyt vodorovné spáry vždy
přibližně ve stejné úrovni, a to v místech styku šikmé roviny střechy s
vertikálou bočních stěn věže, tedy zhruba v polovině výšky štítu lodi.
Tento princip etapizace výstavby věže venkovského raněstředověkého
kostela v Čechách je platný jak pro konstrukce tvořené dvojicí vedle
sebe na spáru přisazených plných zdí, tak pro objekty s jedinou
společnou zdí tvořící jak západní vymezení lodi tak zároveň substrukci
východní stěny věže.
K postupu výstavby venkovského raněstředověkého kostela je třeba
připomenout dosud zjištěné konstrukční zásady. O románské stavbě,
respektive románské etapě stavby, se většina badatelů zmiňuje pouze jako
o statickém faktu. V praxi to znamená, že se zpravidla věnuje pozornost
právě jen dochovaným románským součástem v mladších obdobích někdy i
značně transformovaných objektů. Na jejich základě se případně uvažuje o
možné podobě jejich zaniklého románského stavu. Pozornost se prakticky
nevěnuje dynamickému procesu vzniku objektu ani jeho následným raně
středověkým dostavbám a transformacím. Dosavadní bádání, které bylo
zaměřeno na románské stavební postupy, identifikovalo tři základní typy
vztahu západní osové věže a štítového průčelí chrámové lodi
(58).
V první řadě se uvádí méně početný typ, v němž sdílí západní strana lodi
a východní stěna věže tutéž zeď. Stavba rostla tak, že se stavělo nad
celým zamýšleným půdorysem chrámu najednou a zdivo věže bývá ve spodních
partiích, byť jen sporadicky, provázáno se zdivem lodi. V úrovni nad
stropem lodi pak zdivo věže kontinuálně pokračuje nad zamýšlený hřeben
střechy a štít je omezen na trojúhelníkové přizdívky v partiích půdy
(59),
respektive na trojúhelníkové útvary s věží provázané (Vysoký Újezd nad
Dědinou, Mohelnice nad Jizerou, …) (60).
Druhou konstrukční možností je dodatečné přisazení věže, respektive
jejích třech stěn, k západnímu průčelí lodi. Východní stěna věže se v
takovémto případě zakládá na již vyzděný fungující štít lodi. Toto
staticky poněkud odvážné řešení, kdy následná stěna věže byla založena
přímo na šikmých plochách štítu bez jakékoliv stupňovité úpravy, dokládá
jistou etapovitost výstavby. Konkrétní délku časové prodlevy mezi
vznikem obou konstrukcí nejsme schopni přesněji určit, ale zřejmě se
nejednalo pouze o krátkou technologickou přestávku, například přerušení
stavby na zimu
(61). Tuto domněnku potvrzuje například odlišné zpracování
spár na trojúhelníkovém štítu a následné stěně věže v Loděnici u Berouna
(62)
nebo zazděná torza románského laťování taktéž mezi štítem a stěnou věže
v Bernarticích.
Jako třetí a zároveň nejpočetnější se uvádí typ, kdy věž a západní štít
kostela byly zděny samostatně již od základů, a proto jsou tato tělesa
oddělena vertikální spárou (Pařížov, Obděnice, …). Radová upozorňuje i
na úsporné a velmi konstruktivní řešení, kdy byly založeny a ve spodních
patrech vyzděny pouze tři volné stěny, čtvrtá byla založena až ve
vyšších partiích na příčném vynášecím pasu (Svárov, Raná, Vroutek, …)
(63).
Časovou prodlevu mezi výstavbou lodi a věže (nebo jejími partiemi)
nejsme v těchto případech prozatím schopni určit, nicméně předpokládáme,
že k výstavbě docházelo v rámci jednoho záměru
(64). Co bylo cílem tohoto
řešení, nemá jednoznačnou odpověď, ale patrně se jednalo o snahu
dokončit důležitější část objektu (loď s kněžištěm) a poté přistoupit k
výstavbě jeho dalších částí
(65). V některých případech ale není možné
vyloučit snahu tehdejších stavitelů o vypořádání se se statickými
obtížemi, které by mohly vzniknout provázáním různě hmotných těles s rozdílnými způsoby sedání.
Věž kostela Nanebevzetí Panny Marie v Čelákovicích představuje zajímavý
a ojedinělý typ románské věže. Jedná se o zvláštní modifikaci už tak
nečetného řešení, kdy je východní stěna věže založena na masivním
vynášecím pasu, nikoliv však ve vrchní partii, ale již v podvěžní kobce.
Zároveň jsou věž i loď navzájem provázány, což je doloženo v úrovni
kobky, která se nachází dílem ve východní stěně věže a dílem v západní
stěně lodi, a to bez jakéhokoliv náznaku rozhraní dvou konstrukcí. Tento
fakt nepotvrzuje domněnku, že si stavitelé byli vědomi nestejnoměrného
zatížení a oddělovali věž od lodi dilatační spárou z důvodu statických.
Na jisté znalosti statiky ale poukazuje ojedinělé řešení západní stěny
lodi, která je v úrovni empory odlehčena dvěma rozměrnými půlkruhovitě
zaklenutými nikami.
Přínosem výzkumu je zdokumentování a analyzování románských částí
kostela Nanebevzetí Panny Marie v Čelákovicích. Nová zjištění umožnila
prohloubit poznání v oboru postupu výstavby románského kostela všeobecně
a vyslovení nové hypotézy ohledně horizontálního i vertikálního ukončení
jednotlivých stavebních záběrů. Práce přinesla nové poznatky k typové
příslušnosti zdejší věže a dále rozšířila srovnávací materiál v oblasti etapizace výstavby raněstředověkých věží všeobecně. Byl předložen nový
názor na stáří a původní podobu západní tribuny, stejně tak jako na
komunikační vztahy v této části chrámu včetně jejich pozdějších
transformací. |
|
|
|
|
|
Konstruktive Prinzipien des Ausbaus der
Kirche Himmelfahrt der Jungfrau Maria in
Čelákovice und ihre jüngeren Umwandlungen
Der Beitrag befasst sich mit der Bauentwicklung
der Kirche Himmelfahrt der Jungfrau Maria in
Čelákovice. Den Hauptteil der Forschung bildet
der Ausbau des Objektes in der romanischen
Epoche. Bezüglich dieser Problematik zeigt der
Artikel die Prinzipien der einzelnen
Ausbauphasen, die wechselseitigen Bindungen der
einzelnen baulichen Bestandteile und die
konstruktiven Zusammenhänge der Westfront zum
Körper des Turmes. Den Blick auf die Kirche im
Prozess ihrer Entstehung ermöglicht die
detaillierte Bauanalyse des unverputzten Teils
der Nordfassade, vor allem die Analyse der Lager
und Stoßfugen in dem romanischen Mauerwerk.
Weitere Aufmerksamkeit gilt hier dem Mittelteil
des Turmes, woher eine Kammer zugänglich ist,
die teilweise in der West-Giebelwand des
Kirchenschiffes und teilweise in der östlichen
Turmmauer gestellt ist. Die aus der Forschung
der Fenster in den Oberetagen erhaltenen
Erkenntnisse werden in dem Artikel auch
ausgewertet. Der Beitrag beschäftigt sich
genauso mit der Bemühung der neuzeitlichen
Baumeister um die Restaurierung der
künstlerischen Ganzheit des Objektes und die
Erhaltung seines archaischen Charakters, indem
sie das ursprüngliche Material und die
ursprünglichen Formen benutzten. Damit
entstanden interessante und bisher
unbeschriebene Typen des Historismus.
Die bei der Geländeforschung der Kirche
durchgeführte Dokumentation betont die jüngeren
Umwandlungen des Objektes, beziehungsweise
seines Westteiles. Damit stehen die Aufstellung
der neuen Hypothese über das Erlöschen der
ursprünglichen romanischen Tribüne und die
Debatte über Veränderung der
Kommunikationsbindungen in diesem Teil der
Kirche im Zusammenhang. Es ist auch nötig die
kunsthistorische Auswertung der
architektonischen Elemente, vor allem des
Hauptportals zu revidieren. |
|
|