|
|
|
|
|
|
|
|
|
POZNÁMKY: |
01. K
významu názvu místa více Profous, A.: Místní jména v Čechách
IV. Praha 1957, s. 363.
02. Smetánka, Z.; Škabrada, J.: Třebonín na Čásl. v raném
středověku (povrchový průzkum). In: Archeologické
rozhledy 27, Praha 1975, s. 77.
03. Smetánka, Z.; Škabrada, J.: Třebonín na Čásl. v raném
středověku (povrchový průzkum). In: Archeologické
rozhledy 27, Praha 1975, s. 80.
04. např. Birnbaumová,A.: Soupis památek historických
a uměleckých v politickém okresu Čáslavském. Praha 1929, s.
329.
05. Jedinou (částečně) neomítanou částí kostela je
někdejší východní štít lodi, který svou strukturou zdiva i
proporcemi poukazuje na románský původ stavby.
06. Čermák, K.: Hrádek u Třebonína. In: Památky
archeologické a místopisné XIV, sešit II. Praha 1887, s. 102
- 103
07. Birnbaumová,A.: Soupis pam. hist. a um. v politickém
okresu Čáslavském. Praha 1929.
08. Tomek, W. W.: Registra desátků papežských z dioecezí
pražské (RDP). Praha 1873, s. 55
09. Wirth, Z.: Um. pam. Čech. Praha 1957, s. 794.
10. Merhautová, A.: Raně středověká architektura v Čechách.
Praha 1971, s. 344.
11. Líbal, D.: Anežka Merhautová, Raně středověká
arch. v Čechách. In: Umění 22, Praha 1974, s. 174
12. Smetánka, Z.; Škabrada, J.: Třebonín na Čásl. v raném
středověku (povrchový průzkum). In: Archeologické rozhledy
27, Praha 1975, s. 72 – 85.
13. Autoři se na základě prasklin a optických
diferencí v omítce domnívají, že okna byla tři na jižní i
severní fasádě.
14.
Friedrich, G.: Codex diplomaticus et epistolaris regni
Bohemiae I. Praha 1904 – 1907, s. 315
15.
Smetánka, Z.; Škabrada, J.: Nové poznatky o raně středověké
arch. na Čáslavsku. In: Umění 23, Praha 1975, s. 262 – 266.
16. Radová – Štiková, M.: Rom. stavitelství – učební texty
ČVUT. Praha 1976 (II. vydání v r. 1992), s. 104.
17.
Razím, V.: Z opravy románského kostela v Třeboníně. In:
Památky středních Čech 11/1. Praha 1997, s. 38 – 43.
18.
Smetánka, Z.; Škabrada, J.: Třebonín na Čáslavsku v raném
středověku (povrchový průzkum). In: Archeologické rozhledy
27, Praha 1975, s. 74.
19.
Razím, V.: Z opravy románského kostela v Třeboníně. In:
Památky středních Čech 11/1. Praha 1997, s. 42.
20.
Kibic, K. ml.: Středověká venkovská sakrální architektura na
Čáslavsku. Praha 2010, s. 141 – 146.
21.
Empora nebyla nikdy doložena, ale vzhledem k povaze kostela
je důvodné se domnívat, že zde byla.
22.
Možnost přístup na emporu portálem v jižním nebo severním
průčelí lodi vylučují dochovaná románská okna.
23.
Razím, V.: Z opravy románského kostela v Třeboníně. In:
Památky středních Čech 11/1. Praha 1997, s. 42.
24.
Razím, V.: Z opravy románského kostela v Třeboníně. In:
Památky středních Čech 11/1. Praha 1997, s. 41.
25.
Smetánka, Z.; Škabrada, J.: Třebonín na Čáslavsku v raném
středověku (povrchový průzkum). In: Archeologické rozhledy
27, Praha 1975, s. 73.
26.
Birnbaumová,A.: Soupis památek historických a uměleckých v
politickém okresu Čáslavském. Praha 1929, s. 329.
27.
Smetánka, Z.; Škabrada, J.: Nové poznatky o raně středověké
arch. na Čáslavsku. In: Umění 23, Praha 1975, s. 262 – 266.
28.
Kibic, K. ml.: Středověká venkovská sakrální architektura na
Čáslavsku. Praha 2010, s. 142.
29.
Z nichž minimálně východní okno v jižní stěně bylo prolomeno
v období gotiky.
30.
Není však možné vyloučit, že se tak stalo již dříve.
31.
Mladší původ sakristie dokládá konstrukční spára mezi jejími
zdmi a presbyteriem, čehož si všímá již Birnbaumová,A.:
Soupis památek historických a uměleckých v politickém okresu
Čáslavském. Praha 1929, s. 329 (obr. 256. a dokládá Razím,
V.: Z opravy románského kostela v Třeboníně. In: Památky
středních Čech 11/1. Praha 1997, s. 42.
32.
Mladší původ klenby je patrný z její pozice vzhledem k
interiérové omítce presbyteria, která klenbě předcházela.
33.
Kibic, K. ml.: Středověká venkovská sakrální architektura na
Čáslavsku. Praha 2010, s. 143.
34.
Smetánka, Z.; Škabrada, J.: Nové poznatky o raně středověké
arch. na Čáslavsku. In: Umění 23, Praha 1975, s. 263.
35.
Razím, V.: Z opravy románského kostela v Třeboníně. In:
Památky středních Čech 11/1. Praha 1997, s. 38 – 39.
36.
Razím, V.: Z opravy románského kostela v Třeboníně. In:
Památky středních Čech 11/1. Praha 1997, s. 39.
37.
K typologii západní části chrámu je nutné připomenout, že
odborná literatura identifikovala 7 základních skupin této
části románského podélného jednolodního venkovského kostela
v Čechách. Známe kostely (dnes) bezvěžové a kostely s jednou
mohutnou západní věží šířky shodné s šířkou lodi –
westwerkem. Samostatnou skupinu tvoří stavby s věží
přibližně čtvercového půdorysu, která je vtažena do hmoty
lodi nad emporu. Zde rozeznáváme kostely s věží situovanou
osově, v rohu jihozápadním i severozápadním a dvojvěží.
Nejpočetnější skupinu, do které spadá i kostel v Třeboníně,
však tvoří stavby s připojenou západní osovou věží.
38.
Výškové kóty týkající se věže a lodi jsou vztaženy k
současné úrovni podlahy přízemku věže.
39.
Kibic, K. ml.: Středověká venkovská sakrální architektura na
Čáslavsku. Praha 2010, s. 143.
40.
Smetánka, Z.; Škabrada, J.: Třebonín na Čáslavsku v raném
středověku (povrchový průzkum). In: Archeologické rozhledy
27, Praha 1975, s. 74.
41.
Kibic, K. ml.: Středověká venkovská sakrální architektura na
Čáslavsku. Praha 2010, s. 142.
42.
Etapizací výstavby a vztahem románské západní věže a
štítového průčelí sakrální stavby se zabývá Radová –
Štiková, M.: Románské stavitelství – učební texty ČVUT.
Praha 1976 (II. vydání v r. 1992 Dále tuto problematiku
rozvíjejí zejména její žáci na Fakultě architektury ČVUT
jako J. Škabrada, T. Dittrich, M. Hauserová a další.
Stavebními a funkčními jevy románských staveb se důsledně
zabývá Jiří Varhaník.
43.
Konstrukční fáze jsou od sebe rozeznatelné například
rozdílnou strukturou zdiva, spárořezem, použitým materiálem
nebo velikostí kvádrů. Konstrukční fáze se dělí na několik
stavebních záběrů, respektive úrovní podlážek lešení.
44.
Etapizací v tomto případě rozumíme rozdělení (vý)stavby na
více časových úseků s tím, že jednotlivé segmenty stavby
mohly po určitou dobu fungovat samostatně.
45.
Radová (Románské stavitelství – učební texty ČVUT. Praha
1976 (II. vydání v r. 1992) nebo Radová, M. – Škabrada, J.:
Příspěvek k poznání románských stavebních postupů. In: Umění
24. Praha 1976, s. 274 – 278.
46.
Falta, M.: Středověký vesnický kostel v Čechách, aneb
příspěvek k poznání proměny životního stylu raně
středověkých elit. In: Historická zkušenost v arch. a
udržitelný rozvoj. Praha 2012, s. 6 – 14.
47.
Vodorovná spára byla pozorována vždy přibližně ve stejné
úrovni, a to v místech styku šikmé roviny střechy s
vertikálou bočních zdí věže, tedy zhruba v polovině výšky
štítu u kostelů ve Svojšíně, Pařížově, Vysokém Újezdě nad
Dědinou, …
48.
O etapizaci románské stavby hovoříme za předpokladu, že jsou
spodní i vrchní části věže raně středověké.
49.
Celkem v tomto smyslu rozumíme chrámovou loď a apsidou a
západní věž.
50.
Jedna konstrukční fáze odpovídá výstavbě bez delších
přestávek (tímto nemyslíme přerušení stavby na zimu).
51.
Pro pochopení vlastní výstavby kostela, respektive jeho
etapizace, je důležité sledovat především západní části
chrámů a jejich konstrukční vztahy i komunikační vazby.
Západní částí chrámu venkovského raně středověkého kostela
je v této práci myšlena emporová část lodi a přilehlá věž.
52.
Spodní části stavby je míněna (románská) loď a zejména první
tři podlaží věže.
53.
Vrchní partií věže rozumíme část od čtvrtého podlaží výše
(která v ojedinělých případech ani neexistuje).
54. Všechny principy jsou platné pro věže provázané s východním
štítem i věže se samostatnou západní zdí. Dále je nutné
upozornit, že kategorizace je ryze teoretická, neboť se
jednotlivé typy mohly v průběhu času prolínat.
55.
V tomto tvrzení není na překážku, že věž a západní štít
kostela byly zděny samostatně od základů, a proto jsou
oddělena vertikální spárou. Ta sama o sobě neznamená, že se
jedná o dvě stavební etapy. Princip etapizace výstavby věže
venkovského kostela je platný jak pro konstrukce tvořené
dvojicí vedle sebe na spáru přisazených plných zdí, tak pro
objekty s jedinou společnou zdí tvořící jak západní vymezení
lodi tak zároveň substrukci východní zdi věže.
56.
V přízemku předpokládáme úložný prostor sloužící chrámu,
patro věže patrně sloužilo jako jakýsi spojovací článek mezi
profánním dvorcem (palácem) a vlastní emporou (kaplí), druhé
patro mohlo sloužit jako světské refugium.
57.
O problematice výstavby věže a jejím provizorním ukončení,
respektive zastřešení první etapy výstavby, je více
pojednáno: Hauserová, M.; Nováček, K.; Čechura, M.; Falta,
M.: Románský kostel sv. Petra a Pavla ve Svojšíně. In:
Průzkumy památek XVIII. Praha 2011, s. 5 – 30.
58.
Jedná se například o kostely ve Svojšíně, Poříčí nad
Sázavou, Obděnicích, …
59.
Konkrétní délku časové prodlevy mezi vznikem obou konstrukcí
nejsme schopni přesněji určit, ale zřejmě se nejednalo pouze
o krátkou technologickou přestávku, jako je přerušení stavby
na zimu.
60.
Možné (zahraniční) analogie vrchních pater věže byly
představeny v příspěvku Hauserová, M.; Falta, M.: O věžích a
zvonění u našich románských kostelů. DESTA 2011, 25. - 27.
3. 2011
61.
Tato problematika je více rozvedena v Falta, M.: Vysoký
Újezd nad Dědinou, k otázkám stavebního vývoje kostela sv.
Jakuba Většího. In: Dějiny Staveb 2010. Plzeň 2010, s. 127 –
137 nebo Falta, M.: Pařížov. Konstrukční principy při
výstavbě románské věže kostela sv. Máří Magdalény. In:
Dějiny Staveb 2013. Plzeň 2014, v tisku.
62.
Právě tato situace se nachází na kostele v Třeboníně, avšak
zde jsou oproti obvyklým třem podlažím doložena pouze dvě.
63.
Primární úlohu věže coby zvonice uvádí i Prix, D.: Velké
dějiny zemí koruny české – Architektura. Praha 2009, s. 32.
64.
Například Varhaník, J.: Středověký venkovský kostel jako
refugium. In: Archaelogia historica 24, Brno 1999, s. 313 –
317.
65.
O zvonech a zvonění v českých románských kostelech je velmi
málo informací; navíc není možné tvrdit, že raně středověké
zvony musely být nutně umístěny ve vrchních patrech věží –
za ústní sdělení děkuji ing. arch. M. Hauserové.
66.
Tato skutečnost je hodnocena pouze na základě fotografie v
Razím, V.: Z opravy románského kostela v Třeboníně. In:
Památky středních Čech 11/1. Praha 1997, s. 42.
67.
Mezičlánkem zde nemíníme pouze část objektu nacházející se
mezi dvěma stavebními prvky, ale i jakousi zónu styku
profánního a sakrálního prostoru, bez ohledu na konkrétní
vzdálenost vlastního dvorce a kostela. |
|
|
|
Románský kostel na české vesnici: |
|
|
|
|
|
TŘEBONÍN - poznatky k principům etapizace
románské věže kostela |
|
KLÍČOVÁ SLOVA ...
patrocinium sv. Matěje, stavba vzniká patrně ve 12. století,
románský podélný kostel, původně apsida, dnes barokní presbyterium,
západní nízká románská věž, doklad etapizace výstavby věže v raném
středověku |
|
|
|
|
« ČLÁNEK PUBLIKOVANÝ VE SBORNÍKU DESTA 2013 |
|
|
|
|
|
Příspěvek se zabývá stavebním vývojem kostela sv. Matěje v Třeboníně na
Čáslavsku. Hlavní oblastí výzkumu je románská fáze výstavby, ale i
mladší transformace objektu, respektive jeho západní části. Cílem studie
je prohloubení a ověření znalostí o konkrétních
stavebních postupech, respektive procesech etapizace výstavby českého
venkovského raně středověkého kostela. Článek dále přináší novou úvahu o
možné dosud neznámé figuře románského kostela s nízkým západním útvarem,
jakýmsi mezičlánkem – bezvěžovým westwerkem, mezi sídlem velmože a
vlastním kostelem.
Autorská dokumentace, provedená při terénním průzkumu, se zaměřuje
zvláště na neobvyklé proporce západní části chrámu. Pozornost je
věnována nápadně nízké románské věži, kdy její abnormální výška dovoluje
sledovat hypotézu o možném konstruování zvonových pater věže ze
spalného, anebo jiného lehčího materiálu. Paralelně lze však předložit i
domněnku o možné úplné absenci vrchních pater věže. Přestože současný
stav poznání kostela sv. Matěje v Třeboníně neumožňuje podpořit anebo
vyvrátit hypotézu, zdali věž byla vždy tak nízká jako nyní, anebo její
původně vyšší patra zanikla, jedná se o velmi vzácný a didakticky
důležitý doklad stavebních postupů a konstrukčních
principů raně středověkého venkovského kostela v Čechách. Příspěvek tak
rozšiřuje srovnávací materiál na poli u nás dosud opomíjeném, a to v
problematice stavebního materiálu a funkční náplně vrchních pater
románských věží. |
|
|
|
|
|
Obec Třebonín
(01) je situována na mírné k severu se svažující ostrožně asi 7
km jihozápadně od Čáslavi (okr. Kutná Hora). Organicky rostlé sídlo
obtékají dvě drobné vodoteče. Medenický potok, který pramení přibližně 9
km od Třebonína, míjí ves z jihozápadu. Zde vytváří roklinu, na jejímž
severním skalnatém břehu se nacházejí tři starší opevněná sídla
(02). Třebonínský potok, respektive jeho hlavní větev, obtéká vesnici od
jihovýchodu a pramení přibližně kilometr od ní. Vodoteč má i svůj levý
přítok, který směřuje přímo do středu intravilánu a dnes je jeho
prameniště stopovatelné přibližně 200 m východně od kostela. Právě při
této strouze, jejíž pramen se v raně středověkém období předpokládá
blíže chrámu, je hledáno původní osídlení z doby hradištní
(03).
Cílem výzkumu románského kostela sv. Matouše (dříve sv. Kříže
(04)) v Třeboníně je prohloubení a ověření znalostí o konkrétních stavebních
postupech, respektive procesech etapizace výstavby českého venkovského
raně středověkého kostela. Autorská dokumentace provedená při terénním
průzkumu objektu se zaměřuje zvláště na neobvyklé proporce západní části
chrámu. Pozornost je věnována nápadně nízké románské věži. Její
neobvyklý tvar dovoluje sledovat hypotézu, že nynější podoba je torzem
původního řešení věže zakončené zvonovým patrem ze spalného materiálu,
které zaniklo. Paralelně lze ovšem předložit i domněnku o možné úplné
absenci vrchních pater věže. V takovém případě by figura románské stavby
odpovídala lodi s apsidou (kněžištěm) a připojenou západní věží o výšce
jen o něco málo převyšující korunní římsu lodi.
Jednoduchá sakrální stavba v dominantní poloze (přibližně 335 m. n. m.)
sestává z úzké lodi, ke které je osově připojena nápadně nízká západní
věž. Východní část chrámu tvoří nepoměrně velký čtvercový chór s
novodobou apsidou a malou jižní sakristií. Toto 8,8 metru dlouhé a 10,0
metrů široké presbyterium bylo k lodi připojeno později z boku tak, že
jí na každé straně přečnívá o 1,6 metru. Apsida má v poloměru přibližně
4,0 metry. Vnější rozměry lodi činí 10,3 metru na délku a 6,75 metru na
šířku, věž stojí na půdoryse 4,2 x 4,9 metru. Loď je osvětlena dvěma
páry rozměrných oken, stejně tak i presbyterium. Apsida má okna tři, z
nichž jedno, střední, je zazděné. Hlavní vstup do kostela je osový
prostřednictvím podvěžní kobky. Patro věže a kúr jsou přístupné po
schodišti připojeném k jižní straně věže. Vzhledem k tomu, že je celá
stavba hladce omítnutá a prosta jakýchkoliv architektonických prvků, je
nutné se při rozboru stavby do značné míry spolehnout na dostupnou
literaturu (05).
Kostel sv. Matouše v Třeboníně zaujal badatele již koncem 19. století.
Jedním z prvních, kdo si kostela všímá a rozeznává jeho „starodávný“
původ je Kliment Čermák (06). Stavbě se však věnuje pouze okrajově při
zkoumání nedalekého Hrádku. Obšírněji ji popisuje až o padesát let
později Alžběta Birnbaumová, která krom jednoduché charakteristiky
stavby udává i základní historické údaje
(07). Připomíná první zmínku o
kostele k roku 1352, kdy je místo nazývané „Alba ecclesia val Trzebonyn“,
tedy Bílý kostel neboli Třebonín
(08). Dále uvádí datum 1668, kdy má být
kostel zpustlý, a rok 1790, kdy se stavba opravuje a rozšiřuje o barokní
čtvercové presbyterium s apsidou. Ve schématickém půdorysu rozeznává
kněžiště z konce 18. století se zřejmě ještě mladší sakristii a starší
loď s věží. Datování vzniku kostela se vyhýbá, upozorňuje ale na údajný
nález špaletových oken při obnově kolem roku 1900. Zdeněk Wirth ve svém
soupisu Uměleckých památek Čech neuvádí žádné nové informace, pouze se
domnívá, že původ objektu je gotický
(09). Stručná je i Anežka Merhautová,
která nevylučuje, že kostel byl původně tribunový a jeho vznik hledá ve
12. století (10). Dobroslav Líbal doplňuje, že je na jižním průčelí patrný
obrys románského okénka a jako první si všímá východního
trojúhelníkového štítu lodi
(11). Poměrně obšírně se stavbě věnují teprve
Jiří Škabrada spolu se Zdeňkem Smetánkou v obsáhlé studii pojednávající
o povrchovém průzkumu ve sledované lokalitě
(12). Kromě hypotéz o sídelní
struktuře Třebonína autoři přidávají podrobnější analýzu kostela.
Doplňují informace o nálezu původního portálu v severní stěně a
nespecifikovaného množství románských oken při opravě v letech 1955 – 56
(13). Jako původní východní závěr předpokládají apsidu. Především se ale
zabývají rozborem východního románského štítu a jeho omítek. Datum
vzniku kostela kladou před rok 1194, kdy je připomínán jistý Ubislav z
Třebonína (14). Shrnutí poznatků o kostele autoři dále publikují v časopise
Umění (15). Následně se nákres románského štítu objevuje i v učebních
textech Fakulty architektury ČVUT
(16).
V posledních letech objekt studuje Vladislav Razím, který v září 1995
dokumentuje jižní průčelí kostela
(17). Přináší tak cenné poznatky o
struktuře zdiva, když udává, že loď i věž jsou provázané
(18) a stavěné z
lomového kamene, původně zřejmě omítaného, s nárožním armováním.
Důležitá je také informace o stejné výšce románského zdiva v lodi i věži
(19), a to do úrovně korunní římsy. Autor se však hlavně věnuje zevrubnému
popisu původních a současných okenních otvorů na jižním průčelí. Jako
zatím poslední kostel zkoumá Karel Kibic ml., který se podrobně zabývá
stavebním vývojem a přestavbami
(20).
Po provedení terénního průzkumu kostela sv. Matouše, ale zvláště na
základě analýzy literatury nám tak v Třeboníně vyvstane obraz typického
románského emporového (21) kostela, postaveného patrně na velmožském dvorci
koncem 12. století. Stavba byla založena jako jednolodní plochostropý
objekt se západní věží a patrně východní apsidou. Konstrukčním
materiálem byly hrubě přitesané kvádry místní svorové ruly s nárožním
armováním. Stavba byla omítnuta. Osvětlení interiéru zajišťovala vysoko
položená špaletová okna, tři byla symetricky rozmístěna na jižní fasádě,
na protilehlé stěně se předpokládá totožný rozvrh. Přístup byl umožněn
portálem zřízeným od severu. Ostění oken byla vyzděna z lomového kamene,
záklenky z pečlivě tesaných klenáků. Zastřešení lodi bylo zřejmě
sedlové, na východní straně uzavřené zděným štítem, ve kterém se dodnes
dochovaly čtyři symetricky rozmístěné kapsy po trámech. Ty mohly sloužit
coby nosná konstrukce krovu. Ve střední části štítu, v pozici nad
střechou někdejší apsidy, se nachází okénko ve tvaru kříže. Jakým
způsobem byla komponována západní štítová zeď a případná vyšší patra
věže, nejsme schopni určit. Stejně tak je těžko zodpověditelnou otázkou
komunikační propojení předpokládaného velmožského dvorce s emporou. Na
základě současného stavu poznání stavby víme, že empora nebyla přístupná
přímo z exteriéru (22), ale prostřednictvím místnosti v prvním patře věže. V
úvahu tak připadají v zásadě dvě možnosti. Románský portál mohl být buď
v pozici dnešního jižního vstupu, anebo byl umístěn v západní stěně v
místě stávající niky. Jako pravděpodobnější se jeví spíše varianta
druhá, neboť současný vstup od jihu má být druhotným průrazem
(23). Stejně
tak budeme jen těžko hledat jiné vysvětlení pro vznik niky v masivní zdi
románské věže, nežli zazdění někdejšího portálu.
Stavební vývoj kostela a jeho mladší přestavby je možné dobře mapovat
stratigrafickým rozborem jednotlivých konstrukčních fází a dostupné
literatury. První úprava románské stavby proběhla patrně někdy v období
vrcholného středověku. Jejím předmětem bylo proražení nového okenního
otvoru ve východní části jižní zdi lodi. Okno mělo subtilní pískovcové
ostění a bylo završeno lomeným záklenkem
(24). Zdali byl totožný otvor
zřízen i na severním průčelí zatím nejsme schopni doložit. Předmětem
přestavby bylo také zvětšení průchodu z lodi do podvěžní kobky a zřejmě
i její zaklenutí (25). Dále předpokládáme nadezdění románského štítu do
prakticky současné podoby, s čímž souvisí i zvětšení sklonu střechy.
Kostel byl patrně nově omítnut.
Další úprava, respektive spíše oprava, proběhla zřejmě po roce 1668, kdy
je objekt vzpomínán jako zpustlý. Birnbaumová předpokládá, že stav „ecclesia
desolata“ trval až do roku 1790
(26). Tato hypotéza však příliš
nekoresponduje s nálezem tří vrstev omítek na vnější (dříve exteriérové)
straně východního štítu lodi
(27), které barokní přestavbě předcházely. Je
tudíž důvodné se domnívat, že někdy koncem 17. století byl kostel nově
bíle omítnut a ozdoben rytými a barevnými geometrickými motivy. Tato
výzdoba se dodnes dochovala právě na východním štítu, kde je dobře
patrné červené orámování a ryté zvýraznění křížového románského okénka.
Patrně nejradikálnější přestavbou kostel prošel roku 1790, kdy bylo
sneseno raně středověké kněžiště a nahrazeno čtvercovým barokním
presbyteriem s novodobou apsidou. Při této příležitosti byl odstraněn i románský triumfální oblouk, přičemž musel být mohutným cihlovým pasem
podchycen východní štít lodi. Viditelné praskliny omítky štítu nejspíše
pocházejí právě z této staticky poněkud odvážné akce, stejně tak jako
důvod přisazení presbyteria k románské lodi z boku. Krátké západní zdi
kněžiště tak zároveň tvoří zpevnění, respektive opěráky v místech
triumfálního oblouku. Z barokní přestavby asi pochází i krov presbyteria
(28). V lodi byla prolomena dvojice půlkruhem zaklenutých oken
(29) a úprav
doznala i věž. Zřejmě v této fázi mohl být zřízen osový vstup do
podvěžní kobky (30), respektive kostela, což mělo za následek i přesunutí
portálu vedoucího do patra věže, a to ze západní románské pozice do nově
prolomeného jižního vstupu. Raně středověký portál byl zazděn, čímž
vznikla již zmíněná nika s malým eliptickým okénkem. Barokní je také
současná kruchta. O něco pozdější je jižní sakristie
(31) a patrně i klenba
čtvercové části kněžiště v podobě české placky
(32).
Poslední přestavba, která kostelu dala současný vzhled, proběhla roku
1908. Při rekonstrukci měl být zhotoven gotizující štít věže a
přistavěno schodiště vedoucí k jižnímu portálu v patře. Dále byl pořízen
nový krov nad půdorysem lodi a věže
(33). V průběhu dvacátého století byl
kostel několikrát nově omítnut. Při opravě v letech 1955 – 56 byly v
nové omítce schematicky vyznačeny stopy severního románského portálu a
jednoho okna v jižní stěně lodi
(34). Zatím poslední úprava povrchů kostela
proběhla v roce 1995. Nejenže při novém omítnutí stavby byly nálezy
staršího stavu opět zakryty, ale celá akce proběhla i bez vědomí
příslušné organizace památkové péče
(35). Z toho důvodu tudíž nebyly řádně a
odborně zdokumentovány jednotlivé stavební etapy a jejich následnosti,
ani raně středověká struktura zdiva či architektonické prvky, které tak
jsou opět na léta až desetiletí skryty před laickou i odbornou
veřejností (36).
Přestože je současný vzhled kostela sv. Matouše syntézou mnohých
přestaveb a architektonických stylů, jsme v jeho jádru schopni rozeznat
typický obraz českého venkovského raně středověkého chrámu, jenž
sestával z lodi (s emporou), východní apsidy a osové věže
(37). Tradiční
siluetu však narušují proporce západní části objektu, respektive výška
věže. Ta dnes měří pouhých 8,35 metru
(38) a je včleněna pod jednu průběžnou
střechu spolu s lodí. Její současná hmota je tvořena dvěma stavebními
etapami, a sice románskou, která dosahuje do úrovně 6,50 metru, a
pozdější 1,85 metru vysokou cihelnou nástavbou, pocházející patrně z
roku 1908 (39). Nápadně nízké věže si literatura sice všímá, ale nad
neobvyklým západním tvarem se nikdo blíže nepozastavil. Smetánka se Škabradou se domnívají, že horní část původně jistě vyšší věže byla
ubourána (40). Tuto myšlenku opatrně přebírá také Kibic, ale připouští i
hypotézu, že věž byla od počátku nedostavěná a sloužila pouze jako
předsíň panské tribuny (41).
Absence hlubší úvahy o velmi neobvyklé figuře románského kostela v
Třeboníně je patrně zapříčiněna mimo jiné i kvantitativně chabým
srovnávacím materiálem. Jedním z problémů zkoumání našich raně
středověkých venkovských kostelů stále zůstává mnohdy nedostatečná
úroveň dokumentace a stavební analýzy. Jestliže jsou objekty zaměřeny a stavebněhistoricky vyhodnoceny, tak nezřídka kdy pouze v úrovni
půdorysu. Často však chybí prostorová (řezová) analýza následnosti
stavebních etap. Jistým úskalím odborného zájmu o českou raně
středověkou architekturu je i vedení výzkumu v rovině upínající se
převážně k uměleckohistorickým aspektům. Stále se však nevěnuje dostatek
pozornosti jevům stavebním a funkčním. Důsledkem tohoto stavu je, že se
o románské stavbě, respektive románské etapě stavby, většina badatelů
zmiňuje pouze jako o statickém faktu, tj. jako o výsledku blíže
neanalyzovaného procesu stavění. Není tak sledován samotný proces vzniku
objektu a jeho následných raně středověkých dostaveb a transformací. V
praxi to znamená, že se zpravidla věnuje pozornost právě jen dochovaným
románským součástem v mladších obdobích někdy i značně přestavěných
objektů. Na jejich základě se případně uvažuje o možné podobě zaniklého
románského stavu. Tento přístup je tak až na výjimky
(42) zakotven v odkazu
metody několika generací badatelů. S tímto faktem souvisí i dosud
nezpracovaná problematika časové náročnosti výstavby, tedy jak dlouho
samotná stavba kostela probíhala, do kolika fází
(43) se dělila a zdali,
respektive v jakém rozsahu, bylo užíváno etapizace
(44).
Nedostatečné znalosti této problematiky tkví v nejasných představách o
schopnostech, ale i možnostech tehdejších stavitelů a o ekonomii
výstavby. Mohou tak vést k chybným interpretacím rozdílných struktur
zdiva, užitého materiálu a jejich vzájemných rozhraní. Přestože od
nastínění principů etapizace Miladou Radovou uběhlo více jak 40 let
(45),
tak doposud zůstal zatím zcela nepovšimnut aspekt vodorovné spáry v
úrovni nad třetím podlažím věže. Tento opomíjený element, který byl
autorským průzkumem (46) identifikován u několika staveb po celých Čechách v prakticky totožné úrovni
(47), vypovídá jednak o mnohem rozšířenějším užití etapizace výstavby románského kostela, než se dosud předpokládalo
(48), ale
i o možném konstruování zvonových (horních) pater věže z lehčího
materiálu.
V souvislosti s výše uvedeným je nutno připomenout, že myšlenka výstavby
románského venkovského kostela jako celku
(49) v jedné konstrukční fázi
(50) je v
leckterých případech legitimní. Nicméně se v souladu s podrobným
rozborem technologie zdění a stavebního materiálu u mnohých staveb
(51)
otevírá prostor pro formulování nové hypotézy, a sice že výstavba často
probíhala ve dvou od sebe více či méně časově vzdálených etapách. Tuto
skutečnost podtrhuje právě identifikace vodorovné spáry, která odděluje
dvě odlišné struktury zdiva v hmotě věže. Dosavadnímu bádání se (kromě
věže postavené v jedné etapě) zatím podařilo identifikovat tři,
respektive dvě základní souvztažnosti spodní
(52) a vrchní (53) části románské
západní osové věže (54).
První a zatím nejčastější se jeví varianta, kdy výstavba věže probíhala
spolu s kostelem (55), a při dosažení konečné výšky lodi byla přerušena, a
to v nejnižší nutné výšce, která odpovídala třem nadzemním podlažím
(56).
Předpokládáme, že právě v této pozici byla zastřešena a její výstavba
záměrně na několik let přerušena
(57). Ukončení první fáze výstavby věže
právě v pozici styku vertikály jejích bočních stěn s šikmou rovinou
střechy, tedy zhruba v polovině výšky štítu, má tu výhodu, že je možné
provést jednotnou konstrukci krovu zároveň nad chrámovou lodí i věží.
Kostel by v takovém případě vypadal právě jako sv. Matouš v Třeboníně.
Pro odůvodnění delší prodlevy ve výstavbě věže byla vyslovena hypotéza,
že stavitelé soustředili veškeré síly na finalizaci chrámu, tedy
konstrukci štítů, krovu, zastřešení nebo jiné práce nutné v interiéru
kostela. U mnohých staveb (58) ale výstavba dalších pater pokračovala z
kamene ještě v období románském. Je tak důvodné se domnívat, že podoba
věže s vrchními patry a sdruženými okny byla již prvotním záměrem
(59).
Druhou proporčně – materiálovou možností venkovské věže je situace, že
její vrchní část nebyla ve středověku zhotovena z kamene, ale ze dřeva,
případně jiné lehčí alternativy zdiva (hrázdění)
(60). Tato varianta je
prozatím opomíjena, stejně tak jako nebyla předložena hypotéza, zdali se
jednalo o provizorní či konečné řešení
(61). Dosud neprozkoumaná zůstává i
úvaha o úplné absenci vrchních pater věže. V takovém případě by figura
stavby odpovídala lodi s připojenou západní věží o výšce pouhých tří
podlaží, respektive hmotě nepřevyšující úroveň přibližně poloviny štítu
lodi (62). Tato eventualita je ryze hypotetická a tudíž ji spíše nežli třetí
variantu považujeme za podskupinu druhého typu. Přestože je dnes záměrné
vynechání vrchních pater věže jen velmi těžko doložitelné, tak jsme
nuceni, a to i na základě průzkumu třebonínského kostela, jej připustit.
K románským věžím venkovských kostelů je třeba připomenout, že současné
chápání je vnímá jako objekty značně převyšující vlastní chrámovou loď.
Provozní náplň věže je v rámci celého kostela viděna spíše jako
podružná, a to především s funkcemi zvonice
(63), komunikace a útočiště
(64). Důležité je však připomenout, že takovýto obraz západní části kostela
nemusel být platný v době jeho vzniku. Západní útvar tak vůbec nemusel
sloužit coby zvonice (65), nýbrž jako jakýsi mezičlánek mezi profánním
obytným prostředím (palácem – dvorcem) a reprezentativním sakrálním
prostorem (kaplí – emporou).
Současný stav poznání kostela sv. Matouše neumožňuje podpořit anebo
vyvrátit hypotézu, zdali věž byla vždy tak nízká jako nyní, anebo její
původně vyšší patra zanikla. Pakliže by vrchní díl věže existoval, byl
by zhotoven z nějakého lehčího materiálu. Tuto
myšlenku podporuje předěl románského a novodobého zdiva, který připomíná
vodorovnou spáru, nikoliv rozhraní vzniklé destrukcí zděné části věže
(66).
Nicméně ať již se v Třeboníně nachází zakonzervovaná první etapa
výstavby (nikdy nedokončené) zděné románské věže, spodní partie věže
zakončené dřevěnou nástavbou, anebo dosud neznámá figura kostela se
západním útvarem, jakýmsi mezičlánkem
(67) mezi sídlem velmože a vlastním
kostelem, jedná se o velmi vzácný a didakticky důležitý doklad
stavebních postupů a konstrukčních principů raně
středověkého venkovského kostela v Čechách. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Erkenntnisse zu den Ausbauprinzipien
des romanischen Turmes in der Landkirche
Der
Beitrag befasst sich mit der Bauentwicklung der
St. Matthäus-Kirche in Třebonín. Den Hauptteil
der Forschung bilden der Ausbau des Objektes in
der romanischen Epoche und die jüngere
Umwandlung seines Westteiles. Das
Untersuchungsziel ist die Vertiefung der
Erkenntnisse über die einzelnen Ausbauphasen der
tschechischen mittelalterlichen Landkirche und
ihre Überprüfung. Der Beitrag bringt auch eine
neue Hypothese über die mögliche und bis jetzt
unbekannte Form der romanischen Kirche mit dem
niedrigen Baukörper im Westen – Westwerk ohne
Turm, zwischen der Siedlung des Edelmannes und
der Kirche.
Die bei der Geländeforschung der Kirche
durchgeführte Dokumentation konzentriert sich
auf die besonders ungewöhnlichen Proportionen
des Westteiles der Kirche. Die Aufmerksamkeit
gilt hier dem auffällig niedrigen romanischen
Turm, dessen Höhe die neue Hypothese über die
mögliche Konstruktion der Glockenstockwerke aus
Brennmaterial oder aus dem leichteren Material
verfolgt. Es gibt auch die Vermutung über
Abwesenheit der oberen Stockwerke. Obwohl der
gegenwärtige Zustand von der Erkennung der St.
Matthäus Kirche in Třebonín die Hypothese, ob
der Turm immer so niedrig wie jetzt war oder ob
seine höhere ursprüngliche Stockwerke
untergegangen sind, zu unterstützen oder
widerlegen nicht ermöglicht, handelt es sich um
ein sehr wertvoller und didaktisch wichtiger
Nachweis von Bauvorgängen und konstruktiven
Zusammenhängen der frühmittelalterliche Kirche
in Tschechien. Der Beitrag also verbreitet die
bei uns vernachlässigte Dokumentation in der
Problematik des Baumaterials und der Funktion
von Oberstockwerken der romanischen Türme.
|
|
|