Průzkum kostela sv. Ambrože ve Vícově je prováděn v rámci disertační
práce „Stavební postup a konstrukční principy raně středověkého
venkovského kostela v Čechách“. Doktorská práce se týká studia etapizace
výstavby románského venkovského kostela.
Prvotní domněnka ohledně Vícova byla, že se zde vzácně dochovala nápadně
nízká románská věž, jejíž zdivo je ukončeno přesně v místě styku šikmé
roviny střechy s vertikálou bočních stěn věže, tedy zhruba v polovině
výšky štítu. Přesně v těchto místech nacházím na různých románských
stavbách v Čechách spáru, která dokládá jistou etapizaci výstavby
(podrobněji v diskusi). Nicméně se ukazuje, že stavební vývoj zdejšího
kostela byl jiný, než jsem se původně domníval a jeho význam je nutné
spatřovat v jiné rovině.
Vícovský kostel je jednoduchá stavba a navíc v rámci raného středověku
poměrně mladá – jeho historie se začíná psát až v polovině 13. století.
V té době v západních Čechách minimálně sto let stály mnohé románské
stavby (několik kostelů bylo v tehdejším správním centru Starém Plzenci,
severně (Svojšín, Všeruby, …) i jižně (Švihov, Srbice, Bukovec, …).
Jak vypadal
typický český románský venkovský kostel 12. století?
Kostel byl podélný,
jednolodní s východní apsidou a západní osovou věží (rotundy byly
zpravidla kostely velkofarní (na hradech) a baziliky klášterní).
Venkovské kostely byly v té době vlastnické, a proto měly ve své západní
části emporu (tribunu) pro stavitele a vlastníka kostela. Tvar lodi byl
obdélný (např. ve Svojšíne byly vnitřní rozměry cca 7 x 11,5 metru a
výška lodi asi 7 metru). Vnější rozměr věže často odpovídal vnitřní
šířce lodi. V přízemí věže se nacházela obvykle klenutá na závoru
uzavíratelná prostora přístupná z lodi (podkruchtí). Patro věže bylo
funkčně i prostorově provázáno s emporou. Přístup
do těchto prostor byl zpravidla portálem situovaným v patře věže nebo v lodi
v úrovni empory.
Nyní zpět k
Vícovu:
výše popsaný pěkný románský
kostel se zde rozhodně nenachází, i když vidíme některé typicky románské
prvky. Co zde tedy stojí? Zdejší osadu koupili roku 1239 benediktini z
kladrubského kláštera (CD) a patrně záhy zde začali budovat kostel. Tuto
domněnku, respektive časové určení stavby, dokládá i
dendrochronologického datování kleštiny situované v mase zdiva. Dřevo
bylo káceno někdy v rozmezí let 1231 – 1248. Stavba byla tedy založena v
období předělu dvou poměrně dosti odlišných stavebních slohů. Přechod od
stavitelství románského ke gotice znamenal nejen změnu architektonického
dekoru, stavebních technik, dispozic a proporcí, ale to vše souviselo i
se změnami v oblasti společenské. Jádro vícovského kostela je tak příliš
mladé na to, aby bylo románské, ale příliš staré abychom již mohli
mluvit o gotice. Jedná se tedy o poměrně vzácný příklad tzv. slohu
přechodného, kdy stavba obsahuje jak prvky románské, tak gotické.
A jaký byl
tedy stavební vývoj vícovského kostela?
Literatura v zásadě uvádí, že
se zde dochovala románská věž a pravděpodobně i loď, ke které bylo
později přičleněno gotické presbyterium, jež nahradilo apsidu. Ale
stavební dějiny objektu patrně nebyly takto dogmaticky jednoduché:
Jak jsme si již řekli, stavba kostela byla započata v polovině 13.
století z iniciace benediktinu z Kladrub. Vzhledem k době zde však už
nebyl založen typicky románský kostel, na jaký jsme zvyklí, a jak jsme
jej výše popsali. Prostá jednolodní stavba byla ukončena západní osovou
věží, která byla ještě postavena v duchu románských tradic (osová
kompozice a pravidelné kvádrové řádkové zdivo). Kostelní loď, která je
stejně stará jako věž (patrně – nutno udělat sondu a potvrdit provázání
zdiva) se už ale blíží stavitelství gotickému (vyjma západního štítu).
Novodobé jsou nejen proporce, kdy se půdorys se blíží spíše čtverci (7,2
x 8,2 metru), ale i technologie zdění z lomového kamene s nárožním
armováním. Naopak jediné původní okno v severní stěně je románské
(patrně v původní pozici). Loď byla nižší a plochostropá, avšak nemůžeme
vyloučit ani dřevěnou klenbu.
Zajímavý je i interiér západní části lodi, kde se dnes nachází dřevěná
kruchta. Zdali zde v době vzniku byla empora (patrně dřevěná, sloužila
by správci) není možné potvrdit ani vyvrátit, nicméně literatura se
klaní k její existenci. Ale vzhledem k pozdnímu založení stavby je
možné, že se už od počátku jednalo o kostel farní a „románská“ empora
zde nikdy nebyla. Nasvědčuje tomu i velmi úzký průchod do patra věže,
který má být spíše dodatečným průrazem, nežli původním průchodem.
Západní část kostela také obsahuje poměrně vzácný prvek otevřeného
podvěží, které je symbolem značně pokročilého románského slohu (gotika
taková řešení již neuplatňuje). K čemu otevřené podvěží sloužilo nevíme,
víme pouze, že neplnilo funkci refugiální. Interiér věže však už příliš
románský prostor nepřipomíná, a to jednak svoji stísněností, užitím
lomového kamene, ale i nezaklenutým přízemím. Jedná se tak patrně o ryze
účelový komunikační prostor zvonice.
Při debatě o původní podobě presbyteria se pohybujeme pouze v rovině
hypotéz. Zatím je všeobecně přijímaná představa, že zde byla románská
půlkruhová apsida. Avšak vzhledem k době vzniku kostela, jeho šířce i
výšce původní lodi se domnívám, že zde bylo pravoúhlé presbyterium,
jehož větší část je dodnes dochovaná v rámci současného kněžiště.
Shrnutí
nejstarší podoby kostela v polovině 13. století:
objekt postaven jako
jednolodní kostel (možná farní) se spíše románskou západní věží a
čtvercovou lodí s východním obdélným
presbyteriem. Loď i kněžiště byly nižší než dnes a věž tak celou stavbu
převyšovala i když o původní podobě vrchního –
zvonového patra věže nic nevíme.
Raně
středověká přestavba:
zajímavé na zdejším kostele
je i to, že byl záhy po svém dokončení přestavován – modernizován.
Úpravy se dotkly především kněžiště, které bylo zaklenuto dvěma poli
křížové klenby, a východní stěna byla změněna na tehdy módní polygon. Že
byla tato úprava dosti křečovitá, svědčí značná plochost polygonu. V
souvislosti se zaklenutím a tudíž i zvýšením presbytáře bylo nutné i
mírně zvýšit výšku lodi (aby se vešel triumfální oblouk), což je patrné
na západní štítové stěně. Že byla tato stavební úprava provedena brzy po
dokončení prvotního kostela, svědčí například potrojné výběhy žeber,
které jsou datovány do 1. poloviny 14. století (spíše na jeho začátek,
pod patronací Kladrub), ale i typologie nadezděného štítu. Z této doby
pochází i částečně dochované sanktuárium a zřejmě
i oltářní menza.
Další stavební
zásahy:
byly provedeny patrně po
husitských bouřích, kdy byl zkonstruován nový krov (datovaný do roku
1502). Někdy v období baroka byla přistavěna i
jižní sakristie s oratoří a předsíňka před portál. Kdy toto zaniklo
nevím. Dřevěná kruchta bude také patrně barokní, ale zřejmě měla svého
staršího předchůdce, který byl přístupný portálkem zvenčí – dnes je zde
okno.
Závěrem:
kostel sv. Ambrože ve Vícově
není významnou románskou stavbou a není jednou z nejstarších staveb v
kraji. Nicméně se jedná o velmi významný unikátně dochovaný raně
středověký objekt, který v sobě mísí prvky pozdně románského a raně
gotického stavitelství. Pro dějiny architektury je kromě toho důležitý i
z hlediska zmapování procesu výstavby, respektive rané přestavby, která
je bezpochyby pozoruhodným dokladem reality života raně středověké
vesnice a zatím u nás stojí na okraji badatelského zájmu. |